Montuissa klonksuu ja rattia renkutteassa myös klonksuu?
Valvoja: Moderators
Montuissa klonksuu ja rattia renkutteassa myös klonksuu?
Eli katsastin autoni joulukuussa jonka seurauksena jouduin vaihtamaan oikealle eteen ala- ja ylätukivarren ja koiranluun. Tuon operaation jälkeen kaiken maailman klonksumis äänet montuissa poistui.
Kuitenkin n. 1kk nuiden osien vaihdon jälkeen alkoi oikealta edestä kuulua taas samankaltasita klonksumis ääntä terävissä montuissa ja kuoppaisella tiellä ajettaessa, jäljelle jää raidetangon päät, mutta klonsuvatko ne montuissa?
No n. 1kk sitten alkoi myös vasemmalta etupäästä kuulua samanlaista klonsumista mitä oikealta ja myös samanlaisissa montuissa.
Tänään nostin auton pukille etsiäkseni klonksumisen syyn.
En löytänyt mistään pallonivelestä väljää kummaltakaan puolelta edestä.
Tosin kun rattia heiluttaa nopeasti edestakaisin pienin liikkein niin kuuluu selvää klonksuntaa. Raidetangon ulommat päät eivät ainakaan olleet silmämääräisesti ja käsituntumalla kokeilemalla väljiä, mutta kun käden pistää raidetangon ympärille niin tuntee selvää "koputusta" käteen.
Yritin myös raidetangon haitarikumin läpi tunnustella josko sisempi pää olis väljä, mutta en saanut ainakaan käsituntumalla sieltä väljyyttä etsittyä kuin veljeni renkutti rattia klonsumaan.
Onko mahdollista että sisemmät päät olisivat väljiä vai jotain vakavampaa ohjausvaihteessa?
Ajoin tutkiskelun jälkeen autolla n. 10m ja vasen puoli osui monttuun, kuului kaksi todella kovaa metallista klonsumista paremminkin paukahdusta, en tiedä sitten mistä kuului, menikä jouset paikoilleen auton oltua pukilla vai mistä.
Vinkkejä kaivattaisiin mistä voisi tuolla perusteella väljyyttä olevan, mikäli nuo raidetangon päät klonsuvat montuissa niin voisi koittaa vaihtaa ne ensihätään, mites muuten sen haitarikumin saa pois raidetangon ympäriltä ni näkis sitä sisempää päätä vähän?
Kuitenkin n. 1kk nuiden osien vaihdon jälkeen alkoi oikealta edestä kuulua taas samankaltasita klonksumis ääntä terävissä montuissa ja kuoppaisella tiellä ajettaessa, jäljelle jää raidetangon päät, mutta klonsuvatko ne montuissa?
No n. 1kk sitten alkoi myös vasemmalta etupäästä kuulua samanlaista klonsumista mitä oikealta ja myös samanlaisissa montuissa.
Tänään nostin auton pukille etsiäkseni klonksumisen syyn.
En löytänyt mistään pallonivelestä väljää kummaltakaan puolelta edestä.
Tosin kun rattia heiluttaa nopeasti edestakaisin pienin liikkein niin kuuluu selvää klonksuntaa. Raidetangon ulommat päät eivät ainakaan olleet silmämääräisesti ja käsituntumalla kokeilemalla väljiä, mutta kun käden pistää raidetangon ympärille niin tuntee selvää "koputusta" käteen.
Yritin myös raidetangon haitarikumin läpi tunnustella josko sisempi pää olis väljä, mutta en saanut ainakaan käsituntumalla sieltä väljyyttä etsittyä kuin veljeni renkutti rattia klonsumaan.
Onko mahdollista että sisemmät päät olisivat väljiä vai jotain vakavampaa ohjausvaihteessa?
Ajoin tutkiskelun jälkeen autolla n. 10m ja vasen puoli osui monttuun, kuului kaksi todella kovaa metallista klonsumista paremminkin paukahdusta, en tiedä sitten mistä kuului, menikä jouset paikoilleen auton oltua pukilla vai mistä.
Vinkkejä kaivattaisiin mistä voisi tuolla perusteella väljyyttä olevan, mikäli nuo raidetangon päät klonsuvat montuissa niin voisi koittaa vaihtaa ne ensihätään, mites muuten sen haitarikumin saa pois raidetangon ympäriltä ni näkis sitä sisempää päätä vähän?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Klonksunta kuului oikealta edestä ennen iskarienvaihtoa ja myöskin iskarien vaihdon jälkeen, kun vaihdoin supersportin iskarit maaliskuussa ja siitä about viikko ni rupes vasenki puoli klonksumaan.
Ihmetyttää vaan sen ratin klonksunta ääni heiluteltaessa, tuskin normaaliakaan on?
Takapäästäkin kuuluu joskus ihmeellinen jousimainen klonksahdus ääni kun ajaa epätasaiseen mutkaan vähän kovempaa...
Oon tässä vakavissani miettinyt, että jos uusis joka ikisen tukivarren ja puslan mikä alustasta löytyy ni saiskohan sillä kolinat pois päiväjärjestyksestä ja ajettavuuden normaaliksi, ettei heittelehdi ja hae kulkusuuntaansa miten sattuu...
Ihmetyttää vaan sen ratin klonksunta ääni heiluteltaessa, tuskin normaaliakaan on?
Takapäästäkin kuuluu joskus ihmeellinen jousimainen klonksahdus ääni kun ajaa epätasaiseen mutkaan vähän kovempaa...
Oon tässä vakavissani miettinyt, että jos uusis joka ikisen tukivarren ja puslan mikä alustasta löytyy ni saiskohan sillä kolinat pois päiväjärjestyksestä ja ajettavuuden normaaliksi, ettei heittelehdi ja hae kulkusuuntaansa miten sattuu...
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Kovin tutulta kuullostaa...
Viime keväänä etsittiin kissojen ja koirien kanssa syytä vasemmalta kuuluvalle ja Dimmun kuvailemalla tavalla tuntuvalle kolinalle. Ylä- ja alatukivarret, raidetangonpäät, koiranluut plus kaikki kiinnitykset todettiin hyväkuntoisiksi ja välyksettömiksi, joten tuomio oli tyly. Klappi ja kolina tulee joko jostain ohjauspyörän akselin nivelestä tai tod.näk. itse ohjausvaihteesta.
Ongelmaa tuli vatvottua alfa156.netissäkin, jossa on monta vastaavaa tapausta. Mielenkiintoinen oli eräs Britti-huoltomiehen mielipide, jonka mukaan lähes kaikki 156:set kolisee ohjauksestaan, ja asiaan on syytä puuttua vasta kun ohjauksessa on selvä välys. Tätä en ihan purematta niele.
Muistaakseni tätä asiaa on tälläkin foorumilla ennenkin pohdittu, ja ainakin joku oli joltakin kiristänyt ohjausvaihteen kiinnitystä apurunkoon, jolloin kolina oli poistunut - kun vain tietäisi mitä kiristää ja mistä, niin voisi itsekin tuota kokeilla.
Lisäksi muistan lukeneeni että näissä alkupään 156:sissa olisi ollut takaisinkutsukampanja nimenomaan ohjausvaihteiden vuoksi. Tälle asialle en valitettavasti ole saanut vahvistusta. Muistaisikohan joku foorumilainen tällaisesta mitään? Jos nimittäin tienpäällä liikkuu kärryjä joita ei ole hoidettu kuntoon, on mielenkiintoista selvittää kenen vastuu loppujenlopuksi on. Ake antaa ymmärtää että vastuu on maahantuojalla, mikä tilanne todellisuudessa on jää kysymysmerkiksi.
Itse olen oppinut elämään tuon kolinan kanssa, koska välystä ohjauksessa ei ole. Mutta jos tuosta jollakin (halvalla) konstilla eroon pääsee, niin ehdotukset on tervetulleita.
Viime keväänä etsittiin kissojen ja koirien kanssa syytä vasemmalta kuuluvalle ja Dimmun kuvailemalla tavalla tuntuvalle kolinalle. Ylä- ja alatukivarret, raidetangonpäät, koiranluut plus kaikki kiinnitykset todettiin hyväkuntoisiksi ja välyksettömiksi, joten tuomio oli tyly. Klappi ja kolina tulee joko jostain ohjauspyörän akselin nivelestä tai tod.näk. itse ohjausvaihteesta.
Ongelmaa tuli vatvottua alfa156.netissäkin, jossa on monta vastaavaa tapausta. Mielenkiintoinen oli eräs Britti-huoltomiehen mielipide, jonka mukaan lähes kaikki 156:set kolisee ohjauksestaan, ja asiaan on syytä puuttua vasta kun ohjauksessa on selvä välys. Tätä en ihan purematta niele.
Muistaakseni tätä asiaa on tälläkin foorumilla ennenkin pohdittu, ja ainakin joku oli joltakin kiristänyt ohjausvaihteen kiinnitystä apurunkoon, jolloin kolina oli poistunut - kun vain tietäisi mitä kiristää ja mistä, niin voisi itsekin tuota kokeilla.
Lisäksi muistan lukeneeni että näissä alkupään 156:sissa olisi ollut takaisinkutsukampanja nimenomaan ohjausvaihteiden vuoksi. Tälle asialle en valitettavasti ole saanut vahvistusta. Muistaisikohan joku foorumilainen tällaisesta mitään? Jos nimittäin tienpäällä liikkuu kärryjä joita ei ole hoidettu kuntoon, on mielenkiintoista selvittää kenen vastuu loppujenlopuksi on. Ake antaa ymmärtää että vastuu on maahantuojalla, mikä tilanne todellisuudessa on jää kysymysmerkiksi.
Itse olen oppinut elämään tuon kolinan kanssa, koska välystä ohjauksessa ei ole. Mutta jos tuosta jollakin (halvalla) konstilla eroon pääsee, niin ehdotukset on tervetulleita.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Auttaisikohan tämä: ohjausvaihde on kahdella pitkällä pultilla kiinni apurungossa; yksi pultti per puoli. Pultin pää on näkyvissä auton alta. Siellä on yhteensä neljä pultinpäätä per puoli ja kyseessä olevat taitaa olla ne etummaiset. Tarkkaa paikkaa en osaa nyt selostaa, mutta kömmi auton alle ja tutkaile, mitkä pultit menee apurungon läpi ohjausvaihteeseen tai etsi hajoituskuva. Mulla ne oli todella lujassa, joten ihme, jos ne ovat löystyneet.EdotL kirjoitti:...kiristänyt ohjausvaihteen kiinnitystä apurunkoon, jolloin kolina oli poistunut - kun vain tietäisi mitä kiristää ja mistä, niin voisi itsekin tuota kokeilla.
Terveisin JiiPee
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Tsekattua tuli. Tiukassa olivat, joten koko ohjausvaihteen liikkuminenkin on sitten pois suljettu.JiiPee kirjoitti:Auttaisikohan tämä: ohjausvaihde on kahdella pitkällä pultilla kiinni apurungossa; yksi pultti per puoli. Pultin pää on näkyvissä auton alta. Siellä on yhteensä neljä pultinpäätä per puoli ja kyseessä olevat taitaa olla ne etummaiset. Tarkkaa paikkaa en osaa nyt selostaa, mutta kömmi auton alle ja tutkaile, mitkä pultit menee apurungon läpi ohjausvaihteeseen tai etsi hajoituskuva. Mulla ne oli todella lujassa, joten ihme, jos ne ovat löystyneet.
Terveisin JiiPee
Dimmu> Raidetangonpäitä tarkistettessa otettiin haitarikumien klipsut irti, jolloin kumeja saatiin siirrettyä se verran että saatiin näköyhteys sisempiin päihin. Sen verran vois varoittaa, että klipsujen takaisin paikalleen laitto sisäpäässä oli melkoista taiteilua.
Omassa alfassani kanssa on tuota klonksumista jo etsitty useamman kerran ja nivelistä ei ole löytynyt väljää. Eilen sitten eräällä korjaamolla havaittiin että klonksuminen tuntuu ohjauksessa, eli raidetankoa rytyyttämällä klonksunta kuuluu ohjaustangon alapäästä. Kun rattia liikuttaa edestakaisin pientä liikettä voi havaita, että raidetanko liikkuu auton pituussuunnassa edestakaisin eikä leveyssuunnassa, kuten sen pitäisi. Eli ohjaustangossa on jotain mätää. Nyt sitä sitten tuumataan pitäisikö tuo auto vaihtaa, kun tuntuu ettei viikkoa olman jotakin vikaa. (pyöränlaakerit vaihdettu, tukivarret vaihdettu, lambdat vaihdettu, kaasuläpän petenttiometri vaihdettu, takatukivarsi vaihdettu ja kuukausittain moottorin vikailmoitus kuitattavana testerillä + Vdc ja Abs vikavalot ja auto ajettu 100 tkm) Vahinkona pohjalla tuo deltan ja maahantuojan asenne: ei voi olla valmistusvikoja kun ei ilmene monessakaan autossa.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
jos innostusta löytyy ja rahoitus kunnossa niin tuosta powerflexit alle ja pitäs puslat ruveta kestämään
eteen: http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/349.html
taakse: http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/523.html
jos mulla tulee murheita lähitulevaisuudessa noiden knassa niin tilaan kyllä nuo ehdottomasti!
eteen: http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/349.html
taakse: http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/523.html
jos mulla tulee murheita lähitulevaisuudessa noiden knassa niin tilaan kyllä nuo ehdottomasti!
Joo mutta nuo powerflex setit ei sisällä kallistuksenvakaajan puslia.KauGoH kirjoitti:jos innostusta löytyy ja rahoitus kunnossa niin tuosta powerflexit alle ja pitäs puslat ruveta kestämään
eteen: http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/349.html
taakse: http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/523.html
jos mulla tulee murheita lähitulevaisuudessa noiden knassa niin tilaan kyllä nuo ehdottomasti!
En tiiä pitääkö lisätä eibacin kallistuksenvakaaja kitti alfistin tilaukseen
Muuttuiskohan paljon jäykemmäksi kaarteissa?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Jos klonksuminen johtuu vakaajan sivuttaisliikkeestä, niin korjauksena voi ruuvata puslan läpi terävän ruuvin, joka hillitsee liikettä.
vinkki lontoonkielisellä voorumilla
vinkki lontoonkielisellä voorumilla
emänällä oli enne nykyistä autoa accortti ja siinä samahomma missään ei ollut väljää kun itse katselin ja vaihdoin sit kumminkin raidetangonpäät kun vetarinkumi remotissi hajotettiin se kierre. sama homma jatkui kolsi ja paukku sit vaihdoin alapallonivelen ja kolina hävisi kannattaa koittaa sitä jollain regasraudala nostella pyörää ja katsoa onko se väljä ei taida olla kalllis osa motonestistä hondaan oli joku 20-30e
Ilmeisesti molemmat asiat selvisi kun tutkiskelin autoa alustan vaihdon yhteydessä:
Ratin klonksuminen kuulemma aiheutuu siitä kun auto ei ole käynnissä ja ohjaustehostin ei pelitä, niin se kuuluu sieltä jostakin tehostimesta ku heiluttaa rattia edestakaisin auto sammuksissa, en kyllä huomannut klonksumista enää kun auton laitoin käyntiin.
Tuo montuissa klonksuminen osoittautui kallistuksen vakaajan heilumiseen montuissa, ilmeisesti uudet puslat vaihdettava tai tarkistettava kiinnityspulttien kireys ettei ole löystyny.
Ratin klonksuminen kuulemma aiheutuu siitä kun auto ei ole käynnissä ja ohjaustehostin ei pelitä, niin se kuuluu sieltä jostakin tehostimesta ku heiluttaa rattia edestakaisin auto sammuksissa, en kyllä huomannut klonksumista enää kun auton laitoin käyntiin.
Tuo montuissa klonksuminen osoittautui kallistuksen vakaajan heilumiseen montuissa, ilmeisesti uudet puslat vaihdettava tai tarkistettava kiinnityspulttien kireys ettei ole löystyny.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Löyhästi otsikkoon liittyen:
Rattia kääntäessä, lähinnä pienillä nopeuksilla,
(esim. pihalta peruutettaessa) kuuluu vasemmalta edestä
melko kova naksahdus joka tuntuu ratissa asti. Samoin
epätasaisissa tien kohdissa ratin kautta tuntee pienen ravistuksen.
Naksuntaa ei kuulu tai tunnu kovempaa kurvaan ajettaessa.
Poissuljetaan mahdolliset syylliset:
-uudet alatukivarret
-uusi tasauspyörästö
-uudet vakaajat
-uusi vetonivelen pää vasemmalla
Raidetangon ulompi pää vaihdettiin kesällä Autopilaamossa
ja sanoivat että vasemman puolen vastaava oli kuin
uusi(ihmettelen kun ei ole mielestäni koskaan vaihdettu).
Äskettäin laatikkorempan yhteydessä mekatsu oli vääntänyt ja
kääntänyt eikä löytänyt mitään välyksiä tukivarsista tai
vetareista...
Ylätukivarsiin on laitettu powerflexit viime kesänä mutta
pallonivelet saattaisi hyvinkin olla finaalissa..
Raidetangon sisemmät päät taitavat olla alkuperäiset..
Osaako raati sanoa asiaan jotain ratkaisua ennen kuin
ajan autoni tarkastettavaksi?
Rattia kääntäessä, lähinnä pienillä nopeuksilla,
(esim. pihalta peruutettaessa) kuuluu vasemmalta edestä
melko kova naksahdus joka tuntuu ratissa asti. Samoin
epätasaisissa tien kohdissa ratin kautta tuntee pienen ravistuksen.
Naksuntaa ei kuulu tai tunnu kovempaa kurvaan ajettaessa.
Poissuljetaan mahdolliset syylliset:
-uudet alatukivarret
-uusi tasauspyörästö
-uudet vakaajat
-uusi vetonivelen pää vasemmalla
Raidetangon ulompi pää vaihdettiin kesällä Autopilaamossa
ja sanoivat että vasemman puolen vastaava oli kuin
uusi(ihmettelen kun ei ole mielestäni koskaan vaihdettu).
Äskettäin laatikkorempan yhteydessä mekatsu oli vääntänyt ja
kääntänyt eikä löytänyt mitään välyksiä tukivarsista tai
vetareista...
Ylätukivarsiin on laitettu powerflexit viime kesänä mutta
pallonivelet saattaisi hyvinkin olla finaalissa..
Raidetangon sisemmät päät taitavat olla alkuperäiset..
Osaako raati sanoa asiaan jotain ratkaisua ennen kuin
ajan autoni tarkastettavaksi?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Hammastanko/ohjausvaihde...myös ohjausakselin ristinivel voi olla väljä tai kiinnityspultti löysällä jolloin se pääsee lonksumaan booreissaan...sama homma ehkä myös Silverinellä.rattia heiluttaa nopeasti edestakaisin pienin liikkein niin kuuluu selvää klonksuntaa.
Eräässä n 3v vanhassa Opel Corsassa jolla taannoin ajelin, oli ristinivel pelottavan löysällä tehtaan jäljiltä eikä pätevä huoltomieskään ollut havainnut vikaa...lieneekö sukulaisvaiva?
Klonsumiset senkun lisääntyy vanhojen lähdettyä pois.
Tuli eilen huomattu, että oikealta edestä kuuluu vasemmalle kääntyessä kaksi peräkkäistä kolahdusta.
Kolahdukset eivät kuulu rattia paikallaan kääntäessä, eikä oikealle käännyttäessä. Eli toisinsanoen kolahdukset kuuluvat vain kun rasitus siirtyy auton oikealle puolelle (vasempaan) päin kaarrettaessa.
Ja klonksahduksia kuuluu aina tasan 2 kpl peräkkäin, klonksahduksien välinen aika riippuu siitä miten nopeaa rattia käännät.
Esim. kun ajoin ykkösellä hiljaa pientä ympyrää niin about 40 astetta rattia käännettäessä vasempaan kuului eka klonks ja siitä joku 5 astetta kun kääntää lisää ni kuuluu toinen klonks.
Ja tiellä mutkaan käännyttäessä 50km/h rattia ei tarvi rattia kääntää edes 40 astettakaan kun paukahdukset tulevat peräkkäin.
En tiedä mistä vikaa etsiä. Viikonloppuna pitää nostaa auto pukille ja etsiä mahdollista aiheuttajaa.
Kyselen vain jos jollakin olisi johtolankoja missä vika voisi olla ja mistä lähteä etsimään.
Toki syynä voi olla myös se sama vanha vaiva, kallistuksen vakaajan puslat ja on nyt sitten oikealtakin puolelta ruvennu kolisemaan, mutta toi klonksahduksien säännöllisyys vähän arveluttaa.
Oikelle eteen vaihdoin kesällä koiranluun, alatukivarren, ylätukivarren, jouset ja iskarit, joten nuo ovat kaiken järjen mukaan poissa äänen aiheuttajina.
Samalla tein havainnon jota ennemmin en ollut huomannut, että auto "nykii" kylmänä tasakaasulla ajettaessa kierrosten ollessa yli 3000 (Kone lämpöisenä en ole vielä kokeillutkaan). Tai nykiminen ei ehkä ole oikea sana, mutta semmoinen kuitenkin että tuntuu niinku joku jarruttaisi "nyppisi" aina välillä vastaan tietyllä epäsäännöllisellä rytmillä ja kaasua pitää antaa lisää, että haluaa vauhdin pysyvän samana.
En tiedä liittyykö nämä toisiinsa vai tuliko kaksi murhetta samalla kertaa.
Tuli eilen huomattu, että oikealta edestä kuuluu vasemmalle kääntyessä kaksi peräkkäistä kolahdusta.
Kolahdukset eivät kuulu rattia paikallaan kääntäessä, eikä oikealle käännyttäessä. Eli toisinsanoen kolahdukset kuuluvat vain kun rasitus siirtyy auton oikealle puolelle (vasempaan) päin kaarrettaessa.
Ja klonksahduksia kuuluu aina tasan 2 kpl peräkkäin, klonksahduksien välinen aika riippuu siitä miten nopeaa rattia käännät.
Esim. kun ajoin ykkösellä hiljaa pientä ympyrää niin about 40 astetta rattia käännettäessä vasempaan kuului eka klonks ja siitä joku 5 astetta kun kääntää lisää ni kuuluu toinen klonks.
Ja tiellä mutkaan käännyttäessä 50km/h rattia ei tarvi rattia kääntää edes 40 astettakaan kun paukahdukset tulevat peräkkäin.
En tiedä mistä vikaa etsiä. Viikonloppuna pitää nostaa auto pukille ja etsiä mahdollista aiheuttajaa.
Kyselen vain jos jollakin olisi johtolankoja missä vika voisi olla ja mistä lähteä etsimään.
Toki syynä voi olla myös se sama vanha vaiva, kallistuksen vakaajan puslat ja on nyt sitten oikealtakin puolelta ruvennu kolisemaan, mutta toi klonksahduksien säännöllisyys vähän arveluttaa.
Oikelle eteen vaihdoin kesällä koiranluun, alatukivarren, ylätukivarren, jouset ja iskarit, joten nuo ovat kaiken järjen mukaan poissa äänen aiheuttajina.
Samalla tein havainnon jota ennemmin en ollut huomannut, että auto "nykii" kylmänä tasakaasulla ajettaessa kierrosten ollessa yli 3000 (Kone lämpöisenä en ole vielä kokeillutkaan). Tai nykiminen ei ehkä ole oikea sana, mutta semmoinen kuitenkin että tuntuu niinku joku jarruttaisi "nyppisi" aina välillä vastaan tietyllä epäsäännöllisellä rytmillä ja kaasua pitää antaa lisää, että haluaa vauhdin pysyvän samana.
En tiedä liittyykö nämä toisiinsa vai tuliko kaksi murhetta samalla kertaa.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
En jaksanut lueskella koko ketjua, mutta oletko vaihtanut kallistuksen vakaajan puslat? Itsellä myös epäilen niitä aiheuttajaksi klonksumiseen koska muuten on kaikki ihan ok kunnossa. Laakeria ei ole 156n joustintuessa, koska mitä hyötyä siitä olisi joustoissa, ei mitään. Ja jos pyöränlaakeri on mennyt sen huomaa kyllä kaarreajossa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
Pyöränlaakeri on vaihdettu vuosi sitten oikelle puolelle ja sen kyllä huomaa kun se rikki menee, pitää sen verran erilaisempaa kahisevaa ääntä.
Kallistuksen vakaajan puslia en oo vielä vaihtanu, niitä ei saa muualta kuin ebsparesilta, mutta en oo vaan saanu aikaseksi tilattua niitä. Tilataanko kimpassa, olis jo aika kova tarve ne vaihtaa?
Kallistuksen vakaajan puslia en oo vielä vaihtanu, niitä ei saa muualta kuin ebsparesilta, mutta en oo vaan saanu aikaseksi tilattua niitä. Tilataanko kimpassa, olis jo aika kova tarve ne vaihtaa?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Vaihdoin tänään talvirenkaat alle ja tutkiskelin oikean puolen tukivarsia yms.
Noh, huomasin kallistuksenvakaajan koiranluun yläpään mutterin olevan 1mm löysällä.
Rupesin kiristämään mutteria ja sain sen lähestulkoon täysin kiristettyä, kunnes pomppasi taas jengoiltaan 1mm takaisinpäin (jengat paskana).
Eli luultavasti tuo oli epäsäännöllisten kolahtelun syy.
Ei muutaku heikalta uus luu tilauksee.
Noh, huomasin kallistuksenvakaajan koiranluun yläpään mutterin olevan 1mm löysällä.
Rupesin kiristämään mutteria ja sain sen lähestulkoon täysin kiristettyä, kunnes pomppasi taas jengoiltaan 1mm takaisinpäin (jengat paskana).
Eli luultavasti tuo oli epäsäännöllisten kolahtelun syy.
Ei muutaku heikalta uus luu tilauksee.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Doddiin, vihdoinkin kaikki maailman klonksutukset yms. on saatu pois pelistä (toistaiseksi)
Koiranluu vaihdettu ja kallistuksen vakaajan kolinan sain loppumaan ruuvaamalla sopivan kokoiset ruuvit puslan ja lattaraudan väliin, niin että pusla saa uuden puristus otteen vakaajatangosta eikä täten pääse heilumaan ja kolisemaan.
On se vaan mukava päästellä kun ei kolise mistään.
Koiranluu vaihdettu ja kallistuksen vakaajan kolinan sain loppumaan ruuvaamalla sopivan kokoiset ruuvit puslan ja lattaraudan väliin, niin että pusla saa uuden puristus otteen vakaajatangosta eikä täten pääse heilumaan ja kolisemaan.
On se vaan mukava päästellä kun ei kolise mistään.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!