Voi myrkky... 33 -90 16v ei käynnisty..

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Voi myrkky... 33 -90 16v ei käynnisty..

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Tere!
Ongelma:
Autosta katosi veto moottoritiellä. Hetken odottelun jälkeen auto käynnistyi normaalisti. Käynti oli tosin aika tökkivää, kuten on ollut jo pitkään, mutta meno on onnistunut.
Nyt eilen vaihdoin alle talvirenkaita ja aioin ajaa auton talliin, niin eikö tuo pirun keksintö käynyt vaan 3lla pytyllä. Ainakin ilmeisesti näin.
Nyt piti ryhtyä vian metsästykseen, niin ei enää ees käynnisty koko perkeleen rotisko.
Mistä pitäisi alkaa vian etsintä?
Omista automiehen taidoista toki, mutta sitä on jo läpikäyty..
Mutta tuolta tekniseltä puolelta, eli konepellin alta?
Onko ideoita?
Kiitos etukäteen.

Ja pikku päivitys näin jälkikäteen;
kone pyörii, bensa haisee ja siinä kaikki..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

itse aloittaisin ensiksi sytkäpuolen läpi tutkimisen. ja jäljellehän jää vielä satoja vaihtoehtoja :D onko puolalla johdot kunnolla kiinni. sit onko virranjakajan kansi ehjä? entä pyörijä missä kunnossa? ja sitä rataa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tulpat tilttasi ainakin mun 16v:ssa usein. Pelkästään NGK:n platinat kestää ja silloinkaan ei saa käyttää lohkolämppäriä pieniä aikoja (lue ei alle 2 tuntia).
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

JLL
Viestit: 125
Liittynyt: 04 Touko 2005, 20:43
Paikkakunta: Lapinjärvi

Viesti Kirjoittaja JLL »

Maunu kirjoitti:Tulpat tilttasi ainakin mun 16v:ssa usein. Pelkästään NGK:n platinat kestää ja silloinkaan ei saa käyttää lohkolämppäriä pieniä aikoja (lue ei alle 2 tuntia).
33:nen on jo talvilevossa, mutta ihan uteliaisuuttani kysyn. Miksi ei saa lohkoa ko. autossa käyttää pieniä aikoja?

JLL
Viestit: 125
Liittynyt: 04 Touko 2005, 20:43
Paikkakunta: Lapinjärvi

Re: Voi myrkky... 33 -90 16v ei käynnisty..

Viesti Kirjoittaja JLL »

Alfred Romero kirjoitti:Tere!
Ongelma:
Autosta katosi veto moottoritiellä. Hetken odottelun jälkeen auto käynnistyi normaalisti. Käynti oli tosin aika tökkivää, kuten on ollut jo pitkään, mutta meno on onnistunut.
Nyt eilen vaihdoin alle talvirenkaita ja aioin ajaa auton talliin, niin eikö tuo pirun keksintö käynyt vaan 3lla pytyllä. Ainakin ilmeisesti näin.
Nyt piti ryhtyä vian metsästykseen, niin ei enää ees käynnisty koko perkeleen rotisko.
Mistä pitäisi alkaa vian etsintä?
Omista automiehen taidoista toki, mutta sitä on jo läpikäyty..
Mutta tuolta tekniseltä puolelta, eli konepellin alta?
Onko ideoita?
Kiitos etukäteen.

Ja pikku päivitys näin jälkikäteen;
kone pyörii, bensa haisee ja siinä kaikki..
Kannentiivisteet, venttiilit ....? mulla ko. ongelmia ollut kun kesäkivaa on oikein rääkännyt :roll:

kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

meinasi tulla minullekkin paniikki äsken kun lähdin käymään kaupoilla omalla 33 niin katosi vedot kesken ajon. mut onneksi vika oli vaan akunkengässä kun irtosi. :D

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Nonnih...kello on 22.29 sunnuntai-iltana.
Auto odottaa pihassa tunnin resetointia, vartin tyhjäkäyntiä ja koeajoa.
Nyt sitten päätin vaihtaa aikoja sitten ostamani tulpat ja se olikin mukava 3 tuntinen. Miten ihmeessä siitä on tehty niin hankalaa?
No apu siitä ainakin oli, sillä auto käynnistyi oitis ja tyhjäkäynti oli tasaisempaa kuin kuukausiin.
En juhli vielä. Voi olla että koeajolta soitetaan ja herätetään vaimo rakas hakemaan mut tienposkesta :-D .
Kiitos kaikille ajastanne!!
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Voihan olla ja toivotaan että vika tuli kuntoon, mutta tarkista tankilta pumpulle menevä bensaletku ettei ole murtumia. On nimittäin vähän tutun oloista tekstiä...

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Voi tätä ilon ja riemun päivää!! :lol:
Auto pelaa kuin unelma. Tunnustan siis heti, ettei vika ollut alfassa, vaan omassa laiskuudessani tulppien vaihdon suhteen.
Mutta kiitos vaan Pepperoni. Laitetaan tuokin vinkki takataskuun jos vaikka olisi vielä käyttöä.
Eikun häkää pönttöön!
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla tosiaan teki lohkolämppärin lyhyt käyttö sen että kone kävi kahdella tai kolmella pytyllä. Kone varmaankin luulee olevansa lämmin vaikka vain toinen lohko on lämmin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

tostakin ongelmasta lohkarin kanssa pääseee kun laittaa toiselle puolelle kanssa lohkovastuksen. tai sit vaihtoehtoisesti jokaiselle pytylle niin selviää vähemmällä tolppaajalla :D

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Niinpä niin...kun ei pelaa niin ei pelaa!!

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Morjes taas!

Taas tarvittais vinkkejä.
NYT on ongelma sellainen, että auto alkoi taas käydä hiukka huonommin.
No meikä poika tekeen kaikenlaisia akun irroitus temppuja ja tyhjäkäynti taikoja.
A vot.., auto käy tyhjäkäynnillä jälleen tasaisesti, mutta ajossa tapahtuu seuraavaa;
-liikkeelle lähtiessä kierroksia tarvitaan reippaammin
-jossain 3500n kierroksen kohdalla veto päällä alkaa auto röpöttää.
Tästä kun painaa kaasua lisää, niin ei tapahdu MITÄÄN.
Noin yksinkertaisesti kuvailtuna ääni on "baaaaaa...". Että ei siirry kipinä tai
polttoaine sinne, mihin se on suunniteltu menevän.
Pedaalia kun nostaa, niin veto löytyy taas, mutta vaan tuohon noin 3500n
kierrokseen.

Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mikä on a) rikki, tai b) tukossa, tai
c) totaalisesti pielessä.

Ei muuten mitään ongelmaa, mutta hermo perhana alkaa meneen..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Joko tarkistit sen bensaletkun? Minulla siis tankilta pumpulle tuleva letku oli murtunut ilmeisesti pumpun puoleisesta liitoskohdasta niin, että se välillä vuoti, mistä ilmeisesti seurasi se että bensan paine laski aina hetkittäin. Liian alhainen paine estää käynnistyksen, ja voisi kuvitella että samasta syystä ei ota kierroksia kuin tiettyyn rajaan asti.

Korjaustoimenpide oli luokkaa "letku poikki murtuman kohdalta ja uudella klemmarilla kiinni".

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

En muuten tarkistanut :oops:
No.., huomenna saan autoa vähän ilmaan niin syynään myös sen.
Vähän ropailin tänään, niin nyt elämys on seuraavanlainen;
Liikkeelle lähtiessä täytyy polkimella vähän lypsää kierroksia, ei oo niinkuin raakaa voimaa kehissä edes ponillista.
Ajossa menee joten kuten, mutta löytyy sellainen "pimeä" kierrosalue, jolla meno hyytyy.
Siitä kun survaisee pedaalia lattiaan, niin välillä hyökkää niin maan perusteellisesti ja välillä hyytyy ja täytyy hiukka keventää.
Eräs autosähkökorjaamon omistaja veikkasi että lambda sökö. Voisko tuo pitää paikkaansa?
Kyselin myös tulpanjohtoja koneeseen. Pienempi tehoiseen sarja ei olis kuin vähän yli 36 €. Mutta kappas kappas., tähän 95 kilowattiseen 101,60 € lähtö.
Hintaa jäisi 79 ekee...
Pakko tunnustaa, että vika on löydyttävä. Ei kestä lompuuki ton hintaisia kokeita :lol:
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

No mulla ei kyllä maksanu tulpanjohtosarja 16V:hen ku tuon ~36e. Ihan tavalliset Bougicordin piuhat, ei mitkään mallikohtaset. En tiedä millaset tai kuinka järeet kaapelit tossa sitten PITÄIS olla, mutta kyllä nuokin tuntuu ihan toimivan... Ja varoituksen sana samalla, ensin tilasin saman merkin mallikohtaisen sarjan (joka oli jopa hieman halvempi), mutta piuhat oli aivan liian lyhyet! Joten tarkasta, jos mahdollista, niiden pituus. Jotain 80 cm tuntumassa ne kaikki on, en muista tarkemmin.
I do my loving in the winter.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Kirk kirjoitti:Ja varoituksen sana samalla, ensin tilasin saman merkin mallikohtaisen sarjan (joka oli jopa hieman halvempi), mutta piuhat oli aivan liian lyhyet! Joten tarkasta, jos mahdollista, niiden pituus. Jotain 80 cm tuntumassa ne kaikki on, en muista tarkemmin.
Itsellä vähän samanlaisia kokemuksia noista tarvike tulpanjohdoista. Paikallisen liikkeen tiskiltä saanut parikin kertaa liian lyhyitä johtoja kun oon vaan tiskillä sanonut merkin/mallin ja ovat katsoneet pituudet "kirjasta". Parempi jos mittaa vanhat niin saa ainakin kerrasta tarpeeksi pitkät...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Jaahas. Lambda on nyt vaihdettu ja olis sellainen tuntuma, että jotain se auttoi. Seuraava ongelma on se anturi, johon kaasuvivustolta menee akselin pää. Oli kiinnitysruuveista toinen poikki ja itse reteesti katkaisin toisen. Korjaus suoritettu nippusiteillä, siihen asti, kunnes ehdin purkaan nokkaa oikeaa korjausta varten.
Koneessa on ähkyä ihan kiitettävästi, liikkeellelähtö sujuu helpommin jne, mutta yhä edelleen on sokea kierrosalue, jolla auto röpöttää tai sitten tukahtuu.
Alan epäillä, että ennakonsäätö on aivan viturallaan. Välillä lyö niinkuin hiiren pakoputkeen tussahtamaan. Mistä päin hmm..autoa voisi ryhtyä etsimään mahdollista ennakonsäätö anturia tai muuta vastaavaa?
Pikkuhiljaa eteenpäin vaikka paikallaan poljetaankin... :evil:
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Tarkotatkohan kaasuläpän asentotunnistinta? jos se on nippusitelillä kiinni niin tuli vaan mieleen että sen väärä asento aiheuttaa nyökkimistä ja "tehon puutetta". Meinaan se saattaa päästä vähän liikkumaan tai vaikkei liikkuis niin saattaa olla väärässä asennossa. Ilmamäärämittarihan vaikuttaa seokseen välillä tyhjäkäynti ja noin 3500rpm jolloin se on tapissaan. Sytkän ajoituksella varmaan tarkotat hall-anturia? muistelisin nähneeni jossain kuvassa sen kuskin puolella lohkossa kiinni vauhtipyörän lähellä. Laitoitko muuten originale boschin lambdan vai tarvikemallisen?

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

No tuota anturia tarkoitin joo =)
Tuuppaan kohta alfan talliin ja alan taas hiukka pöyhiskelemään.
Ja tilasin muuten tulpanjohdot että sillee.
Tuosta katiskasta tuli nyt niinkuin kunnia-asia saada se kuntoon..
Niin lambda.., joo tarvikkeen otin. Laitoin samanlaisen 2 kk sitten clioon.
Ennen siinä oli arvot ihan poskellaan, mutta tuollainen samanlainen lambda kiinni ja arvot olivat tosi hyvät.
Eli niinkuin reenasin eka renulla =)
Toi Alfa on sellainen, että jos se olisi kaasari vehje, niin sanoisin että kiihdytyspumppu sökö.
Hitaasti vedättämällä se PÄÄSÄÄNTÖISESTI kiihtyy tasaisesti. Pikku miettimistä ja kakomista välillä, mutta kiihtyy..
Sitten jos lämän lossaa lattiaan, niin miettii hetken ja sitten mentiin..
En tiedä. Vaikeaa on, mutta jummijammi..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Moron!
Eilen kuskasin kaasuläpän asentoanturin(?) ja ilmin lempäälässä autosähkökorjaamolla.
Diagnoosi oli, ettei ilmistä saa mitään arvoja.
Tein kotiin tullessani "eevervaltaa" ja vääntelin hiukka sitä laahausliuskaa ja rohkeesti ilmi takaisin kiinni.
A vot.. auto käymään laakista ja käy kuin unelma.
On tehot tulleet takaisin, eikä nyi eikä rytkytä edes kylmänä, vaikka koemielessä aloin survoa pedaalia lattiaan.
Tein kuitenkin taas tuon mahdollisesti jopa tähänkin sopivan resetoinnin ja melkein vartin se puksutti kuin maamoottori, kunnes alkoi käymään niin suloisella sävelellä, että taisi tirahtaa onnenkyynel :lol:
Kuitenkin ongelma on se, että tuo liuska laahaa nyt paljon suuremmalla paineella, kuin varmasti alunperin on tarkoitettu.
Vastapelurista löytyi merkkejä siitä, että hiilikalvo on hiukka puhki, eli siirrynpä tästä tuonne ostetaan osastolle.
Kiitos kaikille vastauksista.
On vielä ihan pakko sanoa, että vaikka olen aika monella foorumilla eri automerkkejä omistaneena ja siitä johtuen, ei tälläistä yhteisöä oo kyllä missään muualla.
Vaikkei Alfalla olisikaan kirottu, kannattaa näitä juttuja lueskella jo siitäkin syystä, että mielelle tämä on parasta lääkettä mitä ilmaiseksi saa :mrgreen:
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Anssi
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 18:33
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Minä ketjun loppupään viestejä lukiessani olin jo ilmamäärämittarin hiilisiltoihin päässäni päätynyt. Ja sieltähän se vika taisikin sitten löytyä.

Kannattaa putsailla ne hiilisillat, se tekee käynnille ihmeitä. Edellisessä omassani oli ekana talvena kelien kylmettyä vähän samanlaista tautia, ja ilmamäärämittaria kun yleismittarilla katseltiin, antoi osan alueesta normilukemaa ja sitten välillä nollaa ja välillä murto-osaa siitä, mitä pitäisi. Hiilisillat olivat pinnaltaan lasittuneet. Näyttivät normaaleilta mutteivät johtaneet sähköä.

Hienolla hiekkapaperilla hioin. Ja ongelma hävisi auton loppuiäksi.

Vastaa Viestiin