Lohkolämmittimen tarpeellisuudesta
Valvoja: Moderators
- Mozzarella
- Viestit: 36
- Liittynyt: 19 Huhti 2007, 21:42
Lohkolämmittimen tarpeellisuudesta
Omasta JTS:stä lohkolämitin puuttuu ja mahdollinen asennus kohta ajankohtainen. Yleinen kanta taitaa olla, että ihan hyödyllinen kapistus on - joskin soraääniäkin esiintyy.
Ja mikäkö olisi kysymykseni - noh onko lohkolämmittimen ja sisähaaran laitatuttaminen kannattavaa? (Ensimmäinen omistaja ei tätä ollut katsonut tarpeelliseksi.)
Ja mikäkö olisi kysymykseni - noh onko lohkolämmittimen ja sisähaaran laitatuttaminen kannattavaa? (Ensimmäinen omistaja ei tätä ollut katsonut tarpeelliseksi.)
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Re: Lohkolämmittimen tarpeellisuudesta
Kyllä sen sitten, kun on autoa pitänyt pari päivää -25 asteen pakkasessa ja yrittää käyntiin, huomaa onko tarpeellinen vai ei. Vähemmässäkin minulle tulee vilu(tus). Kunhan ei kuvittele lämmityksen jälkeen, että kaikki auton paikat ovat lämmenneet.Mozzarella kirjoitti: Ja mikäkö olisi kysymykseni - noh onko lohkolämmittimen ja sisähaaran laitatuttaminen kannattavaa? (Ensimmäinen omistaja ei tätä ollut katsonut tarpeelliseksi.)
Hintakaan ei noissa vermeissä kovin paha ole.
Suosittelen, jos et halua kiduttaa itseäsi ja autoasi. Toki, jos on talli aina käytettävissä, niin miksipä sitä.
Tämä siis jatkuvasti ulkona autoaan säilyttävän mielipide.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
- Mozzarella
- Viestit: 36
- Liittynyt: 19 Huhti 2007, 21:42
Kyllä se Defa olisi mun valinta. Kaikissa autoissa sellainen on ollut ja aina toiminut. Olen kuullut Calixeissa hajoavan lämpövastuksia, mutta se on vain kuulopuheita. Sisähaaran nyt vetää sitten siinä samalla, kun lohkaria asentaa, joten kyllä se kannattaa laitattaa.Mozzarella kirjoitti:Tallia ei valitettavasti ole käytössä, joten kai se lämmittimen asennus on ainoa oikea vaihtoehto.
Motonetista näyttää löytyvän Calixia ja Defaa? Kumpaa suosittelette?
Itse elementin lisäksi vielä johtosarja ja haaroitussarjako (jos tahtoo sisäpistokkeen)
Molemmista kokemuksia usean vuoden ajalta - kummatkin ovat toimineet ja kestäneet niinkuin pitääkin. Itse laittaisin Defan. Fiksumman näköiset palikat ja uuden minikokoisen sisätilanlämmittimen saa mahtumaan paremmin jalkatilaan.
Mukavuuden lisäksi lohkolämmitin säästää konetta ja luonota sekä lisää turvallisuutta koska auto lämpenee nopeammin käyntilämpöiseksi ja huurteet lähtevät nopeammin ikkunoista.
Mukavuuden lisäksi lohkolämmitin säästää konetta ja luonota sekä lisää turvallisuutta koska auto lämpenee nopeammin käyntilämpöiseksi ja huurteet lähtevät nopeammin ikkunoista.
TPP
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Nää Suomen talvet näyttää menevän kokoajan lämpimämpään suuntaan, joten en välttämättä näe lämppärin tarpeellisuutta.
Mulla sellanen kuitenkin on , kun edellinen omistaja on sellaisen laittanut. Tosin en sitä tuossa kadunvarsiparkissa pysty käyttämään, joten on mulle hieman turha.
Mitään ongelmia ei starttauksen kanssa ole ollut, ei edes 30 asteen pakkasessa. Ääni nyt tietty hieman erilainen kun palmun alta käyntiin laittaessa. Konekin varmasti kuluu enemmän. Eli siis pärjää ilmankin
Mulla sellanen kuitenkin on , kun edellinen omistaja on sellaisen laittanut. Tosin en sitä tuossa kadunvarsiparkissa pysty käyttämään, joten on mulle hieman turha.
Mitään ongelmia ei starttauksen kanssa ole ollut, ei edes 30 asteen pakkasessa. Ääni nyt tietty hieman erilainen kun palmun alta käyntiin laittaessa. Konekin varmasti kuluu enemmän. Eli siis pärjää ilmankin
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Jos ei tallia tai webastoa ole niin kyllä se
tolpparuokinta on aivan must talvisin.
Mitä tulee itse myllyihin niin oma Defa
sanoi toissapäivänä sopimuksen irti...
jaksoi elää 3 vuotta(2 vuoden takuu).
Tuossa uudessa litteämmässä Terminissä
on sitten 5 vuoden takuu.
tolpparuokinta on aivan must talvisin.
Mitä tulee itse myllyihin niin oma Defa
sanoi toissapäivänä sopimuksen irti...
jaksoi elää 3 vuotta(2 vuoden takuu).
Tuossa uudessa litteämmässä Terminissä
on sitten 5 vuoden takuu.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
^Mutta kuka soittaa sulle ja kertoo että pitäisi soittaa Webastolle?
Jos olisi tolppa niin ilman muuta lämppärin laittaisin. Pysyy mies ja kone kunnossa. Ainoa huono puoli on se, että pitäisi sammuttaa 10 minuuttia ennenkuin lähtee että kone pysyisi kartalla eikä sytyttäisi ruiskun merkkivaloa käynnistäessä.
Jos olisi tolppa niin ilman muuta lämppärin laittaisin. Pysyy mies ja kone kunnossa. Ainoa huono puoli on se, että pitäisi sammuttaa 10 minuuttia ennenkuin lähtee että kone pysyisi kartalla eikä sytyttäisi ruiskun merkkivaloa käynnistäessä.
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Missäs hinnoissa nämä nykyään on asennettuna?
Kaikissa mainoksissa ja tarjouksissa vaan puhutaan asennushinnasta tai muuta epäselvää.
Tietenkin eri autoilla on eri hinnat, mutta mitä tuo nyt yleensä maksaa esim. tuohon GTV:een tai mihin vaan?
Ajattelin soittokierrosta kohta aloitella, mutta olisi mukavaa, jos olisi jotain referenssiä.
-tommi
Kaikissa mainoksissa ja tarjouksissa vaan puhutaan asennushinnasta tai muuta epäselvää.
Tietenkin eri autoilla on eri hinnat, mutta mitä tuo nyt yleensä maksaa esim. tuohon GTV:een tai mihin vaan?
Ajattelin soittokierrosta kohta aloitella, mutta olisi mukavaa, jos olisi jotain referenssiä.
-tommi
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
^ No katso alkuun vaikka Motonetin hinnastosta suuntaviivoja. Esim. 156:lle äkkiä katsoen elementti + johtosarja + haaroitussarja tekee n. 170 - 190 euroa. Asennus siihen päälle.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin omasta puolestani, että omissa Alfoissa on aina ollut lämmittimet, ja käytän niitä aina kun mahdollista silloin kun säätila sitä edellyttää. Eli pidän hyvin hyödyllisenä ja tarpeellisena kapistuksena. Ja tämä ensisijaisesti auton/moottorin ja ehkä myös polttoaineen säästämiseksi, toissijaisesti mukavuussyistä. Jos on tarjota Alfalle kattoa päälle parkkipaikalla, kuten itselläni nykyään on, niin sisälämmitin ei ehkä ole niin must, mutta onhan se toki mukavampaa kun on sisältäkin lämmin.
On ollut sekä Defaa että Calixia. Molemmat toimivat.
EDIT: niin eihän 33:ssa tainnut mitään valoja jäädä palaman, kone vain ei meinannut suostua käymään ennen kuin oli hetken lämmöt tasaantuneet.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin omasta puolestani, että omissa Alfoissa on aina ollut lämmittimet, ja käytän niitä aina kun mahdollista silloin kun säätila sitä edellyttää. Eli pidän hyvin hyödyllisenä ja tarpeellisena kapistuksena. Ja tämä ensisijaisesti auton/moottorin ja ehkä myös polttoaineen säästämiseksi, toissijaisesti mukavuussyistä. Jos on tarjota Alfalle kattoa päälle parkkipaikalla, kuten itselläni nykyään on, niin sisälämmitin ei ehkä ole niin must, mutta onhan se toki mukavampaa kun on sisältäkin lämmin.
On ollut sekä Defaa että Calixia. Molemmat toimivat.
Tämähän oli 33:ssa ja 155:ssa liiankin tuttua, mutta nämä nykyiset kahvinkeittimet tuntuvat toimivan oikein vaikka laittaisi suoraan tulille. Olen kyllä silti käynyt irrottelemassa töpselit etukäteen ihan vanhasta muistista ja kaiken varalta.Rolle kirjoitti:Ainoa huono puoli on se, että pitäisi sammuttaa 10 minuuttia ennenkuin lähtee että kone pysyisi kartalla eikä sytyttäisi ruiskun merkkivaloa käynnistäessä.
EDIT: niin eihän 33:ssa tainnut mitään valoja jäädä palaman, kone vain ei meinannut suostua käymään ennen kuin oli hetken lämmöt tasaantuneet.
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Defan listoilta www.defa.com ei suoraan löytynyt osia GTV:hen. Tai löytyi, mutta taisi tarkoittaa Alfetta GTV:tä, kun vuosimalli oli -86.
Olisikohan lähinnä oikeaa 166 2.0 V6 TB? Eikös se ainakin moottorina ole sama kuin GTV TB:ssä?
Samaa 422-elementtiä tarjoavat kaikkiin vanhempiin 166 moottoreihin ja 2.5 l 156:een.
-tommi
Olisikohan lähinnä oikeaa 166 2.0 V6 TB? Eikös se ainakin moottorina ole sama kuin GTV TB:ssä?
Samaa 422-elementtiä tarjoavat kaikkiin vanhempiin 166 moottoreihin ja 2.5 l 156:een.
-tommi
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Eikö sulla 33:n "alfa control" vilkutellut valoja kuin jouluna konsanaan ihan huvikseen?Pepperoni kirjoitti: EDIT: niin eihän 33:ssa tainnut mitään valoja jäädä palaman, kone vain ei meinannut suostua käymään ennen kuin oli hetken lämmöt tasaantuneet.
Oi niitä aikoja
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Kaikkiin kuutosiin taitaa olla sama alavesiletkuun tuleva vastus. Asennus ei ole vaikea itsekään tehdä ja tuskin kovin kallis vaikka sen teettäisikin.Tommi kirjoitti:Defan listoilta www.defa.com ei suoraan löytynyt osia GTV:hen. Tai löytyi, mutta taisi tarkoittaa Alfetta GTV:tä, kun vuosimalli oli -86.
Olisikohan lähinnä oikeaa 166 2.0 V6 TB? Eikös se ainakin moottorina ole sama kuin GTV TB:ssä?
Samaa 422-elementtiä tarjoavat kaikkiin vanhempiin 166 moottoreihin ja 2.5 l 156:een.
-tommi
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Itse asiassa ei, ARC toimi juuri niinkuin oli tarkoitettukin, jos joku tuikku syttyi niin se oli aina aiheesta. Ihan oikeasti. Mutta muuten olen täysin samaa mieltä viimeisestä lauseesta .Pasi kirjoitti:
Eikö sulla 33:n "alfa control" vilkutellut valoja kuin jouluna konsanaan ihan huvikseen?
Oi niitä aikoja
(Ja sitten takaisin aiheeseen)
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Olikos 156:een tarjolla vain säteily- ja letkulämmitintä, vai muistanko aivan väärin? Kummastakaan ei ole valtaisaa hyötyä verrattuna kunnon lohkolämmittimeen, joten jättäisin asentamatta koko vehjettä.
Alfa kyllä lähtee käyntiin ilmankin lisäapua, mutta tuon ranskiksen kanssa alkaa olla -30:n celsiuksen jälkeen jo tiukkaa. Starttaa sekin, mutta vaivaantuneen oloisesti.
Alfa kyllä lähtee käyntiin ilmankin lisäapua, mutta tuon ranskiksen kanssa alkaa olla -30:n celsiuksen jälkeen jo tiukkaa. Starttaa sekin, mutta vaivaantuneen oloisesti.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
monzan kanssa samaa mieltä ehdottomasti lämmitin..ei voi muutenkaan ymmärtää henkilöitä jotka tuuulettavat että hyvin lähtee käyntiin -35C pakkasesta ilman lämmitintäkin ja kyllä muuten syö moottoriakin siinä sivussa ne ainaiset kylmästartit vaikka olisi minkälaiset ölpät koneessa..
kaikissa omistamissani alfoissa on tuo lämmitin aina ollut ja tulee olemaan jatkossakin..
työsuhdeautoilijoillehan se on aivan sama mutta sellaiset jotka omistavat auton itse ja aikovat useammanvuoden pitääkkin niin suosittelisin lämittimen hankintaa ehdottomasti..
kaikissa omistamissani alfoissa on tuo lämmitin aina ollut ja tulee olemaan jatkossakin..
työsuhdeautoilijoillehan se on aivan sama mutta sellaiset jotka omistavat auton itse ja aikovat useammanvuoden pitääkkin niin suosittelisin lämittimen hankintaa ehdottomasti..
- PePe
- Viestit: 170
- Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
- Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV - Paikkakunta: Kauniainen
Ainakin V6:seen saa ainoastaan joko letku- tai säteilylämmittimen. Omissani on kaikissa ollut letkusellainen. Yhtä tehokas se ei ole kuin lohkoon asennettava lämmitysvastus. Ja kyllä, kunnossa oleva moottori tosiaan lähtee käyntiin pakkasellakin.hjpp kirjoitti:Olikos 156:een tarjolla vain säteily- ja letkulämmitintä, vai muistanko aivan väärin?
Kaikesta tästä huolimatta on aivan huikea ero siinä millä tavalla moottori käynnistyy. Letkulämmittimelläkin lämmitetty kone hörähtää kuin kesäkelissä, ja lämpiää normaalilämpöön nopeasti. Ja tämä ihan päällisin puolin tarkasteltuna, koneen sisuskalujen kuluminen on sitten oma lukunsa!
Eipä tulisi mieleenikään jättää moottorinlämmitintä asentamatta meikäläisissä olosuhteissa. En ollut uskoa korviani kun kuulin että Delta pihtailee ja jättää lämmittimet asentamatta esittelyautoihinsa. Täytyy toivoa että noiden ostajat ovat sen verran tarkkana että huomaavat tinkiä lämmittimen mukaan pakettiin!
- Herra Salo
- Viestit: 691
- Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
- Paikkakunta: Nokia
Ainakin meidän autoissa lämppärit on ja pyritään talvikaudella käyttämään aina kun mahdollista. Sitä kun on aina mentävä työmaalle ja mieluusti vielä sieltä kotiinkin, oli pakkasta sitten kuinka paljon tahansa. Sattuu sen verran paljon sydämeen repiä autoa jostain kolmenkympin pakkasesta käymään, että mieluummin lämpöä sille ensin. Ja onhan se koneelle huomattavasti miellyttävämpää niin. Jos vaikka kestäiskin pidempään.
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
- Car(s): Volvo S40 T5
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Miksi lämppäri pitäisi kytkeä irti ennen starttaamista? Minä olen aina startannut talvella lämppäri päällä (jos olen muistanut sen kytkeä) ja vetänyt piuhan irti vasta lasien putsaamisen jälkeen. Luulisi moottorin lämpiävän nopeammin, kun neste lähtee kiertämään vastuksen kautta. En ole huomannut mitään käynnistysongelmia, tosin vasta kahdeksan talvea on takana.
Normaali lohkolämmitinhän lämmittää moottorin jäähdytysvettä, eikö vain?
Miten sen veden lämmittäminen vähentää moottorin kulumista pakkasesta käynnistettäessä?
Olettaisin kulumisen olevan suurinta nimenomaan silloin kun öljy on kylmää.
Olisi hauskaa jos tähänkin asiaan saataisiin joskus faktoihin perustuvaa tietoa lohkolämmittimen todellisesta hyödystä. Mukavuusvaruste, sanon minä!
Miten sen veden lämmittäminen vähentää moottorin kulumista pakkasesta käynnistettäessä?
Olettaisin kulumisen olevan suurinta nimenomaan silloin kun öljy on kylmää.
Olisi hauskaa jos tähänkin asiaan saataisiin joskus faktoihin perustuvaa tietoa lohkolämmittimen todellisesta hyödystä. Mukavuusvaruste, sanon minä!
No, jos ajatellaan että jäähdytysvesi lämpenee, niin kyllä se lohkokin pikkuisen siitä lämpiää. Öljyt, kuten totesit, tuskin hirveästi lämpenevät letkulämmittimen käytöstä, mutta vähän kuitenkin. Oli niin tai näin, niin kyllä se lohkolämmittimen käyttö todella kylmissä olosuhteissa helpottaa sitä koneen käynnistymistä. Ja erityisesti käynnistyksen jälkeen nopeuttaa lämpenemistä, mikä osaltaan vähentää samalla moottorin kulumista, polttoaineen kulumista, päästöjä, jne... Vai kuinka? Kyllähän se tietysti on myös mukavuusvaruste siinä ohella.Tuumer kirjoitti:Normaali lohkolämmitinhän lämmittää moottorin jäähdytysvettä, eikö vain?
Miten sen veden lämmittäminen vähentää moottorin kulumista pakkasesta käynnistettäessä?
Olettaisin kulumisen olevan suurinta nimenomaan silloin kun öljy on kylmää.
Olisi hauskaa jos tähänkin asiaan saataisiin joskus faktoihin perustuvaa tietoa lohkolämmittimen todellisesta hyödystä. Mukavuusvaruste, sanon minä!
- italia
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
- Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06
Exät: 13 Alfaa... - Paikkakunta: Espoo/Kärkölä
^Kyseinen laitos kyllä löytyy toisesta kinneristä,mutta eipä siitä juuri hyötyä ole, sillä öljypohjan rivoituksen ansiosta olio jäähtyy sen verran hyvin ,että ainut milloin olen mittarin saanut jotain näyttämään on kesähelteellä pitkän motarihuudatuksen jälkeen ensimmäisissä liikennevaloissa.... silloin about 70-80´c.
...Ja asteikko 155:n mittaristossa alkaa 60´c...
...Ja asteikko 155:n mittaristossa alkaa 60´c...
QUORTHON 1966-2004
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Esitetyistä epäilyksistä huolimatta uskon moottorilämmittimen säästävän sekä polttoainetta että moottoria sen lisäksi, että se tekee liikkeelle lähdön mukavammaksi.
Moottoriöljyn lämpiämistä voinee arvioida eri materiaalien ominaislämpökapasiteettien ja lämmönjohtavuuden avulla. En nyt jaksa kaivaa fysiikan taulukoita esille, mutta ihan mutu-tuntumalla väittäisin: moottoriöljyn lämpötila lohkossa on lähempänä lohkossa olevan jäähdytysnesteen kuin ulkoilman lämpötilaa.
Moottoriöljyn lämpiämistä voinee arvioida eri materiaalien ominaislämpökapasiteettien ja lämmönjohtavuuden avulla. En nyt jaksa kaivaa fysiikan taulukoita esille, mutta ihan mutu-tuntumalla väittäisin: moottoriöljyn lämpötila lohkossa on lähempänä lohkossa olevan jäähdytysnesteen kuin ulkoilman lämpötilaa.
Polttoainetta se säästää varmasti, tällaisen testin muistan jostain lehdestä lukeneenikin.Compare Orso kirjoitti:Esitetyistä epäilyksistä huolimatta uskon moottorilämmittimen säästävän sekä polttoainetta että moottoria sen lisäksi, että se tekee liikkeelle lähdön mukavammaksi.
Moottoriöljyn lämpiämistä voinee arvioida eri materiaalien ominaislämpökapasiteettien ja lämmönjohtavuuden avulla. En nyt jaksa kaivaa fysiikan taulukoita esille, mutta ihan mutu-tuntumalla väittäisin: moottoriöljyn lämpötila lohkossa on lähempänä lohkossa olevan jäähdytysnesteen kuin ulkoilman lämpötilaa.
Mutta suurin osa öljystä sijaitsee kuitenkin öljypohjassa, joka taas ei kovinkaan hyvin ole lämmönsiirtoyhteydessä jäähdytinnesteeseen, joten en usko öljyn olevan kovinkaan paljon ulkolämpötilaa lämpimämpää. (mutua edelleenkin)
Kuvittelisin tällaisen olevan aika vaikeaa laskea taulukoiden avulla?
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kyllähän öljy ja jäähdytinneste ovat kuitenkin epäsuorasti yhteydessä nimenomaan lohkon kautta. Letkulämppäri ei auta ensimmäisellä sekunnilla samalla tavalla kuin lohkolämppäri, mutta sen jälkeen en käsitä miksei nopeammin lämpenevä kone öljyineen päivineen kuluttaisi konetta vähemmän kuin viileämpänä pidempään käyvä kone.Tuumer kirjoitti:Mutta suurin osa öljystä sijaitsee kuitenkin öljypohjassa, joka taas ei kovinkaan hyvin ole lämmönsiirtoyhteydessä jäähdytinnesteeseen, joten en usko öljyn olevan kovinkaan paljon ulkolämpötilaa lämpimämpää.
Varmasti lämpeäminen on nopeampaa esilämmitetyllä moottorilla. Kuluminenkin lienee vähäisempää, mutta miten merkittävästi?Rolle kirjoitti:Kyllähän öljy ja jäähdytinneste ovat kuitenkin epäsuorasti yhteydessä nimenomaan lohkon kautta. Letkulämppäri ei auta ensimmäisellä sekunnilla samalla tavalla kuin lohkolämppäri, mutta sen jälkeen en käsitä miksei nopeammin lämpenevä kone öljyineen päivineen kuluttaisi konetta vähemmän kuin viileämpänä pidempään käyvä kone.Tuumer kirjoitti:Mutta suurin osa öljystä sijaitsee kuitenkin öljypohjassa, joka taas ei kovinkaan hyvin ole lämmönsiirtoyhteydessä jäähdytinnesteeseen, joten en usko öljyn olevan kovinkaan paljon ulkolämpötilaa lämpimämpää.
Pitäisi joskus kontata tunnustelemaan öljypohjaa pakkasyön ja lämmityksen jäljiltä, olisiko se yhtään lämmin?
Itse maksan lohkolämmittäjästä ja mahdollisesti asennuksesta sen n.200€ vain mukavuuden ja jo mainitunkin turvallisuuden takia.
Aivan varmasti vesilämmittimestä on hyötyä monellakin tavalla. Pari asiaa on silti syytä tiedostaa; moottorin lohkossa on öljyä lähinnä öljynpainekanavissa, yhteensä pari senttilitraa. Tämän vesilämmitin lämmittää. Öljypumppu on alhaalla kylmässä öljypohjassa ja mikäli öljy on kylmää siirappia pumppu kavitoi eikä tuota öljynpainetta eli se kanavissa oleva lämmin öljy ei liiku sieltä mihinkään eikä voitele mitään. Eli talvella ei kannata käyttää niitä jäykkiä kisaöljyjä siinä luulossa, että vesilämmitin jotenkin auttaisi tätä.
Moottorin kestoa lisää eniten oikeanlaisten öljyjen käyttö.
Moottorin kestoa lisää eniten oikeanlaisten öljyjen käyttö.
Joo jees - moottorin vesilämmöt nousee suht äkkiä lämmityksen jälkeen , mutta öljyn lämmön nousu tulee vasta noin 10 kilometrin ajon jälkeen.
159:ssähän on molemmat mittarit, joista asia selkiää vilkasemalla.
Sama koskee tietty laatikkoa ja perää - eli vilposella ei kannata repiä ihan ensi metreillä.
159:ssähän on molemmat mittarit, joista asia selkiää vilkasemalla.
Sama koskee tietty laatikkoa ja perää - eli vilposella ei kannata repiä ihan ensi metreillä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Tuossa aiemmin kaipailtiin aiheesta faktaa,ja sitähän onkin.En nyt tarkkaan muista määrää mutta kylmäkäynnistys kovista pakkaslukemista vastaa kuulemma satoja,ellei tuhansia kilometrejä...Kunhan ei juurikin Tm:ssä ollu,useita vuosia sitten.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Startti jaksaa pyörittää lohkarilla esilämmitettyä konetta nopeammin kuin kokonaan kylmää, mikä johtunee kahdesta asiasta:
1. Moottorin sisäiset kitkat ovat pienentyneet, minkä luulisi vaikuttavan koneen kulumiseenkin.
2. Akku on lämmennyt, minkä vuoksi siitä irtoaa enemmän ampeereja. En tiedä kuinka merkittävää lämpiäminen on mutta kai se vähän lämpenee, sulaahan konepelliltäkin lumi jos ei pakkasta ole ihan tolkuttomasti.
1. Moottorin sisäiset kitkat ovat pienentyneet, minkä luulisi vaikuttavan koneen kulumiseenkin.
2. Akku on lämmennyt, minkä vuoksi siitä irtoaa enemmän ampeereja. En tiedä kuinka merkittävää lämpiäminen on mutta kai se vähän lämpenee, sulaahan konepelliltäkin lumi jos ei pakkasta ole ihan tolkuttomasti.
- Epäkelpokeräilijä -
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Kyllä se letkulämppäri ihan kokemuspohjalta täytyy lämmittää öljyjäkin hieman. Kerran jouduin vetäisemään 164:n -32c pakkasesta 10W-40 öljyillä käymään ilman lämppäriä ja voi jestas sentään mikään kilinä ja kolina kuului ensimmäisen puoli minuuttia venttiilikoneistosta. Sittemmin samoissa pakkasissa on tullut käynnistettyä samoilla öljyillä, mutta letkulämppärillä lämmitettynä ja mitään kolinoita ei ole kuulunut. Luulisi sen jäähdytysnesteen lämmittävän ainakin kannessa olevan öljyn, siellähän on muutama desi nokkien kaverina koko ajan.
ps. Jopa ohjaustehostimen huutamisessa on huomattava ero letkulämppäriä käytettäessä.
ps. Jopa ohjaustehostimen huutamisessa on huomattava ero letkulämppäriä käytettäessä.
testasin tuossa menneellä viikkolla että kuinka lämmitin vaikkuutta esim auton ryypyn toimintaan.
Ilman lämmitystä noin +2 lämpötilassa, sadetta, auto oli ryypyllä (piti kierrokset noin 1250 rpm) neljän minuutin ajan jonka jälkeen tippui tonniin. Tämän jälkeen en jaksanut enää odottaa.
Lämmityksen kanssa aika puolittui eli vähän alle kahdessa minuutissa kierrokset tippui tonniin.
Ainakin siitä on hyötyä bendansan kulutukseen jos ei mihinkään muuhun, jota kuitenkin epäilen eli kyllä siihen on vaikutusta muuhunkin.
Esim. liikenne turvallisuuteen, yleensä kun kun lähtee liikkeellä niin että on rapannut ikkunat niin siinä vaihdessa ikkunoihin tulee vielä semmoinen jälki huuru kun taas jos on sisälämppäri ja ikkunat on jo valmiiksi selvät. Huurun olen yleensä huomannut sen takia kun en ole muistanut laittaa autoa tolppaan kiinni tai on tullut yllättävä lähtö.
Tämä on taas minun mielipide ja olen sitä mieltä että lohkolämmitin ja sisä pistoke ovat ehdoton laite Suomessa jo pelkästään liikenneturvallisuuden kannnalta.
Olen nähnyt ja varmaan jokainen muukin on nähnyt sen kun auto lähtii parkkipaikalta ikkunat huurussa ja kuski katsoo jostakin olemattomasta pikku reijästä mistäs niitä toisia autoja tuleekaan ei hyvä
Ilman lämmitystä noin +2 lämpötilassa, sadetta, auto oli ryypyllä (piti kierrokset noin 1250 rpm) neljän minuutin ajan jonka jälkeen tippui tonniin. Tämän jälkeen en jaksanut enää odottaa.
Lämmityksen kanssa aika puolittui eli vähän alle kahdessa minuutissa kierrokset tippui tonniin.
Ainakin siitä on hyötyä bendansan kulutukseen jos ei mihinkään muuhun, jota kuitenkin epäilen eli kyllä siihen on vaikutusta muuhunkin.
Esim. liikenne turvallisuuteen, yleensä kun kun lähtee liikkeellä niin että on rapannut ikkunat niin siinä vaihdessa ikkunoihin tulee vielä semmoinen jälki huuru kun taas jos on sisälämppäri ja ikkunat on jo valmiiksi selvät. Huurun olen yleensä huomannut sen takia kun en ole muistanut laittaa autoa tolppaan kiinni tai on tullut yllättävä lähtö.
Tämä on taas minun mielipide ja olen sitä mieltä että lohkolämmitin ja sisä pistoke ovat ehdoton laite Suomessa jo pelkästään liikenneturvallisuuden kannnalta.
Olen nähnyt ja varmaan jokainen muukin on nähnyt sen kun auto lähtii parkkipaikalta ikkunat huurussa ja kuski katsoo jostakin olemattomasta pikku reijästä mistäs niitä toisia autoja tuleekaan ei hyvä
Niinpä, ja siksi onkin täysin järjetöntä että lähes kaikki taloyhtiöt kieltää sisälämppärin käytön ylikuormitukseen vedoten. SEn kummemmin tiedä mikä tossa on takana, mutta pistäisivät perkele sulakkeet/systeemit ajan tasalle, niin ei tarvis siitä kärpäsen pillusta tietä tihrustaatube68 kirjoitti:Olen nähnyt ja varmaan jokainen muukin on nähnyt sen kun auto lähtii parkkipaikalta ikkunat huurussa ja kuski katsoo jostakin olemattomasta pikku reijästä mistäs niitä toisia autoja tuleekaan ei hyvä
I do my loving in the winter.