164 ei käynnistyny ja tyhjentää akun, kiirus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

164 ei käynnistyny ja tyhjentää akun, kiirus

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt se kuusnepa tempun teki.

Pohjustanpa asiaa hieman. Muutama kuukausi sitten auto oli veljellä lainassa, tällöin alfa ei startannut ollenkaan, kun avaimesta käänsi niin mitään ei tapahtunut. Myöhemmin lähti auto hyvin käyntiin, ja jälleen myöhemmin kun kävin auton hakemassa oli akku mennyt tyhjäksi.

Päättelin silloin että startissa olisi jotain vikaa, joten vaihdoin startin noin kuukausi sitten. Tähänpäivään asti kaikki meni moitteettomasti, pysähdyin päivällä noin viideksi minuutiksi, ja kun tuli takaisin starttaamaan ei lähtenyt käyntiin. Sahasin useita minuutteja, koko aikana lupasi vain muutaman kerran. Tökin vähän konetilan releitä ja johtoja, ei vaikutusta. Tökin vähän lisää, hetken sahauksen jälkeen lähtikin käyntiin ja kävi täysin moitteettomasti.

Ajoin pihaan ja koitin vielä käynnistää pari kertaa, käynnistyi hienosti.
Nyt illalla pitä jälleen lähteä liikkelle, ja kas akku oli täysin tyhjä, ei jaksanut edes ovia avata.

Nyt tarvitsisi hieman apuja. Missä vika?
Olen itse asentanut kesällä hälyttimen, sillä saattaa olla tekemistä asian kanssa. Samoin laturi on antanut hieman heikkoa virtaa heti startin jälkeen, pieni polkasu ja on noussut 14v, tämä on tietääkseni ihan normaalia.

Huomenna pitäisi päästä liikkeelle, help.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mahtaako siinä muuta vikaa olla kuin että starttailit pitkään ja moneen kertaan ja ajoit vähän? Ja hälytin sitten vei ne viimeisetkin mehut akusta?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Enpä usko tuota. Starttaillessa ei akku näyttänyt mitään hiipumisen merkkejä. Ja nyt oli mennyt aivan loppuun.

Luulen että jokin imee aina välillä virtaa, ja se jotenkin liittyy tuohon starttiin, sillä on jo käynyt kaksi hieman toisistaan poikkeevaa, mutta samat ongelmat tuottanutta tapahtumaa.

Huomenna koitan saada apuvirtaa, ja koneen tulille.

Voisiko joku seuraavista aiheuttaa tuommoista: virtalukko, bensapumppu, bensapumpun rele/sen johdot, startti, laturi.
Nuo on sellaisia paikkoja joissa jotain häikkää saattaisi olla.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itse itselleni vastaten.

Virtalukko: voisi tietääkseni syödä virtaa, mutta ei vaikuta käynnistyvyyteen
Bensapumppu: voisi aiheuuttaa käynnistymättömyyden
Bensapumpun rele: Voisi aiheuttaa molemmat, kai?
Bensapumpun johdot: Molemmat, kai?
Startti: voisi syödä virtaa
Laturi: Voisi syödä virtaa, ei vaikuta käynnistyvyyteen.

Olen aikas nakkisormi sähköasioiden kanssa, elikkä mitkä kaikki voisi hukata virtaa, ja kuinka?

Edit: Niin joo, unohdin sanoa että valoja ja sähkölaitteita ei ollut jäänyt päälle. Jotkut pikkuvirransyöjät, jotka olisi mahdollisesti ollut päällä, ei olisi millään voinut vetää akkua noin tyhjäksi.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ootko tarkastanu ne releet siinä konetilan etuosassa keskellä? Siellä on ainakin bensapumpun rele ja liitokset releen kannoissa alttiina kosteudelle ja lialle.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Aluksi voisit mitata virran akun ja auton välillä lepotilassa. Eli virtamittari + navan väliin. Jos virtaa kulkee enemmän kuin milliampeereja, aletaan hakemaan virtasyöppöä :wink:
Viimeksi muokannut Jappe, 09 Marras 2007, 19:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Alfaholic -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Niitä juuri heiluttelin, siihen samaan yhteyteen on myös asennettu hälyttimen ajonesto. Eli siis siellä saattaa olla kontaktihäiriöitä, mutta voisiko häiriö siellä imeä akun tyhjäksi?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onhan akku oikeasti tyhjä? Että akkunavat tai akuilta lähtevät johdot ovat kunnossa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

En mitannut jännitettä, mutta ovet eivät jaksaneet aueta keskuslukolla, ja esim. takakontin valo paloi, mutta hyvin himmeesti.

Kuinka tuon varmistaisi? Pelkkä jännitteen mittaus ei taida riittää?

Muistui muuten mieleen, että yksi noista bensapumpun releille tulevista johdoista oli huonossa kunnossa, kuori oli rispaantunut osittain irti. Voisiko heikko kontakti tuollaisessa paikassa kuluttaa virtaa?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Pistetään vielä lista mitä olleet omien ja asiakkaiden viat 95% "vastaavissa" tapauksissa.

JOS akku oikeasti tyhjä:
-Laturi ei lataa, latausvalo ei syty välttämättä jos laturi jaksaa sen verran ladata että sammuttaa valon. Tosin 164:ssa on volttimittari, mitä lukemia se on näyttänyt ajaessa?
- Akku rikki, sisäinen oikosulku purkaa akun nopeasti ja ei välttämättä tee sitä joka kerta. Tuon saa lähes varmasti selville mittaamalla kennojen ominaispainon ja jos niissä on joku alempana kuin muut niin akku on kaput.
- Akku tyhjenee kuormituksen takia. Yleisimmät syyt, jos akku tyhjenee hitaasti:sisävalo, peräkontinvalo, radio yms. jos nopeasti: laturin diodisilta päästää virran väärään suuntaan, akku itsessään, istuin ja takalasinlämmitin yms.
- Akun ja auton välilllä huono kontakti. Kun akku varmasti täysi, laita volttimittari akun miinusnavan ja korin rungon väliin. Startatessa ei jännite saisi nousta yli 1V. Sama plusnavan ja startin virtajohdon pään välille, tässä tulee mm.164:ssa ongelma kun akku ja startti sijaitsevat eripäässä autoa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuossa onkin oiva tarkastus lista.

Mittari näyttää käydessä kutakuinkin 14 volttia, eli ihan hyvää.

Täytyy tehdä huomenna mittauksia, kunhan saan vehkeen ensin käyntiin.

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

Aiempi oma 'nepa tappoi 3 akkua, kaikki menivät oikoseen.

Yhden kerran syynä oli huono kontakti akunnapojen ja kenkien välissä, muut 2 akkua meni kampiakselin stefan takia. :-D Vaikea sanoa lonkalta tuosta yksilöstä mutta takakontista lähtisin vikaa etsimään näin aluksi.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

quadrifoglio verde kirjoitti: muut 2 akkua meni kampiakselin stefan takia. :-D
kuinkas?

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

Homma meni kokolailla näin:

Ilmeisesti kyseinen stefa alkoi vuotamaan pikkuhiljaa öljyä ja roiskutti sitä laturinhihnalle, ja kuinka ollakaan hihna alkoi luistaa. Latasi kuitenkin niin paljon että mittari näytti auton käydessä suurinpiirtein normaalilukemia joten en kiinnittänyt asiaan sen suuremmin huomiota koska hihna ei edes pitänyt mitään ääntä.
Ensimmäisen akun mentyä en tiennyt syytä siihen joten vaihdoin uuden ja jatkoin ajeluja kunnes kuukausi siitä eteenpäin tämä uusikin akku tilttasi.

Tässä vaiheessa öljyvuoto alkoi häiritä konehuoneen esteettistä ilmettä joten päätin pestä konehuoneen, laittaa uudet hihnat, vaihtaa stefan, ja hain (jälleen) uuden akun kaupasta.

Ja kuinka ollakaan akkumurheet loppuivat yllättäen siihen. :-D Tarkemmassa tutkiskelussa kävi ilmi että öljy oli "kovettanut" hihnan (melkein uuden) joka alkoi sen jälkeen luistamaan vähitellen.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Sulakkeet irti, virtamittari akun + navan väliin, mittaria tarkkaillen sulakkeita takaisin paikalleen... helppo paikallistaa ainakin sen verran vikaa että minkä sulakkeen takana on isoimmat syöpöt (Jos siis ovat sulakkeen takana)
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

sointu
Viestit: 32
Liittynyt: 13 Touko 2007, 16:15

164 virtaongelmat

Viesti Kirjoittaja sointu »

olisko mahdollista että hälyttimen johdoissa olis kytkentävikoja ja pidemmän ajan kuluessa se tyhjentää akkua ja jossain vaiheessa jännite putoaa todella alhaiseksi ja voi käydä näin ! toinen asia mitä katsoisin on maadoitus paikat , konehuoneessa niitä on useita kohtia !

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

En usko että mikä pieni laite, esim hälytin ehtisi muutamassa tunnissa tyhjentämään akun täysin.

Myöskin virtasyöppö ei syö virtaa kuin joskus. Tosiaan kaksi kertaa reilun puolen vuoden aikana. Tämä viittaisi ilmeisesti vialliseen akkuun. Viallinen akku vaan ei selitä sitä että auto ei meinannut käynnistyä. :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Voi siinä olla parikin erilaista vikaa, toinen aiheuttaa akun purkautumista ja toinen murheita käynnistymisen kanssa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Onhan se mahdollista, mutta epätodennäköistä, että kaksi toisistaan riippumatonta vikaa ilmenisi puolenvuoden aikana vain kaksi kertaa ja molempina kertoina samaan aikaan.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Ensin kannattaa mitata kuluttaako joku virtalähde akkua mittaamalla yleismittarilla kulutus. Sitten ilman mitään virtaakuluttavia laitteita sulakkeiden irroittelu, kuuntele katkooko joku rele. Toinen syy voi olla tavaratilan valo, sulakkeiden valo tai hansikaslokeron valo (jotka jäävät palamaan).

Vanhassa 164:ssa oli valonviiksen yksi nasta kulunut niin että maattoi virran saaden yhden relee:n keskikonsolissa olemaan koko ajan kytkettynä, tämä riitti tyhjentämään akun n.3-4 pv:n seisonnan jälkeen. Voin sanoa että vian paikallistaminen oli aikamoinen salapoliistyö, meinas hermot mennä ;O).

Minulla on Alfatech:n hälytin ja se kestää kyllä muutaman viikon mennen tullen seisottamisen ennen kuin akun kanssa tulee ongelmia.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

En mitannut jännitettä, mutta ovet eivät jaksaneet aueta keskuslukolla, ja esim. takakontin valo paloi, mutta hyvin himmeesti.
Kato kaikkien muiden edellämainittujen lisäksi sen tulipellissä olevaan vahvan + piuhan kunto MOLEMMIN puolin tulipeltiä...ja maadoitusjohto joka lähtee vaihdelaatikon päästä koriin.

Askartelitko hiljan startin kanssa? tuliko kaikki kasattua oikein...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt täytyy sanoa että vähän nolottaa :oops:
Kävin antamassa apuvirtaa, ja huomasin että autoon oli jäänyt parkit päälle. uups.

Miksi en tullut ajatelleeks koko asiaa: no sen takia että en koskaan käytä parkkeja! Nyt laitoin poikkeuksellisesti parkit päälle, jotta akku latautuisi enemmän, kun jouduin starttailemaan niin paljon.
Päivällä en edes huomannut että parkit oli päällä, nyt huomasin kun oli pimeetä.

Tämä tietysti ratkaisi tyhjenemis ongelman. Käynnistymis ongelmaa täytyy ratkoa toisessa topicissa.

Kiitos kuitenkin avusta :mrgreen:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ai niin samalla tuli myös huomattua että hälytin joka on akkuvarmennettu ei sitten kuitenkaan toiminut vaikka auton akku loppu. Ilmeisesti akku mennyt huonoksi käytön puutteessa.

Vastaa Viestiin