Käsijarruvaijerin jäätyminen, miten herkistetään?
Valvoja: Moderators
Käsijarruvaijerin jäätyminen, miten herkistetään?
Tuttu vaiva palasi pakkasten tultua 156:een. Yksilöissä on tosin ollut paljon eroja. Pakkanen jäädyttää käsijarrukoneiston niin, että jos sen jättää parkissa päälle, niin käsijarru jää laahaamaan. Jonkin verran asiaa auttaa hillitön rynkyttäminen.
Onko kukaan kokeillut ujuttaa pakkasen kestävää öljyä (lukkosulaa/aseöljyä) käsijarruvaijerin kuoreen? Ainakin tuo on toiminut kaasuvaijerin hirttämiseen samasta syystä jo useammassa autossa.
En vain ole vielä vaivautunut auton alle tutkimaan tilannetta. Saisiko takapäästä vaijerin kuoren alle tavaraa pelkällä rasva-aerosolilla? Missä lienee kiinni etupää? Keskikonsolissa? Siitä olisi helpompi operoida öljyä painovoiman vaikutuksesta vaijerinkuoreen.
Onko kukaan kokeillut ujuttaa pakkasen kestävää öljyä (lukkosulaa/aseöljyä) käsijarruvaijerin kuoreen? Ainakin tuo on toiminut kaasuvaijerin hirttämiseen samasta syystä jo useammassa autossa.
En vain ole vielä vaivautunut auton alle tutkimaan tilannetta. Saisiko takapäästä vaijerin kuoren alle tavaraa pelkällä rasva-aerosolilla? Missä lienee kiinni etupää? Keskikonsolissa? Siitä olisi helpompi operoida öljyä painovoiman vaikutuksesta vaijerinkuoreen.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Näimpä. Lokakuussa saa jättää käkkärin käytön kokonaan (yöpakkasten takia) ja ottaa taas käyttöön touko-kesäkuussa.
Ongelmahan tuossa on, että vaijerin kuori on jostain kohti rikki ja imee vedet sisään. Helpoimmalla pääsenee kun vaihtaa/vaihdattaa kuoret mutta itteeki kiinnostais josko tuonne kuoren sisään sais jostain helposti jotain voiteluainetta.
Ongelmahan tuossa on, että vaijerin kuori on jostain kohti rikki ja imee vedet sisään. Helpoimmalla pääsenee kun vaihtaa/vaihdattaa kuoret mutta itteeki kiinnostais josko tuonne kuoren sisään sais jostain helposti jotain voiteluainetta.
Öljymainen rasva voi tehdä kiusaa vaijerille jossa on muovisisus, silikoni tai nestemäinen tefloni voisi olla sikäli parempaa...
Moottoripyöräliikkeistä saa useaa erilaista vaijerinvoitelulaitetta josta on jonkin verran apua vaijerinvoitelussa jos vaan sen saa kiinni vaijerin päätyyn.
Mulla on halpa malli joka kiristetään vaijerin päähän, paukkupullon tikku värkissä olevasta reiästä sisään ja sitten vaan painaa ainetta sisään, kaiken paras jos saa niin paljon että toisesta päästä valuu ulos.
Sulla voi itse jarrusatulassa käsijarrun käyttövipu jumittaa vaijerin lisäksi...
Moottoripyöräliikkeistä saa useaa erilaista vaijerinvoitelulaitetta josta on jonkin verran apua vaijerinvoitelussa jos vaan sen saa kiinni vaijerin päätyyn.
Mulla on halpa malli joka kiristetään vaijerin päähän, paukkupullon tikku värkissä olevasta reiästä sisään ja sitten vaan painaa ainetta sisään, kaiken paras jos saa niin paljon että toisesta päästä valuu ulos.
Sulla voi itse jarrusatulassa käsijarrun käyttövipu jumittaa vaijerin lisäksi...

Niin, eihän tuota voi käyttää ellei jotain korjausta keksi.
Löytyykö tuo vaijerinvoitelu-aparaatti googlettamalla?
Mahdollista, koska normaalijarrutuskin lisäsi päälle jäämistä, mitä en ole aiemmin huomannut.jiiässä kirjoitti:Sulla voi itse jarrusatulassa käsijarrun käyttövipu jumittaa vaijerin lisäksi...
Löytyykö tuo vaijerinvoitelu-aparaatti googlettamalla?
http://www.storm-motor.fi/shop/workspac ... N-M03-9111
Tommosesta "siististä" linkistä löytyy, mulla on suunnilleen samanlainen...
Satula kun jumittaa niin paras vaihtoehto on uusia se uuteen tai kunnostettuun, tai purkaa atomeiksi ja herkistellä/rasvailla/putsailla...osia on kuin käkikellossa...
TeroV albumissa on ainakin ollut kuvaa 155 Alfan satuloista osina...
Tommosesta "siististä" linkistä löytyy, mulla on suunnilleen samanlainen...
Satula kun jumittaa niin paras vaihtoehto on uusia se uuteen tai kunnostettuun, tai purkaa atomeiksi ja herkistellä/rasvailla/putsailla...osia on kuin käkikellossa...

TeroV albumissa on ainakin ollut kuvaa 155 Alfan satuloista osina...

Ok, nyt alan tajuamaan. Tuo voisi todella toimia.jiiässä kirjoitti:http://www.storm-motor.fi/shop/workspac ... N-M03-9111
Tommosesta "siististä" linkistä löytyy, mulla on suunnilleen samanlainen...
Kuulostaa vaivalloiselta ja saattaa jäädä tumpelolta levälleen.jiiässä kirjoitti:Satula kun jumittaa niin paras vaihtoehto on uusia se uuteen tai kunnostettuun, tai purkaa atomeiksi ja herkistellä/rasvailla/putsailla...osia on kuin käkikellossa...![]()
TeroV albumissa on ainakin ollut kuvaa 155 Alfan satuloista osina...
Kiitos, tällä pääsee eteenpäin!