ABS valo palaa -> vian etsintä kotikonstein.
Valvoja: Moderators
ABS valo palaa -> vian etsintä kotikonstein.
Tuo ABS valo pilkotti mittaristossa lähes puoli vuotta, ja nyt jaksoin ottaa asiakseni etsiä missä vika piilee. Testereihin en jaksanut mennä koska niistä saa maksaa yleensä 30€-80€ paikasta riippuen.
Rikkoontuneen ABS anturin löytää yleismittarin vastus (Ω) mittaus puolella vertaamalla vastus arvoja toisiinsa. Etu- ja Taka- Oikean ja vasemman puolen anturien resistanssilukemat täytyvät olla kutakuinkin saman arvoiset. Kaikki testit mitataan anturin pistokepäästään.
1.Esim. Jos takaoikean ja takavasemman anturin lukemat poikkeavat toisistaan paljonkin. Jompi kumpi antureista on sökö.
Jonka saat selville mittaamalla etupään ABS anturien luvut ja vertaamalla niitä takapään anturien lukemiin, jolloin yksi muista poikkeava lukema = sökö anturi.
2. Esim. Jos joku ABS antureista ei anna lukemaa ollenkaan, niin anturi on sökö. Tai johto poikki.
3. Esim. Jos joku ABS antureista antaa lukeman 0, niin johdot poikki ja oikosulussa tai anturi on sökö.
Jos kaikki lukemat täsmäävät keskenään anturit ja johdot ovat OK kunnossa. Jonka jälkeen testataan navan magneettikehän ja anturin välinen toiminta.
EDIT: Jännitteen mittauksen toimivuudesta ei ole tietoa Alfan tapauksessa, mutta homma ainakin toimii Bemareissa, joten laitan tämän nyt varmuuden vuoksi tänne jos joku haluaa kokeilla:
Tämä onnistuu yleismittarin jännitemittaus puolella (V). Ja pyörittämällä rengasta jolloin syntyy pieni jäniite muistaakseni n. 1V vai 0.1V.
Jos jännitettä ei jossain neljästä anturista mitatessa synny, niin yleensä mangeettikehä / abs anturin pää on ruostunut / paskainen, ettei singaalia synny. Tämän jälkeen irroitetaan ko. mittauspaikan jarrulevy pois edestä ja putsataan kaikki mahdollinen paska magneettikehän ja anturin kärjen päältä pois.
Jos ei vieläkään jännitettä synny, voi vika olla anturin etäisyydestä kehään tai kehässä jotain vikaa.
Jos taas kaikki anturit antavat samat vastus ja jännitearvot, vika piilee jossakin muualla kuin renkaiden päissä.
Yleismittarin mittauskärkien navat täytyy olla anturin pistokkeissa oikein päin, muuten anturi ei anna mittarilukemaa ollenkaan.
Tällätavalla itse mittasin ja löysin vian. Takavasen anturi antoi vastus arvoksi 0 ohmia joten vian etsintä oli suht helppo nakki. No vanhaa anturia irrottaessa huomasin että anturin johdot olivat nirhaantuneet poikki ja kytkeytyneet oikosulkuun. Samalla tuli todettua, että ei ole kovinkaan mahdollista saada anturia ehjänä tulemaan sieltä ulos. Että jos napa tarvii saada autosta irti, niin suosittelen irroittamaan anturin pistokepäästään, jos haluaa jatkossakin ABS valottoman mittariston.♦
Rikkoontuneen ABS anturin löytää yleismittarin vastus (Ω) mittaus puolella vertaamalla vastus arvoja toisiinsa. Etu- ja Taka- Oikean ja vasemman puolen anturien resistanssilukemat täytyvät olla kutakuinkin saman arvoiset. Kaikki testit mitataan anturin pistokepäästään.
1.Esim. Jos takaoikean ja takavasemman anturin lukemat poikkeavat toisistaan paljonkin. Jompi kumpi antureista on sökö.
Jonka saat selville mittaamalla etupään ABS anturien luvut ja vertaamalla niitä takapään anturien lukemiin, jolloin yksi muista poikkeava lukema = sökö anturi.
2. Esim. Jos joku ABS antureista ei anna lukemaa ollenkaan, niin anturi on sökö. Tai johto poikki.
3. Esim. Jos joku ABS antureista antaa lukeman 0, niin johdot poikki ja oikosulussa tai anturi on sökö.
Jos kaikki lukemat täsmäävät keskenään anturit ja johdot ovat OK kunnossa. Jonka jälkeen testataan navan magneettikehän ja anturin välinen toiminta.
EDIT: Jännitteen mittauksen toimivuudesta ei ole tietoa Alfan tapauksessa, mutta homma ainakin toimii Bemareissa, joten laitan tämän nyt varmuuden vuoksi tänne jos joku haluaa kokeilla:
Tämä onnistuu yleismittarin jännitemittaus puolella (V). Ja pyörittämällä rengasta jolloin syntyy pieni jäniite muistaakseni n. 1V vai 0.1V.
Jos jännitettä ei jossain neljästä anturista mitatessa synny, niin yleensä mangeettikehä / abs anturin pää on ruostunut / paskainen, ettei singaalia synny. Tämän jälkeen irroitetaan ko. mittauspaikan jarrulevy pois edestä ja putsataan kaikki mahdollinen paska magneettikehän ja anturin kärjen päältä pois.
Jos ei vieläkään jännitettä synny, voi vika olla anturin etäisyydestä kehään tai kehässä jotain vikaa.
Jos taas kaikki anturit antavat samat vastus ja jännitearvot, vika piilee jossakin muualla kuin renkaiden päissä.
Yleismittarin mittauskärkien navat täytyy olla anturin pistokkeissa oikein päin, muuten anturi ei anna mittarilukemaa ollenkaan.
Tällätavalla itse mittasin ja löysin vian. Takavasen anturi antoi vastus arvoksi 0 ohmia joten vian etsintä oli suht helppo nakki. No vanhaa anturia irrottaessa huomasin että anturin johdot olivat nirhaantuneet poikki ja kytkeytyneet oikosulkuun. Samalla tuli todettua, että ei ole kovinkaan mahdollista saada anturia ehjänä tulemaan sieltä ulos. Että jos napa tarvii saada autosta irti, niin suosittelen irroittamaan anturin pistokepäästään, jos haluaa jatkossakin ABS valottoman mittariston.♦
Viimeksi muokannut dimmu, 17 Marras 2007, 21:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Hyvä yleisohje.
Se, onko yleismittarit riittävän herkkiä/tarkkoja havaitsemaan 0.1v jännitteen muutoksen on asia erikseen. Oma mittari ainakin vilkuttaa 0-0,1v lukemia jo pelkästään silloin kun ottaa johdot käteen. Liian halpa malli?
Senverran täsmentäisin että ABS-anturi ei ruostu. Ja syy on siinä että se on muovia. Sisälle on upotettuna mikrosiru.
Anturin ehjänä poissaaminen kolostaan on melko mahdotonta. Vuosien mittaan jämppää kiinni ja kartiomuoto edesauttaa kiinnipysymistä.
Se, onko yleismittarit riittävän herkkiä/tarkkoja havaitsemaan 0.1v jännitteen muutoksen on asia erikseen. Oma mittari ainakin vilkuttaa 0-0,1v lukemia jo pelkästään silloin kun ottaa johdot käteen. Liian halpa malli?
Senverran täsmentäisin että ABS-anturi ei ruostu. Ja syy on siinä että se on muovia. Sisälle on upotettuna mikrosiru.
Anturin ehjänä poissaaminen kolostaan on melko mahdotonta. Vuosien mittaan jämppää kiinni ja kartiomuoto edesauttaa kiinnipysymistä.
Joo ei se muovi ruostu jos täsmennetään, vaan ne muovin päälle kertyneet kaikki mahdollinen paska mikä siellä pyörii. Mulla se oli ihan kovan ruskean paskan peitossa joka lähte teräsharjalla hienosti raaputtamalla.puuha kirjoitti:Hyvä yleisohje.
Senverran täsmentäisin että ABS-anturi ei ruostu. Ja syy on siinä että se on muovia.
Ja tuohon voltinmittaus hommaan en ota kantaa, kun en ole sitä itse kokeillut. Eräs tuttu tiesi, kun oli omasta autostaan noita mittaillut ja kertoi muistaakseni olevan sen yhden voltin luokkaa. Toki voi olla myös automerkkikohjtaisia eroja.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!