Vaihteistoöljy

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Vaihteistoöljy

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Yritin hakea ketjua, jossa tästä puhuttaisiin, mutta ei löytynyt. Joten, mikä vaihteistoöljy olisi hyvä 75:seen ja mistä sitä saisi halvalla?
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Re: Vaihteistoöljy

Viesti Kirjoittaja jarski »

jokipoika kirjoitti:Yritin hakea ketjua, jossa tästä puhuttaisiin, mutta ei löytynyt. Joten, mikä vaihteistoöljy olisi hyvä 75:seen ja mistä sitä saisi halvalla?
halvasta en tiedä ku en muista mitä makso mutta tiippana sitä myi ei tarvi vaihtaa "ikinä" jos vaan sisällä pysyy :shock: nykyään ainaki traktoritehdas volvo käyttää samaa silloon kun vaihdoin öljyn oli pakko tehdä testi ku tiippana sitä maasta taivaisiin kehu...pantiin pakkaseen yön yli ja kun otin sen sieltä se oi jäykkää mut täristin kättä niin muuttu heti yhtä juoksevaks ku läpösenäki 8) mulla on välitetty laatikko ja hyvin on voidellu :wink:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Vaihteistoöljy

Viesti Kirjoittaja 90 »

jokipoika kirjoitti:Yritin hakea ketjua, jossa tästä puhuttaisiin, mutta ei löytynyt. Joten, mikä vaihteistoöljy olisi hyvä 75:seen ja mistä sitä saisi halvalla?
jeps..viskositeetti omistajankäsikirjan mukaan 75W-90 ja Api GL-5 hyväksyntä..periaatteessa kaikki tuon luokituksen täyttävät öljyt käyvät..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vaihteistoöljy

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

jarski kirjoitti:halvasta en tiedä ku en muista mitä makso mutta tiippana sitä myi ei tarvi vaihtaa "ikinä" jos vaan sisällä pysyy
Mahtoiko olla Kendallia? Sitä Tiippana ainakin mulle joskus kauppasi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Re: Vaihteistoöljy

Viesti Kirjoittaja jarski »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
jarski kirjoitti:halvasta en tiedä ku en muista mitä makso mutta tiippana sitä myi ei tarvi vaihtaa "ikinä" jos vaan sisällä pysyy
Mahtoiko olla Kendallia? Sitä Tiippana ainakin mulle joskus kauppasi.
saatto olla tai valvoline...ei mikään mobili tai castrolli ainakaa...siitä on jo varmaan ainaki 5v :roll:

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Re: Vaihteistoöljy

Viesti Kirjoittaja Giri »

jarski kirjoitti: ei tarvi vaihtaa "ikinä"
Jaa ei ikinä vai? Suosittelisin kuitenkin että 40tkm:n välein valutat sen kahvinsuodattimen läpi, jotta metallihiukkaset suodattuvat pois ja kaadat takas sisään. Lienee kuitenkin helpompaa vaihtaa se kokonaan sillon tällön. Volvossa on Valmetin laatikko niin se ei pienistä metallihiukkasista ole moksiskaan.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Re: Vaihteistoöljy

Viesti Kirjoittaja jarski »

Originali kirjoitti:
jarski kirjoitti: ei tarvi vaihtaa "ikinä"
Jaa ei ikinä vai? Suosittelisin kuitenkin että 40tkm:n välein valutat sen kahvinsuodattimen läpi, jotta metallihiukkaset suodattuvat pois ja kaadat takas sisään. Lienee kuitenkin helpompaa vaihtaa se kokonaan sillon tällön. Volvossa on Valmetin laatikko niin se ei pienistä metallihiukkasista ole moksiskaan.
mangneetti kerää jos jotain tulee mut täytyy sanoa puhtaana on pysyny ja värikin on samanpunanen :roll: lyytiä on saanu... sielä on kyllä erikoiskarkastut rattaat...mitä se sitte meinaa??
mut tekijä anto laatikolle ikitakuun (arvi rintaluoma teuva) tekee yleensä ralli autoihin laatikot ja myöntää niillekin takuun

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Synteettinen ja jos kitkalukko, niin pitää olla lisäaineet sen mukaan.

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Lähinnä olis siitä kyse, että huollossa synteettinen maksaa 12,70/litra. Eli kannattaako tuo vai pitäisikö viedä omat mukana?
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jokipoika kirjoitti:Lähinnä olis siitä kyse, että huollossa synteettinen maksaa 12,70/litra. Eli kannattaako tuo vai pitäisikö viedä omat mukana?
ehdottomasti kanattaa viedä omat mukana jos sopivan hintaiset löytää.... :)

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kaveri suositteli Redlinen laatikkoöljyjä. Aika kallista on, mutta aattelin silti kokeilla.

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Kävinpä tuolla ulkona konttailemassa kuusnepan nurkissa tuota tulevaa iskarin laakerin vaihtoremonttia varten ja mittasin vaihteistoöljyn ihan hupina kun ei varmaan yli vuoteen ole tullut sitäkään tarkkailtua (ekat pari vuotta pinta samana)...

Avot, nyt oli pinta laskenut abaut puoli senttiä minimipinnan alle ja säikäytti. Lisäsin mobilin perusvaihteistoöljyä (80w-90) kuten manuska suosittaa abaut 0,5 litraa ja pinta nousi maksimiin (koko tilavuus manuskan mukaan 1,8l). Mihinkäs tuota öljyä tuolta voi noin paljon hävitä vuoden aikana kun mikään paikka ei näytä vuotavan; vauhdissa tuuleen? Vaihteisto on kyllä pelannut hyvin kovalla pakkasellakin ja vaihteet menevät ihan normaalisti päälle... Taisi löytyä taas uusi aukko autossa mikä imee nestettä kuin omistajansa kaljaa. Perkele.

Onko tuo öljyä lisättävä sieltä mittatikun reijästä minne hädin tuskin saa kätensä hihat korvissa. Vittumainen homma ruikkia öljyä tulipeltiä hipoen sinne metrin syvyyteen 5 cm halkaisijaltaan suppiloon. Toinen vaihtoehto lienee joku letkupatentti?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

miju_83
Viestit: 70
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 21:33
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miju_83 »

Mitä vaihteistoöljyä kannattaa antaa 1.6 147:lle?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kato mitä ohjekirja suosittaa...mutta kumminkaan varmaan ei gl-5 tai gl-4/5 luokkasta minkäänlaista ettei kangistu.

Ite käytän käytän 164:ssa Neste Gear S öljyä joka on GL-4 ja täyssynteettinen, toimii erittäin hyvin. Hinta on noin 16-17eur/litra...hyvin vastaava tuote Mobililla lienee VS 200 joka on VW konsernille tarkoitettu erikoisöljy.

Ricambi Heikalta varmaan kanssa löytyy sopivaa.. :wink:

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Alfieri vannoo Red Linen nimeen. Molemmissa Alfoissa toimii hyvin. Kannatti muuten tarkistaa V6:n lootaöljyn määrä ei ollut ihan alamerkissäkään. No, nyt on vaihdettu ja riittää hyvää kaikille rattaille...

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kaadoin eilen lisää Gear S öljyä 164:een...hätäsellä miehellä meni 2 senttiä yli max tikun merkin...hyvin toimii silti. Hyvä sitä on olla varalla kun hukkaa koko ajan, erään mallin Skodan keppi ei edes liiku jos öljyä on liikaa... :mrgreen:

Mutta asiaan...onko kukaan kokeillut ATF öljyä etuvetosen manuaali askissa?

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

jiiässä kirjoitti:Mutta asiaan...onko kukaan kokeillut ATF öljyä etuvetosen manuaali askissa?
Onhan niitä kokeiltu. Vehon aikaan taisi maahantuojakin laitella niitä ainakin Unojen ja Cromien askeihin. Tuloksena pidemmän päälle rutiseva synkronointi ja rahisevat laakerit. Eli jos valmistaja ei ATF:ää ole tarkoittanut laatikossa käytettäväksi, ei sitä myöskään kannata käyttää.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

jiiässä kirjoitti:hätäsellä miehellä meni 2 senttiä yli max tikun merkin...hyvin toimii silti.
Muistelen jonkun minua aikanaan varotellen tuosta TS:n viisilovisen askin ylitäytöstä, Muukkoselta oli kait sanottu että aski ei tykkää pienestäkään ylitäytöstä. Faktoista en tiedä, tällaista olen vaan kuullut.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Joo eihän koskaan liika ole välttämättä hyväksi, sinänsä kuorien sisällä on kyllä tilaa jos ei ihan piripintaan asti kaada...

Ero tuon määrän ja ylitäytön välillä oli n 2dl luokkaa, aika työlästä laittaa sinne pisara kerrallaan letkun ja suppilon tms kanssa..*.

Askin rakenne taas on kyllä sellanen että kannattaa pitää max määrä että 5 vaihteen "rattaille" riittää öljyä päätyyn asti, ne on laakerilinjojen ulkopuolella eikä näin läheskään niin hyvin tuettu kuin muut 1-4 vaihteet jotka on laakerilinjojen keskellä. Pakin rattaat on keskellä mutta ne on todella pienet, ei kannata revitellä pakilla.

Henkilöautoissa ei hirveitä ongelmia ole tämän suhteen mutta Ducato samanlaisen rakenteen kanssa on surullisen kuuluisa ja vanhempiin Ducatoihin missä on tavallaan tällä tapaa "jälkikäteen lisätty" 5-vaihde, jotkut korjaamot laittaa askiin hieman ylitäyttöä.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jarno kirjoitti:Synteettinen ja jos kitkalukko, niin pitää olla lisäaineet sen mukaan.
Mitäs rasvoja olette lukollisessa 75:ssa käyttäneet? tuossa mobilin 1 SHC:ssä ei tuota lisäaineistusta ole?

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Tohon omaan 75:n laitoin pelkästään redlinen 75W80NS, mutta tuolta( http://www.roadmachine.fi/mtl.html ) juuri luin, että pitäisi laittaa 50/50 75W80NS ja 75W80 gear oil:a jos on lukko. Olen kyllä ollut tyytyväinen tähän saakka.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Vastaa Viestiin