Minkälainen moottorinlämmitin GTA:han?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Minkälainen moottorinlämmitin GTA:han?

Viesti Kirjoittaja Portti »

Jonkinnäköinen moottorinlämmitin pitäisi asennuttaa GTA:han. Kysymys kuuluukin, että minkälainen ja mihin kohtaan asennettava lämmitin olisi fiksu ratkaisu?

Vanhoja viestejä lukiessa GTA:ssa ja muissakin malleissa näyttää olevan ongelmana mm. motor control failure-valon syttyminen lohkolämmityksen jälkeen ja muutenkin tuo moottorin lämmittäminen ja Alfa tuntuu olevan vaikea yhdistelmä.

Nyt tarvittaisiin siis fiksummilta neuvoa, että mihin ja minkälainen lämppäri kannattaisi asennuttaa jotta välttyisi ongelmilta?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Pari päivää sitten tuossa kiroilin kun laitoin ekaa kertaa lämmittimen päälle. Kiroilin sen vuoksi, että ei kuulunut mitään "kurlutusta" ja viime syksynä 2.0 TS:n letkulämmitin meni pimeeksi (välijohdon liitin).

Valaistusolosuhteet olivat tallissa huonot eikä ollut lamppua käytössä joten en päässyt tutkimaan letkuja. Netin ääreen, Defan sivuille ja sieltähän se "kurlutuksen" puuttuminen selvisikin http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?mer ... ng=6&ndid=
eli öljypohjan tasolämmitinhän siinä on.

Tehoista en tiedä, mutta luin tuolta aikaisemmista ketjuista, että vaatii hieman pitempää lämmitysaikaa kuin letkulämmitin.

Sweet mint
Viestit: 106
Liittynyt: 31 Elo 2006, 18:16
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Sweet mint »

Sama homma mietinnässä täällä. Joku moottorinlämmitin ja sisätilanlämmitin on halusessa. Maksaa taas vaan miljoonan kun lähtee auton viemään jonnekin pajalle kun ei ite osaa tehdä mitään :?

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Kannattaa ehdottomasti laittaa öljypohjalämmitin.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

eikös gta:kin jo ole sen tason auto että siihen kehtaa surutta laittaa eberin / webaston.
On muuten paras lisävaruste minkä autoon saa. Vielä siihen 1km kantamalla kaukosäädin niin helppoa on elämä.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Soitinpa maahantuojallekin ja sieltäkin kerrottiin, että suositeltava lämmitin on tuollainen öljypohjalämmitin.

Webasto olisi kyllä kiva, mutta turhan tyyristä lystiä taitaa olla.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Minä vaan ihmettelen että millä perusteella öljynpohjalämmitin olisi parempi kuin alavesiletkuun laitettu lämmitin? Koneen läpi kiertävä vesi lämmittää koko koneen ja myös sisätiloihin tulee nopeammin lämpöä. Tuollaisen letkunlämmittimen laitoin 166:eeni ja on toiminut ihan ok.

Eikö tuossa öljynpohjalämmittimessä lämpiä ainoastaan öljypohjassa oleva öljy ja yläpää säilyy kylmänä?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ideana lienee se että öljyt ovat valmiiksi notkeat ja kone ei pyöri turhaan "kuivana". Minäkin oli 155:ssa ihan tyytyväinen letkuun, lämmitti aika reippaasi ja tuntui kiertävän kiitettävästi. Vertailupohjaa ei luonnollisesti ole.

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Ricambi kirjoitti:Minä vaan ihmettelen että millä perusteella öljynpohjalämmitin olisi parempi kuin alavesiletkuun laitettu lämmitin?
Tekniikasta en mitään ymmärrä, joten voin olla täysin väärässä, mutta olisiko suosituksen syynä juuri nuo ongelmat esim. motor control failure-valojen yms. kanssa? Jos vaikka hieno elektroniikka ei ymmärrä että jäähdytysvesi on lämmintä vaikka muuten on kylmää. Oikaiskaa viisaammat jos olen ihan hakoteillä.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

allekirjoittaneella hyvät kokemukset letkulämmittimistä ja niitä on ollut moneen lähtöön, ainoa meikäläisellä ollut alfa jossa alavesiletkuun asennettu lämmitin aiheutti sekoilua oli 75 3.0 V6, nykyisessä 164 24V superissa ei ole mitään ongelmaa eletroniikan suhteen ja en jaksa uskoa että olisi noissa uudemmissakaan..

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

paremmuusjärjestys on lohko, letku ja viimeisenä toi pohjanlämmitin.
Mulla on nyt ollu kahdessa 156sessa toi letkulämmitin, ekassa joskus alkuun aiheutti sen että piti 2 kertaa startata "ongelma" hävisi ajanmyötä, tässä uudemmassa en ole havainnut mitään ongelmia.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Vähän yli pari talvea käyttänyt öljypohjalämmitintä 166ssa ja on se niin hyvä laite ettei yhtään harmita etten ostanut letkujenlämmitintä. 156 JTS:ssä kokeiltiin kahtakin eri letkulämmitintä, toista laitteen maahantuojan piikkiin takuuseen ja lopputulos oli edelleen aika surkea. Sama oli facelift 164:ssa jossa suorasytkä-TS:n alavesiletku oli niin lyhyt ja S-mallinen, että letkulämmitintä sen maahantuoja ei halunnut aikoinaan edes tarjota(!). Lämmityslaitteen kauttakin kokeiltiin, mutta ei lähtenyt kierto päälle. Jos kierto alavesiletkun kautta lähtee kunnolla vauhtiin niin kyllä letkulämmitin on ihan jees. Silti öljypohja on aivan takuuvarmasti kylmä ja siten myös öljyt.

Kun tuossa joku laittoi näitä järjestykseen, niin se on varmaan lämpenemisnopeuden mukaan. Näitä kaikkia on tullut kokeiltua varmasti riittävästi ja omat kokemukset eivät aivan tue tuota. Olen asiasta keskustellut hyvinkin paljon lämmittimien maahantuojien kanssa - syynä se että vanhempaan 166:seen ei öljypohjalämmitintä ollut pari vuotta sitten tarjolla vaan toimin ns. koekaniinina. Öljypohjalämmitin taisi olla vain noin 400 wattinen ja osa tehosta menee ilmaan. Jos lisää lämmitysaikaa puolella tunnilla, niin kyllä tämä lämppäri on aika ehdoton. Lämpöhän tunnetusti siirtyy helpommin ylämäkeen. Ei takuuvarmasti tule moottoriohjausongelmiakaan. Bonuksena on se että sen voi jättää vaikka päiväksi päälle pitämään öljyt lämpimänä. Loistava juttu esim. työpaikan parkkipaikalla, ei haittaa tolppien pätkitty virransyöttö eikä tarvi kesken päivän mennä virittelemään johtoja pakkaseen. Jos letkulämmittimen jättää pätkityn virransyötön perään niin saa joka vuosi ostaa uuden vastuksen. Mielestäni kone starttaa notkeasti ja lämpimät öljyt voitelevat varmasti sekä lämmittävät koneen. Itse starttaan mielummin lämpimillä öljyillä kuin lämpimällä vedellä. Sisätilat saa lämpimäksi siihen tarkoitetulla esilämmittimellä.

Makuasiahan tämäkin, mutta toivottavasti nämä faktat helpottavat jotakuta päätöksenteossa. Itse en V6seen muuta laittaisi. Jos haluaisi hifistellä, niin V6seen sekä letkulämmitin että öljypohjalämmitin. Tietty sitten ollaan jo lähellä Webastoa/Eberiä. Eberi on tietysti ehdoton, MB:ssa riittää jo reilu puoli tuntia lämmittämään koneen ja sisätilat.

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

V6 kirjoitti:paremmuusjärjestys on lohko, letku ja viimeisenä toi pohjanlämmitin.
Itse lähtisin mielummin liikkeelle kylmemmällä koneella ja lämpösillä öljyillä, kuin lämpösellä lohkolla ja kylmillä öljyillä.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Joksa kirjoitti:
V6 kirjoitti:paremmuusjärjestys on lohko, letku ja viimeisenä toi pohjanlämmitin.
Itse lähtisin mielummin liikkeelle kylmemmällä koneella ja lämpösillä öljyillä, kuin lämpösellä lohkolla ja kylmillä öljyillä.
TM nuo testasi jossain numerossa ja järjestys taisi olla tuo, Joka tapauksessa noi pohjahommat on aika tehottomia eikä tossa letkumallissakaan kehumista ole.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Tännekin tiedoksi, että minä laitatin GTA:han juuri tuon Defan öljypohjalämmittimen. Samassa yhteydessä laitettiin myös sisätilanlämmittimen haaroitus.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Portti kirjoitti:Tännekin tiedoksi, että minä laitatin GTA:han juuri tuon Defan öljypohjalämmittimen.
Syttyykö motor control failure-valo jos starttaa samantien liikenteeseen vai ymmärtääkö elektroniikka sentään sen, että öljy voi olla lämmintä kylmästä ulkoilmasta huolimatta?

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Sassicaia kirjoitti:
Portti kirjoitti:Tännekin tiedoksi, että minä laitatin GTA:han juuri tuon Defan öljypohjalämmittimen.
Syttyykö motor control failure-valo jos starttaa samantien liikenteeseen vai ymmärtääkö elektroniikka sentään sen, että öljy voi olla lämmintä kylmästä ulkoilmasta huolimatta?
Ei ole toistaiseksi ollut mitään ongelmia motor control failure-valon kanssa.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Toivottavasti ovat pistäneet GT:hen samanlaisen, ei millään viitsis taas jumpata lämmitystä pois pari minuuttia ennen lähtöä joka aamu.

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Hankin jokin aika sitten virrankulutusmittarin ja tänään tökkäsin sen GTAn lämmityspiuhan jatkoksi varmistaakseni, että laite on toiminnassa kun tuo öljypohjalämmitin on täysin äänetön.

Otti virtaa vain 297 W eli on teholtaan siis pieni. Missään Defan esitteissähän ei tuota tehoa kerrota. Yleinen lausuma sivuilta löytyy, että moottorilämmittimet ovat tehoiltaan 400 - 2300 W eli tämä GTA/GT malli menee tuon haarukan alle.

Kannattanee tuplata lämmitysaika letku/lohkolämmittimiin verrattuna.

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Mielenkiintoista. Kotona maksimilämmitysaika on joka tapauksessa 2h ajastimen takia eli kovin pitkää lämmitystä ei ole tiedossa.
teuhka kirjoitti:Kannattanee tuplata lämmitysaika letku/lohkolämmittimiin verrattuna.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kannattaa kyllä varmistaa maahantuojalta tuon laitteen teho, voihan lämmitin olla rikki ;)

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Jep - laitoin maahantuojalle tiedustelun kun Defan sivuilla ei kontaktitietoja juurikaan ollut.

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Sain vastauksen tehotiedusteluun ja se on todellakin 300 W.

Vastaa Viestiin