
Forumilaisten 159 koeajoraportit tänne!
Valvoja: Moderators
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Kustaa
- Viestit: 96
- Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
- Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Terveiset Irlannista, olin viikonloppuna Suomessa ja ajoin 3 kuukauteen ekaa kertaa taas 159:lläni.
Kuljettajan penkki tuntui oudon korkealta..
Korkeussäätö toimii, oli ala-asennossa, kuten pitikin.
Omassani nahkapenkit, muttei kuljettajan penkin kallistuskulmansäätöä, sitä muistaakseni aina vääntelin koeajo 159:ssä, ja sain asennon paremmaksi. Olisi pitänyt muistaa ruksia se..
Ovatko muut 159:n kuljettajat huomanneet samaa; "penkki korkealla", vai kuvittelenko vain? Pituutta ei ole kuin sentin vajaa 180, joten en liian pitkä alfapilotiksi..
Miten ratkaisin asian: Vedin hiukset vahalla kondikseen, ei hankaa enää kattoa..
Kuljettajan penkki tuntui oudon korkealta..
Korkeussäätö toimii, oli ala-asennossa, kuten pitikin.
Omassani nahkapenkit, muttei kuljettajan penkin kallistuskulmansäätöä, sitä muistaakseni aina vääntelin koeajo 159:ssä, ja sain asennon paremmaksi. Olisi pitänyt muistaa ruksia se..
Ovatko muut 159:n kuljettajat huomanneet samaa; "penkki korkealla", vai kuvittelenko vain? Pituutta ei ole kuin sentin vajaa 180, joten en liian pitkä alfapilotiksi..
Miten ratkaisin asian: Vedin hiukset vahalla kondikseen, ei hankaa enää kattoa..
- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
Italiassa tuli kruisattua viikko 159 SW 1.9 jtdm:llä. Eli kone oli alitehoinen, mutta oli pääosin positiivinen kokemus perheellisellä matkaköröttelyreissulla. Vaivatonta menoa pienellä kulutuksella, motarilla mittari-140 oli ihan passeli matkavauhti. Nolo paikka oli risteyksissä jokusen kerran tapahtunut moottorin stumppaus: ei jaksanutkaan kakkosella. En siis tottunut alaväännön puutteeseen kun selkäranka on oppinut omalla kutosella elämään. Muuten ajettavuus pääosin kohdillaan: suuntavakavuus hyvä, ja olemus tukeva ja tasapainoinen. Jouduttiin testaamaan ajettavuutta tosissaan, kun lumimyräkkä yllätti; auto pysyi kesärenkailla lapasessa helposti eikä pelottanut, ainakaan paljoa. Toisaalta kuivilla mutkateillä huomasi, että omapainoa on selkeästi liikaa, ja pikkukujilla taiteillessa auto on yllättävän pitkä.
Sisätilat olivat periaatteessa ok, mittaristossa hyvää muotokieltä eikä mistään kuulunut turhia hälyääniä. Hallintavehkeet miellyttivät silmää ja käsiä, paitsi takaluukun onneton avausnappi katossa. Ajoasento löytyi helposti, mutta sekä ihmisille että tavaroille tilaa oli jotenkin yllättävän vähän, etenkin sivusuunnassa. Kokonaisuudessaan sisätilojen yleisilme jätti kokonaisuudessaan turhan persoonattoman (=ajanmukaisen) ja osin muovisen vaikutelman. Ulkoa auto on kaunis ja sopusuhtainen, farkkujen aatelia. Keulan lisäksi väkevämpi muotoilu muuallakin korin linjoissa olisi kuitenkin ollut eduksi.
Summana auto oli jonkinmoinen pettymys, vähemmän persoonallinen kuin odotin eikä herättänyt lainkaan pakko saada -fiilistä. Kaksivuotias poikani kiteytti asian hienosti kysymällä useita kertoja, onko meillä lainassa "enon auto" - puolisoni veljen A4-farkussa kun on tullut matkattua. Itsekään en voinut ihan joka hetki asiaa täysin varmasti kieltää. Sellainen työsuhdeauto-fiilis; ihan kiva ja siisti mut aina vois samantien vaihtaa uudempaan. Harmi sinänsä, koska paperilla 159 - etenkin 210-heppanen Q4 jtdm-farkku - on vaikuttanut potentiaaliselta tulevaisuuden menopeliltä. Ehkäpä TI-varustelulla ja kevennettynä voisi löytyä luonnettakin, saapi nähdä. Hassua ja ehkäpä hälyyttävääkin AR:n tulevaisuuden kannalta on, että 13 vuotta vanhempi oma 164 on näistä kahdesta selvästi kuumempi pakkaus.
Sisätilat olivat periaatteessa ok, mittaristossa hyvää muotokieltä eikä mistään kuulunut turhia hälyääniä. Hallintavehkeet miellyttivät silmää ja käsiä, paitsi takaluukun onneton avausnappi katossa. Ajoasento löytyi helposti, mutta sekä ihmisille että tavaroille tilaa oli jotenkin yllättävän vähän, etenkin sivusuunnassa. Kokonaisuudessaan sisätilojen yleisilme jätti kokonaisuudessaan turhan persoonattoman (=ajanmukaisen) ja osin muovisen vaikutelman. Ulkoa auto on kaunis ja sopusuhtainen, farkkujen aatelia. Keulan lisäksi väkevämpi muotoilu muuallakin korin linjoissa olisi kuitenkin ollut eduksi.
Summana auto oli jonkinmoinen pettymys, vähemmän persoonallinen kuin odotin eikä herättänyt lainkaan pakko saada -fiilistä. Kaksivuotias poikani kiteytti asian hienosti kysymällä useita kertoja, onko meillä lainassa "enon auto" - puolisoni veljen A4-farkussa kun on tullut matkattua. Itsekään en voinut ihan joka hetki asiaa täysin varmasti kieltää. Sellainen työsuhdeauto-fiilis; ihan kiva ja siisti mut aina vois samantien vaihtaa uudempaan. Harmi sinänsä, koska paperilla 159 - etenkin 210-heppanen Q4 jtdm-farkku - on vaikuttanut potentiaaliselta tulevaisuuden menopeliltä. Ehkäpä TI-varustelulla ja kevennettynä voisi löytyä luonnettakin, saapi nähdä. Hassua ja ehkäpä hälyyttävääkin AR:n tulevaisuuden kannalta on, että 13 vuotta vanhempi oma 164 on näistä kahdesta selvästi kuumempi pakkaus.
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Tuo painojuttu varmaan tuntuu sillä pienemmällä moottorilla varustetussa versiossa eikä puhti varmaan riitä alkuunkaan.HerraR kirjoitti:IToisaalta kuivilla mutkateillä huomasi, että omapainoa on selkeästi liikaa, ja pikkukujilla taiteillessa auto on yllättävän pitkä.
Samaa mieltä olen myös tuosta koosta. Se yllättää jo sovittaessa autoa tavalliseen parkkiruutuun. Sisätiloiltaan SW ei kuitenkaan ole niin iso kuin ulkomitat antaisivat olettaa.
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Tästä en kyllä voi olla kanssasi samaa mieltä - voin jotenkin ymmärtää asian jos vertasit näillä nimenomaisilla koneilla. Vaikka makuasioitahan nämä...HerraR kirjoitti:Hassua ja ehkäpä hälyyttävääkin AR:n tulevaisuuden kannalta on, että 13 vuotta vanhempi oma 164 on näistä kahdesta selvästi kuumempi pakkaus.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
juhala kirjoitti:Deltassa oli siisti musta 159 SW 1.9 JTS. Onko tuo ihan mahdoton nuhis? Vaimo on tykästynyt 147:n ja löydän itseni liian usein Stilon ratista.......
En ole ajanut joten ehkä ei pitäisi sanoa mitään, mutta noin numeroiden valossa ei pitäisi olla sen mahdottomampi nuhis kuin 156 1.8. Monen mielestä sekin on varmaan ihan nuhis, mutta en minä ole tuosta kärsinyt. Mitä isommat kierrokset sen nätimmin laulaa, ja vaihteita on lupa käyttää. Käy kokeilemassa ja myy sitten minulle parin vuoden päästä

Vaimoväellä on kumma taipumus tykästyä neljäseiskoihin...
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Mallistossa on myös 1.8 litran bensakone, jossa 140 hepoa. Kyseessä lienee GM-moottori, jossa ei ole Alfa Romeota kuin nimi päällä. Häpeällistä. Edes Alfa Romeon oma sivusto ei pahemmin paukuttele henkseleitä 1.8 moottorin ympärillä, mutta on se siellä mainittu.Epezi kirjoitti:Olin ollut siinä uskossa että bensoja on vain 2.2 ja 3.2
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Joo, ooppeli...155156 kirjoitti:Mallistossa on myös 1.8 litran bensakone, jossa 140 hepoa. Kyseessä lienee GM-moottori, jossa ei ole Alfa Romeota kuin nimi päällä. Häpeällistä. Edes Alfa Romeon oma sivusto ei pahemmin paukuttele henkseleitä 1.8 moottorin ympärillä, mutta on se siellä mainittu.Epezi kirjoitti:Olin ollut siinä uskossa että bensoja on vain 2.2 ja 3.2

- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Joo, mutta kannet on suunniteltu vain Alfaan ainakin 1.9, 2.2 ja 3.2sessa. Kuka ne sitten lie suunnitellu - on eri asia. En tiedä.KJS kirjoitti:Eikös nuo bensapadat ole kaikki GM:n lohkoja. Ainoastaan tupaöljypadat on Alfan omaa käsialaa.
Linkki saksalaiseen koeajoon 159 1.9 JTS vs. 320 - näkee jotain mittauksia: http://www.autobild.de/artikel/alfa-159 ... 52846.html
MP
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 07 Kesä 2004, 01:32
- Car(s): 2019 C 43 AMG & 2015 Dodge Durango
- Paikkakunta: Des Moines
Nusnus, moottori on kooltaan 1.859 litraa -> 1.9. Tehoa 160hv. Eipä silti että olisin itse ko. koneista 159:iä ajanut, varmasti alitehoinen tuon painoiseen autoon.155156 kirjoitti:Mallistossa on myös 1.8 litran bensakone, jossa 140 hepoa. Kyseessä lienee GM-moottori, jossa ei ole Alfa Romeota kuin nimi päällä. Häpeällistä. Edes Alfa Romeon oma sivusto ei pahemmin paukuttele henkseleitä 1.8 moottorin ympärillä, mutta on se siellä mainittu.Epezi kirjoitti:Olin ollut siinä uskossa että bensoja on vain 2.2 ja 3.2
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
www.alfaromeo.com > Select a model > 159 > Engines > 1.8 paljastaa:Juza kirjoitti:Nusnus, moottori on kooltaan 1.859 litraa -> 1.9. Tehoa 160hv.
"1.8: engine capacity 1796 cc. Four in-line cylinders. Engine power of 103 kW (140 bhp) at 6500 rpm, torque 175 Nm"
Kyse ei ollut siis Suomessakin myytävästä 1.9 JTS - moottorista.
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 07 Kesä 2004, 01:32
- Car(s): 2019 C 43 AMG & 2015 Dodge Durango
- Paikkakunta: Des Moines
Pahoitteluni! Onpa järkyttävää että tuommoinenkin kone on jossain 159:in keulalle hankittavissa..155156 kirjoitti:www.alfaromeo.com > Select a model > 159 > Engines > 1.8 paljastaa:Juza kirjoitti:Nusnus, moottori on kooltaan 1.859 litraa -> 1.9. Tehoa 160hv.
"1.8: engine capacity 1796 cc. Four in-line cylinders. Engine power of 103 kW (140 bhp) at 6500 rpm, torque 175 Nm"
Kyse ei ollut siis Suomessakin myytävästä 1.9 JTS - moottorista.
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Ilmeisesti ainakaan Sportwagonia ei ole saatavana täältä näillä kaikilla (moottori)versioilla:
Bensaversiot:
3.2 -> 260 hp
2.2 -> 185 hp
1.9 -> 160 hp
Dieselit:
1.9 (8v) -> 120 hp
1.9 (16 v) -> 150 hp
2.4 -> 200 hp ja uudemmissa 210 hp
http://www.alfa159.com/
Bensaversiot:
3.2 -> 260 hp
2.2 -> 185 hp
1.9 -> 160 hp
Dieselit:
1.9 (8v) -> 120 hp
1.9 (16 v) -> 150 hp
2.4 -> 200 hp ja uudemmissa 210 hp
http://www.alfa159.com/
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Brittein sivuilla tuota samaa konetta markkinoidaan GT:n yhteydessä nimellä 1.8 TS. Voisiko olla vanha TwinSpark 1.8? 159 kohdaalla maininta oli 1.8 MPIJuza kirjoitti:Pahoitteluni! Onpa järkyttävää että tuommoinenkin kone on jossain 159:in keulalle hankittavissa..155156 kirjoitti:www.alfaromeo.com > Select a model > 159 > Engines > 1.8 paljastaa:Juza kirjoitti:Nusnus, moottori on kooltaan 1.859 litraa -> 1.9. Tehoa 160hv.
"1.8: engine capacity 1796 cc. Four in-line cylinders. Engine power of 103 kW (140 bhp) at 6500 rpm, torque 175 Nm"
Kyse ei ollut siis Suomessakin myytävästä 1.9 JTS - moottorista.
http://www.alfaromeo.co.uk/cgi-bin/pbra ... VCookie=no
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Tuli sitten itsekkin sattumalta käytyä testaamassa 159 farkkua (2,4 jtdm), kun 156:nen oli Deltan seinän takana moottorin pesussa.
Auto seisoi Deltan pihalla ja varovasti nuorelta myyjältä kysyessäni koeajosta sain vastaukseksi "tottakai"! En kuitenkaan häkeltynyt täysin tästä ystävällisyydestä, vaan pystyi vielä suoriutumaan koeajolle.
Eli kyseessähän on tämä auto:
http://www.delta-auto.fi/vinfo.asp?osio=&vid=ULZ945
Moottori oli luonteeltaan hieno ja selän piiskautumista selkänojaankin oli havaittavissa, vaikkei tehot koskaan NIIN suurilta tuntuneet. Koko tekee tehtävänsä. Käynnistettäessä fiiliksiä hieman laski dieselin raksutus, mutta dieselissä ei oikein voi olla bensakoneen hörinöitä..
Ajessa huomasin häiritseväksi, etten saanut siirrettyä oikeata jalkaani sujuvasti kaasulta jarrulle, koska kengänkärki otti kiinni...johonkin. Saman olen kyllä huomannut 156:ssakin, joten tanssikengillä mennään jatkossakin.
Ajoin pätkän myös valtatiellä 6, että saisin jotain käsitystä ajometelistä. No, onhan sitä 80-100 km/h ajettaessa on hieman jo suhinaa ja renkaat ulisee, mutta eipä nyt enempää kuin muissakaan kokoluokan autoissa. Ehkei tässä kohti nyt kuitenkaan pysty puhumaan "premiumista"... Sellaista Vectra/Mondeo luokkaa. Muutenkin tuli sellainen perheautofiilis, eli itsellenihän tämä olisi perheellisenä juuri sopiva, mutta en välttämättä poikamiehenä valitsisi.
Kokonaisuudessaan hieno auto kuitenkin. Odotukset ovat tietysti aina Alfaa testatessa tapissaan, joten sikäli ei ole kaikkein ottavaisimmillaan. Ehkä tuossa autossa kuitenkin eniten tökkii itselle sen hinta (kuten kaikissa uusissa autoissa). Jotenkin sitä odottaa, että jos auto maksaa 37 k€, niin se ottaa jo vähintään suihin ajon aikana.
Koeajon jälkeen kiitin myyjää, kieltäydyin edullisista osamaksusopimuksista ja hyppäsin pihan perillä kiiltelevään 156:een. Sehän on toki tietysti 7 kertaa huonompi auto, mutta jollain sitä on vaan ajettava.

Auto seisoi Deltan pihalla ja varovasti nuorelta myyjältä kysyessäni koeajosta sain vastaukseksi "tottakai"! En kuitenkaan häkeltynyt täysin tästä ystävällisyydestä, vaan pystyi vielä suoriutumaan koeajolle.
Eli kyseessähän on tämä auto:
http://www.delta-auto.fi/vinfo.asp?osio=&vid=ULZ945
Moottori oli luonteeltaan hieno ja selän piiskautumista selkänojaankin oli havaittavissa, vaikkei tehot koskaan NIIN suurilta tuntuneet. Koko tekee tehtävänsä. Käynnistettäessä fiiliksiä hieman laski dieselin raksutus, mutta dieselissä ei oikein voi olla bensakoneen hörinöitä..
Ajessa huomasin häiritseväksi, etten saanut siirrettyä oikeata jalkaani sujuvasti kaasulta jarrulle, koska kengänkärki otti kiinni...johonkin. Saman olen kyllä huomannut 156:ssakin, joten tanssikengillä mennään jatkossakin.
Ajoin pätkän myös valtatiellä 6, että saisin jotain käsitystä ajometelistä. No, onhan sitä 80-100 km/h ajettaessa on hieman jo suhinaa ja renkaat ulisee, mutta eipä nyt enempää kuin muissakaan kokoluokan autoissa. Ehkei tässä kohti nyt kuitenkaan pysty puhumaan "premiumista"... Sellaista Vectra/Mondeo luokkaa. Muutenkin tuli sellainen perheautofiilis, eli itsellenihän tämä olisi perheellisenä juuri sopiva, mutta en välttämättä poikamiehenä valitsisi.
Kokonaisuudessaan hieno auto kuitenkin. Odotukset ovat tietysti aina Alfaa testatessa tapissaan, joten sikäli ei ole kaikkein ottavaisimmillaan. Ehkä tuossa autossa kuitenkin eniten tökkii itselle sen hinta (kuten kaikissa uusissa autoissa). Jotenkin sitä odottaa, että jos auto maksaa 37 k€, niin se ottaa jo vähintään suihin ajon aikana.
Koeajon jälkeen kiitin myyjää, kieltäydyin edullisista osamaksusopimuksista ja hyppäsin pihan perillä kiiltelevään 156:een. Sehän on toki tietysti 7 kertaa huonompi auto, mutta jollain sitä on vaan ajettava.

Senza cuore saremmo solo macchine
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
159 1.9 JTDm koeponnistettu. Autosta ei mitään uutta, mutta moottori on varsin mainio. Vetoaluehan on toki kapeampi kuin bensakuutosessa, mutta kai tuollaisenkin kanssa pärjäisi. Reilun 2k kierroksen tuntumassa nykäisee oikein miehekkäästi. 2.4 ei mielestäni tunnu likimainkaan 50 heppaa tehokkaammalta (210 hummaista en ole kokeillut).
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Dödii... Nyt on ollu illan ajossa 159 1.9jtdm ja 2.4 SW. Tais sitten tulla Alfa liisariksi
. Toi 1.9 oli aivan loistava kone ja Q2:sen ansiosta kaarrenopeudet ihan omaa luokkaa.
Nyt kun vaan jaksais oottaa lokakuuhun. Harmittaa myös että häätyy tukea Deltaa kun palvelun kans oli hieman niin ja näin. Tosin lopussa sain hyvän myyjän jolla oli ensiluokkainen asenne asiaan.
ps. Vajaa 40k autossa on kyllä synti ja häpeä että automaaginen ilmastointi ei ole vakiona enää... Yleinen sähkövimpaiten ergonomia oli vähintääkin hauska. No lähinnä noi tuo autolle persoonaa, mutta täytyy ihmetellä mimmosia hamosia siellä on suunnittelijan ikkunan edessä mennyt...

Nyt kun vaan jaksais oottaa lokakuuhun. Harmittaa myös että häätyy tukea Deltaa kun palvelun kans oli hieman niin ja näin. Tosin lopussa sain hyvän myyjän jolla oli ensiluokkainen asenne asiaan.
ps. Vajaa 40k autossa on kyllä synti ja häpeä että automaaginen ilmastointi ei ole vakiona enää... Yleinen sähkövimpaiten ergonomia oli vähintääkin hauska. No lähinnä noi tuo autolle persoonaa, mutta täytyy ihmetellä mimmosia hamosia siellä on suunnittelijan ikkunan edessä mennyt...
-Matti-
Liityin 159 1,9JTD koe-ajajien joukkoon.
Mielenkiintoinen kokemus ensimmäisen 10minuuttia Deltan pihassa koitin löytää mieleistä istuimen asentoa. Sopiva kompromissa löytyi, mutta hämmästyttämään jäi kytkin tolkkuttoman pitkä liikerata (vaikeutti istuimen etäisyyden säätöä). Minkähän mittaiselle kaverille nämä vehkeet on suunniteltu? Ei ainakaan tälläiselle persjalkaiselle (175cm).
Ohjaamossa laatuvaikutelma on kohdallaan, ainakin jos vertailu kohtana on sakemanninen (Audi, BMW, VW) tuotokset. Joten siltä osin homma bueno. Viiksissä olevat ajotietokoneen, pyyhkiöiden ja muiden vimstaakien logiikka on, jos ei muuta, niin erilainen mihin olen tottunut. Radion äänentoisto on surkea, ei ihme että kauppaavat Bosen tuotteita lisävarusteena (sama rahastus systeemi, kun Saabilla..).
Ohjaus on, jos ei nyt loistava, niin ainakin erittäin hyvä. Alusta toimi pikku kieputtelussa hienosti, jopa hiekkatien nimismiehen kiharoissa! Nitinöitä & natinoita ei kuulunut! Monet on valitelleet auton kokoa, ei häirinnyt minua, tosin ei jäänyt epäselväksi että alla on painava auto..
1,9JTD jaksoi leppoisasti vetää pirssiä. Mikään tykki tuo vehje ei ole, mutta arki käyttöön ihan passeli (radalle lähdenkin mieluummin moottoripyörällä). Kulutusta kyttäsin ja näkyisi menevän karkesti samaan, kun velipojan 2.0 TDI Sokota.
Summasummarum: Taitaisi olla ensimäinen ihan järki argumentein perusteltavaissa oleva Alfa. Kunhan auton vaihdon aika lähestyy, pitää 159 ottaa pidempi aikaseen tutkailuun. Vakiopakettiin ainakin seuraavat lisukkeet on pakolliset:
Bizone ilmastointi
Radionnapit rattiin
Bose audiojärjestelmä (ellei mp3 soittin malli ole parempi)
17" Vanteet (?)
Xenon valot
Mielenkiintoinen kokemus ensimmäisen 10minuuttia Deltan pihassa koitin löytää mieleistä istuimen asentoa. Sopiva kompromissa löytyi, mutta hämmästyttämään jäi kytkin tolkkuttoman pitkä liikerata (vaikeutti istuimen etäisyyden säätöä). Minkähän mittaiselle kaverille nämä vehkeet on suunniteltu? Ei ainakaan tälläiselle persjalkaiselle (175cm).
Ohjaamossa laatuvaikutelma on kohdallaan, ainakin jos vertailu kohtana on sakemanninen (Audi, BMW, VW) tuotokset. Joten siltä osin homma bueno. Viiksissä olevat ajotietokoneen, pyyhkiöiden ja muiden vimstaakien logiikka on, jos ei muuta, niin erilainen mihin olen tottunut. Radion äänentoisto on surkea, ei ihme että kauppaavat Bosen tuotteita lisävarusteena (sama rahastus systeemi, kun Saabilla..).
Ohjaus on, jos ei nyt loistava, niin ainakin erittäin hyvä. Alusta toimi pikku kieputtelussa hienosti, jopa hiekkatien nimismiehen kiharoissa! Nitinöitä & natinoita ei kuulunut! Monet on valitelleet auton kokoa, ei häirinnyt minua, tosin ei jäänyt epäselväksi että alla on painava auto..
1,9JTD jaksoi leppoisasti vetää pirssiä. Mikään tykki tuo vehje ei ole, mutta arki käyttöön ihan passeli (radalle lähdenkin mieluummin moottoripyörällä). Kulutusta kyttäsin ja näkyisi menevän karkesti samaan, kun velipojan 2.0 TDI Sokota.
Summasummarum: Taitaisi olla ensimäinen ihan järki argumentein perusteltavaissa oleva Alfa. Kunhan auton vaihdon aika lähestyy, pitää 159 ottaa pidempi aikaseen tutkailuun. Vakiopakettiin ainakin seuraavat lisukkeet on pakolliset:
Bizone ilmastointi
Radionnapit rattiin
Bose audiojärjestelmä (ellei mp3 soittin malli ole parempi)
17" Vanteet (?)
Xenon valot
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
3500 km "koeajo" takana, tässä kommentit (159 2.4 JTD SW Q4)
- Aluksi tuntui tosi painavalta 156:n jälkeen
- Aluksi tuntui myös hiljaiseselta mutta nyt on alkanut rengasmelu vaivaamaan jossain määrin tosin ei niin paha kuin 156:ssa
- Turbon odottelu vaatii harjoitusta. Aika helposti saa auton sammumaan jos ei muista antaa heti kaasu kunnolla.
Tähän mennessä jo 2 vikaa:
- takaoven diskanttukaiutin oli huonosti kiinnitetty, siitä kuului sirinää aina välillä. Hämäsi että sirinä kuului vaikka radio ei ollut päällä mutta johtunee subbarista ?
- Lämpöjen kanssa ongelmia. N. 5-6 kertaa moottoritiellä lämmöt nousee tappiin yhtä-äkkiä. Pysäytyksen jälkeen lämpömittari seilaa oudosti isoin pykälin. Melken samantien lämpö kuitenkin normaali. Haiskahtaa ehkä anturivialta ? Perjantaina Deltalle tarkistukseen.
Muuten auto tuntuu loistavalta, erinomainen ajaa, lähtee mukavasti kunhan malttaa odottaa turboa mukaan. Myös tilaa on mukavasti enemmän kuin 156:ssa joka tuntui pitkälle miehelle ahtaalta.
- Aluksi tuntui tosi painavalta 156:n jälkeen
- Aluksi tuntui myös hiljaiseselta mutta nyt on alkanut rengasmelu vaivaamaan jossain määrin tosin ei niin paha kuin 156:ssa
- Turbon odottelu vaatii harjoitusta. Aika helposti saa auton sammumaan jos ei muista antaa heti kaasu kunnolla.
Tähän mennessä jo 2 vikaa:
- takaoven diskanttukaiutin oli huonosti kiinnitetty, siitä kuului sirinää aina välillä. Hämäsi että sirinä kuului vaikka radio ei ollut päällä mutta johtunee subbarista ?
- Lämpöjen kanssa ongelmia. N. 5-6 kertaa moottoritiellä lämmöt nousee tappiin yhtä-äkkiä. Pysäytyksen jälkeen lämpömittari seilaa oudosti isoin pykälin. Melken samantien lämpö kuitenkin normaali. Haiskahtaa ehkä anturivialta ? Perjantaina Deltalle tarkistukseen.
Muuten auto tuntuu loistavalta, erinomainen ajaa, lähtee mukavasti kunhan malttaa odottaa turboa mukaan. Myös tilaa on mukavasti enemmän kuin 156:ssa joka tuntui pitkälle miehelle ahtaalta.
^On sitten tasan tarkkaan kiinni tien asfalttipinnasta. Tässä on pieni pätkä uudella Kuruntiellä erittäin tasaista asfalttia ja kyllä on kabiinissa hiljaista joka ajoneuvossa.
Sitten on taas muutamia pääteitä, joilla ei kuule ees omia ajatuksiaan.
Sitten on taas muutamia pääteitä, joilla ei kuule ees omia ajatuksiaan.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Tuntuu vaihtelevan aika lailla renkaiden mukaan. Eka 159 jota testasin oli talvella ja kitkoilla. Kyyti oli hipihiljaista. Nyt kesällä Oulunseudun julmetun karkeilla asfalteilla toi 159 1.9jtdm oli aika äänekäs. Mutta toi 2.4 kiisseli farkku oli heti perään suorastaan mölytoosa 17" renkaineen.155156 kirjoitti:Outo kommentti. Omassa 156:ssa huomattavasti vähemmän rengasmelua kuin missään ajamassani 159:ssä. Tämä pätee sekä kesä- että nastarenkaisiin. Nelivetoa en tosin ole koeajanut.rim kirjoitti:...rengasmelu vaivaamaan jossain määrin tosin ei niin paha kuin 156:ssa
Mutta porukoiden erittäin kelirikkoisilla hiekkateillä (pari kohtaa mihin meinaa aikuisten oikeasti jäädä kiinni) toi nieli todella kivasti nimismiehenkiharat ja muut töyssyt.
Mun on pakko tunnustaa, että mä en ymmärrä tuota että ihmiset protestoi 159:sin kokoa. Toi ei kumminkaan vieläkään mikään tilaihme ole. Ja jos pienempää haluaa onhan olemassa 147 ja kohta Mito.
Myönnän toki että auto on vieläkin painava vaikka esmes ton mun tulevan diisselin paino putos samaan kun edellisen mallin 2.2 bensa. Mutta vielä siellä olis paljon pudotettavaa.
Suurin raivostuksen aihe on yleinen logiikka. Vaikka meiti pitää suuresti erikoisista suunnitteluratkaisuista (esmes sitikalla), niin Alfalla on pari suorastaan typerää. Ajotietokoneen käyttiksen suunnittelijalle pitäs saada kenkä persposkiin se on kaikkea muuta kuin käytännöllinen tai intuitiivinen. Perluukun avaus on suorastaan piilotettu.
Ja muutenkin autossa on pieniä typeryyksiä. Esmes mihinkään ei oikeen saa CD levyjä. Ovien muotoilu tekee ton hankalaksi. Keskikyynärnojassa (joka on muuten hyvä) on joku helvetin välilärpätin. Alaosan pitäisi vissiin olla jäähdytetty, tms, mutta mielestäni se on vaan epäkäytännöllinen. Tää saattaa kuulostaa oudolta valituksen aiheelta, mutta kun ajaa pitkää matkaa (mihin toi mulla pääasiassa tulee), niin tollaset asiat olis kiva olla kondiksessa.
Mutta ei tuota käytännöllisyyden takia otettu. Saman verran olis maksanu V70 2.0 kiisselillä.
-Matti-