156 1.8 TS jakohihnan vaihtoväli????

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
villep
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Joulu 2007, 00:39
Paikkakunta: Lahti

156 1.8 TS jakohihnan vaihtoväli????

Viesti Kirjoittaja villep »

Eli paljos ks mallissa on se vaihtoväli?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

3 vuotta / 60 tkm, sen mukaan kumpi tulee ensin täyteen.

Ja tuota todellakin kannatta noudattaa, remelit eivät aina näytä kestävän edes luvattua väliä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
villep
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Joulu 2007, 00:39
Paikkakunta: Lahti

Jep Jep

Viesti Kirjoittaja villep »

Olis tarkotus tollanen käydä ens viikolla hommailemassa jos kaikki nyt vaan menee niin ku pitää.Siinä yksilössä hihnan vaihto on just tehty mutta muistelin että tossa on aika lyhyt toi vaihtoväli.Entäs paljon maksaa vaihto?Eli ostat+työt?Noin hinta???

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

:lol: Ei vittu Ville että meikä nauraa täälä tota pikkutyttöös... No mutta mulla on 1,8 hihnanvaihto vajaan parin viikon päästä. Ko. korjaamo kertoi 2,0 JTS hihnanvaihdon maksaneen työt 180 ja osat 170. Eli luulis et pääsis 350 euron paikkeille menis.. paitti jos viet Delta Autolle, niin tuplasti...

Avatar
villep
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Joulu 2007, 00:39
Paikkakunta: Lahti

juuu

Viesti Kirjoittaja villep »

Ai se ei sen kalliimpi operaatio ole??Tietty riippuu varmaan missä teettää,toi delta auto voi olla joo aika kallis paikka.

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

Mikähän noissa koneissa on se "turvallinen" vaihtoväli? Kaverilla meni 156 2.0 ts:stä hihna poikki jo 48tkm kohdalla... :roll:

Avatar
geetee
Viestit: 297
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 19:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja geetee »

quadrifoglio verde kirjoitti:Mikähän noissa koneissa on se "turvallinen" vaihtoväli? Kaverilla meni 156 2.0 ts:stä hihna poikki jo 48tkm kohdalla... :roll:
60tkm/3v takuu kestää sen eli eiks se oo turvallinen?

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

geetee kirjoitti:
quadrifoglio verde kirjoitti:Mikähän noissa koneissa on se "turvallinen" vaihtoväli? Kaverilla meni 156 2.0 ts:stä hihna poikki jo 48tkm kohdalla... :roll:
60tkm/3v takuu kestää sen eli eiks se oo turvallinen?
Mutta mites jos törmätään tilanteeseen että sen on vaihtanut itse eikä esim. DA:ssa. Näin luultavasti itse tekisin ja silloin taitaa olla aika vaikeaa vedota tuohon? Uudehkot takuunalaiset autot tietysti erikseen...

Avatar
geetee
Viestit: 297
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 19:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja geetee »

silloin ei mielestäni korvaa mikään.
vai olenko väärässä?

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

Olet oikeassa, tarkoitinkin sitä että mikä noissa on se turvallinen vaihtoväli hihnan kestävyyden suhteen, ei takuun osalta.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

PK kirjoitti:korjaamo kertoi 2,0 JTS hihnanvaihdon maksaneen..
1.8:ssa puuttuu vielä tasapainoakseli joten sen hihnan ja kiristimen verran pitäisi vielä olla halvempi.

Avatar
villep
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Joulu 2007, 00:39
Paikkakunta: Lahti

Mikä siinä on??

Viesti Kirjoittaja villep »

Niin mikä siinä on että nykyään auto valmistajat ei käytä tota ketju käyttöstä jakopäätä?Toki se on varmasti kalliimpi valmistaa mutta monta kertaa luotettavampi.
Kaikkea ne kiinalaiset keksii.....

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

Varmaan kustannussyistä, tosin useat valmistajat ovat palanneet takaisin noihin ketjukoneisiin, jos en ole väärin ymmärtänyt... Eikös muuten tuo Alfan JTS V6 ole ketjukone?

Avatar
villep
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Joulu 2007, 00:39
Paikkakunta: Lahti

jep

Viesti Kirjoittaja villep »

ainakin bemari muutti kaikki koneensa ketju käyttöisiksi murheenkryyni M40 koneen takia jossa hihnat napsahteli pahimmillan poikki jo 40tkm kohdilla.Mersu taitaa kanssa olla aika pitkälti ketjun kannalla?Ikävää että tehtaat säästää väärissä paikoissa.
Kaikkea ne kiinalaiset keksii.....

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: jep

Viesti Kirjoittaja mattijus »

villep kirjoitti:ainakin bemari muutti kaikki koneensa ketju käyttöisiksi murheenkryyni M40 koneen takia jossa hihnat napsahteli pahimmillan poikki jo 40tkm kohdilla.Mersu taitaa kanssa olla aika pitkälti ketjun kannalla?Ikävää että tehtaat säästää väärissä paikoissa.
Mun albumissa on penarin ketjukäyttöisen jakopään tuotoksia, eli ei sekään autuaaksi tee kun kuski on tarpeeksi idiootti. Tuo 60tkm / 3v Twin Sparkille lienee suurinpiirtein 10tkm ja puoli vuotta liikaa. Jakohihnan vaihtaminen tuohon Alfaan onnistuu kyllä keijo-kotiasentajalta, kunhan on huolellinen ja hommaa lukituspalat.

(Jos tuo postaus jotain loukkaa niin pyydän anteeksi jo etukäteen n+1 promillerajan ylittymistä) :oops:
VMP

Avatar
slartibarti
Viestit: 36
Liittynyt: 16 Loka 2005, 14:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja slartibarti »

quadrifoglio verde kirjoitti:
geetee kirjoitti:
quadrifoglio verde kirjoitti:Mikähän noissa koneissa on se "turvallinen" vaihtoväli? Kaverilla meni 156 2.0 ts:stä hihna poikki jo 48tkm kohdalla... :roll:
60tkm/3v takuu kestää sen eli eiks se oo turvallinen?
Mutta mites jos törmätään tilanteeseen että sen on vaihtanut itse eikä esim. DA:ssa. Näin luultavasti itse tekisin ja silloin taitaa olla aika vaikeaa vedota tuohon? Uudehkot takuunalaiset autot tietysti erikseen...
Mites jos sen vaihtaa jokin pienempi paja? Onko myös silloin korjaamo takuussa seuraavat 3v/60tkm?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

quadrifoglio verde kirjoitti:Mikähän noissa koneissa on se "turvallinen" vaihtoväli? Kaverilla meni 156 2.0 ts:stä hihna poikki jo 48tkm kohdalla... :roll:
Kuinka vanha hihna oli?

slartibarti kirjoitti:Mites jos sen vaihtaa jokin pienempi paja? Onko myös silloin korjaamo takuussa seuraavat 3v/60tkm?
Kannattaa kysyä korjaamolta ennen työn tilaamista, taitaa yleensä olla vuoden "takuu". Tämä "takuu" ei varmaankaan kata välillisiä vahinkoja, eli hihnan katketessa saisit uuden hihnan?
VMP

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

On noita ketjujakin katkeillu jonkin verran. Ainakin Saabeissa oli joissain vuosimalleissa jonkinlainen tyyppivika (jonkinlainen voiteluongelma), Volkkarin FSI koneissa (ainaki 1.6) ja Mersuissaki aikoinaan (90-luvun alussa) ainakin bensakoneissa - kävin aikoinaan koejamassa noin 100 tkm ajetun 190 Mersun, jossa oli uusi moottori jakoketjun katkeamisen jäljiltä. Normaalistihan se ketju on kyllä aika huoltovapaa.

Ottaisin siis ilman muuta ketjuvetoisen jakopään jos saa valita vapaasti ilman miettimisiä ja muita kriteereitä :-)
MP

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

... juuri vein omani hihnan vaihtoon ja asentaja näytti koneelta kuvaa "hihnastosta"... niin 1,8:ssa se oli niin yksinkertaisen näköinen systeemi, mutta 2-litraisen kuva oli kuin kauhuleffasta..! Työn hinta kaksilitraiseen ko. korjaamossa on 180 euroa. Saa nähdä paljon ne nyhtää 1,8:sta..

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

:evil: No voi saatana! Hinta oli 434 euroa. Työn osuus sama ku 2-litrasessa.... Mutta sanoivat että hihna oli löysällä että ihme että ei ollut katkennut :?

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

... mutta jotain hyvääkin... :-D Koneesta loppui karmeat sivuäänet, ihan kuin nykiminen olisi pintakaasulla vähentynyt tai loppunut ja eipäs se ajoituksenmuunninkaan ääntele kuten aiemmin vaikka sitä ei vaihdettukaan. Voiko näin paljon olla kiinni löysästä hihnasta..? :wink:

Avatar
slartibarti
Viestit: 36
Liittynyt: 16 Loka 2005, 14:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja slartibarti »

Kannattaako vesipumppu vaihdattaa aina samalla jakopäänhihnan vaihdoon yhteydessä?

Itselläni tulee jakopäänhinan vaihto ajankohtaiseksi, koska edellisestä vaihdosta on kolme vuotta. Autolla ei ole kuitenkaan ajettu edellisen vaihdon jälkeen kuin 30tkm. Sanoivat eräässä korjaamossa, että vesipumpun kuntoa ei pysty tarkastamaan ja suosittelivat sen vaihtamista aina hihnanvaihdon yhteydessä.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Mulla hajos vesipumppu 156 TS:ssä 117 tkm:n kohalla ja jäin välille (ja otti päähän - kotiin yli 300 km).

Sen jälkeen oon vaihdattanu vesipumpun joka kerta hihnanvaihdon yhteydessä. Toisaalta harvoin se vesipumppu alle 100 tkm:n kohalla hajoaa. Vaihdettiinko sulle se vesipumppu 30 tkm sitte? Jos ei niin niin ainakin itte vaihtasin sitte. Jos vaihdettiin niin kai (ehkä) se menee vielä seuraavat 60 tkm. Jos et tiedä onko vesipumppu vaihdettu viimeksi niin vaihdata ainaki sitten.
MP

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Minun mielestä sen verran halpa osa, että vähemmästäkin ottaisi päähän jos paukkuu hihnanvaihtojen välissä.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Sain tossa ihmeteltäväksi ilmaiseksi Fiat Marean 1,8 koneen josta oli hihna rävähtänyt...hihnan vaihto oli unohdettu tyystin ja kaikki venttiilit kierossa, puolet nostimista kappaleina, männissä pahat jäljet, vesipumpun laakerissa oli melkoisesti löysää. Kiristin näytti äkkiseltään hyvältä mutta jousen kunnosta ei mitään varmuutta.

Autolla oli ajettu noin jotain 160tkm ja siihen tuli sitten kokonaan toinen kone.

Oliskohan mitään järkeä käydä koneistuttaan kansi kuntoon ja myydä sit ehjänä eteenpäin, olisko kysyntää..? Alakerrassa varmuudella ehjää ainakin öljypohja ja jotain pikkuhiluja, tehostimen pumppu kiinni ym.

Avatar
Riccardo
Viestit: 497
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Tuossa kuukausi takaperin naapuruston nyrkkipajalla oli -97 Opel Vectra 1,8 jakohihna poikki. Autolla oli ajettu 140 tkm ja alkuperäinen hihna!

Mutta... Kaikkein paras homma oli se kustannus: 450 euroa! Tähän siis sisältyy työt, kannen hiomisineen, osat uusine jakopäineen... Eihän niitä hihnoja noissa muissa vehkeissä kannata vaihtaakaan, tekee kansirempan 10 vuoden välein! :-D

Saksassa Alfan jakohihnan vaihtoväli on 6 vuotta / 120 tkm. Suomessa pakkaskäynnistykset tuhoaa sen remmin. Kesäautossa uskaltaa siis huoletta pitää sen 5 vuotta ainakin.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Jep,näin on.Omaan turbo getvoseen oli vaihdettu hihna ekan kerran 115 000km kohdalla saksanmaalla.Itse vaihdatin 175 000km kohdalla,kun itse ei uskalla tuota 120 000km ajaa hihnalla.Maassa maan tavalla :mrgreen:

Avatar
Mozzarella
Viestit: 36
Liittynyt: 19 Huhti 2007, 21:42

Viesti Kirjoittaja Mozzarella »

Itsellä myös hihnanvaihto ajankohtaista. Tilasin työn Jyväskylän Motolandiasta maanantaiksi. Saa näähdä miten käy? Kuulema ensimmäinen Alfa heillä. Opettelusta ei kuulema tarvitse maksaa, mutta kiinnostaisi kuitenkin montako tuntia moiseen operaatioon menee? Alle 200e työstähän tarkoittaa noin 3-4 tunnin työtä, vai?

Vastaa Viestiin