156 1.9 JTD hankittu ja kolisee.. (eipä kolise enää)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

156 1.9 JTD hankittu ja kolisee.. (eipä kolise enää)

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Sain nyt vihdoin (pakon edessä) tuon 156:sen hankittua. Autoon vaihdettiin ohjausvaihde sekä tukivarret eteen, mutta edelleen kolahtaa. Kolahdus kuuluu molemmilta puolilta edestä, riippuen kumman puolen rangas osuu kuoppaan tms. Mukulakivillä kolisee myös, mutta ei jatkuvasti. Yli 60 km/h vauhdissa esim. kaivon kannet siltojen saumat tms. eivät kuitenkaan enään aiheuta kolahdusta. Erityisesti siis hiljaisissa nopeuksissa reunakiven ylitys siinä vaiheessa kun rengas tipahtaa alaspäin, kolahtaa. Auto menee huomenna tutkittavaksi, mutta ajattelin josko kaiken tietävä raati täällä osaisi antaa omat vinkkinsä. Käytin kyllä hakua, ja luin sieltä useammankin aiheen läpi, mutta en tähän yksiselitteistä vastausta saanut.

Takaa ei kuulu mitään ylimääräista, eikä auto pahemmin reagoi uriin. Täyskiihdytyksissä hieman vetelee. Muistaakseni 147 ei sitä tehnyt, joten voisiko liittyä asiaan. Samoin jos ajaa (epähuomiossa) hieman isompaan routakuoppaan, niin kuulu sellainen kolahdus että pelkää koko auton hajoavan. Täsmälleen samoihin kuoppiin tuli edellisellä E36 BMW:llä ajettua, eikä ääni ollut lähellekään samaa luokkaa. Suuremmissa nopeuksissa tulee myös sellainen vaikutelma, että tien äänet välittyvät eturenkaiden kautta jotenkin turhan kovina ohjaamoon. En ole varma voisko syynä olla laakerit, mutkissa kun ääni ei kuitenkaan vahvistu.

Auto on vm 2002 ja matkaa sillä on takana 133 tkm.
Viimeksi muokannut Boxer33, 23 Tammi 2008, 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mites kallistusvakaimen koiranluut? Onnittelut uudesta Autosta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Jos ei koiranluut niin kallistuksenvakaajan helat - jompikumpi.
MP

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Vaihdettiinko ylä- ja alatukivarret, jos niin on, niin veikkaan kans koiranluita.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

MP kirjoitti:Jos ei koiranluut niin kallistuksenvakaajan helat - jompikumpi.
Mulla nämä helat oli vain löysällä ja pulttien kiristäminen riitti. Tosin puslat / helat on niin pehmeät, että saattaa kolahtaa joka tapauksessa suurissa kuopissa.

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Allekirjoittaneen keksintö myös hiljeni kolinoiden suhteen ylätukivarsien vaihdon jälkeen, eikä loppujen lopuksi ole mikään tekemätön paikka edes!

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

jaskas kirjoitti:Vaihdettiinko ylä- ja alatukivarret, jos niin on, niin veikkaan kans koiranluita.
Ilmeisesti vain ylätukivarret oli vaihdettu, sillä nyt meni alatukivarret vaihtoon. Saan auton maanantaina, joten katsotaan sitten josko olisi kolinat loppuneet.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Ah ihanuutta. Ei kolise enään. :-D

Alatukivarsien vaihtokaan kun ei vielä auttanut, niin nyt kolmannella kerralla vaihtoon meni kallistuksen vakaajat? tai mitkä lie, niin johan loppui kolina.

Eteen on nyt vaihdettu ilmeisesti kaikki vaihdettavissa oleva, ja joka vaihtokerran jälkeen oli parempi. Mutta nyt vasta kolmannella yrittämällä tuli kuntoon. Onneksi en joutunut itse noista maksamaan penniäkään vaan meni myyjäliikkeen piikkiin. Pelkästään tuohon viimeiseen operaatioon kun kului aikaa 3 tuntia, nin mikäköhän onkaan ollut operaatioiden kokonaiskesto..

Todennäköisesti kohta alkaa takapään kolinat tai etupään nitinät.. Pitäisköhän pistää oikein vedonlyönti pystyyn!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Mutta sehän oli hyvä että vaihtoivat myös tukivarret valmiiksi, vaikka eivät välttämättä vaihtokunnossa olleetkaan :wink:

Kallistuksenvakaajassa on tyypillisesti koiranluut tukivarsien päässä sekä kumiholkit rungossa. Luultavasti noi koiranluut olivat väljät, ovat ihan kulutustavaraa autossa kuin autossa.

Vastaa Viestiin