156 JTS happiarvot yli rajojen, EOBD valo näyttää kattivikaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Cnap

156 JTS happiarvot yli rajojen, EOBD valo näyttää kattivikaa

Viesti Kirjoittaja Cnap »

Mulla on alla 156 JTS -04, jossa EOBD varoitusvalo on syttynyt jo useampaan kertaan ja vika on ollut joka kerta katalysaattorissa. Ajossa ei huomaa minkäänlaista häiriötä, lukuunottamatta joutokäynnillä kierrosten 'vaeltelua'.

Pakokaasumittauksessa muut arvot ovat olleet kohdallaan, lukuun ottamatta O2 arvoa, jossa 5 % raja ylittyy ainoastaan joutokäynnillä, eli kierroksia nostettaessa arvo ok. Autoon on juuri vaihdettu uudet tulpat.

Myös lämmöt pysyy melko alhaalla, ei nouse maantieajossa 60 asteen yli pitkälläkään matkalla ja kaupungissa 70 asteen tuntumaan.

Autolla ajettu ainoastaan 69tkm, enkä jaksa uskoa, että katalysaattori olis epäkunnossa, voisko kyse olla lambda-anturiviasta? Voiko termostaatin toimimattomuus/'jumitus' vaikuttaa myös päästöarvoihin + katalysaattorin EOBD varoitukseen??

Jos jollain on kokemuksia samanlaisista ongelmista, pistäkää kommenttia!

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Ihanku joku olis ryöstäny mun ite photoshoppaaman avatarin!! :shock:

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jumittunut termari ei vaikuta tuollalailla... se vaikuttaa vaan moottorin lämpöihin ja bensankulutukseen.

Joutokäynnin vaeltelu voisi olla ILMI vika(?) ... en tiedä voisiko päästöjen heittokin johtua siitä.... tämä siis puhdas arvaus!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jochanan kirjoitti:Ihanku joku olis ryöstäny mun ite photoshoppaaman avatarin!! :shock:
Katoinki että tuttu avatar, mutta outo nimimerkki :shock:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Cnap

Viesti Kirjoittaja Cnap »

Jochanan kirjoitti:Ihanku joku olis ryöstäny mun ite photoshoppaaman avatarin!! :shock:
Vaihdetaan, kävipä jäljitys nopeesti =) Magee kuva joka tapauksessa :-D

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Juu...ei mitää. Ihan mielenkiinnosta...mistä otit ton kuvan ku oli hiukan eri kokonen ku mun avatar?

Cnap

Viesti Kirjoittaja Cnap »

Jostain keskustelupalstalta osui silmään.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Kyllä termostaatti vaikuttaa moottorin toimintaan ja niihin pakokaasuihin koska ei käy oikean lämpöisenä, joten kannattaa vaihtaa ja samalla vaihdat lämpötila-anturin joka on kiinni siinä termostaatti mutikassa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

zarre
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

Kuullostais suutin vialta. Käy laihaseoksella joutokäynnillä ja on todella tarkka määrien suhteen, koska käy lähes "kipurajalla".
Termostaatin vaihtaminen on turhaa.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Cnap

Viesti Kirjoittaja Cnap »

zarre kirjoitti:Kuullostais suutin vialta. Käy laihaseoksella joutokäynnillä ja on todella tarkka määrien suhteen, koska käy lähes "kipurajalla".
Termostaatin vaihtaminen on turhaa.
Suuttimet on syytä tarkistaa. Muutama kuukausi sitten yks sylinteri lakkas toimimasta ja syyksi paljastu 4 sylinterin puolan hajoaminen, puolan jälkeen käynti on ollu taas normaalia.

Cnap

Viesti Kirjoittaja Cnap »

Dobber kirjoitti:Kyllä termostaatti vaikuttaa moottorin toimintaan ja niihin pakokaasuihin koska ei käy oikean lämpöisenä, joten kannattaa vaihtaa ja samalla vaihdat lämpötila-anturin joka on kiinni siinä termostaatti mutikassa.
Termostaatin toiminnan tarkistaminen tuli mullakin mieleen. Motonetissa on kahdenlaista termostaattia tarjolla, koteloitu 44€ ja koteloimaton 9,9€. Riittääkö tuollainen koteloimaton, kotelolle on laitettu melkoisesti hintaa... :crazyeyes:

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Omassa 75:ssa ei pysty ilman alumiinihitsivehkeitä, voi olla että selviää varmaksi vasta purkamisen jälkeen, ellei joku JTS omistaja muista.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Elä vaan osta motonetistä. Sieltä kyllä kannattaa ostaa vahoja, öljyjä ja muita nesteitä ja tarvikkeita mutta ei varaosia koska ne eivät välttämättä käy paikalleen tai toimi oikein sekä eivät kestä. Kokemusta on.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

156:n termostaatti on koteloitu. Jos luet tarkemmin niin se 9.90 maksava on jollekin 155-versiolle (joku vanhempi 8V?).

En tiedä onko JTS:n termari sama kuin TS:n, mutta omassa tessussa on Motonetista ostettu Vernetti (44 €) toiminut ihan niinkuin pitääkin.

Vastaa Viestiin