akku vaihdettu, ei käynnisty?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
- Paikkakunta: Pietarsaari
akku vaihdettu, ei käynnisty?
tosiaan akku vaihdettiin mutta ei käynnisty enää eikä mittaristossa pala ajonesto valo, hörähtää vaan pari kertaa mutta ei lähe käyntiin... missä vika?
ja autohan oli alfa romeo 156 2,5 v6
ja autohan oli alfa romeo 156 2,5 v6
tyyli menee käytännöllisyyden edelle!
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Ei pitäisi sinällään liittyä akun vaihtoon, mutta tosiaan ajonesto voi olla päällä vaikka valo olisi sammuksissa. Kysymys kuuluukin että syttyykö koodivalo kun laittaa virrat päälle? Jos ei, niin kannattaa kokeilla käynnistystä ajonestokoodin avulla. Syynä voi olla kosketushäiriö ECU:n / ajonestolaitteen liittimissä tai sitten esim. tämä.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Ilmaisin asiani epäselvästi, eli tarkoitin sanoa että ajonestolaite voi oireilla muustakin syystä kuin akun vaihdosta johtuen nimenomaan siten, että koodivalo ei pala mutta ajonesto on silti päällä. On tietysti epätodennäköistä että tämä sattuisi samaan aikaan akun vaihdon kanssa, mutta kun sattuu olemaan tuollaisesta häiriöstä kokemusta, niin ajattelin senkin taas kerran mainita.
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Minä sain sahata tosin monta kertaa ennenkuin lähti uudella akulla käyntiin. Heitin jo pyyhkeen kehään mutta kaveri sai sen sitten käyntiin. Sen jälkeen haisi bensa ja reilusti mutta kyllä se nyt pelaa kuten ennenkin. Ehkä se kuuli kun kovaan ääneen kehuin vieressä, että sille on xenonit tulossa keulalle niin leppyi...
Voiko tuo akun vaihto/apuvirta rikkoa jotain, kuten yliherkkää ILMIä esimerkiksi? Vai onko sillä käynnistyksen kannalta mitään merkitystä..
Voiko tuo akun vaihto/apuvirta rikkoa jotain, kuten yliherkkää ILMIä esimerkiksi? Vai onko sillä käynnistyksen kannalta mitään merkitystä..
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
- Paikkakunta: Pietarsaari
itse en tuosta tiedä voiko se rikkoa jotain... mutta koitin sitä akku irti 4min ja kiinni takas ja sit 2min virta päällä ja 4min pois ja sit käyntiin mutta samalla tavalla vaan starttailee voiskohan se olla kylmä ilma joka sen tekee kun auto on pari päivää seissyt pihassa:D:D
tyyli menee käytännöllisyyden edelle!
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Omassa Alfassa on alkuperäinen akku ja Rollen kärryn oireetRolle kirjoitti:Minä sain sahata tosin monta kertaa ennenkuin lähti uudella akulla käyntiin. Heitin jo pyyhkeen kehään mutta kaveri sai sen sitten käyntiin. Sen jälkeen haisi bensa ja reilusti mutta kyllä se nyt pelaa kuten ennenkin.
kuulostavat kovin tutuilta...viime vuonna kävi kerran hirvittävän
loskapaska-kelin keskellä niin että auto hyvin vaivalloisesti yritti
lähteä käyntiin mutta kun ei ekalla lähtenyt, vaikeni täysin.
Pari kertaa yritin käynnistää ja sitten luovutin. Olin sitten
jo lähdössä toisella autolla liikenteeseen mutta päätin vielä
kerran kokeilla ja sitten onnisti. Ja bensankäryä riitti.
Melkein veikkaisin että Rollen vanha akku ei vielä ollut täysin kypsä
vaikka hyvä se varmaan oli jo vaihtaa kuten itsekin pitäisi tehdä
"näillä vuosilla".
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Jos codevalo ei syty lainkaan kun laittaa virrat päälle, niin mitä todennäköisimmin on ajonesto päällä. Tosin jos bensa haisee niin en olisi ihan varma, koska olin ollut siinä uskossa että ajonesto estää polttoaineen syötön. Mutta tästä en tiedä muuta kuin sen että kun itselläni meni aikanaan ajonesto päälle ja starttailin useamman tovin, niin ei silloin mikään bensa haissut. Jos joku tietää paremmin niin kertokoon. Kannattaisko kumminkin kokeilla antaa ajonestokoodi manuaalisesti, eipä tuosta pitäisi haittaa olla?
Toinen mitä tuli mieleen että eikös tuossa kutoskoneessa ole ollut tuota ominaisuutta että jos tulpat kastuu niin on tosi työlästä saada käyntiin ja pitää sahata tyyliin puoli minuuttia kaasu pohjassa tms. Joku jolla omaa kokemusta voi varmaan sanoa tarkemmin. Ehkä Rollella kävi jotain tällaista.
E: rohkeita olette jos -99 akuilla vetelette. Meikä on sen verran nöösi että vaihdoin molempiin nollakakkosiin uudet patterit tuossa kuukausi takaperin kun ekoilla pakkasilla alkoi tuntua "vähän väsyneeltä"
.
Toinen mitä tuli mieleen että eikös tuossa kutoskoneessa ole ollut tuota ominaisuutta että jos tulpat kastuu niin on tosi työlästä saada käyntiin ja pitää sahata tyyliin puoli minuuttia kaasu pohjassa tms. Joku jolla omaa kokemusta voi varmaan sanoa tarkemmin. Ehkä Rollella kävi jotain tällaista.
E: rohkeita olette jos -99 akuilla vetelette. Meikä on sen verran nöösi että vaihdoin molempiin nollakakkosiin uudet patterit tuossa kuukausi takaperin kun ekoilla pakkasilla alkoi tuntua "vähän väsyneeltä"

- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Jos code-valo ei syty lainkaan, on ajonestossa (tai jossain siihen liittyvässä) luultavasti jotain vialla. Kyllä sen pitäisi n. sekunnin ajaksi syttyä, kun laittaa virrat päälle. Jos taas ajonesto ei tunnista avainta, jää valo päälle. Hassu juttu kyllä, että kuitenkin bensaa syöttää... Tsekkaapa vielä, että kaikki sulakkeet on ehjiä sekä hytissä että konehuoneessa.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Tuo tulppien kastuminen vaikuttaisi aika loogiselta,Pepperoni kirjoitti:Toinen mitä tuli mieleen että eikös tuossa kutoskoneessa ole ollut tuota ominaisuutta että jos tulpat kastuu niin on tosi työlästä saada käyntiin ja pitää sahata tyyliin puoli minuuttia kaasu pohjassa tms. Joku jolla omaa kokemusta voi varmaan sanoa tarkemmin. Ehkä Rollella kävi jotain tällaista.
E: rohkeita olette jos -99 akuilla vetelette.
kaasu pohjassa lopulta sain omankin koslani käyntiin.
Tämä on ainut kerta kun itsellä on ollut mitään
ongelmaa käynnistymisen kanssa.
Jep, eiköhän haudan lepo olisi jo ansaittu -99 -akullani..

Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Jotain siihen suuntaan. Mutta ei apuvirran kanssa lähtenyt ensin ja silloin ei taatusti ollut tulpat kastuneet. Akun hakureissukin kesti sen verran pitkään, että luulisi tulppien kuivuneen sinä aikana.. Jotenkin outoa siinä mielessä, tai sitten ne oikeasti kastui ja ovat oikeasti herkätPepperoni kirjoitti:jos tulpat kastuu niin on tosi työlästä saada käyntiin... Ehkä Rollella kävi jotain tällaista.

Oletko Mikko kokeillut startata pitkään ja kaasulla?
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
- Paikkakunta: Pietarsaari
jep jep katoin tulpat niin ne kastu ja oli aika huonon näköiset varmaan pitäs vaihtaa lie millon viimeksi vahdettu:/ ja kipinääkin antoi iloisesti... olen startannu toooosi pitkään mutta en kaasulla. eikös ruiskun suuttimet ole vaarassa hajota jos sahailee kaasu pohjassa? näin olen joskus kuullut joten päättelin että ruiskukonetta ei sais hirveesti pumppailla liekkö sitten totta...? mutta nyt auto on vaivalla pukattu ylämäkeä pitkin talliin 5 miehen voimin saa nähdä miten huomenna käy kun kone on lämmin;D:D, kyllä se code valo paloi n. sekunnin verran, miten muuten tuo koodi syötetään manuaalisesti?
tyyli menee käytännöllisyyden edelle!
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Jos codevalo palaa sekunnin ja sammuu niin homma on ok ja ajonesto ei ole syyllinen. Silloin ei tarvitse koodia syötellä. Jos joskus muulloin tarvii niin ohjekirjassa on pitkät ja seikkaperäiset ohjeet, en millään jaksa ulkoa muistaa. Kaasupolkimella se tapahtuu.
Alkaa tuonne tulppaosastolle kallistua aika vahvasti jos joku ei keksi jotain uutta tähän ketjuun
Alkaa tuonne tulppaosastolle kallistua aika vahvasti jos joku ei keksi jotain uutta tähän ketjuun

- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Itse veikkailisin (kans) koko tarinan jälkeen, että tulpat on pahasti kastuneet. Mulla kyykähti itellä akku kovilla pakkasillla viime talvena 166sesta ja se kerkes kastella tulpat ja oli vaikeuksia saada käyntiin sen takia.
Kannattaa startata ilman tulppia vähän, jos ja kun otat ne pois. Sitte uudet paikalleen ja avot.
Kannattaa startata ilman tulppia vähän, jos ja kun otat ne pois. Sitte uudet paikalleen ja avot.
MP
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
- Paikkakunta: Pietarsaari
Yksi konsti voisi olla sellainen, että nappaa bensapumpun releeen tai sulakkeen irti ja sen jälkeen pyörittää konetta kaasupohjassa jonkun aikaa. Sen luulisi tuulettavan sylinterit aika tehokkaasti. Sen missä se punpun rele tai sulake sijaitsee voi jokin viisaampi neuvoa. Villi veikkaus voisi olla, että ne on siinä akun edessä olevan kotelon alla.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
- Paikkakunta: Pietarsaari
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
- Paikkakunta: Pietarsaari
akku vaihdettu ei käynnisty ongelmaan vihje
Itsellä oli taannoin akku tyhjentynyt eikä lähtenyt käyntiin. Ensin ei palanut mikään häiriö valo mutta sitten syttyi ajoneston valo. Tilasin sen härdellin virtalukon ympärille joka lukee avaimesta koodin ja vaihdoin sen. aikaa meni reilu 30min. ja toimi hyvin
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005
Kona 2005