Vapaastivirtaava ilmansuodatin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

No joo mutta jos samassa hallissa mitattu ja näin... ilmanlämpö vaihtelee käytössäkin suomessa jonkun verran,-30-+30....
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Juuri näin. Lämpötila vaihtelee ja myös tehot vaihtelevat. +30 asteessa vähemmän ja -30 enemmän. Kylmempi ilma hapekkaampaa...

En väitä etteikö teho olisi vaparilla tässä tapauksessa noussut, vaan esitän miten helppoa näitä tuloksia on "tehdä". Ei kaikissa autoissa ole imuilman saantia optimoitu ja juuri näissä autoissa saadaan vaparilla tuloksia. Sitä ei vaan voi yleistää kaikkiin autoihin, ei edes toinen samanlainen kone välttämättä saavuta samaa lopputulosta.

Hienoa, että joku on tämänkin kokeen tehnyt 8)

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Juuri kuten autonalfa sanoi, toisissa vaikuttaa enemmän, toisissa vähemmän tai jopa haitallisesti. Veikkaan että vanhemmissa autoissa voi vaikuttaa enemmän vaparilla, uudemmat luultavasti paremmin tehtaalla optimoituja kun tuo bensankulutus on nykyään aika tärkeä myyntikriteeri.

Ja esim. tässä tapauksessa laski kulutus litran? Vaikuttaa siltä että on aiemmin ollut aika törkeästi rikkaalla seossuhde, paremmalla hengityksellä päästiin lähemmäs optimia ja tehoa tuli myös seossuhteen paranemisella. Uudemmat autot oppivine ruiskuineen on paremmin alueella oli sitten suodatin tukossa tai vaapaasti virtaava.

Mutta hieno tulos joka tapauksessa, pelkästään tuo bensan kulutuksen väheneminen maksaa vaparin hinnan nopeasti takasin

:-D
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eipä tuon nyt mitenkään erityisen rikkaalla olisi pitänyt aikaisemminkaan käydä, onhan siinä lambdasäätö.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Ei vaikuttane lampaada täyskaasuvedossa? Useimmat vanhat koslat taitaa mennä ihan kiinteillä seoskartoilla kaasupolkimen asennon ja ilmin antaman lukeman perusteella kun on lappu lattiassa... Kyllähän ilmin pitäisi tietysti huomata parantunut virtaus mutta käsittääkseni ilmin lukemakin on "kalibroitu" tehtaalla tehtyyn imuputkistoon, eikä siis ole mikään absoluuttinen läpi virranneen ilman määrä jos putkistoa muutetaan alkuperäisestä.

Netistä lueskelin että imuilman lämpötila vaikuttaisi 6 astetta C = 1% tehoa. Eli jos otetaan alkuperäsellä systeemillä esilämmitettyä ilmaa ensin pakosarjan päältä ja sitten vaihdetaan vapari joka ottaa huoneilmaa konepellin ollessa auki, on lämpötilan muutos vaikkapa 30 astetta = 5% tehoa. Vaikuttaa aika paljon... Eli noilla sa aika paljon vaihteluita tuloksiin jos haluaa. 8)
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

SPO kirjoitti:Kulutus laski n.1L/100Km
Keskikulutus panelifiltterillä alle 8l/100km? Minun mielestä tuo 12V oli vähäruokainen vakionakin kun pääsi kesällä alle 9l/100km keskikulutusta ac päällä.

Komea tuo tehonlisäys, tuliko millä alueella lisää tehoa ja vääntöä? Saatko käyrät skannattua?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

eltsu kirjoitti:Ei vaikuttane lampaada täyskaasuvedossa? Useimmat vanhat koslat taitaa mennä ihan kiinteillä seoskartoilla kaasupolkimen asennon ja ilmin antaman lukeman perusteella kun on lappu lattiassa...
Totta, seossäätö menee open-loopille kun talla polkaistaan pohjaan. Käytännön ajosta tuota lappu lattiassa -poljentaa on kuitenkin aika pieni prosentti, varsinkin kolmilitraisella Kuusnelkulla, se kun kulkee melko kevyesti pienemmälläkin kaasulla.

Noissa vanhoissa läppämallisissa ilmamäärämittareissa lätkä taitaa olla selällään jo kohtuullisen pienillä virtauksilla, joten ruiskusuuttimien aukioloaika lasketaan ilmeisesti pelkästään pyörintänopeuden, imuilman lämpötilan ja jäähdytysnesteen lämpötilan perusteella. Tällöin ECUlla ei olisi haisua moottorin todellisesta imuilmamäärästä ja pienentynyt imukanaviston virtausvastus todella laihentaisi seosta, mutta moottori on kuitenkin aika pienen osan elinajastaan tuollaisella alueella joten en usko bensankulutusmuutoksen olevan mitenkään dramaattinen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Litra satasella kuulostaa kyllä ihan siltä että joku ei täsmää... jos siis toi ilmanputsari on oikeasti ainoa tehty muutos. Johonkinhan sen bensan on pitänyt palaa enkä oikein usko että se mihinkään muuhun voi palaa kuin a) erilaiseen ajotyyliin b) sekaisin olevaan seokseen c) mittausvirheeseen :mrgreen:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Normaaliajossa käytettävän kierrosalueen väännön kasvaminen vaikuttaa niin, että samalla kaasunmäärällä auto kiihtyy paremmin/ kulkee kovempaa= Kaasua ei tarvitse painaa niin paljon kuin ennen= kulutus pienenee.
Ja lambdahan ei toimi kylmänä.

laitoin albumiin kuvan jäklimmäisestä mittauksesta ja ensimmäisen laitan jahka sen jostain löydän.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Tuo oli sinänsä mulle uutta että 164:ssä vääntö on noin korkea..Eli joku 60-140 kiihdytyksessä siis pieksää 156 v6:sen?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

SPO kirjoitti:Normaaliajossa käytettävän kierrosalueen väännön kasvaminen vaikuttaa niin, että samalla kaasunmäärällä auto kiihtyy paremmin/ kulkee kovempaa= Kaasua ei tarvitse painaa niin paljon kuin ennen= kulutus pienenee.
Ja lambdahan ei toimi kylmänä.
Jos kulutus pienenee mutta vääntö nousee = Seos on kohdallaan verrattuna aikaisempaan. Muutoin ei vähemmällä polttoaineella voi tuottaa enemmän vääntöä ja tehoa.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Silvio kirjoitti:Tuo oli sinänsä mulle uutta että 164:ssä vääntö on noin korkea..Eli joku 60-140 kiihdytyksessä siis pieksää 156 v6:sen?
Tuliko yllätyksenä, että ei se 2.5 olekaan niin voittamaton? :lol:

Pieksee ehkä paperilla, vaan ehkä ei enää tien päällä? Siihen taas vaikuttaa monta eri seikkaa. Tämänkin selvittää helposti. Autot rinnakkain ja vertailemaan. :wink:

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

AutonAlfa kirjoitti:Kylmempi ilma hapekkaampaa...
Oikeastaan ei ole, ilmassa on happea se noin 21 %. Tarkoittanet sitä että ilman, kuten monien muidenkin kaasujen ominaistilavuus (m3/kg) laskee kun lämpötila laskee. Eli esimerkiksi saman putken läpi menee kylmää ilmaa kiloina enemmän vaikka tilavuus ja sitä kautta ilmannopeus on sama. Tuossa -30/+30 vertailussa esimerkiksi ero on luokkaa 25%. Eli kylmän ilman saanti koneelle on todella tärkeää.

Ei tarkoitus saivarrella vaan muistuttaa että moottori pitää kylmästä ilmasta.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Olet oikeassa. Tuo on vain sellainen "kansanomainen" sanonta, vaikkakin teoriassa ei pidä paikkaansa. Kaikille kuitenkin tuli selväksi, että kylmää ilmaa sinne koneeseen ja dynopaperit tykkää 8)

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tuon dynolapun teho on sama kuin 24v V6:ssa. Eli Alfa rakensi moniventtiilitekniikan joka kuluttaa enemmän bensaa koska ei osannut asentaa vapaammin virtaavaa suodatinta 12v V6:n. : )
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Dynokäppyrässä teho sahaa kummasti jopa 20hv välillä 5500-6350rpm. Mahtaisko johtua jostain dynon epätarkkuudesta? Jos ton sahaamisen tasoittais laskemalla keskiarvoa tuosta käppyrästä kyseisellä kierroslukualueella niin teho jäisikin jonnekin ~193hv paikkeille. Se ainakin kuvastaisi todellista huipputehoa vähän paremmin kuin tuo 209hv piikki.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

No tänään se putki sitten valmistui,ja eihän se tuonne sovi :evil: . Rosterista on tehty se läpältä lähtevä mutka,ja on liian loiva kuten pelkäsinkin,vaikka 90:nen piti olla...Akun siirtoon? Lieneekö sitten pakko hankkia se alkup. lähtöpää,jos terästä ei saa taipumaan riittävän jyrkkään...Tietenkin jos viistottaa päät kahdesta putkesta ja hitsaa,mutta sillonhan se on jo suorakulma... :?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Kylläpä on kumma, kun dynokäyrätkin kummastuttavat ja eivät näytä kelpaavan todisteeksi saavutetusta höydystä! :shock:
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

pekkal
Viestit: 166
Liittynyt: 15 Elo 2006, 18:25

Viesti Kirjoittaja pekkal »

151 kw/6800 rpm,paikallaan n.100000 km ajettu vakio suodatin ja saman verran ajetut tulpat...ai niin ja,240 Nm vääntööö 5800 rpm !!!!!

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Dobber kirjoitti:Kylläpä on kumma, kun dynokäyrätkin kummastuttavat ja eivät näytä kelpaavan todisteeksi saavutetusta höydystä! :shock:
Kai Dobber tietää, että dynolukemat saadaan ihan sellaiseksi kuin halutaan?
VMP

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Jep! Jep! Kyllä, näin on niilläkin tuloksilla voidaan sumuttaa asiakasta luulemaan hyödyn suuremmaksi mitä se oikeasti on.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Tässä tapauksessa en usko niin käyneen, koska asiakas ja mittauksen suorittanut asentaja on sama mies.
Itse itseään huijaten?! :shock:

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Täytyy varmaan viedä toi oma vessa penkkiin jossain vaiheessa kun siinä on nyt noita "humpuuki" virejä asenneltu ! (Lastu täytyy hankkia toisen kerran) :D menin myymään sen ekan :P

Vastaa Viestiin