Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Valvoja: Moderators
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Ekat kysymykset
1. Tuossa on jäykkä flekti. Onko kukaan modannut sähköiseksi. Ainakin jossain lähteissä väitetään tuon flektin imevän aikas paljon tehoja.
2. Konepellin etureunassa on kotelo. Siihen koteloon pääsee pesuvesi mutta pääseekö se pois. Mitään reikää ei näy ja ainakin vielä 3h päästä vesi roiskuu kun sinne ohjaa paineilmaa.
1. Tuossa on jäykkä flekti. Onko kukaan modannut sähköiseksi. Ainakin jossain lähteissä väitetään tuon flektin imevän aikas paljon tehoja.
2. Konepellin etureunassa on kotelo. Siihen koteloon pääsee pesuvesi mutta pääseekö se pois. Mitään reikää ei näy ja ainakin vielä 3h päästä vesi roiskuu kun sinne ohjaa paineilmaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Hieno auto!
1 En ole modannut Spideriin, mutta johonkin autoon kyllä. Joo kyllä se jäykkä siivikko pyörii siellä suurimman osan aikaa ihan turhaan. Vie tehoa ja lisää polttoaineen kulutusta, olisko ollut peräti 5-10% Sitten on visco-kytkimiäkin, mutta sähkäpuhallin taitaa olla kumminkin parempi.
2 Tuosta en tiedä mitään, mutta jos sinne ruiskuttais reilusti jotain suoja-ainetta tai vaikka ketjurasva sprayta.
1 En ole modannut Spideriin, mutta johonkin autoon kyllä. Joo kyllä se jäykkä siivikko pyörii siellä suurimman osan aikaa ihan turhaan. Vie tehoa ja lisää polttoaineen kulutusta, olisko ollut peräti 5-10% Sitten on visco-kytkimiäkin, mutta sähkäpuhallin taitaa olla kumminkin parempi.
2 Tuosta en tiedä mitään, mutta jos sinne ruiskuttais reilusti jotain suoja-ainetta tai vaikka ketjurasva sprayta.
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Tuo olisi muuten hyvä modi. Jossain vaiheessa viileämmillä säillä ajaessani huomasin, että moottori ei tahdo lämmitä. Arvelin, että kyseessä on ns. feature, kuten vanhassa Moto Guzzissa, jossa moottori on yksinkertaisesti sellainen malmikasa, että se nyt ei näissä Suomen olosuhteissa joka päivä jaksa lämmitä. Edes niin paljoa, että vesi haihtuisi öljyjen joukosta...Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ekat kysymykset
1. Tuossa on jäykkä flekti. Onko kukaan modannut sähköiseksi. Ainakin jossain lähteissä väitetään tuon flektin imevän aikas paljon tehoja.
Tarkoitatko sitä koteloa, johon konepellin saranat tulevat kiinni? Siinähän on vänkärin puolella iiiso reikä suurin piirtein paisarin korkin kohdalla ja muistaakseni kuskinkin puolella kohtuullinen reikä. Luulisin, että kun ajaessa moottori lämpiää ja ajoviima vetää, saattaa vesi kuitennii poistua suht tehokkaasti.Alfistipohjoosesta kirjoitti:2. Konepellin etureunassa on kotelo. Siihen koteloon pääsee pesuvesi mutta pääseekö se pois. Mitään reikää ei näy ja ainakin vielä 3h päästä vesi roiskuu kun sinne ohjaa paineilmaa.
Tuosta en siis jostain syystä jaksaisi kovin huolestua. Muitakin mahdollisia paikkoja kun on...
-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
1:nen taitaisi vaatia flektin ja jäähdyttimen jossa on anturin paikka. Vai onko kukaan törmännyt jälkimarkkinoilla johonkin muuhun ratkaisuun? Tietysti menee hieman johtoa yms. Mutta useita hyötyjäkin varmasti olisi.
2. Olin vain katsovani että konepelti alhaallakin tuo etureuna jää alimmaksi. Pitää tarkastaa muutaman päivän ajon jälkeen. Vettähän tuonne ei mene kuin konepellin sisäpuolisesta pesusta.
2. Olin vain katsovani että konepelti alhaallakin tuo etureuna jää alimmaksi. Pitää tarkastaa muutaman päivän ajon jälkeen. Vettähän tuonne ei mene kuin konepellin sisäpuolisesta pesusta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Melkein uskaltasin väittää ettet huomaa ajossa sitä flektin poistamisen tuomaa lisä tehoa. Se pari heppaa on kuitenkin aika vähän. Ja jos se kerran on alkuperänen qv, niin miksi se ei saisi sitä olla?Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ainakin jossain lähteissä väitetään tuon flektin imevän aikas paljon tehoja.
Ei siellä ainakaan vanhemmassa vesi seiso. Mutta ne katolta valuvan veden poistoreikelit kannattaa putsata.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Konepellin etureunassa on kotelo. Siihen koteloon pääsee pesuvesi mutta pääseekö se pois. Mitään reikää ei näy ja ainakin vielä 3h päästä vesi roiskuu kun sinne ohjaa paineilmaa.
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Jeps. Alkuperäisyyttä arvostan ainakin niin että jos tuon muutoksen teen niin se ei tee mitään korjaamatonta. Ilmastoidussa Serie 3:ssa näyttää olevan sähköinen flekti ulkopuolella jos on ilmastointi. Eli kiinteät siivet irti, flekti etupuolelle joten kaiken voi palauttaa ja mitään reikiäkään ei jäisi. Serie 4 näyttäisi olevan sähköisellä. Jos unohdetaan tuo Spideri niin mikähän oli Alfan edellinen malli kiinteillä siivillä? Tuo Spideri on varsin pienillä ja maltillisilla siivillä, ainakaan siinä ei tule "tukka takana" fiilistä kun antaa kierroksia, eikä äänikään nouse mahdottomaksi. Vaikka, riippuen lähteestä, annetaan tehohävikiksi 2-7hv, bensankulutuksesta en löytänyt "lähdettä" mutta jos tuo hv määrä pitää paikkansa niin näkyy myös kulutuksessa. Täytyy kyllä miettiä tarkasti, jos osiin menee muutama kymppi niin sen säästön hakeminenkin on vaikeaa. Ja tälläiselle laiskiaiselle hommakin on suurehko.
Tarkoitus on talvella purkaa sisustus ja levikkeet yms. Peltien tarkistus ja ruostesuojaus. Tuossa on maalaus harkinnassa, yritän vielä myllyttää konepellin kun siinä on hapettumia. Yritän saada järkevää syytä miksi tuossa on osa pelleistä lakattu jälkikäteen. Se aiheuttaa sen että tietyssä valossa ja kulmassa on häiritseviä sävyeroja. Tuossa albuminkin kuvassa huomaa oven eron. Yksi ajatus on että moottorin kuumussa tms. on aiheuttanut konepeltiin tuon "hapettuman" ja se on hiottu ja lakattu. Samalla olisi sitten lakattu myös lokasuojat. Kun taas esim. se pyyhkimien alla oleva pelti ei ole lakattu.
Tuossahan on talvella rätti menossa vaihtoon. Miten sen uuden kanssa kannattaisi toimia? Tarkoitan tuota perusajoa. Vaikkapa kauppareissu, auto pysyy 99% ajamattomana jos sataa. Nyt olen toiminut: auto tallissa katto alhaalla, ajelen kauppaa, nostan katon ylös mutta en lukitse (lähinnä lintujen ja ilkivallan torjuntaan), sitten taas katto alas, talliin ja säilytän tallissa katto alhaalla. Entä pitempi tauko ajossa (talvi yms.) katto alhaalla, ylhäällä, lukossa vai ei (tallin tarkoitus olla n+10C)? Ja onko rättien takaikkunassa koko eroja? Varmasti ajossa on isompi parempi mutta ainakin tuo alkuperäinen(?) taittaa ikkunansa ulkonevasta sisentäväksi ja lisäksi rullaa sen koko matkalta. Jos olisi 15-20cm kapeampi niin jäisi vain tuo rullaus.
Tarkoitus on talvella purkaa sisustus ja levikkeet yms. Peltien tarkistus ja ruostesuojaus. Tuossa on maalaus harkinnassa, yritän vielä myllyttää konepellin kun siinä on hapettumia. Yritän saada järkevää syytä miksi tuossa on osa pelleistä lakattu jälkikäteen. Se aiheuttaa sen että tietyssä valossa ja kulmassa on häiritseviä sävyeroja. Tuossa albuminkin kuvassa huomaa oven eron. Yksi ajatus on että moottorin kuumussa tms. on aiheuttanut konepeltiin tuon "hapettuman" ja se on hiottu ja lakattu. Samalla olisi sitten lakattu myös lokasuojat. Kun taas esim. se pyyhkimien alla oleva pelti ei ole lakattu.
Tuossahan on talvella rätti menossa vaihtoon. Miten sen uuden kanssa kannattaisi toimia? Tarkoitan tuota perusajoa. Vaikkapa kauppareissu, auto pysyy 99% ajamattomana jos sataa. Nyt olen toiminut: auto tallissa katto alhaalla, ajelen kauppaa, nostan katon ylös mutta en lukitse (lähinnä lintujen ja ilkivallan torjuntaan), sitten taas katto alas, talliin ja säilytän tallissa katto alhaalla. Entä pitempi tauko ajossa (talvi yms.) katto alhaalla, ylhäällä, lukossa vai ei (tallin tarkoitus olla n+10C)? Ja onko rättien takaikkunassa koko eroja? Varmasti ajossa on isompi parempi mutta ainakin tuo alkuperäinen(?) taittaa ikkunansa ulkonevasta sisentäväksi ja lisäksi rullaa sen koko matkalta. Jos olisi 15-20cm kapeampi niin jäisi vain tuo rullaus.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Katto kiinni joka yö niin pysyy siistimpänä. Oon huomannu, että jos jää katto alas pisemmäksi aikaa niin ryppyjen ojentuminen kestää kauan.
Liekkö noita kiinteitä flektejä ollu sitten 105-sarjan. Mutta tuo takaveto Spiderihän on semmonen dinosaurus.
Janne
Liekkö noita kiinteitä flektejä ollu sitten 105-sarjan. Mutta tuo takaveto Spiderihän on semmonen dinosaurus.
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Onnittelut Pohjoosen Alfistille Spider-Clubiin liittymisestä!
Avoautossa on katto mielestäni kahdesta syystä:
1. Että voi hätätilassa ajaa sateen sattuessa sisustan kastumatta.
2. Että voi hätätilassa jättää auton yöksi parkkiin ulos/vieraasenn parkkihalliin.
Tällaisen ohjesäännön olen itselleni omaksunut:
Omassa tallissa katto päällä, mutta lukitsematta, löysällä. Myös talvisäilytyksessä.
Ajoon vain kauniilla säällä, joten lähtiessä katto alas. Avoautolla on synti ajaa katto päällä, joten lämmintä niskaan ja lämmityslaite täysille, jos ei muuten tarkene. Ylivoimaisissa olouhteissa saa nostaa sivulasit. Veto kuuluu asiaan, sehän on avoauto.
Kauppareissuilla auto saa jäädä auki, jos ei nyt erityisen pitkää aikaa ole parkissa. Harkintaa saa käyttää. (Jos esim. tuuli lennättää puista roskia tai jos vaikka pelkää jostakin erityisestä syystä ilkivaltaa.)
Avoautossa on katto mielestäni kahdesta syystä:
1. Että voi hätätilassa ajaa sateen sattuessa sisustan kastumatta.
2. Että voi hätätilassa jättää auton yöksi parkkiin ulos/vieraasenn parkkihalliin.
Tällaisen ohjesäännön olen itselleni omaksunut:
Omassa tallissa katto päällä, mutta lukitsematta, löysällä. Myös talvisäilytyksessä.
Ajoon vain kauniilla säällä, joten lähtiessä katto alas. Avoautolla on synti ajaa katto päällä, joten lämmintä niskaan ja lämmityslaite täysille, jos ei muuten tarkene. Ylivoimaisissa olouhteissa saa nostaa sivulasit. Veto kuuluu asiaan, sehän on avoauto.
Kauppareissuilla auto saa jäädä auki, jos ei nyt erityisen pitkää aikaa ole parkissa. Harkintaa saa käyttää. (Jos esim. tuuli lennättää puista roskia tai jos vaikka pelkää jostakin erityisestä syystä ilkivaltaa.)
Avossa on pari asiaa aina askarruttanu: Miksi normaalisti vaaditaan turvakoria,jäykisteiteä jne., ja avoautossa ei ole minkäänlaista "ympäriajosuojaa"? ite en moisella uskaltais kovin lujaa edes ajella,eikös siinä tule varmasti noutaja jos pyörähtää katon kautta ympäri? Hieno auto tosin.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Ja katon nostolla olen myös yrittänyt suojata penkin nahkoja. Tosin paistaahan vänkärin penkille ajaessakin jos siinä ei kukaan istu.
Avaatteko ja suljetteko katon ihan vapaasti vai ohjaatteko takalasin/rätin laskostumista?
Avaatteko ja suljetteko katon ihan vapaasti vai ohjaatteko takalasin/rätin laskostumista?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 20 Touko 2007, 17:56
- Car(s): EX Spider QV -89
- Paikkakunta: Pori/Nakkila
- Viesti:
Itse pidän katon tallissa ylhäällä ja lukittuna, laskostan kun lasken alas, menee ikkuna "ryppyyn" helposti. Sivuilla olevat vaijerit olen kiristänyt tiukaksi. Maantieajossa pidän sivulasit ylhäällä ja huolehdin kaulan ja pään suojauksesta (niin vanha että pakko) lämmitystä tarpeen mukaan. Verkon asensin tänä keväänä, joka leikkaa hyvin niskan vetoa, ennen laitoin takin penkkien yli. Ajan myös katto ylhäällä jonkin verran, sateella katto ropisee mukavasti. Nyt viimeisen kahden viikon aikana 1000km katto alhaalla.
Tässä linkki katon asennukseen: http://www.alfaholics.com/news/document_13_7.php
Syyläreitä missä on sähköllä flekti löytyy http://www.alfahurtienne.de/
Tässä linkki katon asennukseen: http://www.alfaholics.com/news/document_13_7.php
Syyläreitä missä on sähköllä flekti löytyy http://www.alfahurtienne.de/
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Minäkin pidän säilytyksessä katon päällä ja lukittuna. Pysyy näin mielestäni paremman näköisenä, kun ei jää ryppyjä. Tallissa pidän myös kokopeittävää huppua auton päällä.
Itse tilasin Alfan katon täältä. Tämä oli minuntapauksessa halvin. Kankaaksi valitsin mustan stayfast canvasin, joka on siis kangaspintainen. Asennustyön tein itse, kuten myös aiemmin Fordiinkiin.
Jätä vain tuulettajansiivet alkuperäiseksi. Ei ne nyt niin paljon vie polttoainetta, että kesänajeluilla konkurssi tulisi. Tai leikkaa niin paljon tehoa, että sen avolla huomaisi.
Itse tilasin Alfan katon täältä. Tämä oli minuntapauksessa halvin. Kankaaksi valitsin mustan stayfast canvasin, joka on siis kangaspintainen. Asennustyön tein itse, kuten myös aiemmin Fordiinkiin.
Jätä vain tuulettajansiivet alkuperäiseksi. Ei ne nyt niin paljon vie polttoainetta, että kesänajeluilla konkurssi tulisi. Tai leikkaa niin paljon tehoa, että sen avolla huomaisi.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Näyttäisi että tuossa menee parkit ja lähivalot ilman relettä? Kannattaisi varmaan laittaa releiden kautta. Ainakin tuossa GTV:ssä tuo viiksikytkin lämpeni paljon ennen releiden asennusta ja se ei lupaa hyvää sen kestoiästä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Piti sitten käydä vähän heiluttamassa ja kuuntelemassa. Oikea puoli ei narise, vasen narisee.
Vielä kun muistaisi, sanoiko edellinen omistaja vaihtaneensa alapallonivelen vain toiselle puolelle vai molemmille puolille... Pitäisi kai ajaa vaunu montulle ja kurkistella alustaa.
Joka tapauksessa, eikös siellä alustassa ole rasvanippoja melko runsaasti? Rasvaaminen saattaa vähentää narinaa - luulisin.
Minä mitään mistään tiedä, mutta korjaamomanuskaa plärättyäni tuli mieleen, että etuvakaajatangon(?) kumikannattimet voisivat myös olla mahdollinen narinan lähde. Ehkä. Kenties. Tai jotain?
Nostin muuten jokin aika sitten toisen etutassun ilmaan - tässä vehkeessä on uskomattoman tolkuttoman pitkä ulosjoustomatka. Tunkkia saa veivata ihan uskolla. Taitaa Subarun fillari pyöriä vapaasti vähemmällä nostolla...
-Topi Kuusinen
Vielä kun muistaisi, sanoiko edellinen omistaja vaihtaneensa alapallonivelen vain toiselle puolelle vai molemmille puolille... Pitäisi kai ajaa vaunu montulle ja kurkistella alustaa.
Joka tapauksessa, eikös siellä alustassa ole rasvanippoja melko runsaasti? Rasvaaminen saattaa vähentää narinaa - luulisin.
Minä mitään mistään tiedä, mutta korjaamomanuskaa plärättyäni tuli mieleen, että etuvakaajatangon(?) kumikannattimet voisivat myös olla mahdollinen narinan lähde. Ehkä. Kenties. Tai jotain?
Nostin muuten jokin aika sitten toisen etutassun ilmaan - tässä vehkeessä on uskomattoman tolkuttoman pitkä ulosjoustomatka. Tunkkia saa veivata ihan uskolla. Taitaa Subarun fillari pyöriä vapaasti vähemmällä nostolla...
-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tainneet vähentää vuosien kuluessa noita nippoja. Myös Spiderin kaaressa. Pitää nyt tarkistaa uudestaan nuo mahdolliset nipat. Ollaan kyllä reissussa, lomaa nääs , kesäkuun ekat viikot. Eli Spideri jää nyt seisomaan hetkeksi. Eli oma auton tutkiminen ja huolto jää nyt myöhäisemmäksi. Mutta saatte ratkaista ongelman sitä ennen. Ymmärsin apalfa:n juttelusta että syy olisi alatukivarren sisäpäästä. Voi mennä jopa niin jäykäksi että jousitus ei enää jaksa palauttaa kunnolla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 20 Touko 2007, 17:56
- Car(s): EX Spider QV -89
- Paikkakunta: Pori/Nakkila
- Viesti:
Mulle laitettiin huollossa nipat alatukivarsiin kuppien päihin, joka on varmaan huono paikka koska rasva ei ilmeisesti ihan suoraan pääse siine minne pitäisi, no mutta jotain herkistymistä on tapahtunut, "narina" elää aika hyvin töysyjen tahdissa. Välillä olen nostellut tunkilla ylös ja laskenut alas, auto jää ylemmäs kuin ennen nostoa ja jos painaa niin menee pari senttiä alas, siitä epäilys että ei elä ihan mukana kuin pitäisi. Viime kesänä huomasi uraisella tiellä että ajo oli välillä kuin kolmipyörisellä, nyt hillitön nostelu ja rasvaus on auttanut asiaa, jotenkin tuntuu että tällä hetkellä toimisi ihan hyvin. Nyt on tilauksessa kaikki puslat taakse ja apusimpukka eteen, joten luulen että Spideri olisi tikissä sen jälkeen. Nyt lähden ajelemaan katto alhaalla, keli on koko ajan niin hyvä täällä Satakunnassa!
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Onkos Spiderissä samanlaiset alatukivarret kuin 75:ssa?Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tuossa juteltiin apalfa:n kanssa ja ehdin kehua että meillä ei jousitus narise. No nyt alkoi keula narista. Onko tuossa siis tyypillistä että alatukivarsien sisäpäät alkavat narista? Onko hyviä korjausvinkkejä?
Mulla on muutama tukivarsi, mihin on laitettu etupäähän rasvanippa. Takapäähänkin pitäis vissiiin tehdä. Sitten pitää vaan katsoa ettei vääntösauva pullahda pois paikoiltaan rasvaa prässäillessä. Niin ja kaikista tukivarsista on ollu ne puslat loppu. Vaikuttaa ajo-omituisuksiin mukavasti kun camber säätyy sen mukaan, kuinka kovaa kurviin ajaa.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Onneksi loma loppui ja pääsi montulle.
Alatukivarsien sisäpäässä on tosiaan kupit. Otin ne pois, laitoin notkeampaa spray rasvaa suoraan akselin juureen ja jäykkää rasvaa kuppeihin. Noihin olisi tosiaan helppo tehdä nipat.
Rasvanippoja en löytänyt kuin yhden, kardaanista. Rasvasin sen.
Käydessä talvella tuota katsomassa olin haistavani hieman bensanhajua peräkontissa. Myyjä sanoikin että ei kannata ottaa ihan täyteen kun haisee silloin, tosin mitään vuotoja ei ollut havainnut. Eilen tankkasin sitten ihan piripintaan ja vuotokohtakin löytyi. Tankinanturin laippa vuotaa. Ruuvit olivat hieman löysällä ja ainakin vielä pysynyt kuivana. Pitää tarvittaessa vaihtaa se tiiviste.
Alatukivarsien sisäpäässä on tosiaan kupit. Otin ne pois, laitoin notkeampaa spray rasvaa suoraan akselin juureen ja jäykkää rasvaa kuppeihin. Noihin olisi tosiaan helppo tehdä nipat.
Rasvanippoja en löytänyt kuin yhden, kardaanista. Rasvasin sen.
Käydessä talvella tuota katsomassa olin haistavani hieman bensanhajua peräkontissa. Myyjä sanoikin että ei kannata ottaa ihan täyteen kun haisee silloin, tosin mitään vuotoja ei ollut havainnut. Eilen tankkasin sitten ihan piripintaan ja vuotokohtakin löytyi. Tankinanturin laippa vuotaa. Ruuvit olivat hieman löysällä ja ainakin vielä pysynyt kuivana. Pitää tarvittaessa vaihtaa se tiiviste.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Ehkei mikään varsinainen "tyyppivika", mutta etsiessäni 4-sarjalaista ympäri Saksaa oli kyllä useampikin yksilö bensalta tuoksuva?!Alfistipohjoosesta kirjoitti: Käydessä talvella tuota katsomassa olin haistavani hieman bensanhajua peräkontissa. Myyjä sanoikin että ei kannata ottaa ihan täyteen kun haisee silloin, tosin mitään vuotoja ei ollut havainnut.
Tuohon edellä olleeseen kuomukeskusteluun vielä lisäisin, että muistelen jossakin nähneeni kommentin, että taka"lasin" muovi on tarpeeksi notkea käyttöä varten vasta tuolla yli 20 asteen lämmöissä ja jos lämpötila rupeaa lähentelemään viittätoista - kymmentä, saati sitten ali, niin kuomuun ei pitäisi koskea ollenkaan, koska muovi on silloin liian jäykkä ja taittuu/murtuu.... No, ruttuun sen saa joka tapauksessa, jos ei joka kerta katso, että taittuu tasaisesti!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Asensin tänään nipat (4kpl) noihin sisäpäihin. Kupit irti, 5mm reikä, 6mm kierteen. Lisäksi varmistin nipan laittamalla 6mm mutterin sisäpuolelle. Nyt saa niistä rasvaa mutta ei kovin suurella paineella kun kupit alkavat heti irtoamaan. Yritin ratkaista ongelmaa liimapuristimilla yms. mutta aina luiskahtivat tuon kupin päältä pois. Lisäksi poranneet tehtaalla (?) reiät kuppien alahelmaan josta alkaa ensimmäiseksi vuotamaan rasvaa kun kuppi tulee hiukankin ulos. Auto oli montulla missä kunnon kevennin. Nostelin autoa, tukivarret kyllä liikkuvat ihan ala-asentoon mutta narisevat lievästi.
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 18 Tammi 2008, 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 872
- Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
- Car(s): AM333E, Type 79 S2, AR115 Spider, XJ27, AR115 Spider 2500
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Omia kokemuksia/mielipiteitä kolme 105/115 Spideriä omistaneena
Rätin säilytys: Ylhäällä lukittuna, varsinkin uuden kanssa, ellei halua taistella kevään tullen kiinni saamisen kanssa(erityisesti ei kankaisen version kanssa). Ikkunan laskostamista kannattaa auttaa aina, mutta etenkin viileämmällä kelillä.
Tuuletin: Yleisin syy alhaisiin lämpötiloihin on kuollut (tai puuttuva!!) termostaatti(sitä kun ei saa motonetista). Jos haluaa vähentää propelin vastusta, niin muuttaa sen kaksilapaiseksi, joka riittää mainiosti Suomen oloihin. Tietyisti se ropelin ympärillä oleva jäähdyttimeen kiinnittyvä muovihärpäke täytyy olla paikallaan (Usein moottorinpuslat ovat väsyneet, ja johtaneet siihen että ropeli osuu häpäkkeeseen ja rikkoo sen, eikä pihi omistaja korvaa sitä (eikä moottorinpuslia) uudella).
Etutukivarsien puslien jumiutuminen on tyyppivika joka minun tapauksessani realisoitui onneksi vain yhden yksilön kohdalla. Ilmenee narinana jousituksen liikkuessa. Minä en koskaan keksinyt siihen jousituksen purkamista helpompaa keinoa.
-J
Rätin säilytys: Ylhäällä lukittuna, varsinkin uuden kanssa, ellei halua taistella kevään tullen kiinni saamisen kanssa(erityisesti ei kankaisen version kanssa). Ikkunan laskostamista kannattaa auttaa aina, mutta etenkin viileämmällä kelillä.
Tuuletin: Yleisin syy alhaisiin lämpötiloihin on kuollut (tai puuttuva!!) termostaatti(sitä kun ei saa motonetista). Jos haluaa vähentää propelin vastusta, niin muuttaa sen kaksilapaiseksi, joka riittää mainiosti Suomen oloihin. Tietyisti se ropelin ympärillä oleva jäähdyttimeen kiinnittyvä muovihärpäke täytyy olla paikallaan (Usein moottorinpuslat ovat väsyneet, ja johtaneet siihen että ropeli osuu häpäkkeeseen ja rikkoo sen, eikä pihi omistaja korvaa sitä (eikä moottorinpuslia) uudella).
Etutukivarsien puslien jumiutuminen on tyyppivika joka minun tapauksessani realisoitui onneksi vain yhden yksilön kohdalla. Ilmenee narinana jousituksen liikkuessa. Minä en koskaan keksinyt siihen jousituksen purkamista helpompaa keinoa.
-J
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
allekirjoittaneen 90:n teki aikanaan saman tempun, aiheuttajaksi paljastui murtunut virtalukon runko joka taas aiheutti sen että avain jäi lukkoon jumiin eikä lukkopatruuna päässyt kääntymään..oli haljennut oikein kunnolla, ehkäpä spiderissasi sama probleema, vika korjaantui uuden virtalukon vaihdolla..
Viimeksi muokannut 90, 20 Heinä 2007, 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Tyyppi jolta ostin juuri 75 turboni etelä-Saksasta oli asentajakamu jolla oli pihassa kaksi spider serie kakkosta, kaksi serie kolmosta, yksi keltainen serie nelonen ja yksi 'serie 5' Lisäksi tallissa peiton alla ilmeisesti hienokuntoinen Ferrari 308GT ja tallissä työstössä spider serie 2 kokonaan uusista osista valmistumassa.. Uusi ehkä entisöity kori ja taatusti uusista osista väsätty alusta rupesi jo olemaan kuoseisaan.. harmi ettei kyseinen henkilö ollut juuri kussutkaan minun ruokottomassa kunnossa olevaan turbooni
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Useat tarjoavat 3 ja 4 sarjaa samoja mattoja. Kuitenkin näitä tarjotaan vain 4.sarjaan. Onko noissa erillaiset jalkatilat?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kuopiossa Spideri joutui olemaan 4 päivää sateessa. Kuomu on nyt tiivis mutta kuitenkin vettä tuli kuskin jalkatilaan. Apalfalta sain vinkin että pyyhkijäkotelon tyhjennysletkut menevät kojelaudan alta->lokasuojien sisään ja ne letkut tahtovat alkaa halkeilemaan. Letkut löytyivät mutta vaikuttivat ehjiltä ja eivät olleet tukossa, vuotokohta kyllä sopisi noihin letkuihin. Onko muilla ollut vuotamisien kanssa ongelmia?
Autoa olen nyt purkanut, sisälokasuojat ja levikkeet on irti. Vielä ei ole mitään ruostetta yms.löytynyt. Pitää tehdä kotelosuojaus samalla.
Autoa olen nyt purkanut, sisälokasuojat ja levikkeet on irti. Vielä ei ole mitään ruostetta yms.löytynyt. Pitää tehdä kotelosuojaus samalla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Projekti Ruosteensuojaus etenee. Vielä on menossa purkamisvaihe. Hieman kuvia.
Yllätyksiä ei ole tullut. "Ruostetta" olen löytänyt etusisälokasuojan sisältä, peltien taitteiden kohtaamispaikassa on sen ihanan saumausaineen alle päässyt ruostetta. Onneksi ei ollut vielä edennyt.Tuohon pistehiekkapuhallus ja sinkkiä. Toisella puolella sama ihan alullaan. Sitten kuskin jalkatilan "tyhjennysproppu" on pintaruosteessa. Kuvassa voi saada käsityksen että itse pohjapellissäkin olisi ruostetta mutta äänieristysmatossa on vain halkeama. Halkeaman pohja oli ihan siisti. Tarkoitus ottaa koko sisustusmatto irti niin pääsee tarkistamaan ja suojaamaan paremmin. Tulee samalla pestyä nuo verhoilut.
Vanteissa on sanomista ja niiden on tarkoitus lähteä "italia":n (Foorumilta siis) kunnostettavaksi. Kunhan on sanonut mielipiteensä.
Yllätyksiä ei ole tullut. "Ruostetta" olen löytänyt etusisälokasuojan sisältä, peltien taitteiden kohtaamispaikassa on sen ihanan saumausaineen alle päässyt ruostetta. Onneksi ei ollut vielä edennyt.Tuohon pistehiekkapuhallus ja sinkkiä. Toisella puolella sama ihan alullaan. Sitten kuskin jalkatilan "tyhjennysproppu" on pintaruosteessa. Kuvassa voi saada käsityksen että itse pohjapellissäkin olisi ruostetta mutta äänieristysmatossa on vain halkeama. Halkeaman pohja oli ihan siisti. Tarkoitus ottaa koko sisustusmatto irti niin pääsee tarkistamaan ja suojaamaan paremmin. Tulee samalla pestyä nuo verhoilut.
Vanteissa on sanomista ja niiden on tarkoitus lähteä "italia":n (Foorumilta siis) kunnostettavaksi. Kunhan on sanonut mielipiteensä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Noissa etulokasuojaa kuvatessa on jo poistettu sellaiset levyt jotka peittävät tuon raon. Tavallaan niiden asentamisen jälkeen tuonne ei jää koloja. Väittäisin että olin ensimmäinen joka irroitti nuo levyt. En ihan tiedä mitä kohtaa tarkoitat, salamalla ottaessa tahtoo nuo varjot yms. tehdä kohteesta varsin erinäköisen.
Muutama asia on ihmetyttänyt. Tutkin auton jo ostaessa tarkkaan, hämmennystä aiheutti se että autossa on sävyero. Eipä tuota ole kukaan asiantuntija katsonut mutta väitän että ovia lukuunottamatta tuo on lakattu uudestaan. Se aiheuttaisi(?) sävyeron joka tietyssä valossa ei näy "lainkaan" ja taas toisaalta näkyy tosi pahasti. Samoin konepellissä on hapettuma.
Osa hitsauksista on käsin tehty, liekkö Spideriin käytetty jo tehtaalla enemmän käsityötä?. Mm. peräkontin saranoiden kiinnitys on hitsattu niin että osa hitsilangan jämistä on jäänyt paikoilleen (ts. siellä on muutama 2cm lankanpätkiä, kuitenkin maalien alla). Tuosta mustasta siasta ei kannata hämmentyä. Laitoin sitä itse kun tuossa kohdassa näkyi maahan vaikkakaan siinä ei ollut ruostetta vaan peltien saumasta puuttui massa.
Tosin joku totesi että ei tuon ikäistä ruosteetonta Spideriä olekkaan. Voi olla että tuo on sitten joskus korjattu mutta silloin se on kyllä tehty niin että itse en löydä mitään selvää merkkiä. Ja tehty niin huolellisesti että ruostetta ei ole jäänyt mihinkään. Toisaalta on hyvin epä-Alfamaista että tuossa on kaikki ruuvit yms. ihan ruosteettomia.
Joku oli joskus käyttänyt kuskinpuoleisen sisälokarin irti (ne muoviklipsujen "sielut" oli korvattu, toisella puolella sielut olivat alkuperäiset).
Jos joku sai rytmihäiriöita tuosta hattuhylly/kaiutin kuvasta niin ei kannata huolestua. Se on ihan vahingoittumaton, en tehnyt autoon mitään muutoksia vaan tuon hyllyn päälle tein pyökistä kaiutinkotelon.
Muutama asia on ihmetyttänyt. Tutkin auton jo ostaessa tarkkaan, hämmennystä aiheutti se että autossa on sävyero. Eipä tuota ole kukaan asiantuntija katsonut mutta väitän että ovia lukuunottamatta tuo on lakattu uudestaan. Se aiheuttaisi(?) sävyeron joka tietyssä valossa ei näy "lainkaan" ja taas toisaalta näkyy tosi pahasti. Samoin konepellissä on hapettuma.
Osa hitsauksista on käsin tehty, liekkö Spideriin käytetty jo tehtaalla enemmän käsityötä?. Mm. peräkontin saranoiden kiinnitys on hitsattu niin että osa hitsilangan jämistä on jäänyt paikoilleen (ts. siellä on muutama 2cm lankanpätkiä, kuitenkin maalien alla). Tuosta mustasta siasta ei kannata hämmentyä. Laitoin sitä itse kun tuossa kohdassa näkyi maahan vaikkakaan siinä ei ollut ruostetta vaan peltien saumasta puuttui massa.
Tosin joku totesi että ei tuon ikäistä ruosteetonta Spideriä olekkaan. Voi olla että tuo on sitten joskus korjattu mutta silloin se on kyllä tehty niin että itse en löydä mitään selvää merkkiä. Ja tehty niin huolellisesti että ruostetta ei ole jäänyt mihinkään. Toisaalta on hyvin epä-Alfamaista että tuossa on kaikki ruuvit yms. ihan ruosteettomia.
Joku oli joskus käyttänyt kuskinpuoleisen sisälokarin irti (ne muoviklipsujen "sielut" oli korvattu, toisella puolella sielut olivat alkuperäiset).
Jos joku sai rytmihäiriöita tuosta hattuhylly/kaiutin kuvasta niin ei kannata huolestua. Se on ihan vahingoittumaton, en tehnyt autoon mitään muutoksia vaan tuon hyllyn päälle tein pyökistä kaiutinkotelon.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tarkoitin aluetta, joka tuossa kuvassa näkyy vilkun johdon takana. Eli se kohta, jossa pyöränholvin pelti taittuu korin suuntaan pitkittäiseksi. Erikoisen muotoinen möhkylä, mutta koska toinen puoli näytti vastaavanlaiselta, niin kai sen sitten kuuluu olla tuollainen.
Isojen poikien juttujen mukaan neloskoppaisetkin ovat usein pehmeitä, joten varsinkin siihen nähden tuo omasi näyttää oikein terveeltä!
Pientä sävyeroa tuskin huomaavat muut kuin omistaja
Isojen poikien juttujen mukaan neloskoppaisetkin ovat usein pehmeitä, joten varsinkin siihen nähden tuo omasi näyttää oikein terveeltä!
Pientä sävyeroa tuskin huomaavat muut kuin omistaja
- Epäkelpokeräilijä -
Mun mielestä toi näyttää joltain äänieristys mömmöltä.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tarkoitin aluetta, joka tuossa kuvassa näkyy vilkun johdon takana. Eli se kohta, jossa pyöränholvin pelti taittuu korin suuntaan pitkittäiseksi. Erikoisen muotoinen möhkylä, mutta koska toinen puoli näytti vastaavanlaiselta, niin kai sen sitten kuuluu olla tuollainen.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Ei se pohjatulppa ollutkaan niin ruosteessa, kummaltakaan puolelta.
Kuskinjalkatila oli hieman lommolla ja oikaiseminen irroitti äänieristystä (tuo ruskea ei ole ruostetta vaan sellaista sitkeää liimaa tuon pohjatulpan kiinnityksestä). Tulipa sen altakin tarkistettua.
Muuten ei tullut mitää yllätyksiä.
Se peittolevy, taustapuolelta kuvattuna. Ja "paikoillaan" siis +/- 1cm kohdillaan, ruostesuojaus vielä tekemättä.
Ps.albumissa muutenkin päivitettyä kuvamateriaalia.
Kuskinjalkatila oli hieman lommolla ja oikaiseminen irroitti äänieristystä (tuo ruskea ei ole ruostetta vaan sellaista sitkeää liimaa tuon pohjatulpan kiinnityksestä). Tulipa sen altakin tarkistettua.
Muuten ei tullut mitää yllätyksiä.
Se peittolevy, taustapuolelta kuvattuna. Ja "paikoillaan" siis +/- 1cm kohdillaan, ruostesuojaus vielä tekemättä.
Ps.albumissa muutenkin päivitettyä kuvamateriaalia.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Puskurit pitäisi vielä irroittaa. Sen jälkeen pääsee tekemään ruosteenestoruiskutuksen. Kotelosuoja merkki vain pitää päättää. Vinkkejä? Biltema toimi TM:n testissä hyvin. Eikä kyse ole edes mistään säästöstä koska ko.aine on kalliimmasta päästä. Eikä muutaman litran ostaessa ole hinnalla merkitystä.
Tuli myös "ensimmäinen" pohtimisen paikka. Spiderissa on, ainakin itselle ekaa kertaa Alfassa, täysin umpinaiset kynnyskotelot. Eli yleensähän noissa on kunnon reiät (kevennys/säästö?) kun poistaa sisäverhoilun. Niistä on sitten helppo tarkistaa hieman kotelon kuntoa ja ruiskuttaakkin. Tuossa koteloon ei näe kuin n.2-3cm reijistä jotka ovat koteloiden päädyissä. Lisäksi on pienet reijät koteloiden keskivaiheilla, jotka löytyvät kun sisäverhoilun poistaa. Tuo hankaloittaa ruiskutusta ja en haluaisi porata reikiä.
Tuolta matkustajan kotelosta löytyi ruostetta. Kuvasta se ei oikein selviä mutta ruostuminen on ihan alussa. Maalivaurion/pintaruosteen väliltä. Metallin pinta vaikuttaa ja tuntuu ihan sileältä. Kuljettajan puoli oli ihan virheetön. Kuvissa ei näy "ruoste" vaan se sama ääni/pohjasuoja joka on roiskahtanut valumareijistä. Kuvan tulkintaa helpottamiseksi: kuva otettu takaapäin. Edessä näkyy vastapäinen reikä valona. Valo tulee enimmäkseen valumareijistä. Tuo kapea "kulmarauta" ja siinä oleva "neliö" ovat turvavyön alakiinnike. Eli tuosta eteenpäin on oviaukkoa.
Kotelo on tuo numero 31 mutta siinä ei ole mukana matkustamon eikä ulkopellin osuutta. Eli sisällä on kaksi vahviketta joissa on reiät.
Mitä tuolle pintaruosteelle olisi järkevintä tehdä? Millään sitä ei saa raaputettua tuolta. On toki sinkki yms maaleja jotka voidaan laittaa tuollaisen päälle mutta miten se käyttäytyy alasaumoissa? Vedänkö vain kotelosuojat, koteloletkulla, noiden päälle?
Tuli myös "ensimmäinen" pohtimisen paikka. Spiderissa on, ainakin itselle ekaa kertaa Alfassa, täysin umpinaiset kynnyskotelot. Eli yleensähän noissa on kunnon reiät (kevennys/säästö?) kun poistaa sisäverhoilun. Niistä on sitten helppo tarkistaa hieman kotelon kuntoa ja ruiskuttaakkin. Tuossa koteloon ei näe kuin n.2-3cm reijistä jotka ovat koteloiden päädyissä. Lisäksi on pienet reijät koteloiden keskivaiheilla, jotka löytyvät kun sisäverhoilun poistaa. Tuo hankaloittaa ruiskutusta ja en haluaisi porata reikiä.
Tuolta matkustajan kotelosta löytyi ruostetta. Kuvasta se ei oikein selviä mutta ruostuminen on ihan alussa. Maalivaurion/pintaruosteen väliltä. Metallin pinta vaikuttaa ja tuntuu ihan sileältä. Kuljettajan puoli oli ihan virheetön. Kuvissa ei näy "ruoste" vaan se sama ääni/pohjasuoja joka on roiskahtanut valumareijistä. Kuvan tulkintaa helpottamiseksi: kuva otettu takaapäin. Edessä näkyy vastapäinen reikä valona. Valo tulee enimmäkseen valumareijistä. Tuo kapea "kulmarauta" ja siinä oleva "neliö" ovat turvavyön alakiinnike. Eli tuosta eteenpäin on oviaukkoa.
Kotelo on tuo numero 31 mutta siinä ei ole mukana matkustamon eikä ulkopellin osuutta. Eli sisällä on kaksi vahviketta joissa on reiät.
Mitä tuolle pintaruosteelle olisi järkevintä tehdä? Millään sitä ei saa raaputettua tuolta. On toki sinkki yms maaleja jotka voidaan laittaa tuollaisen päälle mutta miten se käyttäytyy alasaumoissa? Vedänkö vain kotelosuojat, koteloletkulla, noiden päälle?
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 19 Loka 2010, 06:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Fordin ja PPG:n tuotteistamana on jotain tuollaiseen hankalaan paikkaan pesiytyneen ruosteen käsittelemiseksi, tiedä sitten toimivuudesta. Koska autosi on ilmeisesti talvet pois liikenteestä, ja ehkä lämpimässä tilassakin (?), niin asiallinen kotelosuojaöljy todennäköisesti hidastaa lievän pintarusketuksen etenemisen olemattomiin. Dinitrolin aineita olen itse käyttänyt, pidemmällä aikavälillä luotan enemmän näihin. Tuo TM:n testi oli kuitenkin lyhyellä ajalla tehty, eikä kerro aineiden toimivuudesta niiden vanhentuessa. Kannattaa sitten käyttää ihan paineilmaruiskua, ne spray-aineet on niin ohuita, että tarvittaisiin julmetusti aikaa, että saataisiin riittävän paksu kerros (eli useita kerroksia) kunnollista suojausta ajatellen. Käy nekin kuitenkin joihinkin kohteisiin, esim. ylempänä oleviin saumoihin, kun ohuina kuitenkin tunkeutuvat hyvin. Ja halvimmilla koteloruiskuilla (muovirunkoisia) ei tule kuin rumia sanoja ja rahanmenoa, kun niiden lisäksi joutuu ostamaan vielä kunnollisen.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kompura on jo. Ruisku ja aineet vielä hommaamatta. Täällä oli alle 20e, muovirunkoisia ja aika paksulla letkulla ja sitten yksi 40e metallinen jossa oli huomattavasti ohuempi ja hieman jäykempi letku. Tässä on tulossa vielä Tampere-Jvkl-Hämeenlinna reissu, ei kylläkään mikään kaupoissakiertely reissu mutta jos jollain on hyvä vinkki ruiskusta niin otan mielellään vastaan.
Ja spray pullo jää siihen viimeistelyyn ja paikkoihin jossa pitää välttää sotkemista. Ainakin itsellä ,ex-työmaan, pi-ruiskulla kokemus että sieltä sitä ainetta tulee aika reippaasti ja laajasti.
Olihan tuosta "Ford" systeemistä jo tullut aiemmin luettua mutta kun ei ollut silloin ajankohtainen niin ei jäänyt mieleen. Työohjeissa on vain pari kohtaa mitä ei tuollaisessa kotelossa voi toteuttaa. Illalla asia pyöri mielessä ja mietin jos ostais sellaisen HongKongissa olleen n.50cm pitkällä putkella olevan puhalluspistoolin. Yrittäisi sillä puhaltaa/rapsutella mahdollisesti irtoavan maalin pois ja laittaisi kotelosuojan. Saisi ainakin, näkyviltä osilta, hilseilevän maalin alta pois. Lähtisi samalla pöly ja lika pois.
Eihän se TM:n testi kertonut kuin tunkeutuvuuden, maalinsyöpymisen ja taivutuskeston. Sinänsä ihan hyviä arvoja mutta se ruosteenesto ja ruosteen pysäyttäminen jäi kokonaan pois. Muistelisin että vuosia sitten oli TL hieman kattavampi testi. Siinä tutkittiin ruosteenkin estoa. Muistaako kukaan tuloksia tai onko törmännyt muihin testeihin? Pari vuotta sitten oli jossain ulkomaisessa mobilistilehdessä testi "ruosteenpäälle" maaleista. Niissä oli joku/joitain ihan toimiviakin. Jos tuon puhalluksen jälkeen sutisi edes ne näkyvät osuudet. Tuossa kotelorakenteessa ei pääse mitenkään kaikilla pinnoille näkemään, ilman kameraa tai kuitua.
Säilytys on kuivassa, myöhemmin sitten lämpimässäkin, tallissa. Hyvien ilmojen auto muutenkin. Ja nähtävästi noin sitä on käytetty edellistenkin omistajien toimesta.
Ja spray pullo jää siihen viimeistelyyn ja paikkoihin jossa pitää välttää sotkemista. Ainakin itsellä ,ex-työmaan, pi-ruiskulla kokemus että sieltä sitä ainetta tulee aika reippaasti ja laajasti.
Olihan tuosta "Ford" systeemistä jo tullut aiemmin luettua mutta kun ei ollut silloin ajankohtainen niin ei jäänyt mieleen. Työohjeissa on vain pari kohtaa mitä ei tuollaisessa kotelossa voi toteuttaa. Illalla asia pyöri mielessä ja mietin jos ostais sellaisen HongKongissa olleen n.50cm pitkällä putkella olevan puhalluspistoolin. Yrittäisi sillä puhaltaa/rapsutella mahdollisesti irtoavan maalin pois ja laittaisi kotelosuojan. Saisi ainakin, näkyviltä osilta, hilseilevän maalin alta pois. Lähtisi samalla pöly ja lika pois.
Eihän se TM:n testi kertonut kuin tunkeutuvuuden, maalinsyöpymisen ja taivutuskeston. Sinänsä ihan hyviä arvoja mutta se ruosteenesto ja ruosteen pysäyttäminen jäi kokonaan pois. Muistelisin että vuosia sitten oli TL hieman kattavampi testi. Siinä tutkittiin ruosteenkin estoa. Muistaako kukaan tuloksia tai onko törmännyt muihin testeihin? Pari vuotta sitten oli jossain ulkomaisessa mobilistilehdessä testi "ruosteenpäälle" maaleista. Niissä oli joku/joitain ihan toimiviakin. Jos tuon puhalluksen jälkeen sutisi edes ne näkyvät osuudet. Tuossa kotelorakenteessa ei pääse mitenkään kaikilla pinnoille näkemään, ilman kameraa tai kuitua.
Säilytys on kuivassa, myöhemmin sitten lämpimässäkin, tallissa. Hyvien ilmojen auto muutenkin. Ja nähtävästi noin sitä on käytetty edellistenkin omistajien toimesta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Ostin 6 litraa ruiskuun Dinitrolin ML:ää ja yhden spray purkin samaa ainetta. Ruisku vielä hommaamatta. Löysin Gernin ruiskun, metallisen, mutta kokonaisuus ei sytyttänyt. Vielä on se 40e ruisku ostoslistalla.
Onko kukaan käyttänyt?
Onko kukaan käyttänyt?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Sain PM:n eräältä Spiderin ostamista harkitsevalta. Kaverilla on pituutta 196, eli 5cm enemmän kuin minulla, ja mietti penkin alentamista. Nyt on gallerissa kuvia rakenteesta. Onko kellään ko.pituuden omaavalla ajokokemuksia? Minusta päätila ei lopu kesken vaan penkkiä haluaisi hieman taaksepäin. Toki rättiylhäällä jää mm.liikennevalot katveeseen. Tosin ajoasento on perus-ISA:n mukainen. Ja kovasta katosta ei ole kokemusta. Noista lattia korokkeista voisi kuvien mukaan ottaa:edestä 4cm ja takaa 1,5cm. Tosin tuohonhan tulee vielä ohuet äänieristeet ja lattiamatto. Eli noinkaan paljoa ei kärsi madaltaa. Ja etureuna ei vaikuta korkeuteen juuri lainkaan penkin ollessa takana. Ja poistamalla etureuna menetetään se vähäinenkin reisituki. Penkit ovat varsin matalat. Koko penkin pohja on täysin umpinainen teräsrakenne. Kiskoja ei saa syvemmälle penkkiin. JOS joutuisin omastani laskemaan penkkiä ihan pakosta niin uskoisin että ainoa mahdollisuus olisi tehdä tuosta penkin teräspohjasta syvempi ja näin hyödyntää sitä poteroa joka on auton lattiassa, perseen kohdalla. Samalla ottaisi 1cm takakorokkeista pois, pehmusteesta sitten vielä 1-2cm pois. Tosi siistin tekeminen olisi todella vaikeaa.
Penkin kiskoissa on, Alfalle tutusti, L-raudat jotka poistamalla saa penkkiä enemmän taaksepäin mutta pelkään että Spiderissa alkaa tuolloin penkki ottamaan "takapenkkiin" kiinni.
Varapyöräkotelossa oli, nähtävästi, joskus valunut jarrunestettä joka oli pilannut vanteen lakkauksen ja kotelon maalia. Siinä oli pientä kuplaa ja niiden alla pieniä ruoste täpliä. Hioin sen puhtaaksi, maagista sinkkiä pohjalle ja pintaa hopeaa.
Akku on, nähtävästi , vuotanut joskus ja aiheuttanut maalin irtoamista akkutelineestä ja sen alapuolelta. Kesällä korjasin jo näkyvät osat ja nyt on menossa sen alapuoli. Tuossa kuvassa homma on vasta teräsharjan jäljiltä (huom.kuva otettu peilin kautta). Yritän pistehiekkapuhallista ja raapimista vielä.
Penkin kiskoissa on, Alfalle tutusti, L-raudat jotka poistamalla saa penkkiä enemmän taaksepäin mutta pelkään että Spiderissa alkaa tuolloin penkki ottamaan "takapenkkiin" kiinni.
Varapyöräkotelossa oli, nähtävästi, joskus valunut jarrunestettä joka oli pilannut vanteen lakkauksen ja kotelon maalia. Siinä oli pientä kuplaa ja niiden alla pieniä ruoste täpliä. Hioin sen puhtaaksi, maagista sinkkiä pohjalle ja pintaa hopeaa.
Akku on, nähtävästi , vuotanut joskus ja aiheuttanut maalin irtoamista akkutelineestä ja sen alapuolelta. Kesällä korjasin jo näkyvät osat ja nyt on menossa sen alapuoli. Tuossa kuvassa homma on vasta teräsharjan jäljiltä (huom.kuva otettu peilin kautta). Yritän pistehiekkapuhallista ja raapimista vielä.
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 21 Tammi 2008, 13:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Akkukotelo tuli puhallettua. Sitten sinkkiä pintaan. Tuo on paikka joka näkyy vain peilillä tai hieman auton alta. Tuskin laitan pintaväriä, huomaakin paremmin jos jotain hälyttävää ilmenis.
Maalina olen käyttänyt Teknoksen galvex:ä
Maalina olen käyttänyt Teknoksen galvex:ä
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kotelosuojat ruiskutettu. Hieman pieni talli ja huono ilmanvaihto ko.hommaan. Aika sekaisin sain pään.
Tulipa taas omaa tyhmyyttä kirottua. Niin tavallista minua. Tarkistin korin läpikotaisin ja hioin ja maalasin tarvittavat kohdat. Sitten oli tarkoitus siivota talli, ja laittaa kaikki ylimääräinen pois. Pressu lattialle yms.
Päätin kuitenkin sitä ennen kokeilla ruiskua että tuleeko hommasta mitään. Tietysti innostuksissa tuli tehtyä samalla koko homma. Nyt suoja-ainetta ja sumua on kaikkialla ja kaikessa tavarassa.
Tulipa taas omaa tyhmyyttä kirottua. Niin tavallista minua. Tarkistin korin läpikotaisin ja hioin ja maalasin tarvittavat kohdat. Sitten oli tarkoitus siivota talli, ja laittaa kaikki ylimääräinen pois. Pressu lattialle yms.
Päätin kuitenkin sitä ennen kokeilla ruiskua että tuleeko hommasta mitään. Tietysti innostuksissa tuli tehtyä samalla koko homma. Nyt suoja-ainetta ja sumua on kaikkialla ja kaikessa tavarassa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Eilen aloitin kasaamista. Oli liottimet riittävästi haihtuneet. Verhoukset on nyt huomattavasti punaisemmat. Pesin ne tolulla ja kuivatin viikon pesuhuoneessa. Jälleen rakkaat kiitokset vaimolle.
Toivoisin edelleen vinkkejä, mistä voisin hommata jalkatilan matot (siis ne irralliset) punaiset, harmaat (penkin nahan väriset) tai mustat, kankaiset, Alfa merkillä tai tekstillä (Alfa Romeo / Spider) Mieluiten alle 100e
Vaihdekeppiin oli joku jo ostanut uuden "nahan", asensin sen mutta vaikuttaa hieman pieneltä. Jäi tosi kireälle, kuitenkin pelkän asennuskehyksen osalta. Ei vaikuta vaihteiden käyttöön.
Toivoisin edelleen vinkkejä, mistä voisin hommata jalkatilan matot (siis ne irralliset) punaiset, harmaat (penkin nahan väriset) tai mustat, kankaiset, Alfa merkillä tai tekstillä (Alfa Romeo / Spider) Mieluiten alle 100e
Vaihdekeppiin oli joku jo ostanut uuden "nahan", asensin sen mutta vaikuttaa hieman pieneltä. Jäi tosi kireälle, kuitenkin pelkän asennuskehyksen osalta. Ei vaikuta vaihteiden käyttöön.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)