Nykyiaikaisessa Turbo koneessa vääntö alue alkaa n. 1500rpm paikkeilla ja veto alue jatkuu rajoittajalla, joten en ymmärrä mihin tarvitsee vetoaluella tuon ulkopuolelta?TestarosaFinland kirjoitti:2.5 V6 24V:sta en osaa sanoa, kun en ole kokeillut,mutta 164:n 3.0 12V vetää ihan törkeesti mistä vaihteesta tahansa,ainoa, joka voi näyttää sille perseen on Fiat Coupe Turbo 20V Turbo Bravo näyttää ihan mukavalta vehkeeltä, mutta turbo koneissa ongelmaksi jää täysin olematon veto turbon potkun ulkopuolella. Yllämainittu Coupe 3500RPM asti kiihtyy kuin elämä nähnyt Tempra Kyllä sen jälkeen selälle jää melkoinen leima selkänojasta Itse pidän enemmän hyvin vääntävistä ja sitkeistä bensa koneista.Toisaalta Bravossa on kaksois turbo niin ainakin periaatessa se pitäisi vetää mukavasti jo alhaalta.
Suorituskyvystä Bravo T-Jet ja 156 V6
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Mitenkään väheksymättä Saabin tai vaikka Bravon upeaa turbomoottoria mutta mitä hiton väliä tällaisella testillä on, ei kai kukaan nyt tuolla tavalla kiihdytä? Kaikissa omistamissani autoissa on toistaiseksi ollut vaihdekeppi vastaavien ongelmatilanteiden varalta.CHRdriver kirjoitti:mutta mites sitten kun kummallakin ajetaan 80km/h isoimmalla vaihteella ja siitä
lyödään lusikka lattiaan....?
sen verran faktoja että saabbi lähtee siitä heti mutta alfalla saa oottaa sitä huimaa 200nm vääntöö 5000rpm:ään asti....
VMP
- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää
Matalapaineturbojen hyvä suorituskyky korostuu nimenomaan vaivattomuuden tunteena kiihdytettäessä isoilla vaihteilla.
Uudesta Fiiusta ei ole omakohtaisia kokemuksia mutta Golf Variant TSI 140 hv ja Volvo V40 2,0t -autoista on.
Duunikaverin Golffin vääntö on oikeasti ällistyttävän hyvä, oli mikä vaihde päällä tahansa.
Kiihtyvyys verrattuna omaan Civic:iin on lopputulemana likipitäen yhtä nopeaa, suoritusten tyylissä on vain eroja. Honda antaa tehoa kunnolla (no mitä nyt 140 hv voi antaa..heh) ulos vasta korkeilla kierroksilla ja konetta voi kierrättää hyvinkin korkealle. Golffi taas lähtee matalalta laukkaan kuin telkkä pöntöstä mutta alkaa korkeammalla hyytyä.
Auto Expressin vertailussa Civic vs. 308 vs. Bravo tulee hyvin ilmi Fiatin murhaava vääntö ohituskiihtyvyydessä eri vaihteilla vaikka 0-60 mph arvoissa ei ole kuin 0,2 s. ero Hondaan. Kertoo aika lailla koneiden eri luonteista.
..............................Peugeot................Fiat..................Honda
0-60/30-70mph 11.2 / 11.5 secs 8.3 / 7.8 secs 8.5 / 8.2 secs
30-50mph in 3rd/4th 5.8 / 9.4 secs 3.8 / 5.7 secs 5.6 / 7.3 secs
50-70mph in 5th/6th 14.2 secs / n/a 7.3 / 9.5 secs 11.1 / 16.1 secs
Uudesta Fiiusta ei ole omakohtaisia kokemuksia mutta Golf Variant TSI 140 hv ja Volvo V40 2,0t -autoista on.
Duunikaverin Golffin vääntö on oikeasti ällistyttävän hyvä, oli mikä vaihde päällä tahansa.
Kiihtyvyys verrattuna omaan Civic:iin on lopputulemana likipitäen yhtä nopeaa, suoritusten tyylissä on vain eroja. Honda antaa tehoa kunnolla (no mitä nyt 140 hv voi antaa..heh) ulos vasta korkeilla kierroksilla ja konetta voi kierrättää hyvinkin korkealle. Golffi taas lähtee matalalta laukkaan kuin telkkä pöntöstä mutta alkaa korkeammalla hyytyä.
Auto Expressin vertailussa Civic vs. 308 vs. Bravo tulee hyvin ilmi Fiatin murhaava vääntö ohituskiihtyvyydessä eri vaihteilla vaikka 0-60 mph arvoissa ei ole kuin 0,2 s. ero Hondaan. Kertoo aika lailla koneiden eri luonteista.
..............................Peugeot................Fiat..................Honda
0-60/30-70mph 11.2 / 11.5 secs 8.3 / 7.8 secs 8.5 / 8.2 secs
30-50mph in 3rd/4th 5.8 / 9.4 secs 3.8 / 5.7 secs 5.6 / 7.3 secs
50-70mph in 5th/6th 14.2 secs / n/a 7.3 / 9.5 secs 11.1 / 16.1 secs
tuo on totta mutta enempi tuolla ohituskiihtyvyydellä tekee kun 0-100km/h arvolla... suomi on niin paska maa että täällä pärjää ihan hyvin pienellä diesel moottorilla... toista on jossain saksassa...mattijus kirjoitti:Mitenkään väheksymättä Saabin tai vaikka Bravon upeaa turbomoottoria mutta mitä hiton väliä tällaisella testillä on, ei kai kukaan nyt tuolla tavalla kiihdytä? Kaikissa omistamissani autoissa on toistaiseksi ollut vaihdekeppi vastaavien ongelmatilanteiden varalta.CHRdriver kirjoitti:mutta mites sitten kun kummallakin ajetaan 80km/h isoimmalla vaihteella ja siitä
lyödään lusikka lattiaan....?
sen verran faktoja että saabbi lähtee siitä heti mutta alfalla saa oottaa sitä huimaa 200nm vääntöö 5000rpm:ään asti....
^Voe halavattu. Siis kyllähän poeka vaihteita vaihtamalla ohituskiihtyvyyskin parantuu. Vääntö tuo vain ajonautintoa, mutta kyllä se on se Teho (P) mikä sen vessan kiihdyttää kiihkemämpään vauhtiin (V). 0-100 kiihtyvyys usein kertoo myös ohituskiihtyvyyden, mutta vääntö kertoo käyttövoiman, eli sitkeyden. Ja tehon voit laskea väännön ja kierrosluvun avulla. Kysy lisää jos kiinnostaa...
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
ohan se mutta se turbo auto on menny jo....Ärräpää kirjoitti:Mitä sen väliä jos joutuu hämmentää pienempää pykälää? Sehän vasta mukavaa onkin kun 80km/h vauhista lyö kolmosen pesää ja hanaa.
mutta on se varmaa kiva fiilistellä jollain v6 alfalla kun tempasee just 80km/h 3.vaihteen tupaan ja lapun lattiaan....
Ääni on taivaallinen siinä vaiheessa
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Totta, että yleen jos aion ohittaa jonkun niin tiedän sen etukäteen - siinä ehtii pykältää pienempään.
Tuli sitä fiiuakin testattessa pykällettyä pienempään ku kiihtyvyyttä kokeili. Tarttee se turbokin vähä houkuttelua enneku ahtopaineet nousee vaikka olis oikealla kierroslaueellaki kun ajelee pintakaasulla vaikka rekan perässä.
Tuli sitä fiiuakin testattessa pykällettyä pienempään ku kiihtyvyyttä kokeili. Tarttee se turbokin vähä houkuttelua enneku ahtopaineet nousee vaikka olis oikealla kierroslaueellaki kun ajelee pintakaasulla vaikka rekan perässä.
MP
Väittäisin, että nopeammin sitä vaihtaa pykälää, kun odottaa ahtopaineita suurimmalla vaihteella. Nopeammin se vapari reagoi aina verrattuna turboon, ellei lasketa tuplaturbo- ja roots+turbo peleihin.CHRdriver kirjoitti: ohan se mutta se turbo auto on menny jo....
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Ajamatta sanoisin että tuossa Fiiatissa teho tuntuu huomattavasti pienemmältä kuin Alfassa koska tulee tasaisesti, eli ei siitä paljoa ole iloakaan. Tässä valossa vanha turbo on hyvä koska se toimii samalla tavalla kun V6 mutta polttoaine taloudellisemmin Okei, nää vanhat turbot on turhan nuhaisia alhasilla kierroksilla.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Toi turbo .vs. vapari on loputon suo siitä voi väitellä vaikka kuinka kauan mutta se riippuu hyvin paljon turbosta ja vaparista mitenkä ne liikkuu..
Aika jännä jos vertaa jts:ää ja V6 periaatteessa kaikissa
kiihtyvyysarvoissa V6 pieksee jts:ssän ihan miten vaan mutta 60-120km/h isoimmalla vaihteella jts voittaa 0.1s!! liekö sitten välityksistä kiinni mutta aika jännältä vaan näytti kun katto noita tuloksia...
Sitten toinen asia on aika ihmeellinen kun vertaa tota fiudee ja V6
niin melkein kaikissa ne menee melkein samaa tai jompikumpi hivenen nopeampi mutta tuossa 0-100km/h arvossa on melko iso ero....
kummallakin joutuu ilmeisesti vaihtamaan 3.vaihteelle...?
Mutta yllättävän hyvin kummatkin lähtee viivalta!
kun ottaa huomioon viellä että ne on etuvetoisia.
esim.V6 0-50km/h 3s arvo on varmaan parhaasta päästä etuvetoiselle..?
mutta ohan siellä läski kone edessä grippiä antamassa
Aika jännä jos vertaa jts:ää ja V6 periaatteessa kaikissa
kiihtyvyysarvoissa V6 pieksee jts:ssän ihan miten vaan mutta 60-120km/h isoimmalla vaihteella jts voittaa 0.1s!! liekö sitten välityksistä kiinni mutta aika jännältä vaan näytti kun katto noita tuloksia...
Sitten toinen asia on aika ihmeellinen kun vertaa tota fiudee ja V6
niin melkein kaikissa ne menee melkein samaa tai jompikumpi hivenen nopeampi mutta tuossa 0-100km/h arvossa on melko iso ero....
kummallakin joutuu ilmeisesti vaihtamaan 3.vaihteelle...?
Mutta yllättävän hyvin kummatkin lähtee viivalta!
kun ottaa huomioon viellä että ne on etuvetoisia.
esim.V6 0-50km/h 3s arvo on varmaan parhaasta päästä etuvetoiselle..?
mutta ohan siellä läski kone edessä grippiä antamassa
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Eihän V6-nen tosiaan mikään tykki ole kutosvaihteella
mutta kyllä sillä ihan turvallisesti ohittaa +80km/h
-vauhdeissa...kolmosella/nelosella sitten rivakammin.
Tänään tuli heitettyä kakkosta silmään ja ohitettua
taajamassa eräs sunnuntaiautoilija sen verran rivakasti
että vieruskaveri tyytyi toteamaan notta "oho".
mutta kyllä sillä ihan turvallisesti ohittaa +80km/h
-vauhdeissa...kolmosella/nelosella sitten rivakammin.
Tänään tuli heitettyä kakkosta silmään ja ohitettua
taajamassa eräs sunnuntaiautoilija sen verran rivakasti
että vieruskaveri tyytyi toteamaan notta "oho".
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
JTS:ssä ei taida olla kuusi vaihdetta, vaikka tuo V6:sen kutonen nyt ei mikään selkeä ylivaihde olekaan.CHRdriver kirjoitti:mutta 60-120km/h isoimmalla vaihteella jts voittaa 0.1s!! liekö sitten välityksistä kiinni
Kokeilin Golfin 140 heppaista tsi:tä, ja alussa tuli fiilis, että ihan hyvinhän tämä lähtee. Mutta vähän enemmän kun ajelee niin kyllä 140 heppaa on 140 heppaa vaikka siellä on keskimääräistä kaksilitraista vaparia enemmän potkua keskialueella. Sama hfiilis 130 heppaisessa dieselissä missä perkeleesti vääntöä. Kyllähän se hetkellisesti lähtee jotain nopeusväliä hyvin, mutta valkenee se totuus siinäkin kun enemmän ajaa.
Onneksi elämä on täynnä valintoja
Ei näissä uudemmissa matalapaineturboissa hirveästi tarvi odotella. Tullut viimeaikoina ajeltua S60 2.5T jossa 210hv ja vääntökäyrä tasainen 320Nm jo 1500rpm:stä eteenpäin. Lähtee helposti ja vaivattomasti ja vitosesta lähtee jopa hyvät äänetOtsosmi kirjoitti: Väittäisin, että nopeammin sitä vaihtaa pykälää, kun odottaa ahtopaineita suurimmalla vaihteella. Nopeammin se vapari reagoi aina verrattuna turboon, ellei lasketa tuplaturbo- ja roots+turbo peleihin.
Toista se oli R5 GTT:llä, alle 3000rpm ei tapahtunut käytännössä mitään, ja sitten, VROOM.. Jossei muuta niin ainakin helvetin hauska auto ajaa. Vapareista hauskuuskertoimella samaan on päässyt vasta E46 M3
Kieltämättä nyky-aikaisissa kuulalaakeriturboissa viivettä ei juurikaan ole, mutta on silti. Itse kyllä olen ahdettujen puolustaja, niinkun voi varmasti päätellä autovalinnastani...Bones kirjoitti: Ei näissä uudemmissa matalapaineturboissa hirveästi tarvi odotella. Tullut viimeaikoina ajeltua S60 2.5T jossa 210hv ja vääntökäyrä tasainen 320Nm jo 1500rpm:stä eteenpäin. Lähtee helposti ja vaivattomasti ja vitosesta lähtee jopa hyvät äänet
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Juurikin näin.Rolle kirjoitti:140 heppaa on 140 heppaa vaikka siellä on keskimääräistä kaksilitraista vaparia enemmän potkua keskialueella. Sama hfiilis 130 heppaisessa dieselissä missä perkeleesti vääntöä. Kyllähän se hetkellisesti lähtee jotain nopeusväliä hyvin, mutta valkenee se totuus siinäkin kun enemmän ajaa.
Noissa durpodiiseleissä "se juttu" on siinä, että se potkiva alue on sillä kierroslukualueella jota tavallisessa maantieajossa ja normaaleissa liikennevalokiihdytyksissä käytetään. Sitten kun tekisi mieli oikeasti kiihtyä ripeästi niin eihän ne kiihdy jos ei ole tehoa.
Pensaturpot kyllä kiertävät korkeammalle mutta nekin taitavat usein potea jonkinasteista hengenahdistusta korkeammilla kierroksilla?
- Epäkelpokeräilijä -
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Tuolla näky olevan T-Jetista jonkinlaisia dynokäppyröitä Ruåtsista - arvot renkaalta:
T-Jet:
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=784
156 TS 2.0:
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=380
156 JTS 2.0:
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=154
156 V6:
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=106
Piti koittaa kaivella kaikkia detaljeja, ku huomenna pitäsi hakea yön yli kojolle se Fiiju. Luvatut pollet näyttää tulevan ehjänä renkaalle asti. Se selittää tietty sen, että TS ja JTS on nuhaisempia ku tuo. Ja senkin että V6 ei ole, sinne kun on vielä matkaa tehoissa (painoa sen kummemmin miettimättä - eihän ne kaukana oo toisistaan - painot siis). Aika linjassa nuo Alfan lupaus/rengas -tehot muiden merkkien kanssa mitä nopeasti vilkuilin. V6:sessa ehkä vähä paremmat ku yleensä.
T-Jet:
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=784
156 TS 2.0:
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=380
156 JTS 2.0:
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=154
156 V6:
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=106
Piti koittaa kaivella kaikkia detaljeja, ku huomenna pitäsi hakea yön yli kojolle se Fiiju. Luvatut pollet näyttää tulevan ehjänä renkaalle asti. Se selittää tietty sen, että TS ja JTS on nuhaisempia ku tuo. Ja senkin että V6 ei ole, sinne kun on vielä matkaa tehoissa (painoa sen kummemmin miettimättä - eihän ne kaukana oo toisistaan - painot siis). Aika linjassa nuo Alfan lupaus/rengas -tehot muiden merkkien kanssa mitä nopeasti vilkuilin. V6:sessa ehkä vähä paremmat ku yleensä.
MP
Ei se teho kaikkea kerro... Tässä esimerkki.
Lancia dedra 2000 turbo (valm.ilm. 162hv/287nm)
Käytiin sunnuntaina kiihdyttämässä vähän 0-100km/h aikoja
pakkasta oli n. -7c tien pinta paikoin hivenen jäinen.
Mittalaitteistona toimii kännyssä oleva tempes gti. Gps pohjainen mittalaite
0-10km/h:0.7s
0-20km/h:1.5s
0-30km/h:2.2s
0-40km/h:2.9s
0-50km/h:3.6s
0-60km/h:4.2s
0-70km/h:4.9s
0-80km/h:5.6s
0-90km/h:6.3s
0-100km/h:7.3s
0-110km/h:8.4s
0-120km/h:9.7s
0-60mph: 6.9s
0-100km/h arvossa on viellä varaa petrata n.0.5s koska pito ei todellakaan ollut paras mahdollinen... 1.ja2.vaihteen raju sutiminen veroittaa helposti aikaa mutta ei vaan ollut pitoja...
autossa oli n.30litraa bensaa tankissa kuski+2matkustajaa kyydissä
Ei se mikään kuuraketti oo mutta kai sillä V6 pärjää...?
Lancia dedra 2000 turbo (valm.ilm. 162hv/287nm)
Käytiin sunnuntaina kiihdyttämässä vähän 0-100km/h aikoja
pakkasta oli n. -7c tien pinta paikoin hivenen jäinen.
Mittalaitteistona toimii kännyssä oleva tempes gti. Gps pohjainen mittalaite
0-10km/h:0.7s
0-20km/h:1.5s
0-30km/h:2.2s
0-40km/h:2.9s
0-50km/h:3.6s
0-60km/h:4.2s
0-70km/h:4.9s
0-80km/h:5.6s
0-90km/h:6.3s
0-100km/h:7.3s
0-110km/h:8.4s
0-120km/h:9.7s
0-60mph: 6.9s
0-100km/h arvossa on viellä varaa petrata n.0.5s koska pito ei todellakaan ollut paras mahdollinen... 1.ja2.vaihteen raju sutiminen veroittaa helposti aikaa mutta ei vaan ollut pitoja...
autossa oli n.30litraa bensaa tankissa kuski+2matkustajaa kyydissä
Ei se mikään kuuraketti oo mutta kai sillä V6 pärjää...?
Viimeksi muokannut CHRdriver, 07 Tammi 2008, 22:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Alfa Milano
- Viestit: 306
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
- Car(s): 159
- Paikkakunta: Tampere
En tiedä miltä TypeR(ä) tuntuu, mutta kerran oon päässyt tutun kebabikauppiaan (hyvää bisnestä ilmeisesti) M5:sesta länttäämään kaasun pohjaan kakkosella. Vieläkin tulee kylmiä väristyksiä, ku sitä muistelee, oli nimittäin VOIMAA. Tuskin sillä tarvii Hondan takavaloja katsella...Kustaa kirjoitti:Miltähän tuntuu, kun Type-R:ssä painaa kaasun kakkosella pohjaan?
Siinä jää M5:kin kuin seisomaan paikalleen, olen lukenut suomi24:sta.
Seuraavaksi ostan varmaan Typer:n, tuon T-Jetin vai jonkun upean Seatin.
No joo, sorry off-topic.
- Oldgrain
- Viestit: 350
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
- Car(s): 159 2.2 SW -07, GTV 2.0 -86
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Unohtuiko kertoa jotain mitä modifikaatioita tuohon autoon on tehty? ja 0,5s liukkaudesta on aika vähän jos tie oli jäinen. Voi helposti laskea sen pari sekuntia lisää niinhin. Taitaa olla Suomen nopein dedra!CHRdriver kirjoitti:Ei se teho kaikkea kerro... Tässä esimerkki.
Lancia dedra 2000 turbo (valm.ilm. 162hv/287nm)
Käytiin sunnuntaina kiihdyttämässä vähän 0-100km/h aikoja
pakkasta oli n. -7c tien pinta paikoin hivenen jäinen.
Mittalaitteistona toimii kännyssä oleva tempes gti. Gps pohjainen mittalaite
0-10km/h:0.7s
0-20km/h:1.5s
0-30km/h:2.2s
0-40km/h:2.9s
0-50km/h:3.6s
0-60km/h:4.2s
0-70km/h:4.9s
0-80km/h:5.6s
0-90km/h:6.3s
0-100km/h:7.3s
0-110km/h:8.4s
0-120km/h:9.7s
0-60mph: 6.9s
0-100km/h arvossa on viellä varaa petrata n.0.5s koska pito ei todellakaan ollut paras mahdollinen... 1.ja2.vaihteen raju sutiminen veroittaa helposti aikaa mutta ei vaan ollut pitoja...
autossa oli n.30litraa bensaa tankissa kuski+2matkustajaa kyydissä
Ei se mikään kuuraketti oo mutta kai sillä V6 pärjää...?
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45
http://www.youtube.com/watch?v=9coH3WGS ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=n_R_w3AB ... re=related
Kovastihan toi type-R kulkee
http://www.youtube.com/watch?v=n_R_w3AB ... re=related
Kovastihan toi type-R kulkee
Fiat voittaa Lancerin kiihdytyksessä, turbossa on voimaa :
http://www.metacafe.com/watch/203232/evo_vs_fiat_stilo/
http://www.metacafe.com/watch/203232/evo_vs_fiat_stilo/
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Joopajoo, ennenkuin tässä aletaan vielä kymmenyksiä pilkkomaan, niin kannattaisi kuitenkin muistaa, että kysymys on "vain" henkilöautoista. Kartingissa, mitä CHRdriver näyttää harrastavan, tai missä tahansa urheilussa yleensä kymmenys on jo pitkä aika, mutta tavallisista kilpien väliin mahtuvista autoista puhuttaessa sillä tuskin on paljoa merkitystä, kiihtyykö joku huusi jonkun mittauksen mukaan 7,2, 7,3 tai jopa 7,8 sekunnissa 0-100 km/h.. ellei sitten tykkää elvistellä essonbaarissa. Lisäksi ilmoitetut suoritusarvot ovat vaan suuntaa-antavia ja voivat poiketta hyvinkin paljon todellisuudeta, niinkuin jo lehtien tuloksia vertailemalla selviää.
Sama noissa koneen ominaisuuksissa: radalla tarvitaan laajaa käyttöaluetta ja herkkyyttä. Rollen mainitsemissa <130 heppaisissa dieseleissä on paras kulku usein 1000 kierroksen alueella ja kaasuun vastaavuudesta ei juuri voi puhua. Silti niillä jotkut ajelee ja jopa ohitteleekin.
Muutenkin kannattaisi vetää aika paksu viiva autourheilun ja normi liikenteen välille. Kyse on kuitenkin hyvin erilaisista ympäristöistä.
Jokapäiväisistä kulkuvälineistä puhuttaessa (niinkuin tässä topicissa kai oli alunperin tarkoitus puhua Bravosta ja 156 veekuutosesta, ei Dedrasta tai type R:stä) persdyno on minusta ihan käypänen mittari. Jos vehkeessä on perstuntumalta normaaliin liikennöintiin tarpeeksi voimaa, niin se riittää miulle. Lisä ei tietysti ikinä ole pahitteeksi, mutta eipä ole toisaalta yöunet vielä menneetä ilmoitettujen kiihtyvyysarvojen kymmenyksiä vertaillessa. Bravon ja veekuuden ilmoitettuja arvoja tarkastelemalla ei ilman muita tietoja voi paljoa muuta päätellä, kun että Bravon ohituskiihtyvyys on suuremmilla vaihteilla parempi ja V6 taas lähtee paikaltaan paremmin. Koeajo sen vasta paljastaa, miellyttääkö vai ei.
Sama noissa koneen ominaisuuksissa: radalla tarvitaan laajaa käyttöaluetta ja herkkyyttä. Rollen mainitsemissa <130 heppaisissa dieseleissä on paras kulku usein 1000 kierroksen alueella ja kaasuun vastaavuudesta ei juuri voi puhua. Silti niillä jotkut ajelee ja jopa ohitteleekin.
Muutenkin kannattaisi vetää aika paksu viiva autourheilun ja normi liikenteen välille. Kyse on kuitenkin hyvin erilaisista ympäristöistä.
Jokapäiväisistä kulkuvälineistä puhuttaessa (niinkuin tässä topicissa kai oli alunperin tarkoitus puhua Bravosta ja 156 veekuutosesta, ei Dedrasta tai type R:stä) persdyno on minusta ihan käypänen mittari. Jos vehkeessä on perstuntumalta normaaliin liikennöintiin tarpeeksi voimaa, niin se riittää miulle. Lisä ei tietysti ikinä ole pahitteeksi, mutta eipä ole toisaalta yöunet vielä menneetä ilmoitettujen kiihtyvyysarvojen kymmenyksiä vertaillessa. Bravon ja veekuuden ilmoitettuja arvoja tarkastelemalla ei ilman muita tietoja voi paljoa muuta päätellä, kun että Bravon ohituskiihtyvyys on suuremmilla vaihteilla parempi ja V6 taas lähtee paikaltaan paremmin. Koeajo sen vasta paljastaa, miellyttääkö vai ei.
Auto on saksasta haettu ja tiedettävästi siihen ei ole mitään ainakaan isompaa tehty..?
Sanoin tuossa aiemmassa viestissä kelin ja siinä luki että TIEN PINTA PAIKOIN HIVENEN JÄINEN!!
Emme todellakaan ole niin tyhmiä että alkaisimme kiihdyttämään suoraa jäältä!!!
mutta tiellä oli kuitenkin paikoin kuuraa.
Tuskin on suomen nopein dedra,mutta yritin tällä viestillä kertoa sen että
se teho ei todellakaan kerro kaikkea vaan sitä vääntöä tarvitaan(myös.)...
Mutta niinkun Ciancarlo sanoi "Ei pelkkä teho, vaan teho/paino-suhde."
ja tuohan sen menemisen melkeinpä ratkaisee...
Ja Jevgen se on mulle periaatteessa aivan sama mitä esim. sun kinneris tarkalleen kiihtyy mutta haluan vaan että ei ruveta puhumaan mitään paskaa esim. auton kiihtyvyydestä....
Olenkin kyllä puhunut suurimmaksi osaksi V6:sta ja bravosta mutta halusin tuoda vain esimerkin(dedra) siitä että jos autossa suht. paljon vääntöä,niin silloin on myöskin voimaa/tehoa paljon
Sanoin tuossa aiemmassa viestissä kelin ja siinä luki että TIEN PINTA PAIKOIN HIVENEN JÄINEN!!
Emme todellakaan ole niin tyhmiä että alkaisimme kiihdyttämään suoraa jäältä!!!
mutta tiellä oli kuitenkin paikoin kuuraa.
Tuskin on suomen nopein dedra,mutta yritin tällä viestillä kertoa sen että
se teho ei todellakaan kerro kaikkea vaan sitä vääntöä tarvitaan(myös.)...
Mutta niinkun Ciancarlo sanoi "Ei pelkkä teho, vaan teho/paino-suhde."
ja tuohan sen menemisen melkeinpä ratkaisee...
Ja Jevgen se on mulle periaatteessa aivan sama mitä esim. sun kinneris tarkalleen kiihtyy mutta haluan vaan että ei ruveta puhumaan mitään paskaa esim. auton kiihtyvyydestä....
Olenkin kyllä puhunut suurimmaksi osaksi V6:sta ja bravosta mutta halusin tuoda vain esimerkin(dedra) siitä että jos autossa suht. paljon vääntöä,niin silloin on myöskin voimaa/tehoa paljon
- Oldgrain
- Viestit: 350
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
- Car(s): 159 2.2 SW -07, GTV 2.0 -86
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
^ Eli olet sitä mieltä, että 30 heppaa vähemmän omaavalla Lancialla mennään puoli sekuntia nopeammin kuin 30 heppaa enemmän omaavalla Alfalla? Ja jos lanciassa 3 päällä ja vertaa mitattuihin alfan 1 päällä aikoihin niin varmaan aika samoissa painoissa...
Lancia 1245 kg + 3x70kg = 1455 kg
Alfa 1377 kg + 1x70kg = 1447 kg
Lancia 1245 kg + 3x70kg = 1455 kg
Alfa 1377 kg + 1x70kg = 1447 kg
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Sinänsä terävä huomio, koska vääntö kertookin tarkalleen paljonko on tietyllä kierrosalueella tehoa. Tosin jos tässä teoriaan aletaan menemään, niin kovin kiihtyvyys tapahtuu silloin, kun saadaan aikaiseksi suurin mahdollinen vääntö pyörille.CHRdriver kirjoitti:mutta halusin tuoda vain esimerkin(dedra) siitä että jos autossa suht. paljon vääntöä,niin silloin on myöskin voimaa/tehoa paljon
Eli mukaan saadaan mukavasti välitykset, mistä syystä esimerkiksi auto kiihtyy paremmin kakkosella 60-80 väli kuin kutosella, vaikka vääntöä on koneessa kutosvaihteen vallitsevalla kierrosluvulla enemmän. Lisää tietoa aiheesta saa netistä kaivamalla, tai vaihtoehtoisesti kouluja käymällä.
Mutta tästä syystä autossa on yleensä vaihteet, ja samasta syystä niitä on syytä käyttää mikäli haluaa mahdollisimman nopeasti päästä vauhdista a vauhtiin b. Jos niitä ei jostain syystä osaa, tai haluaa käyttää, voi ostaa automaattivaihteisen auton
Mutta koska tämäkään nyt ei aiheeseen loppupeleissä suoranaisesti kuulu, voidaan jatkaa aiheesta mieluiten muualla.
E: Työ hidasti hieman kuviota, pahoittelen vääntö-teho vääntöä
Aika laaja skaala oli kun katselin netistä noita T-jetin testejä niin huonoin 0-100km/h aika oli 9.2s ja paras oli 7.1s...? onkohan noissakin sitten jotain vähempi/enempi tehosia versioita/maanantai malleja mitä on kuulemma jts:ssä ilmestynyt...?
Taas kun V6 aikoja katteli niin huonoin oli 0-100km/h 8.3s ja paras 7.2s
kai ne oikeet ajat sijoittuu tohon väliin...
Taas kun V6 aikoja katteli niin huonoin oli 0-100km/h 8.3s ja paras 7.2s
kai ne oikeet ajat sijoittuu tohon väliin...
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
T-jettiä on ainakin sitä Sport ja Dynamic-versiota (ja ulkomailla vielä muitakin). Eroa pitäisi olla maksimiväännössä, muttei tehossa. Rengaskoossa ja iskareissa on eroa ainakin Dynamicin ja Sportin välillä. Kyllähän nekin vähä vaikuttaa.CHRdriver kirjoitti:Aika laaja skaala oli kun katselin netistä noita T-jetin testejä niin huonoin 0-100km/h aika oli 9.2s ja paras oli 7.1s...? onkohan noissakin sitten jotain vähempi/enempi tehosia versioita/maanantai malleja mitä on kuulemma jts:ssä ilmestynyt...?
Taas kun V6 aikoja katteli niin huonoin oli 0-100km/h 8.3s ja paras 7.2s
kai ne oikeet ajat sijoittuu tohon väliin...
Alfalla lienee se 8.3 s automaattivaihteisen aika.
MP
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Siihen pidempään Fiiun koeajoon liittyen. Eihän se Alfa ole vaikka kulkeekin ihan hyvin.
Pistän omat plussat ja miinukset (osa näistä ei tullu esille omassa lyhyessä koeajossa aiemmin) mitä tuli mieleen:
+ muotoilu ulkoa ja sisältä
+kori vaikutti hyvin tehdyltä - ei kitinöitä
+ rengasäänet ihmeen hyvin eristetty
+ vaihteet menee hyvin päälle
+ tehokas mottori
+ jämäkkä, muttei epämukava jousitus
+ hyvät valot
-viive kaasuun vastaavuudessa vrt. mikä vain bensa-alfa
-Dynamicin penkit (ei sivutukea ja reisitukea heikosti pitkälle)
- ohjauksen lievä tunnottomuus vrt. Alfa (parempi kummiski ku esim. Tojota) - tulee esille, kun on tosi liukasta (ja Alfa menee ku juna - Fiiu ei)
- Vaihteensiirron tunnottomuus (japanilainen tuntuma)
- lievä voimanpuute alakierroksilla - luulen, että se tuntuu suuremmalta kuin on oikeesti, kun 3000 kohalla voimaa alkaa tulla aikaa nopeasti lisää ja talvella on luistonestolla töitä heti. Silti esim. 166 TSkin vetää paremmin vaikka kolmosella hitaassa vauhdissa, kun vaikkapa kääntyy taajamassa risteyksessä
-ratin kehä nopeusmittarin edesä, jos ratti säädetty muuten hyvään asentoon
Ei se silti huono oo.
Pistän omat plussat ja miinukset (osa näistä ei tullu esille omassa lyhyessä koeajossa aiemmin) mitä tuli mieleen:
+ muotoilu ulkoa ja sisältä
+kori vaikutti hyvin tehdyltä - ei kitinöitä
+ rengasäänet ihmeen hyvin eristetty
+ vaihteet menee hyvin päälle
+ tehokas mottori
+ jämäkkä, muttei epämukava jousitus
+ hyvät valot
-viive kaasuun vastaavuudessa vrt. mikä vain bensa-alfa
-Dynamicin penkit (ei sivutukea ja reisitukea heikosti pitkälle)
- ohjauksen lievä tunnottomuus vrt. Alfa (parempi kummiski ku esim. Tojota) - tulee esille, kun on tosi liukasta (ja Alfa menee ku juna - Fiiu ei)
- Vaihteensiirron tunnottomuus (japanilainen tuntuma)
- lievä voimanpuute alakierroksilla - luulen, että se tuntuu suuremmalta kuin on oikeesti, kun 3000 kohalla voimaa alkaa tulla aikaa nopeasti lisää ja talvella on luistonestolla töitä heti. Silti esim. 166 TSkin vetää paremmin vaikka kolmosella hitaassa vauhdissa, kun vaikkapa kääntyy taajamassa risteyksessä
-ratin kehä nopeusmittarin edesä, jos ratti säädetty muuten hyvään asentoon
Ei se silti huono oo.
MP
Itse kävin tuossa syksyllä testaamassa T-jettiä. Tunnustetaan heti kärkeen, että en omista (vielä) Alfaa (ajelen 2l Fordilla..).
Tuon plus listan allekirjoitan lähes kokonaisuudessaa, mutta en ymmärrä tuota kaasuun vastaavuutta ja voimanpuutetta alakierroksilla.
Ainakin jos vertaa minun kinneriä, niin tuossa on jo 2000 kiekalla vääntöä enemmän, kun tässä on maksimiväännöt (jossain 4500 kiekan paikoilla).
Samoin kaasuun vastaa todella nopeasti, kun 80Km/h vauhdissa pistää kaasun pohjaan, niin 0,5s sisään alkaa tapahtumaan ja nopeasti. Omassa vaparissa ei ensimmäiseen 10 sekunttiin tapahdu oikein mitään (oikeastaan ei tapahdu mitään ennen, kun ollaan vääntöaluella eli lähempänä 3000 kiekkaa).
Tuon plus listan allekirjoitan lähes kokonaisuudessaa, mutta en ymmärrä tuota kaasuun vastaavuutta ja voimanpuutetta alakierroksilla.
Ainakin jos vertaa minun kinneriä, niin tuossa on jo 2000 kiekalla vääntöä enemmän, kun tässä on maksimiväännöt (jossain 4500 kiekan paikoilla).
Samoin kaasuun vastaa todella nopeasti, kun 80Km/h vauhdissa pistää kaasun pohjaan, niin 0,5s sisään alkaa tapahtumaan ja nopeasti. Omassa vaparissa ei ensimmäiseen 10 sekunttiin tapahdu oikein mitään (oikeastaan ei tapahdu mitään ennen, kun ollaan vääntöaluella eli lähempänä 3000 kiekkaa).
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Alfassa kaasu on herkkä (myös ei niin tehokkaissa malleissa ainakin minun mielestä) eli sitä ei tartte survoa kovin syvälle niin kierrokset muuttuu heti koneesssa - pintakaasulla ajellessa TS tuntuu tehokkaammalta kuin onkaan. Se Fiiu taas on tehokkaampi kuin pintakaasulla ajellessa tuntuu -ainakin minusta. Turbon ollessa kunnolla mukana voimasta ei voi taas erehtyä. Tuntuma on kuitenki vähä eri ku käppyrät näyttää paperilla. Ehkä tuo selvittää vähä paremmin tuota omaa kommenttiani.Bartti kirjoitti:Itse kävin tuossa syksyllä testaamassa T-jettiä. Tunnustetaan heti kärkeen, että en omista (vielä) Alfaa (ajelen 2l Fordilla..).
Tuon plus listan allekirjoitan lähes kokonaisuudessaa, mutta en ymmärrä tuota kaasuun vastaavuutta ja voimanpuutetta alakierroksilla.
MP
Voisin melkein vetoa lyödä, että minun swiss hutless pesee sinun CRG:n. Jätetäänkö tämä threadi nyt ihan otsikon kuvailemaan muotoon? Joitakin voi kiinnostaa ko. aihe...CHRdriver kirjoitti: vois melkein vetoa lyödä niin tuo volvo pesee alfan mutta en väitä...
EDIT: Juuri näin, ylimääräistä paskaa taas poistettu. - Rolle
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Voi olla noinkin, en ole TS konetta koe ajanut. Kyllä tämä omakin kinneri tuntuu pirteältä pintakaasulla, edellyttäen että ollaan vääntö alueella. 2000 kierroksesta tosiaan lähtee kuin lehmä makuultaMP kirjoitti:Alfassa kaasu on herkkä (myös ei niin tehokkaissa malleissa ainakin minun mielestä) eli sitä ei tartte survoa kovin syvälle niin kierrokset muuttuu heti koneesssa - pintakaasulla ajellessa TS tuntuu tehokkaammalta kuin onkaan. Se Fiiu taas on tehokkaampi kuin pintakaasulla ajellessa tuntuu -ainakin minusta. Turbon ollessa kunnolla mukana voimasta ei voi taas erehtyä. Tuntuma on kuitenki vähä eri ku käppyrät näyttää paperilla. Ehkä tuo selvittää vähä paremmin tuota omaa kommenttiani.Bartti kirjoitti:Itse kävin tuossa syksyllä testaamassa T-jettiä. Tunnustetaan heti kärkeen, että en omista (vielä) Alfaa (ajelen 2l Fordilla..).
Tuon plus listan allekirjoitan lähes kokonaisuudessaa, mutta en ymmärrä tuota kaasuun vastaavuutta ja voimanpuutetta alakierroksilla.
Myönnän, että en osaa kovin subjektiivisesti suhtautua Turbo moottoreihin, olen pitänyt niistä siitä lähtien kun ajoin veljen turbo Saabia joskus -90 luvun alussa. Totta on, että vaparissa ja turbossa on ihan eri tuntuma ja taitaa olla makuasia kummasta tykkää!
Pakko kommentoida tähän suorituskyvyn osalta. Itsellä ibiza fr (1.8t) eli kone paperilla hyvin lähellä tuota T-jettiä.
Kävin tänään koeajamassa 156 V6:sta. Kakkosella n. 50km/h vauhdissa kaasupoljin pohjaan --> ei lähde yhtä ripeään kuin oma. Viitosella n. 100 km/h, poljin lattiaan ---> huomattava ero nykyiseen koppiin. Eli kyllä V6:ssa pitää olla kierrokset korkealla, että parempiin suorituksiin päästään.
Mutta kyllä jäi alfa polttelemaan. Tyylikkyys, mukavuus ja ohjaustunto aivan eri planeetalta. Ja ne äänet! Huh! Ostaisko joku pikkukinnerin, että pääsis AUTOkaupoille?
Kävin tänään koeajamassa 156 V6:sta. Kakkosella n. 50km/h vauhdissa kaasupoljin pohjaan --> ei lähde yhtä ripeään kuin oma. Viitosella n. 100 km/h, poljin lattiaan ---> huomattava ero nykyiseen koppiin. Eli kyllä V6:ssa pitää olla kierrokset korkealla, että parempiin suorituksiin päästään.
Mutta kyllä jäi alfa polttelemaan. Tyylikkyys, mukavuus ja ohjaustunto aivan eri planeetalta. Ja ne äänet! Huh! Ostaisko joku pikkukinnerin, että pääsis AUTOkaupoille?
Tuli koeajettua bravo turbo ja vähän jäi kaksijakoiset ajatukset. Ohjaus veteli kamalasti, en tiedä oliko autossa jotain vikaa mutta koko ajan sai suoristella. Ykkösellä kiihdyttäessä tuntui että turbo ei tullut kunnolla mukaan , jotenkin vaisu. Kakkosella hitaasta vauhdista luistonesto vilkkui koko ajan eli tuntui että tehoa oli paljon, mutta kierrokset oli heti tapissa ja mielestäni teho loppui ylhäällä kesken. Jotenkin jäi sellainen tuntuma että lähtee jostain 2000 rpm todella reippaasti mutta vauhti loppuu nopeasti kesken eli ei kannata kierrättää ylös.
Itsellä on 2.0 156 ja voi olla että hieman ripeämpi on kuin omani. 2.0 kiihtyy koko ajan aina 7000 asti.
2.5 V6 olen ajanut vain automaattina ja tuntuu että ei bravo sitä jätä. Mutta täytyy sanoa että en päässyt aivan perille bravon tehokkuudesta.
Samalla reissulla ajoin myös VW Golf 1.4 tsi 140 hv ja samantuntuinen kuin bravo, ainoa ero että voimaa oli jo tyhjäkäynnillä.
Itsellä on 2.0 156 ja voi olla että hieman ripeämpi on kuin omani. 2.0 kiihtyy koko ajan aina 7000 asti.
2.5 V6 olen ajanut vain automaattina ja tuntuu että ei bravo sitä jätä. Mutta täytyy sanoa että en päässyt aivan perille bravon tehokkuudesta.
Samalla reissulla ajoin myös VW Golf 1.4 tsi 140 hv ja samantuntuinen kuin bravo, ainoa ero että voimaa oli jo tyhjäkäynnillä.
Kun pelkkä teho ei riitä!