Kuinka paljon teidän alfat kuluttaa satasella?
Valvoja: Moderators
Keskikulutuksen saa 159 JTDm:llä helposti noille lukemille enimmäkseen matka-ajossa. Kaupunkiajoa enemmän, niin nousee keskikulutus 8 litran kieppeille. Hyvä näinkin.HopeinenQ kirjoitti:Ensimmäiset 1000km uudella 159 JTDm:llä (210hv):
6.2L/100km
Viimeiset 1000km uudella Volvo S80 2.5T (200hv):
11.8L/100km
Yllätykseksi tuntuisi tuo venttiili/kansipahvi vikainen 164 ts vievän vain 7-7,5 litraa satkulle. Getvonen hörppää tankkiinsa v-poweria, saa possua ja kulutus jossain 15 litran tuntumassa.
Dieseliä miettinyt käyttöautoksi, mutta että litra 1,14 euroa?? Hyi helvetti!! Siihen sitten vielä joku dieselivero... Ei niin ihanan kallista.
Dieseliä miettinyt käyttöautoksi, mutta että litra 1,14 euroa?? Hyi helvetti!! Siihen sitten vielä joku dieselivero... Ei niin ihanan kallista.
..ammattina autoslalom..
Luulen, että vielä käy niin, kun saadaan suomalaiset vaihtamaan dieselautoihin: dieselin hinta on korkeampi kun bensiinin. Näin on esim. Sveitsissä jo nyt.kumimuumi kirjoitti:Yllätykseksi tuntuisi tuo venttiili/kansipahvi vikainen 164 ts vievän vain 7-7,5 litraa satkulle. Getvonen hörppää tankkiinsa v-poweria, saa possua ja kulutus jossain 15 litran tuntumassa.
Dieseliä miettinyt käyttöautoksi, mutta että litra 1,14 euroa?? Hyi helvetti!! Siihen sitten vielä joku dieselivero... Ei niin ihanan kallista.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Juu, tuossa oli ainoastaan matka-ajoa. Sekaan kun pyörii vielä kylillä, niin nousee tuonne 8l/100km. Mutta jos taas vertaa Volvoon, niin 15l/100km ei ollut juuri mitään jos kaupungissa tykkäsi pörrätä.heimo kirjoitti:Keskikulutuksen saa 159 JTDm:llä helposti noille lukemille enimmäkseen matka-ajossa. Kaupunkiajoa enemmän, niin nousee keskikulutus 8 litran kieppeille. Hyvä näinkin.HopeinenQ kirjoitti:Ensimmäiset 1000km uudella 159 JTDm:llä (210hv):
6.2L/100km
159 JTDm:n 8l/100km on minusta vähän tuon painoiselle autolle ja tuolle koneelle.
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Oho, voiskohan mulla olla ruiskusuuttimiin liittyvää, kun perjantaina töistä tullessani yskäsi pariin kertaan aika ikävästi tuo auto. Aivan kuin olisi tullut polttoaineen syöttöön joku pieni katko?einari kirjoitti:Onkohan sitten jotain muutosta tulossa, kun laittoivat maahantuojalta lapun, jossa pyysivät käyttämään autoa tarkastuksessa: imusarja sekä ruiskutussuuttimet tarkastetaan ja mahdollisesti vaihdetaan mikäli tarvetta ilmenee.
Täytyy odotella kirjettä ja sitten käydä näyttämässä.
Juu, tuossa oli ainoastaan matka-ajoa. Sekaan kun pyörii vielä kylillä, niin nousee tuonne 8l/100km. Mutta jos taas vertaa Volvoon, niin 15l/100km ei ollut juuri mitään jos kaupungissa tykkäsi pörrätä.
Kyllä se näin on.HopeinenQ kirjoitti:159 JTDm:n 8l/100km on minusta vähän tuon painoiselle autolle ja tuolle koneelle.
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Ilmeisesti maahantuojalla on mennyt jotain sekaisin viime aikoina. Sain vasta viikko sitten kutsun mennä tarkistuttamaan ilmastointilaitteen sulakkeen oikeellisuuden, oikea oli. Nyt sitten suunnilleen viikon kuluttua edellisestä tuli tuo viimeisin kutsu. Huomenna olisi tarkastusaika, kerron kuulumiset sitten.HopeinenQ kirjoitti: Oho, voiskohan mulla olla ruiskusuuttimiin liittyvää, kun perjantaina töistä tullessani yskäsi pariin kertaan aika ikävästi tuo auto. Aivan kuin olisi tullut polttoaineen syöttöön joku pieni katko?
Täytyy odotella kirjettä ja sitten käydä näyttämässä.
Mitään poikkeavaa en ole ainakaan vielä havainnut auton käyttäytymisessä. Itse asiassa sen sulakkeen tarkastuksen yhteydessä selvisi, että samaa sarjaa on toimitettu/myyty Suomeen tasan 3 kappaletta joten kovin suuria määriä ei jouduta tarkistelemaan.
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Imusarja oli ok, suuttimet menevät vaihtoon. Olivat vanhaa (vanhentunutta?) mallia.HopeinenQ kirjoitti: Oho, voiskohan mulla olla ruiskusuuttimiin liittyvää, kun perjantaina töistä tullessani yskäsi pariin kertaan aika ikävästi tuo auto. Aivan kuin olisi tullut polttoaineen syöttöön joku pieni katko?
Täytyy odotella kirjettä ja sitten käydä näyttämässä.
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Pikkusen vierestä menee, mutta menköön:
Tänä aamuna ällistytyin työkaverin kun istui pelkääjän penkillä ja aprikoi, että nää Alfathan kai kuluttaa aika paljon. Eipä tuo aavistanut, että liikutaan Rudolf Dieselin kehittelemän painesytytysvoimalaitteen turvin. On itse vaihtamassa kulkinetta (toivoa siis on). No. räppäsin seitsemänkympin huimassa kiidossa hetkellisen kulutuksen näyttöön: 2,8 l/100km.
2,2 litraisen bensaoomegan kuskillä oli hieman epäuskoinen ilme.
Tänä aamuna ällistytyin työkaverin kun istui pelkääjän penkillä ja aprikoi, että nää Alfathan kai kuluttaa aika paljon. Eipä tuo aavistanut, että liikutaan Rudolf Dieselin kehittelemän painesytytysvoimalaitteen turvin. On itse vaihtamassa kulkinetta (toivoa siis on). No. räppäsin seitsemänkympin huimassa kiidossa hetkellisen kulutuksen näyttöön: 2,8 l/100km.
2,2 litraisen bensaoomegan kuskillä oli hieman epäuskoinen ilme.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Ei.Kirk kirjoitti:Onko todellakin näin että on taloudellisempaa ajaa esim. kakkosella se 4000 kuin että nelosella joku 2200 kierrosta...?
On totta että hyötysuhde paranee suuremmallla vääntömomentilla ajettaessa. Mutta koitapa ajaa 4000rpm täydellä momentilla.. Saattaa vauhti pian karata käsistä..
Paras hyötysuhde ei välttämättä löydy parhaan vääntömomentin kohdalta, saattaa olla tässäkin tapauksessa hieman alempana.. Lisäksi ilmanvastus nostaa kulutusta vauhdin kasvaessa.
Vähimmällä pääsee ajamalla hiljaa ja suhteellisen isolla pykälällä. Kulutusta voi myös vähentää selvästi opettelemalla ajamaan niin, ettei tarvitse koskea jarrupolkimeen.
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
- Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08 - Paikkakunta: Kajaani
Minä italoauton kuljettajana tarvitsen kulutustietoa autoni kunnon tarkkailuun. Lancia Dedroilla opin sen, että kun kulutus nousi jostakin tuntemattomasta syystä normaalia suuremmaksi oli syytä tarkastaa seokset.heimo kirjoitti:Nyt on jo mielestäni aika osallistua keskusteluun. Mitä ihmettä me Alfan ajajat tehdään kulutustiedoilla? Ei ainenkaan minulle millään tavalla relevantti tieto. Polttoainesäästönysvääjät ajaa muilla merkeillä.
Kummankin omistamani Dedran kohdalla toimenpide ei ollut turha. Toisessa oli vikana mustan laatikon huono maadoitus ja toisessa oli joku putki aktiivihiiliduodattimen paikkeilta halennut. Kulutukset nousivat tuolloin 12-14 liotran paikkeille, joka oli muutaman litran liikaa.
Alfa vie mitä vie eikä se mitään mutta auton kunnon seuraaminen kuuluu automiehen aakkosiin.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Joulun tienoilla tuli vaihteeksi ajettua perinteinen 1000 km sukulaiskierros. 156 superilla kului keittoa n. 7.5 litraa sataselle. Tuossa oli joku 100 km kaupunkiajelua ja loput maantietä. Ja auto tietysti kattoon asti täynnä.
147 1.6 vie vastaavassa ajossa noin litran vähemmän.
Työmatka-ajossa 156 on vienyt n. 8.2 litraa, kesällä vähän enemmän (johtunee ilmastoinnista).
147 1.6 vie vastaavassa ajossa noin litran vähemmän.
Työmatka-ajossa 156 on vienyt n. 8.2 litraa, kesällä vähän enemmän (johtunee ilmastoinnista).
156 1.9 JTD vm 2002 on nyt kolmen ekan tankillisen aikana vienyt keskimäärin vähän vajaat 5,8 litraa. Tuosta ajosta on puolet maantietä ja puolet kaupunkia/taajamaa. Ihan kohtuullista mielestäni. Erityisen paljon miellyttää se, ettei autoa tarvitse tankata enään joka viikko, vaan nyt pääsee reilut 1000 kilsaa kerralla.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- PePe
- Viestit: 170
- Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
- Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV - Paikkakunta: Kauniainen
Tankkasin aikoinaan useamman kerran 156:seen yli tankin ilmoitetun tilavuuden. Ja sama juttu nykyisen 159:n kanssa.Wile E. Coyote kirjoitti:No olihan se pakko yrittää parantaa.Laba kirjoitti:^Eikös se 63 litraa ole. Joskus olen sinne kyl enempikin laittanut
63,64l
Millähän systeemillä nuo tankkien ilmoitetut vetoisuudet oikein onkaan määritetty?
Eikä se gason lämpötila muutu tankkauksen aikana (ratkaisevasti) muutenkaan.KJS kirjoitti:^Niin ei noissa tilavuuksissa vielä pitäisi polttoaineen lämpötilankaan niin paljon eroa tehdä. Ainakin 156:n tankki kiemurtelee pitkin pohjan kaikkia koloja, joten luulisi, ettei muuta mittauskeinoa ole, kuin laittaa sinne tarkan mittarin läpi nestettä.
Jonkin verran olen huolissani aseman mittarien rehellisyydestä, 27.6.2005 tankkasin 156:een 66.19 litraa.
VMP
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
^Tietysti poikkeusia (ja laitevikoja) saattaa olla, mutta kyllähän jakelumittareille tehdään lakisääteinen tarkastus joka toinen vuosi. Lähes kaikki markkinoilla olevat jaleklumittarit antavat kuluessaan / vikaantuessaan ns. pitkää mittaa, eli antavat enemmän, kuin näyttö näyttää, eli sikäli asiakas hyötyy viallisesta mittarista ja tämä taas on melko suuri intressi öljy-yhtiöille pitää laitteensa kunnossa.
PePe kirjoitti:Millähän systeemillä nuo tankkien ilmoitetut vetoisuudet oikein onkaan määritetty?
Varmaan lonkalta... Sama tuntuu pätevän siihen miten ajotietokone laskee keskikulutusta ja hetkellistä kulutusta. Ainakin omassa keskikulutus on kokoajan noin litran todellisuutta vähemmän. 10,6 se enimmäkseen näyttää ja tankkausten yhteydessä kun laskeskelee, niin 11,5 - 11,8 on ollut lähellä totuutta. Ajoni on melko sekalaista, eli kultus lienee sitä mitä kuuluukin.
Toinen mikä ihmetyttää on itse polttoainemittarin toiminta. Ensimmäiset sata km tankkauksesta se laskee noin 1/8 osan verran, mutta kun trippi alkaa lähestyä 200 km, on neula syöksynyt puolen tankin tietämille. Sama vauhti jatkuu vielä hetken kunnes neulan vapaa pudotus kohti tyhjää rauhoittuu neulan osoittaessa tankissa olevan vielä 3/8 osaa jäljellä. Siitä bensavalon syttymiseeen saakin ajella sitten reilusti lisää.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
Sama laskutapa 166:ni tieturilla - ja samat kulutuslukemat.mml kirjoitti:Ainakin omassa keskikulutus on kokoajan noin litran todellisuutta vähemmän. 10,6 se enimmäkseen näyttää ja tankkausten yhteydessä kun laskeskelee, niin 11,5 - 11,8 on ollut lähellä totuutta.
Toinen mikä ihmetyttää on itse polttoainemittarin toiminta. Ensimmäiset sata km tankkauksesta se laskee noin 1/8 osan verran...
Tankki ei sen sijaan 166:seni mittarin mukaan koskaan ole täynnä. Vaikka bensiiniä valuisi täyttöputkesta ulos, niin mittari mukaan 1/8 mahtuisi vielä.
69 litraa sinne kai pitäisi mennä, jotkut speksit väittävät, että 73... Näillä hinnoilla 100 euroa paukahtaa, jos täyden tankillisen ostaa (=vanhassa rahassa siis 600 mk tankillinen)
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Mä olen tässä ihmetellyt, miten saatte niin pieniä kulutuslukemia aikaiseksi?. Mulla dieseli imee pätkäajossa 10-11 litraa satasella siististi ajeltuna, matka-ajossa pääsee kahdeksan vaiheille jollei innostu liikoja ohittelemaan.
Ja joo, suuttimet vaihdettiin muutama viikko sitten ettei siitäkään voi johtua. Mutta ei se suutinjuttu mitenkään kulutukseen alentavasti vaikuttanut, päinvastoin kai.
Ja joo, suuttimet vaihdettiin muutama viikko sitten ettei siitäkään voi johtua. Mutta ei se suutinjuttu mitenkään kulutukseen alentavasti vaikuttanut, päinvastoin kai.
Jaha. Ei kai se sitten niin tarkkaa ole mitä ne mittarit näyttää. Täytyykin ihan piruuttaan ottaa asiaksi päästä tankille seuraavan kerran mahdollisimman pian bensavalon syttymisen jälkeen ja samalla tarkistaa range-näytön lukema (miksei useammankin niin saa vähän vertailupohjaa). Voi sitten laskea suuntaa antavasti paljonko mehua on vielä siinä kohtaa jäljellä kun taas lorottaa tankin täyteen ja verrata sitä tieturin käsitykseen siitä miten pitkään gason olisi vielä pitänyt riittää.Alfieri kirjoitti:Sama laskutapa 166:ni tieturilla - ja samat kulutuslukemat.
Tankki ei sen sijaan 166:seni mittarin mukaan koskaan ole täynnä...
OT: Yksi anturi vielä lisää mikä ei tiedä kuusta eikä maasta juuri mitään on ulkolämpömittari. Liikaa näyttää näillä keleillä. 2- 3 astetta on ylimääräistä taulussa jatkuvasti. Muistelen joskus täällä lukeneeni että on tarkempi kun on enempi lämmintä. Miten sekin lienee mahdollista?
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.