75 ts:n lämmöt

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

75 ts:n lämmöt

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kaverin autossa lämmöt nousee ajossa vain n. 60C:n paikkeille ja pitkän tyhjäkäynnin jälkeen n.80C:een. Ja mikä parasta, niin lämmintä ilmaa kabiiniin ei juuri tule. Antamalla kierroksia tulee hetken haaleaa ilmaa, mutta jäähtyy sitten taas.

Termarin vaihdon jälkeen ei mitään vaikutusta. Paisuntasäiliössä on sitä öljymähnää ja säiliöön tulee kuulemma vähän kuplia käytettäessä. Öljyjen seassa ei vettä, eikä vedet häviä mihinkään.

Tuntuis siltä, että lämpömittari olis kahvilla ja vedet ei kiertäs lämmityskennossa juur ollenkaan. Voisko kenno olla tukossa öljymähnästä tai vaikka ilmauksen tarpeessa? Ja voisko se lämpömittarin anturi olla sen öljymähnän peitossa ja näyttää sen takia väärin?

Omassa autossa kuudenkympin lämmöissä tulee jo aika lämmintä ilmaa, mutta kaverin autossa ei tuu yhtä lämmintä edes 80C:ssa. Mittarin näyttäessä 60C ei kättä pysty pitämään venakopassa montaa sekuntia, joten varmasti on enemmän lämpöä.

Niin, oliko sille lämmönsäätimelle joku sähköventtiili? Saman kaverin eräässä entisessä autossa(myös 75ts) venttiili oli käsittääkseni ohitettu jollain nappulaalla, josta sai lämmön päälle ja pois. Kävi mielessä, että se venttiili vois myös olla rikki.

Jäähdytysjärjestelmän pesu vois olla paikallaan. Onko kellään kokemusta nesteiden sekaan lisättävistä pesuaineista?

Heittäkäähän vinkkejä! :|

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Oireet passaa just siihen että ois lievää "kansivikaa".Eli jostakin pääsee (pako)kaasua jäähdytysnesteeseen hieman ja se kertyy pikkukierroksilla lämmityskennoon estäen nesteen kiertoa siellä.Kierroksia lisäämällä saat kaasun liikkeelle ja nestekierto lämmittää kennon.
Työmaalla käytettiin Forten öljyn poisto ainetta,minusta toimi tosi hyvin.Tosin tosi pahalta haisi.....
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Vaikuttaako se myös käyntilämpötilaan vai voidaanko olettaa, että lämpömittari näyttää omiaan?

Myös tyhjäkäynti on kova, muistaakseni 1100- 1200rpm. ja lämpöjen noustessa kuulemma kovenee entisestään. Autossa on vapaavirtaussuodatin ja sain myös sellaisen kuvan, että bensanpaineita olisi nostettu...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos jäähdytysjärjestelmään pääsee "ilmaa" niin mittari voi näyttää omiaan. Anturinhan on tarkoitus uiskennella nesteessä ja mittaustulos muuttuu jos nesteen tilalla onkin kaasua.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Paria 75 rämpänneenä en kyllä lämppärikennon nesteen kiertoon vaikuttavasta sähkösysteemistä ole kuullut tai törmänny.Joissakin uudemmissa ilmastoiduissa autoissa on sähköventtiili joka sulkee lämpökierron käyttäessä ilmastoinnin täyttätehoa.Tosin niistäkin huonot kokemukset...sai vaihtaa useamman... :crazyeyes:
Tuossahan 75:ssa on termostaattinen lämmitysohjaus eli sen pitäisi pyrkiä pitämään lämmöt tasaisena,tosin yleensä se on vanhemmiten rikkoutunut ja huomaa siitä että lämmönsäätö on melkei on/off eli ekalla "sentillä" on kaikki säätö...sen jälkeen loppu pyörityksellä ei merkitystä.Itsellä alkuu toimi oikein mutta sitten meni just tuollaiseksi.Isällä toimii vieläkin.Sen toimintaahan ohjaa se termostaatti lenkura lämm.kennon edessä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Ahaa.. Taas vähän viisaampi :)

Eilen näin kaverin ja puhui, että nyt käy ihan normaalilämpöisenä. Lämmintä ei kyllä vieläkään tule...

Vastaa Viestiin