166, 2.0 TS vai 2.5 V6?

Alfoista

Valvoja: Moderators

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

166, 2.0 TS vai 2.5 V6?

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Asun täällä Belgiassa ja nyt on tarkoituksena ostaa vähän käytetty 166. Löytyi pirun nätti vuosimallia 2003 ja ajettu vain 38000, kaikilla mahdollisilla varusteilla. Mutta 2.0 TS moottorilla, josta on tullut luettua kaikenlaista jobinpostia palstalta, ilmivikaa ja hihnan katkeamisia ainakin.

Miten paljon varmempi ja kestävämpi olisi kutoskoneella? Lähinnä tuolla pienemmällä, koska täkäläisissä oloissa 3.0:n rekisteröinti ja käyttömaksut olisivat hurjan kalliit.
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

En osaa sanoa kuinka paljon kestävämpi V6 on, mutta itsellä on ollu 156 TS 120 tkm ja 166 TS 120 tkm mittarissa ja suurin ongelma oli 156sessa oli vesipumpun rikkoutuminen 118 tkm:n kohdalla. 166sessa olis jakohihna varmaan katkennut, jos ei ois tarkistettu 100 tkm:n kohdalla ja huomattu, että kiristimen säätövara lopussa. Omien kokemusten perusteella TS pelaa ihan hyvin - nuo em. varauksin, mutta vesipumppu kannatta avaihtaa joka hihnanvaihdon yhteydessä ja tarkistaa hihnan ja kiristimen kunto viimeistään 40 tkm dellisestä vaihdosta. (kop kop) :-D

Olisin ittekki ottanu 166sen mielellään V6sena, mutta TS tuli niin hyvään hintaan vastaan, että minusta se oli hyvä vaihtoehto.
MP

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

edullisemmalla pääset joka asiassa 2,0 koneella:

- Kulutus inhimillinen
- varaosat ja huollot yleensä edullisempia
- Päästöt/verotus
- V6-koneista harvassa normaalissa korjaamopaikassa edes lähtevät hihnaa vaihtamaan...
- Vähemmän kuluu "spärdäreitä"... :mrgreen:
Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

T.S:n suorituskyky on ihan kestorajoilla. Vaikka ikä on vienyt kisahengen niin saisihan tuo pirteämpi olla.
En kyllä T.S:ää parin ongelmakohteen takia jättäisi valitsematta. Eli hihna lyhyemmälle vaihtovälille ja vaikkapa se tasapainoakselihihna pois.
Osaatko itse huoltaa/korjata? Jos osaat niin normiosissa ei paljoa tule eroa. Mutta tuota V6:sta on kalliimpaa teettää.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

En osaa itse tehdä juuri muuta kuin lisätä bensaa. (Enkä näissä Pelkian oloissa aina sitäkään; bensavuokra-autoon valitsin kerran vahingossa kylmällä asemalla dieselipumpun, enkä saanut koskaan takaisin automaattiin jo laitettua seteliä.)

Senpä vuoksi kutoskoneisen huolto- ja bensakustannukset huolettavatkin. Mutta eikö TS:ssä ole se yleinen vika, joka aiheuttaa sen dieselmäisen äänen? Happitunnistin vai muuttuva venttiilien ajoitusko se oli? Niin luulis että jos sen/ne joutuu vaihtamaan niin kustannusetu TS:stä haihtuu aika äkkiä ilmaan kutoseen verrattuna.

Mikäs se hyvä vaihtoväli olisi? Olikos se kutosen vaihtoväli lyhyempi?
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

jokipoika kirjoitti:Mutta eikö TS:ssä ole se yleinen vika, joka aiheuttaa sen dieselmäisen äänen? Happitunnistin vai muuttuva venttiilien ajoitusko se oli?

Mikäs se hyvä vaihtoväli olisi? Olikos se kutosen vaihtoväli lyhyempi?
Imunokan ajoituksen muunnin ääntää. Tuo on helppo havaita kun auton laittaa käyntiin => yhtä helppo tinkiä hinnasta alennusta. (Tätä ei siis V6 moottorissa ole) Ajoituksenmuunnin maksanee vajaa 200eur, vaihto kannattaa tehdä jakopään remontin yhteydessä. (Lähestyvä hihnaremontti toinen mahdollinen tinkimispaikka)

Suomen oloissa taitaa 60tkm / 3v olla TS:lle (ja JTS:lle?) ehdoton yläraja, V6 ei taida ihan niin nirso olla, hyvällä tuurilla saattaa kestää jopa 80tkm. Hihnan vaihdossa ei käytännössä ole yhtään pelivaraa.
VMP

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Ehdottomasti V6 jos voit valita.

Itse vaihdoin aikanaan kuutosesta 2 litraiseen niin pettymys oli todella suuri, Ei siinä ole mitään luonnetta ja äänetkin puuttuu.

Pidän tuota kuusnepassa olevaa vanhaa moottoria parempi luonteisena kuin tuota uudempaa.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Twin Spark on hieno moottori, pidän siitä todella. Mutta V6 on vielä hienompi, siis nimenomaan 166:een, jossa suhteellinen painonlisä ei ole niin ratkaiseva. Se näyttää, kuulostaa ja tuntuu hyvältä. Siis V6 ehdottomasti - ellei käy niin kuin MP:lle: "Olisin ittekki ottanu 166sen mielellään V6sena, mutta TS tuli niin hyvään hintaan vastaan, että minusta se oli hyvä vaihtoehto."

Janoinen se V6 on, ja jos sen parhaista ominaisuuksista haluaa nauttia, niin bensapumpulla saa käydä yhtenään. Toisaalta, jos kulutuslukemilla on ratkaisevaa merkitystä, kannattaa valita joku muu kuin Alfa Romeo.

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

jokipoika kirjoitti:...bensavuokra-autoon valitsin kerran vahingossa kylmällä asemalla dieselipumpun,...Mutta eikö TS:ssä ole se yleinen vika, joka aiheuttaa sen dieselmäisen äänen?
Öö, voisko 2.4 JTD olla vaihtoehto? :oops:
Kuva

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Mutta eikös TS:ssäkin ole kivat äänet? Minulla oli aikanaan 164 TS ja siinä ainakin oli kiva kurnutus imuäänissä. Vai onko 166:ssa eri äänet (sitä en ole vielä ajanut)
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Minusta 166 ja 156 TSsäkin on kivat moottorin äänet. Ainakin muihin uudehkoihin 4-sylinterisiin verrattuna - myös Alfoihin - JTS eri versiot.
MP

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Tämä on helppo: oman kokemuksen mukaan ehdottomasti V6.

Takana noin 5 vuotta 2.0 TS 16V moottorilla ja samoin lähes 5 vuotta 2.5 V6:lla. En keksi mitään huonompaa V6:ssa kuin vajaat 2 litraa suurempi kulutus. Kaikki muu on parempaa.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Ehdottomasti v6,ja eikös Belgiassa toi bensa ole suht edukasta Suomeen verrattuna?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

jokipoika kirjoitti:Mutta eikös TS:ssäkin ole kivat äänet? Minulla oli aikanaan 164 TS ja siinä ainakin oli kiva kurnutus imuäänissä.
Kyllä siinä vanhassa alukoneessa olikin neloskoneeksi hyvät puheet, broidi totesi uudemman kuulostavan Ooppelilta... 16v rautapata kiertää kyllä korkeammalle mutta mielestäni siinä ei muuta suvereenia sitten olekaan; Hihna-, variaattori- ja tyhjäkäynnin heijausongelmat, kalliit tulpat, hajoavat ilmamassamittarit, YKK-tunnistimet ja lambdat yms. Bensaakaan ei tuntunut menevän ainakaan vähempää kuin kasitappisessa, voimaa vehkeissä on suunnilleen saman verran jos sillä 16v:llä sattuu olemaan ehjä päivä.

Yhden olen omistanut, toista tuskin tulee.

166:seen ilman muuta joko V6 tai JTD, käyttötarkoitus ja lompakon paksuus ratkaisevat noiden väliltä.

Tämähän oli vain minun mielipiteeni.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: kalliit tulpat, hajoavat ilmamassamittarit, YKK-tunnistimet ja lambdat yms.

166:seen ilman muuta joko V6 tai JTD, käyttötarkoitus ja lompakon paksuus ratkaisevat noiden väliltä.
Tulppien kalleus on suhteellista (pitkä vaihtoväli) eivätkä ilmi tms. muut anturiviat rajoitu pelkästään 16V TS:n ongelmiksi (samoja häiriöitä muissakin kuin Alfoissa).

JTD lienee "fiksuin" moottori tuohon 166:een, V6 hauskin ja TS tarpeettomin ja alimitotetuin, itsekin päätyisin V6 / JTD linjalle :-D
VMP

Avatar
Riccardo
Viestit: 497
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Makukysymys...

Onhan V6 kaikinpuolin makea, mutta ei T.Spark mikään huono ole... Imuäänet on kivat 4 tonnin paikkeilla ja siitä ylös. Parempia pakoääniäkään ei neloskoneesta voi ulos saada. :wink:

Liikenteen rytmissä pysyy ja reilusti ylikin. Talvirajoituksilla matka-ajossa alle 7 litraa satasella, ei paha.

NGK Tulpat, 8 kpl saa saksasta alle 100:lla eurolla. 100 tkm vaihtovälillä saman hintaiset siis kuin peruskinnereissä normitulpat.

Ilmin vaihdoin alkusyksystä, paikallisesta Bosch-liikkeestä 108 euroa. En nyt sanoisi katastrofihinnaksi...

Muuten Lambda on myös alkuperäinen Bosch ja vaihtoväliksi on määritetty 160 tkm, eli sen ei pidä ollakaan ikuinen!

Yhteenvetona kuitenkin, V6:sen kuitenkin itsekin ottaisin, jos hinta/kunto olisi molemmilla yksilöillä sama.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^^ Joo, ei se tulppien vaihto sadantonnin vaihtovälillä mikään kummoinen kustannuserä ole. 8v Sparkissa sekin vaan oli selvästi pienempi. Ilmamassamittarimurheitakin taitaa olla kaikissa Alfan 90-luvun lopun moottorityypeissä lukuunottamatta V6 Turboa, eivät ne kasitappisessakaan täysin ongelmattomia olleet (huohotusliman jäätyminen mittariin talvella) mutta eivät kuitenkaan samalla tavalla "huolto-osia" kuin uudemmissa.

Tuohon viimeiseen virkkeeseesi ei mitään lisättävää 8)
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Osta 06/95 tai vanhempi alfa ni ei tarttee miettii jakohihnaa olleskaan ! Itellä on 02/95 , eli aika tarkkaan viimenen "aito" alfa .

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

130 kymppiä oli tulppasatsi muistaakseni Heikalta. 100 tkm:n välein jos sen vaihtaa nin just kestää lompsa sen. Ne on helppo vaihtaa ilman ylimääräsitä purkamista. Yhtään anturia, ilmamassamittaria tai tyhjäkäyntimoottoria ei oo menny itsellä kummastakaan omistamastani TSstä. Seuraavan hihnanvaihdon yhteydessä tod. näk. ajoituksenmuunnin pitää vaihtaa. Toki ajettukin on ollu molemmilla vain se 120 tkm.

Kiihtyvyysherkuttelut tulee itsellä hankittua sulalla kelillä lähinnä moottoripyörällä ja auto tuntuu joka tapauksessa laiskalta prätkään verrattuna oli se V6 tai TS.

Edellen olen sitä mieltä että myös TS-kuulostaa hyvältä. 166 on hiljanen, mutta moottorin murina aon kaivettu sopivasti esille myös TSstä - ei siitä mihinkään pääse. Esim 159ssä ei samoja hyviä ääniä enää ole ja 156 JTSstä ne myös puuttuvat.

Osta V6, jos siltä tuntuu, mutta minusta ei TSsää kannata hylätä vikaherkkyden vuoksi jos se muuten tuntuu OKlta. Suorityskykyasiat on sitte erikseen.
MP

Avatar
Kotter
Viestit: 87
Liittynyt: 19 Touko 2007, 22:16
Car(s): 166 3.0 & 2.5 -99
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Kotter »

Perheestä sattuu löytymään molemmat, V6 tosin tuolla kookkaammalla myllyllä. Kummatkin hienoja koneita, joten väärin et voi valita mitenkään.

Jos jotain täytyy heittää, niin järjellä ajatellen valitse tessu, tunteella ajatellen V6.

Vinkki: Jos päädyt hankkimaan kakslitraisen, kierrä sen jälkeen veekuutoset kaukaa (tai älä ainakaan erehdy tyyppäämään). Saattaa iskeä harmitus jossain vaiheessa..

makedo
Viestit: 45
Liittynyt: 25 Heinä 2006, 16:15

Viesti Kirjoittaja makedo »

Järkevää valintaa ei taida olla ihan iisiä löytää. Fiilispohjalla jos menee, niin V6 ja 30% käyttökuluihin lisää. Sama prosenttiluku pätenee vakuutuksiin ja huoltohommiinkin. Jos nyt kuitenkin on retkahtanut alfamaailmaan, niin pointti ei voi olla pienin mahdollinen kustannus/vaiva. Ota V6 ja nauti ajosta niin pitkään kuin autoilla ylipäätänsä ajetaan...muutama vuosi vielä. :evil:
vinohrady

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

2.0 V6 turbot taitaa olla harvassa ja jo "vanhoja"?
Tuossa jota olet katsellut on jo vissiin 6-lovinen. Itse tulee harmiteltua 5-lovisen lyhyttä 5.vaihdetta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
jokipoika kirjoitti:Mutta eikös TS:ssäkin ole kivat äänet? Minulla oli aikanaan 164 TS ja siinä ainakin oli kiva kurnutus imuäänissä.
Kyllä siinä vanhassa alukoneessa olikin neloskoneeksi hyvät puheet, broidi totesi uudemman kuulostavan Ooppelilta... 16v rautapata kiertää kyllä korkeammalle mutta mielestäni siinä ei muuta suvereenia sitten olekaan; Hihna-, variaattori- ja tyhjäkäynnin heijausongelmat, kalliit tulpat, hajoavat ilmamassamittarit, YKK-tunnistimet ja lambdat yms. Bensaakaan ei tuntunut menevän ainakaan vähempää kuin kasitappisessa, voimaa vehkeissä on suunnilleen saman verran jos sillä 16v:llä sattuu olemaan ehjä päivä.

Yhden olen omistanut, toista tuskin tulee.

166:seen ilman muuta joko V6 tai JTD, käyttötarkoitus ja lompakon paksuus ratkaisevat noiden väliltä.

Tämähän oli vain minun mielipiteeni.

Tähän nyt on pakko kommentoida.
Kasiventtiilinen on mielestäni munaton vääntäjä, 16v jengaa kuten Alfan pitääkin.
Puheet on ainakin mun GTVssä paaaljon hörisevämmät (miten ne on sen tehneetkin, ollaan usein ihmetelty) kuin 75 ts padassa.
Osista en osaa sanoa, koska yli 2 vuotta jokapäiväisessä käytössä ei ole vielä hajonnut mitään..
- Alfaholic -

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

heh melkoinen väittely päällä tässä ketjussa.. :wink:
jos itse olisin vastaavaa valintaa tekemässä niin ehdottomasti kyseeseen tulisi V6:n..tulee tosiaan hieman kalliimmaksi ylläptää ja imaisee menovettä enemmän mutta mielestäni TS:kone on todellakin alitehoinen 166:n kokoiseen autoon..toki liikenteen mukana pysyy mutta mitään räjähtävää suorituskykyä on turha odottaa..

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

90 kirjoitti:heh melkoinen väittely päällä tässä ketjussa.. :wink:
jos itse olisin vastaavaa valintaa tekemässä niin ehdottomasti kyseeseen tulisi V6:n..tulee tosiaan hieman kalliimmaksi ylläptää ja imaisee menovettä enemmän mutta mielestäni TS:kone on todellakin alitehoinen 166:n kokoiseen autoon..toki liikenteen mukana pysyy mutta mitään räjähtävää suorituskykyä on turha odottaa..
Samaa mielipuolta edelläkirjoittaneen kanssa, tismalleen.
Onko Alfan hankinnassa mitään järkeä on sitten ihan toinen asia 8)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jappe kirjoitti:Kasiventtiilinen on mielestäni munaton vääntäjä, 16v jengaa kuten Alfan pitääkin.
Puheet on ainakin mun GTVssä paaaljon hörisevämmät (miten ne on sen tehneetkin, ollaan usein ihmetelty) kuin 75 ts padassa.
Njaa. Njoo. Omat kasitappikokemukset on lähinnä 164:llä hankittuja, siihen se vääntävä kone sopi oikein hyvin. Eihän se tosiaan erityisen hyvin kiertänyt.

GTV:n kone taas ei toiminut kunnolla kuin ajoittain, sen luonteesta ei voi isompia mennä sanomaan, mutta en sen äänistä mitenkään ihmeemmin innostunut. Pienillä kierroksilla surisi kuin Uuppeli, isommilla taas piti sen sortin ulinaa että Ahvenistolla tuli moneen kertaan mietittyä josko joku apulaitteen hihnapyörän laakeri on sökö. Ei sieltä vaan mitään vikaa löytynyt, eikä "ylimääräistä" ääntäkään irronnut alle neljän tonnin kierroksilla. Kai sen sitten pitikin olla tuollainen.

Alu-TS:n kurkkuääni taas oli omaan korvaan oikein makuisa. En muista että vastaan olisi tullut toista ruiskukonetta, joka kuulostaisi siltä kuin siinä olisi sordiinolla varustetut tuplakaasarit.

Makuasia varmaan, mutta mieluummin istuttaisin yli puolentoista tonnin lossiin vääntävän kuin kiertävän koneen. Tai molemmat, eli V6:n :wink:

Edit: Japen 16v taitaa olla alumiinisella venakopalla? Mulla oli uudempi muovikoppainen, pitäisi joskus päästä kuuntelemaan onko niissä jotain ihmeempää eroa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Ilmeisesti noiden patojen imuäänien vaimennuksessa on eroa.
broidin spiderissäkään tuota hörinää ei kuulu, ainakaan yhtä selvästi. vm-99.
..paha sanoa avoautossa.
Nimenomaan noiden venttiilikoppien välillä täytyy olla eroa, koska Rollen 155 hörisi myös miehekkäästi :roll:
- Alfaholic -

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

^Niin munkin 155 superissa oli hyvä nuotti mutta ei enää tässä muovilla peitellyssä.

Toivottavasti opin virheistäni ja seuraava on kuutoskoneinen.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Muovimoottorin imuääniäkin saa paremmaksi kun poistaa imuputkistosta "tarpeettomat" roinat pois. (eli vaihtaa GTA röörin sen etulokarin sisällä olevan resonaattorin tilalle ja heivaa trumpetin hevon kuuseen putsarikotelosta, nämä siis 156:ssa, varmaan sovellettavissa myös 166:een)
VMP

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Konkretisoidaan asiaa. TS vaihtoehto on siis 2003 vuosimallia, ajettu 38000, hihna vaihdettu 5000 km sitten. Ollut jonkun täkäläisen edustuston käytössä, kaikki huollot muutenkin tehty.Hienot 17 tuuman vanteet, kaikki varusteet. Hintapyyntö 9495.

http://fr.autoscout.be/Details.aspx?id=125083987

Kutoskoneinen on 99-vuosimallia, ajettu 70000. Ei huoltokirjaa, mutta kuulemma tietokoneelta saadaan huoltotiedot. Koska tämä on alunperin leasing-yhtiöltä, kilometreistä on oikeustakuu. Auto on kuitenkin ollut käyttämättä viimeiset 3 vuotta ja koska myyjän mukaan jakohihna pitää vaihtaa 90000 välein, niin sitä ei ole vielä vaihdettu koskaan. Varusteista puuttuvat CD-soitin ja navigointi. Hinta tonnin vähemmän kuin edellinen.

http://fr.autoscout.be/Details.aspx?id=36418877

Mielipiteitä, anyone?
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Eka olis varmasti turvallinen ja järkevä ostos.
Toisessa on varmasti vielä tinkimisvaraa jos on seisonut 3v :roll:
- Alfaholic -

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Tuo automaatti ei kai ole saanut juuri kehuja?

Kyllä näistä tuo Tessu tuntuu varmemmalle valinnalle.

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Päivitystä...

Kutoskoneinen putoaa pelistä. Myyjä ei halua vaihtaa/vaihdattaa jakohihnaa ja jos se on ollut vaihtamatta jo 9 vuotta, niin eihän sillä uskalla ajaa edes liikkeestä kotiin.

Tuo TS sen sijaan täyttää moottoria lukuunottamatta kaikki toiveeni. Pidän vuosimalleja ennen kasvojen kohotusta kauniimpina sekä sisältä että ulkoa ja tämä on viimeistä vuosikertaa sellainen. Vähän ajettu, huollot tehty ja ainakin kun vertaan Belgian hintatasoon, on myös kohtuupyyntö. Jotkut pitävät puusomisteita muovisen näköisinä, mutta minä pidän niistä. Myös 17 tuuman vanteet ovat kauniit, sekä siniharmaa väri on mielestäni paras 166:seen. Siihen taas sointuu hyvin vaaleanharmaa nahkaverhoilu. Varustepuoli on ns. kaikilla herkuilla ja siinä on myös kehutut Xenon-valot.

Vaihteistokin on 6-vaihteinen manuaali, joka lienee paras optio?

Tässä oli vaihdettu jakohihna ja muut kilkkeet 22000 km kohdalla 2006 kesällä kolmen vuoden päästä käyttöönotosta. Ajoaikaa seuraavaan vaihtoon on siis 22000 km tai puolitoista vuotta. Samalla oli vaihdettu ajoituksenmuunnin. Tiedä sitten onko se hyvä vai huono merkki (siis että se olisi mennyt rikki jo parin kympin jälkeen)?

Huomenna koeajolle. Alfakuume nousee ja oleminen ei ehkä kohta olekaan enää sietämättömän kevyttä...

Ai joo, unohtui mainita että aiempi ja ainoa omistaja on Delegazio industriale Italia tai jotain sellaista. Ne varmaan on Alfaa osanneet kohdella hyvin.
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Juu, noilla varusteilla mahdollisimman järkevä ja edustava hankinta!
Omassa 147:ssa on 2.0 TS ja voin kyllä uskoa, että 166 ei tunnu miltään raketilta sillä.... 6 lovinen laatikko jeesaa kyllä. Mutta mun mielestä Alfaan kuuluu vähän sellainen "enemmän vähemmästä" meininki. jkaikkineen ylläpidon suhteen (varsinkin teetettynä) tuo on paljon edukkaampaa kuin V6:n kanssa eläminen.
Sitäpaitsi isot moottorit on passe nykyään:-)

Avatar
Riccardo
Viestit: 497
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Osta nyt ihmeessä se T. Spark! Voisin melkein jo autoa näkemättä ostaa tuollaisen kuulopuheiden perusteella... :wink:

Alfistit ovat vain tottuneet erilaiseen suorituskykyyn, ei T. Spark niin laiska ole kuin täällä puhutaan. Verrataan samaa kokoluokkaa: A6, 5-sarja, E-sarja, S80, väitän että samankokoisella moottorilla Alfa pesee koko porukan mennen tullen.

Samaa mieltä myös, "kasvojenkohotus" ei ole niin tyylikäs kuin alkuperäinen "naama".

Onnea hankinnan johdosta! :-D

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Riccardo kirjoitti:Osta nyt ihmeessä se T. Spark! Voisin melkein jo autoa näkemättä ostaa tuollaisen kuulopuheiden perusteella... :wink:

Alfistit ovat vain tottuneet erilaiseen suorituskykyyn, ei T. Spark niin laiska ole kuin täällä puhutaan. Verrataan samaa kokoluokkaa: A6, 5-sarja, E-sarja, S80, väitän että samankokoisella moottorilla Alfa pesee koko porukan mennen tullen.

Samaa mieltä myös, "kasvojenkohotus" ei ole niin tyylikäs kuin alkuperäinen "naama".

Onnea hankinnan johdosta! :-D
no itse olen ajellut lähinnä kuusipyttyisillä alfoilla ja omiin kokemuksiin perustuen moinen tuntui suorastaan mopolta eli kyllä sitä potkua voisi enemmänkin olla mutta ei kyseinen 166 TS varmaankaan huono valinta ole, kilometrien perusteella luulisi olevan kuitenkin uudenihkeässä kunnossa.. :wink:

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

Kotter kirjoitti:Perheestä sattuu löytymään molemmat, V6 tosin tuolla kookkaammalla myllyllä. Kummatkin hienoja koneita, joten väärin et voi valita mitenkään.

Jos jotain täytyy heittää, niin järjellä ajatellen valitse tessu, tunteella ajatellen V6.

Vinkki: Jos päädyt hankkimaan kakslitraisen, kierrä sen jälkeen veekuutoset kaukaa (tai älä ainakaan erehdy tyyppäämään). Saattaa iskeä harmitus jossain vaiheessa..
Täytyy kompata kotteria siinä mielessä että hänhän omistaa mun (lue : vaimon) entisen kolmilitrasen 166:n ja kun taas minä jouduin vaihtamaan sen kolmilitraseen GTV:hen kun vaimo sitä niin kovasti halusi... 8)

Olen se minäkin tavan äijä.... muija pöristelee kolmilitraisella ja minä tyydyn TS:ään.. :mrgreen:

166V6 on sellainen auto,että jos sen kerran koeajat,niin se on sun kotipihallas....vaikkakin nykyisillä bensan hinnoilla yhtä järkevä ostos kuin esim tuo meidän GTV, mutta nautinnoistahan pitää maksaa... :shock:
QUORTHON 1966-2004

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onpas uskomattoman hieno T.S:sä. Vanteet ja väri on onnistunut yhdistelmä.
Ei tuo T.S:ssä ole "toivoton". Ollaan jo 3 vuotta menty sillä. Mutta on tilanteita missä toivoisi auton olevan tempperamenttisemman. Toki ajotyyli, maasto ja lasti määrää jo paljon mikä moottori olisi ihanteellisin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Tuota piti vielä kysymäni kun HS:n vikasarja listaa 166:sen vikoja, niin jakohihnaongelmia sanotaan olevan vuosimallissa 1999 ja monia muitakin vikoja yksilöidään nimenomaan vuosimalleihin 1999-2000 ja jos uudemmille, niin dieselmoottoreille.

Onkohan tuossa myöhemmissä vuosimalleissa oikeasti laatu parantunut ja/tai ongelmakohdille tehty jotain muutoksia vai eivätkö yksinkertaisesti uudempien vuosimallien viat ole ehtineet HS:n tilastoihin?

Sinänsä vikasarja näkyy päivitetyn ihan äskettäin.
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Voiskohan olla niin, että nuo vanhemmat yksilöt on olleet muovisella jakohihnan kiristimellä, joita aikanaan petti. Nykyään ovat metallisia.

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

taitaa rajoittua ainoastaan TS- koneisiin tuo hihnamurhe,mutta samaa sanoo tutkimus myöskin 156:sta sekä 155 16V:stä.

hihnan kiristinhän se heikko paikka noissa nimenomaan on,ja sen takia porsii.
Mulla tosin aikanaan porsi itse hihna 156:sta vaikka seuraavaan vaihtoon olisi ollut vielä 20tkm..... tuloksena 16 hammasta irtipoikki... :shock:

jotkut ovat laittaneet Ducato fiiatin remmin,joka on leveämpi,mutta täytyy vain tuoda nokkapyöriä hieman ulommas.
muistaakseni Heikalta sai tuota pakettia.. :?
QUORTHON 1966-2004

CHRdriver
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Tammi 2008, 23:17
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja CHRdriver »

KJS kirjoitti:Voiskohan olla niin, että nuo vanhemmat yksilöt on olleet muovisella jakohihnan kiristimellä, joita aikanaan petti. Nykyään ovat metallisia.
Meillä oli coupessa joskus muistaakseni juurikin tuommoinen muovinen kiristin... silloinhan coupesta hihna ruopas muutaman hampaan hihnasta vekeen :( Hihna oli ilmeisesti päässyt löysällä ja sen vuoksi ruopas.
Sen jälkeen ja kansiremontin jälkeen sinne kyllä tuli metallinen kiristin...
Yksi metallinen osa sentään sinne muovi viidakkoon :wink:

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

KJS kirjoitti:Voiskohan olla niin, että nuo vanhemmat yksilöt on olleet muovisella jakohihnan kiristimellä, joita aikanaan petti. Nykyään ovat metallisia.
Taitaa olla niin, että vuonna 2000 muutettiin virallisesti Suomessa jakohihnan vaihtoväliksi 60 tkm alkuoeräisen 120 tkm:n sijaan.

Nuo metallikiristimet on tulleet myöhemmin.
MP

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

MP kirjoitti:
Nuo metallikiristimet on tulleet myöhemmin.
Olisko siis tuossa 2/2003:ssa jo metallikiristin mahdollisesti?
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

^Täytyy olla metallinen kiristin, koska jakopääremontti on äskettäin tehty.

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Tämä juttu jatkuu yllättäen siten, että täällä ihanassa pelkianmaassa ei saa lainaa ilman aviopuolison (joka ei halua olla autonhankinnan kanssa missään tekemisissä) myötäallekirjoitusta. Nyt lähden hakemaan lainan Suomesta kun tuli muutakin käyntiä, mutta tällä välin tuo kaavailemani TS oli myyty.

Nyt voisi oikeastaan aloittaa väittelyn, kumpi on parempi, 2.0 V6 turbo vai 2,5 V6? Kutoskoneeseen olen päätynyt nyt kun tuo unelmatessu katosi kuvasta. Kaksilitraisessa on se etu, että vuosittainen käyttömaksu, joka lasketaan kuutiotilavuuden mukaan, on paljon pienempi.

Ajamassani 2.0 V6 turbossa oli aivan ihanteelliset puheet, paljon paremmat kuin eräässä melko uudessa 3.0 V6:ssa, jota kokeilin Suomessa. Minkälainen on 2,5 moottorinääni näihin verrattuna?

Kiinnostaisi myös, miten herkkä jakohihna on ajan suhteen, kun täällä on useinkin myynnissä yksilöitä joissa ajassa laskettu vaihtoväli on ummessa, mutta kun kilometreissä ei, niin hihnaa ei olekaan vaihdettu.
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Teoriassa ainakin tuohon turboon pitäisi homman olla helpompi ja halvempi. En tosin tiedä kuinka ahdas tila on, pitkittäismoottorissahan tilaa (joita olen vaihtanut) on reilusti eikä ole mitään korvakoita yms. edessä.
Tuo 12valvesta ei ole korviin kantautunut hihnaongelmia mutta ei niiden vaihtovälien kanssa kannata leikkiä. Yöunetkin on paremmat.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

^Niin munkin 155 superissa oli hyvä nuotti mutta ei enää tässä muovilla peitellyssä.
Hörisee edelleen mukavasti, powerfiltterillä lienee vaikutuksensa.. :-D

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Kaupat sovittu!

Päätin ostaa sen 2.0 turbon. Vuosimallia 2000, ajettu 89000, yksi omistaja ja kaikki huollot tehty ohjelman mukaan. Varusteista puuttuu oikeastaan vain sähköpenkit:

http://fr.autoscout.be/Details.aspx?id=128720337

Sain tingittyä 6500 ja vaihdatan jakohihnan itse.

Nyt täytyy vaan tottua tuohon ihanan kamalaan kameleonttiväriin, koska menisi ikä ja terveys etsiessä paremman väristä samoilla parametreillä.
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Voi Pyhä Romeo :shock: 8) ONNITELLUT aivan Mahtavasta Alfasta! :-D
Nothing beats cubic inch

Vastaa Viestiin