Ihmellinen tyhjäkäynti kylmänä..

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Tuomari
Viestit: 44
Liittynyt: 06 Marras 2006, 00:19
Car(s): ex-156 SW 2.0 JTS
Paikkakunta: Haukipudas

Ihmellinen tyhjäkäynti kylmänä..

Viesti Kirjoittaja Tuomari »

Oiskos kellään vinkkiä, mistä etsiä vikaa kun 156 1.8 super -04 rytkyttää tyhjäkäynnillä.. Tuntuu niin kuin kävisi kolimella, mutta kaasua polkaistessa ottaa kierroksia kyllä hyvin. Työmatkan ajettuani (n. 25 km) tyhjäkäynti on tasainen. niin ja lämpömittari ei nouse oikein yli 70 asteen paitsi kesähelteellä madellessa.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Ihmellinen tyhjäkäynti kylmänä..

Viesti Kirjoittaja silverine »

Tuomari kirjoitti:Oiskos kellään vinkkiä, mistä etsiä vikaa kun 156 1.8 super -04 rytkyttää tyhjäkäynnillä.. Tuntuu niin kuin kävisi kolimella, mutta kaasua polkaistessa ottaa kierroksia kyllä hyvin. Työmatkan ajettuani (n. 25 km) tyhjäkäynti on tasainen. niin ja lämpömittari ei nouse oikein yli 70 asteen paitsi kesähelteellä madellessa.
No termari on ainakin sökönä noista lämmöistä päätellen.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Tuomari
Viestit: 44
Liittynyt: 06 Marras 2006, 00:19
Car(s): ex-156 SW 2.0 JTS
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Tuomari »

Oulun deltassa käytin pari kuukautta sitten ja käyttivät piuhan nokassa. Tuloksena kiva lasku, mutta ei tulosta. Meinas korjaaja vain että ajele muutama viikko ja jos vika jatkuu niin tuo auto takas. paljonkos noi termarit maksaa suunnilleen?

Tuomari
Viestit: 44
Liittynyt: 06 Marras 2006, 00:19
Car(s): ex-156 SW 2.0 JTS
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Tuomari »

Voisko toi termari vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntiin? aika hullulta kuullostaa kylläkin.... :crazyeyes:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tuomari kirjoitti:Voisko toi termari vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntiin? aika hullulta kuullostaa kylläkin.... :crazyeyes:
Voi vaikuttaa, rikastaa seosta kylmällä koneella
VMP

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tuomari kirjoitti:paljonkos noi termarit maksaa suunnilleen?
Joitain kymppejä ne maksaa, katso vaikka näistä jos löytyis suoraan nettikaupasta, muuten soittamalla:

www.heikka.fi

www.tmuukkonen.fi

www.motonet.fi

Al Pappa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Syys 2004, 22:20
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Al Pappa »

laitoin tuohon ylemmäs ketjun, jossa kerrotaan juuri samasta viasta, jotta lueppa se "Tuomari".
Neljä kuukautta siedin superini rynkyttävää tyhjäkäyntiä.
Käynti oli kuin yksi muki olisi pois pelistä, koneen ollessa ns. puolilämmin, kierrosalueella 1200...1000. Lämpimänä ei mitään oireita, otti hyvin kierroksia jne.
Ja kun vihdoin DA:n sain uskomaan, että onhan myllyssä jotain vikaa (otin yhteyttä Deltamotoriin ja sieltä tuli vissiin komento), alettiin vikaa todella etsimään, testerit eivät näyttäneet mitään.
Vika löytyi viikon etsinnän jälkeen: ajoituksenmuuntimen venttiili jumitti määrätyssä lämpötilassa, määrätyillä kierroksilla. Ventiiliä putsattiin ja kait vähän hiottiin, nyt on superi pelittänyt loistavasti.
Vahinko vaan, superini vaihtaa kotia tammikuussa !
"pappa-alfisti"

Tuomari
Viestit: 44
Liittynyt: 06 Marras 2006, 00:19
Car(s): ex-156 SW 2.0 JTS
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Tuomari »

Kiitokset kaikille neuvoa antaneille! koitan ainakin nyt alkuun termarin vaihtoa ja jos ei se auta niin pajalle pitää superi suunnata. Oulussa varmaan löytyy muitakin alfan korjaajia kuin DA? huhja olen kuullut jostain Virho& joku muu korjaamo..

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Joo Virho & Raitiolle Patteritielle Alppilaan vaan jos on tarvetta johonkin viedä. Vaihtavat varmaan termarinkin murto-osa hinnalla mitä Deltassa.

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

Tuo vika kuulostaa ihan siltä että pitäis varmaan syventyä tuohon puoleen omassakin autossa, ihan vain kaiken varalta...

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=12614

Tuomari
Viestit: 44
Liittynyt: 06 Marras 2006, 00:19
Car(s): ex-156 SW 2.0 JTS
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Tuomari »

Nyt on alfa käynyt pajalla.. vesipumppu kilahti, jakoremmi vaihdettu, ylätukivarret vaihdettu, käsijarruvaijeri vaihdettu ja käyntivikaa etsitty... epäilynä lambdan perkule.. hinnat vaan ihmetytti n. 250 ekua kpl!!?? analysointi jatkuu ens viikolla.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Missä sitten lopulta käytit autoa? Hoitiko Delta hommat "takuun" piikkiin?

Tuomari
Viestit: 44
Liittynyt: 06 Marras 2006, 00:19
Car(s): ex-156 SW 2.0 JTS
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Tuomari »

Jees! nyt on Alfa kunnossa! Lambda vaihdettu, käy kuin italian auton kuuluukin! Virho&Raitiolla pistivät kuntoon. Ylätukivarren vaihdon jälkeen kuuluu kylläkin pientä kolinaa eestä, johtunee kuulemma ohjausakselin/ tai mikälie poikittainen akseli onkaan(ei tukivarsi), väljyydestä.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Hyvä että toimii taas!
Voipi olla vaikka koiranluu joka kolisee?!
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Avautumisketjussa allekirjoittanut kirjoitti:Ei sitten eilen aamulla lähtenyt 156 käyntiin. Tai sen verran lähti, että alkoi kauhea kolina kuulua konetilasta. Olisikohan hihna perkele mennyt. Vaihdettu noin vuosi ja 10tkm sitten.
Tänään lähti aamulla hinausauton kyydissä kohti Deltaa. Saa nähdä, kuinka iloisia uutisia tulee.
Eipä ollut hihna poikki. Eikä mitään muutakaan. Lähti torstaina Deltalla käyntiin, kun avaimesta väänsi.
Huoltovastaava kyllä osasi heti puhelimessa kysyä, olinko mahdollisesti edellisenä päivänä ajanut vain hyvin lyhyen matkan.
Olin tosiaan lauantaina vain siirtänyt autoa pihassa. Ja sunnuntaina ei lähtenyt enää käyntiin.

Nähtävästi joku kylmärikastus oli jäännyt päälle, ja siksi ei käynnyt tai kävi eri pytyillä miten sattuu. Sen verran hurjalta kuitenkin kuulosti, etten uskaltanut jatkaa yrittämistä.

Kaverin 3.2 Brerassa oli vastaavan tapainen ongelma. Se ei meinannut lähteä käyntiin, kun edellisenä päivänä oli siirtänyt pihassa pari metriä. Ei kuitenkaan pitänyt mitään kolinaa.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?

-tommi

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tommi kirjoitti:Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Jep.

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

No eipä olisi tuosta otsikosta keksinyt, enkä haussakaan siihen osunut.
Tyyppivika siis kuitenkin.

-tommi

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tommi kirjoitti:No eipä olisi tuosta otsikosta keksinyt, enkä haussakaan siihen osunut.
Tyyppivika siis kuitenkin.

-tommi
Vastaavaa on muissakin autoissa, ei siis pelkästään Alfan "ominaisuus" :-D
VMP

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Meni muutama sekuntia hakiessa tuota ketjua :-D "155TS" muistaakseni jutusteli, että johtuisi jotenkin venttiilien jumiutumisesta nykyaikasen bensan takia.

Avatar
TEMUZIN
Viestit: 154
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:54
Paikkakunta: Noormarkku

Ihmeellinen tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja TEMUZIN »

Otin tuosta topicista kiinni kun en parempaakaan löytänyt.

Oma 164:n kun käynnistetään niin, alkaa käydä mielestäni liian korkeilla
kierroksilla n. 2000-3000 rev/min. Kyllä sen moottorin korkean kierrosluvun
ymmärtäisin jos, konetta käynnistettäisiin ulkona kylmässä mutta, kun
minulla on etuoikeus omistaa lämmin talli niin, ihmetyttää siksi.
Kone käy noin viitisen minuuttia niillä kierroksilla sitten kyllä alkaa las-
keutua normaaliksi hiljakseen kun kone saavuttaa lämpöä lisää. Kyllähän
ymmärtäisin että , tyhjäkäyntitasaajan venttiili on kiinni alussa jolloin
seos on rikkaalla kierrosten ollessa suuria, mutta miksi lämpimästä tallis-
ta tilanne on tämä.
Sanokaa nyt alan koulutuksen saaneet ja muutkin kokeneet onko tämä
vain luuloa vai onko tässä jokin kikka takana.
Minulla on ihan samanlainen 89-mallinen 164:n ,eikä se ollut samaa.
Olisiko lämpötila-anturin kunnolla jotain tekemistä asian kanssa.

:roll:
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)

Avatar
TEMUZIN
Viestit: 154
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:54
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TEMUZIN »

Up ! :roll:
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)

Vastaa Viestiin