Väärin katsastettu
Valvoja: Moderators
Väärin katsastettu
Tapausselostus lyhennettynä:
1. Käytin Alfan ensimmäisessä määräaikaiskatsastuksessa. Päätös: Hylätty. Syy: Pakokaasupäästöt: OBD-vikakoodi P0221 (kaasuläpän/-polkimen asentoanturi).
2.Varasin Delta-autosta korjaamoajan auton myyjän takuuseen.
3. Tutkin AKE:n verkkosivut ja totesin, että Fiatilla ja Alfalla (mm.) on ihan oma vikakoodilistansa ja vain listassa mainitut vikakoodit ovat peruste katsastuksen hylkäämiselle. P0221 ei ole listassa.
4. Katsastustoiminnan esimies totesi, että hylkäyspäätös oli aiheeton ja suoritti jälkitarkastuksen ja kirjoitti rekisteröintitodistuksen.
5. Katsastusaseman kanssa sovittiin, että seuraava katsastus on ilmainen.
6.Delta-auto nollasi vikamuistin ja kirjoitti päästötodistuksen jälkitarkastusta varten, ja totesi, että mitään vikaa ei löytynyt, mutta jos vikakoodi ilmenee uudestaan, niin sitten pitää vaihtaa koko ikaasuläppäkoneisto tai ainakin vika-anturi.
Mitähän opimme tästä?
1. Käytin Alfan ensimmäisessä määräaikaiskatsastuksessa. Päätös: Hylätty. Syy: Pakokaasupäästöt: OBD-vikakoodi P0221 (kaasuläpän/-polkimen asentoanturi).
2.Varasin Delta-autosta korjaamoajan auton myyjän takuuseen.
3. Tutkin AKE:n verkkosivut ja totesin, että Fiatilla ja Alfalla (mm.) on ihan oma vikakoodilistansa ja vain listassa mainitut vikakoodit ovat peruste katsastuksen hylkäämiselle. P0221 ei ole listassa.
4. Katsastustoiminnan esimies totesi, että hylkäyspäätös oli aiheeton ja suoritti jälkitarkastuksen ja kirjoitti rekisteröintitodistuksen.
5. Katsastusaseman kanssa sovittiin, että seuraava katsastus on ilmainen.
6.Delta-auto nollasi vikamuistin ja kirjoitti päästötodistuksen jälkitarkastusta varten, ja totesi, että mitään vikaa ei löytynyt, mutta jos vikakoodi ilmenee uudestaan, niin sitten pitää vaihtaa koko ikaasuläppäkoneisto tai ainakin vika-anturi.
Mitähän opimme tästä?
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Väärin katsastettu
Katsastajakin on vain töissä...Alfieri kirjoitti: Mitähän opimme tästä?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Re: Väärin katsastettu
Nimenomaan - kukapa ei tekisi virheitäHepa kirjoitti:Katsastajakin on vain töissä...
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Väärin katsastettu
Joo, harva varmaan muistaa ulkoa nuo koodit mistä hylätä pitää. Eikä siinä katsastuksen muutaman minuutin ohjeajassa ehdi paljoa mitään mappeja saati AKEn sivuja selaamaan...Roach kirjoitti:Nimenomaan - kukapa ei tekisi virheitäHepa kirjoitti:Katsastajakin on vain töissä...
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Väärin katsastettu
Voi morjens mikä asenne, ei jaksa selata mappeja, niin varmuuden vuoksi hylätäänalfa 156 v6 kirjoitti:Joo, harva varmaan muistaa ulkoa nuo koodit mistä hylätä pitää. Eikä siinä katsastuksen muutaman minuutin ohjeajassa ehdi paljoa mitään mappeja saati AKEn sivuja selaamaan...
Re: Väärin katsastettu
Joo luulis että näihin hyvin nousseihin hintoihin voisi jo edellyttää että henkilökuntaa on opastettu ja koulutettukin ja palvelu olisi hyvää ja mahtavaa..Rolle kirjoitti: Voi morjens mikä asenne, ei jaksa selata mappeja, niin varmuuden vuoksi hylätään
Ja sitten heräsin.
Re: Väärin katsastettu
Paljonkohan se katsastusmaksu on nykypäivänä.alfa 156 v6 kirjoitti:Joo, harva varmaan muistaa ulkoa nuo koodit mistä hylätä pitää. Eikä siinä katsastuksen muutaman minuutin ohjeajassa ehdi paljoa mitään mappeja saati AKEn sivuja selaamaan...
Muutamasta minuutista maksat sitten seitsemän kymppiä. Siihen vielä uusintanäyttö, joka johtuu kiireestä/ammattitaidottomuudesta joka taas juontuu niin tiukkaan kilpaillusta alasta. Joo-o.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Väärin katsastettu
Näinhän se tuntuu olevan, tuskin tätä ketjuakaan muuten olisiRolle kirjoitti:Voi morjens mikä asenne, ei jaksa selata mappeja, niin varmuuden vuoksi hylätäänalfa 156 v6 kirjoitti:Joo, harva varmaan muistaa ulkoa nuo koodit mistä hylätä pitää. Eikä siinä katsastuksen muutaman minuutin ohjeajassa ehdi paljoa mitään mappeja saati AKEn sivuja selaamaan...
Ja AKEn valtakunnalliseen "hylkäyshaarukkaan" on kaikkien kuitenkin pyrittävä käsittääkseni
Oli autot sitten "ehjiä" tai ei...
Re: Väärin katsastettu
Sen, että tutustuu etukäteen ja mahdollisesti printtaa mukaan.Alfieri kirjoitti: Mitähän opimme tästä?
http://www.ake.fi/pdf/Fiat%20ja%20alfa- ... koodit.pdf
Samoin kannattaa koodit lukasta, jos sattuu olemaan passeli ohjelma,
mutta juuri ennen konttoria ei kannata nollata.
Katsastus 33,50€/ vuosi
Katsastan autoni, protestiksi hintakartellille, vain joka toinen vuosi. Näin katsastus maksaa vain 33,50 euroa per vuosi, joka on mielestäni sopiva hinta vartin työstä. 156:tta ei pysäytetä huvin vuoksi: "onkohan tuo romu katsastettu?" Kun ajelee siististi ja rajoitusten mukaan, on erittäin epätodennäköistä, että jäisi moisesta kiinni.
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77
Saab 96 V4 -77
Noita omia koodilistoja on aika monelle muullekin merkille, eikä niitä tiedä ellei tiedä tai muista.
Pösöllä ja Citikalla oli aiemmin oma erikoislistansa vikakoodeista, mutta ne poistui mikä ei ollut kovin hyvä asia, nyt kaikki viat niissä hylätään. Korjaamot levittelee käsiään haamuvikojen kanssa...
Pösöllä ja Citikalla oli aiemmin oma erikoislistansa vikakoodeista, mutta ne poistui mikä ei ollut kovin hyvä asia, nyt kaikki viat niissä hylätään. Korjaamot levittelee käsiään haamuvikojen kanssa...
Re: Katsastus 33,50€/ vuosi
http://www.q-katsastus.fi/stilo100 kirjoitti:Katsastan autoni, protestiksi hintakartellille
Vuosikatsastus 19 e
+päästötestit
bensa 10 e
diesel 20 e
OBD 5 e
Harmi vaan, että on vähän kaukana.
Tuo joka toinen vuosi -metodi toimii hyvin kesäautoissa,
jos on sopiva rek.nro tai käyttöönottopäivä.
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Re: Katsastus 33,50€/ vuosi
Se on kyllä järkevä homma,mutta ongelma voi tulla jos sattuu kolari senvuoksi katsastan autoni, vaikka kyllä aika sikahintainen toi katsastus onkinstilo100 kirjoitti:Katsastan autoni, protestiksi hintakartellille, vain joka toinen vuosi. Näin katsastus maksaa vain 33,50 euroa per vuosi, joka on mielestäni sopiva hinta vartin työstä. 156:tta ei pysäytetä huvin vuoksi: "onkohan tuo romu katsastettu?" Kun ajelee siististi ja rajoitusten mukaan, on erittäin epätodennäköistä, että jäisi moisesta kiinni.
Nothing beats cubic inch
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Väärin katsastettu
Eikä edes riitä. Tänään kävin Martinlaakson Katsastuksessa, dieselin kärymittauksineen 79 euroa! A-katsastuksella näkyy olevan samat taksat. Mitäs nuo markka-aikaan maksoivat, jotain satasen ja kahden väliltä? Nyt ollaan melkein viidessä huntissa jo.R@gdoll kirjoitti: Paljonkohan se katsastusmaksu on nykypäivänä.
Muutamasta minuutista maksat sitten seitsemän kymppiä.
No, kai se olisi harmittanut vielä enemmän jos olisi tullut hylsy. Nyt vikaa löytyi kolmen haalistuneen vilkkupolttimon verran, kai sen kestää yhdeksänvuotiaalle 332 tuhatta ajetulle autolle.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Kysytäänpäs raadilta keskustelun merkeissä kun ruikuttamaan olen alkanut, että mitkä on mieteet kun korjasin kardaanin väljän tukikumin kahdella pultilla mitkä siis jäykistää kumin ja täten on korjaantunut. Niin katsastussedän mielestä tukikumi on tietysti ehdottomasti vaihdettava uuteen, mikä on ilman kunnollisia työvarusteita lukuisten tuntien työ, niin aiheellinen vaatimus? Pienintäkään tekemistä turvallisuuden kanssahan tuossa ei ole. Toinen juttu perään, eli kun hioin auton pohjan takanurkasta pintaruosteita niin ilmestyi kaksi pientä reikää, niin ne pitäisi hitsata katsastukseen umpeen, ihan kuin asialla olisi pienintäkään merkitystä minkään asian kanssa. Onko?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER