155 lasinpyyhkijänvarret

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

155 lasinpyyhkijänvarret

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Olikos jossain juttua että 155:een sopisi alkuperäisten typerien pyyhkijänvarsien tilalle jonkun muun auton varret niin siihen saisi normaalit tai nivelettömät kunnolliset pyyhkijänsulat?

Muistelen että Volvo 360:en varret sopisi...olenko väärässä?

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Temprasta, Tiposta taikka Dedrasta kannattaa katsella :wink: Mullakin saattaisi olla muutamat ylimääräisenä...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »


Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Niin ja eikös nuo typerät varret tulleet vasta widebody 155:een? Eli vanhemmissa 155:ssa on varret joihin sopii kunnon pyyhkimensulat.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Marean tai Bravo/Bravan varret kans varmaan kohtuuhelpolla löytyisi, alkaa 360 Volvo olemaan harvinainen...Melkein väittäisin että vanhemmassa 155:ssa olisi myös ollut nää muovi varret mutta voin olla väärässä.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Vaihdoin just takas alkuperäiset varret. Paremmin ne pyyhkii ja on hienommat mitä aiemmat... :roll:

Avatar
JTE
Viestit: 122
Liittynyt: 22 Maalis 2006, 19:54
Car(s): 2x33 16v,155 1.9td,75 2.0ts,coupe 20vt,164 2.0ts,Lybra 1.9jtd
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTE »

Bravon varret eivät ainakaan passaa,yhdet turhaan hakenu purkaamolta.schampionilta tilasin uudet varret.tulevat koko pakettina.maksoivat jotain 95€.vanhoista oli jotenki kulunu mekanismi väliäksi niin ei pyyhkiny sulan keskeltä ollenkaan. :roll:

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Mulla on lasiin tehty ns turvaurat niin kivasti pärisee pyyhkijät kun lähtee pomppimaa siitä urasta. Ei voi mitää. Hanttarin puolelta ei pyyhi kunnolla reunasta, muuten kyllä ihan hyvin. :?

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

jiiässä kirjoitti:Melkein väittäisin että vanhemmassa 155:ssa olisi myös ollut nää muovi varret mutta voin olla väärässä.
Oikein, vanhemmissakin 155:ssa on ollut kiinteät varret, joihin voi vaihtaa vain kumin. Itse olen modannut yhdet varret katkaisemalla alkuperäiset ja liittämällä koukkupäät alkuperäisien varsien alaosiin ruuveilla/niiteillä.

Palstalta saamani vinkin perusteella hommasin joskus Volvo 360:n varret, mutta väitän, ettei ne sovi suoraan 155:een. 400-sarjan (440/460) Volvojen pyyhkijänvarret voisi olla lähempänä suoraa sopivuutta ainakin ulkonäön perusteella. Tipon varret sopii suoraan ainakin Tempraan, uskoisin että myös 155:een.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

No nyt se on kokeiltu, 164:en varret sopii niin hyvin että jäävät paikoilleen, sulkina nivelettömät silikonisulat ja toimii kuin unelma... :-D


Ainoa vain kun 164:en sulat on 530 cm niin 155:en tarvii repsikan puolelle hieman lyhemmän, noin 490-500 cm lienee sopiva.

Avatar
JuhaT.
Viestit: 79
Liittynyt: 22 Heinä 2006, 14:48
Car(s): Alfa GT 2.0, Renault Grand Scenic 1.9 dCi
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja JuhaT. »

Ostin justiinsa 155:een uudet Champion-pyyhkijät varsineen, 76 euroa yhteensä. Hinta on hävytön verrattuna kumien uusimiseen, johon Rellussa päädyin, 3,99 e. Toisaalta Champion-sulat Relluun olisivat muistaakseni maksaneet melkein 25 e kipale, joten ei pelkille varsille loppujen lopuksi kauhea hinta jäänyt.

Myyjä sanoi, että varteen voisi porata reiän ja siihen laittaa yleismallisen liittimen, johon voisi sitten kiinnittää tarvikesulan. Kokeilen kyllä ensi kerralla kumin vaihtoa, varrethan ovat nyt tosi hienot, eivätkä enää yhtään ruosteessa.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

jiiässä kirjoitti:No nyt se on kokeiltu, 164:en varret sopii niin hyvin että jäävät paikoilleen, sulkina nivelettömät silikonisulat ja toimii kuin unelma... :-D


Ainoa vain kun 164:en sulat on 530 cm niin 155:en tarvii repsikan puolelle hieman lyhemmän, noin 490-500 cm lienee sopiva.
Tätä vartenko se punainen 64 on purettuna atomeiksi siinä pihassa? :lol:
..ammattina autoslalom..

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

ätä vartenko se punainen 64 on purettuna atomeiksi siinä pihassa? Laughing
No sitäkin, puolivahingossa tuli varsia kokeiltua.. :lol:

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Ottaako muilla hanttarin pyyhin konepellin reunaan kiinni ?

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Ei ota. Kolisee ja lonksuu kyllä muuten...
UliUli

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Mulla ottaa vähän kiinni ja välillä se hanttarin pyyhkijän ulompi reuna nousee "pystyyn" ja ei pyyhi reunasta kunnolla :D Korjaantuu vähäksi aikaa HHS2000:sella :-D

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Hola hola foorumilaiset. On ollu loistokasta taasen ajella 155:lla, mutta yksi asia riivaa ja vituttaa ihan suunnattomasti. No ne pyyhkijät! Lähinnä niiden nopeus. Miksi helvetissä niitten pitää viuhkoa viittäsataa edestakas ja pätkiä matkalla vielä. Tihkua ei voi käyttää kun alkaa pätkimää ja hyppimään. Eli saako tuohon jonkun muun auton pyyhkijänmoottorin vaihdettua tai jotain vastaavaa? :roll:
UliUli

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Olisikohan se vivusto, mukä jumittaa? Putsaus ja voitelu voisi auttaa tai sitten koko vivuston vaihto. Moottorissa en uskoisi, että vika piilee.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Niinhän noissa on pyyhkijät siis tyyppiominaisuus... Mutta lähinnä ärsyttää se niiden nopeus. Vetäsee nii nopeasti, ettei pyyhi kunnolla. :? Jotta niin, se jos ne sais hitaammaksi jotenki.
UliUli

JLL
Viestit: 125
Liittynyt: 04 Touko 2005, 20:43
Paikkakunta: Lapinjärvi

Viesti Kirjoittaja JLL »

Yhdellä nopeudella toimii systeemi. Pyyhkäisyjen tiheys säätyy. Kuluttaa melko heppoisen vivuston nivelet nopeasti täällä meillä pohjolassa.(jää/lumi/loska/jne.)

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

No onko mahdollista vaihtaa pyyhkimen moottori jostain toisesta autosta esim temprasta kun taitaa muuten olla sama auto? Kun ei niistä pyyhkijöistä ole hyötyä, kun ei ne pyyhi. :?
UliUli

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Olen ymmärtänyt että se tihkun tökkiminen johtuisi jostain kontaktihäiriöstä.

Kannattaisi varmaan ensiavuksi ottaa moottori ja vivusto pois, putsata kontaktipinnat sekä vivusto ja rasvata ja voidella sopivilla aineilla.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Itse tein tuon pyyhkijänmoottorin kontaktipintojen puhdistuksen ja auttoi ongelmaan .

Ja vikahan on se että kontakipintoihin pääsee voitelurasvaa ja sen takia palautus tökkii,esim . jos pidät "kertapyyhkäisy" nappia pohjassa koko pyyhinnän ajan niin ei pitäisi tökkiä niin pahasti .

Löysin vanhat kuvat :

Tän takia tökkis

Puhdistettu ja toimii


Edit1: Ja vielä omasta ongelmasta . Mitkäs sulat / varret tähän sopisi kun omassa ottaa hanttarin puolella edelleen konepellin reunaan kiinni ja välillä nousee siihen pellin päälle ja ei pyyhi hanttarin puolta kunnolla ja näyttää tyhmältä . Myös konepeltiin jää jäljet .

Noi on jotenkin liian pitkät ja asentoa koitettu muuttaa , mutta ei auta.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Thanks. Pitää kokeilla operaatiota. Kun pitää kertapyyhkäsyn ajan kokoajan pohjassa vivun niin ei pätki.
UliUli

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

willez kirjoitti:Itse tein tuon pyyhkijänmoottorin kontaktipintojen puhdistuksen ja auttoi ongelmaan .

Ja vikahan on se että kontakipintoihin pääsee voitelurasvaa ja sen takia palautus tökkii
Hmm.. Jotenkin minusta tuntuu, että tuolla on tarkoitettu olevankin rasvaa. Ongelmahan tuossa on, että noiden kahden "väkäsen" kitkapinta kuluu, jolloin ne eivät enää löydä tuossa vastakappaleen levyssä olevia koloja. Eli ikään kuin rammarin neula(t) olisi kuluneet ja eivät soita levyn uria...

Omassa kuljettimessa (ei Alfa) oli männä keväänä vika ettei pyyhkimet löytäneet nollapistettä. Eli pyyhkimet pois päältä laitettaessa ne saattoivat jäädä vaikka suoraan näkökenttään. Tällöin avasin netistä löytämieni ohjeiden mukaisesti tuon osan ja pihdeilla muotoilin varovasti lisää tartuntapintaa noihin väkäsiin. Jotkut ovat kolvanneet lisää metallia niihin, mutta se kuulosti liian työläältä.. Samalla myös hieman taivuttelin väkäsiä lisää. Hyvin on toiminut.

Alfassahan tuo näyttää olevan helposti avattavissa. Opelissa joutui poraamaan niitit auki, että sai kannen auki ja pääsi kuluviin osiin käsiksi.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

hagger16 kirjoitti:Hmm.. Jotenkin minusta tuntuu, että tuolla on tarkoitettu olevankin rasvaa. Ongelmahan tuossa on, että noiden kahden "väkäsen" kitkapinta kuluu, jolloin ne eivät enää löydä tuossa vastakappaleen levyssä olevia koloja. Eli ikään kuin rammarin neula(t) olisi kuluneet ja eivät soita levyn uria...
Samaa mieltä; täydellinen rasvan poisto ei liene pitkäaikaiskestävyyden kannalta hyvä ratkaisu. Itse olen putsannut vanhat rasvat pois ja laittanut ohuelti uutta tilalle ja hyvin on pyyhkijät toimineet.

Aiheesta on ollut ennenkin tarinaa:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=87528

Päivitin vanhaan ketjuun liittäneeni linkin toimivaksi, vanhassa osoitteessa ei enää ohjeita näyttänyt olevan.

Vastaa Viestiin