Uusi 33-alfisti - apuja...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
HeikkiL
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Helmi 2008, 16:26
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Uusi 33-alfisti - apuja...

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

Tervehdys ja heti alkuun anteeksipyytelyt, jos kysymykset FAQ-tasoa...

Eli tänään ykskaks-yllättäen minusta tuli Alfa Romeon omistaja. Nettiautosta bongasin '92 33 1.7 IE:n kohtuukilsoin (142 tkm + yhtenevä huoltovihko) ja ennen kaikkea kotuuhintaan (900 eypo), treffit myyjän kanssa ja pikaisen syynäyksen ja jutustelun jälkeen huomasin olevani taas yhtä autoa "rikkaampi". Käyttöautoksi en välttämättä olisi Alfaa ottanut, mutta kolmosautoksi tuntui sopivalta kamppeelta. Kieltämättä harrasteautoksi liian järkevä korimalli, mutta aina ei voi voittaa...

33:n tyyppivikalistaa luettu, joten ei siitä enempää (auto Mk III, joten peltien pitäisi vähän paremmin suoriutua tappelusta ruostetta vastaan, mutta jo oli hieman röpelöä bensakorkin yläpuolella - muualla sitä ei sitten kummemmin löytynytkään, sähköt hieman myös sekaisin, mutta hammasharjalla, CRC:llä ja sulakkeiden läpikäynnillä näistä selvittäneen suurelta osin).

Mutta varmuuden vuoksi ykkösprioriteetti lienee nokkahihnan ja vesipumpun vaihto? Missä hintaluokassa liikutaan pk-seudulla vaihto-operaatio + osat? Suositeltavia korjaamoja? Mitä muuta kannattaa huomioida ennen kuin alkaa keräämään naatinnollisia sunnuntaikilometrejä pikku-boxerilla?

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Kolmisen sataa oli lasku jakohihnan vaihdosta minkä eräs 33 omistaja(1.5 i.e) näytti.
Joona Karimaa
____________

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Motonetissä osat(2 jakohihnaa,2 rulaa ja vesipumppu maksavat yhteensä jos en muista ihan väärin n.100€). Töitä on maksimisaan 2 tuntia, jos sinulle sanotaan että enemmän niin kysessä on huijari!
Nothing beats cubic inch

HeikkiL
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Helmi 2008, 16:26
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

TestarosaFinland kirjoitti:Motonetissä osat(2 jakohihnaa,2 rulaa ja vesipumppu maksavat yhteensä jos en muista ihan väärin n.100€). Töitä on maksimisaan 2 tuntia, jos sinulle sanotaan että enemmän niin kysessä on huijari!
Thanks - Motonettiin meni jo tilaus; satasen pintaan tosiaankin osat eli todella kohtuullisella tasolla liikutaan (pikkulinnut kun jo pelottelivat Deltan hinnoilla...).
'92 33 1.7 IE (+ M-B 200SLK, BMW R1200GS Adventure & Moto Guzzi V50 Monza --> Saksa - Italia 2-2)

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Vesipumpun vaihto voi olla kimurantti juttu jos on lujasti kiinni kuten usein on. Eli sen osalta voi varautua että työaikaa kuluu. Suosittelen kuitenkin myös vesipumpun uusimista jos ei ole tietoa koska vaihdettu.
Samalla kiilahihnat (laturi + ohjaustehostin) kun ne täytyy kuitenkin purkaa pois. Maksaa muutaman euron lisää.

En jaksa enää muistaa mitä oma korjaajani joskus remontista veloitti.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi 33-alfisti - apuja...

Viesti Kirjoittaja Kirk »

HeikkiL kirjoitti:sähköt hieman myös sekaisin, mutta hammasharjalla, CRC:llä ja sulakkeiden läpikäynnillä näistä selvittäneen suurelta osin).
Omien kokemuksien perusteella: varaa kerralla useempi hammasharja/CRC-pullo. Omassani on/oli myös miljoona sähkövikaa (ajovalot, sumuvalot, töötti, sähkölasit jne). Useimpiin on löytynyt ihan selkeä syyllinen (johto poikki, liitin irti tms.), mutta eipä vaan ole alkanut toimimaan muut kuin ajovalot ja töötti... Itse epäilen sähkövikojen suuren määrän aiheuttajaksi runsasta seisottamista akku kiinni -> johdot, liittimet hapettuu. Omassa tapauksessani kyseessä myös erittäin vähän ajettu yksilö... Joten kannattaa varautua hienoiseen vitutukseen :lol:

Ruostetta kannattaa etsiä myös takavalojen alareunan pokkauksesta.
I do my loving in the winter.

HeikkiL
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Helmi 2008, 16:26
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Uusi 33-alfisti - apuja...

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

Kirk kirjoitti:Omassa tapauksessani kyseessä myös erittäin vähän ajettu yksilö... Joten kannattaa varautua hienoiseen vitutukseen :lol:
Töistä kotiin saksanseisojalla kurvattuani kokeilin piruuttaan, miten se Alfa hörähtäisi käyntiin. No eipä hörähtänyt; startti vaan kihnuttaa ja muutapa ei sitten tapahdukaan. Bensanhajua ei tunnu pakoputkenpäästä haistelemalla (väsyneenä ja weetutuksessa tuo oli enintä, mitä tähän hätään jaksoi tehdä... joo ja menovettä tankissa on), joten ensin pitänee tutkailla bensansaantipuoli. Pumpun rele naksuu kyllä avainta väännellessä, mutta katsotaan sitten myöhemmin missä se vika piilee.

Kauhulla jo lueskelin foorumijuttuja, miten parkista käynnistellessäkin 33:sta oli hammashihna pompannut yli ja tuloksena täystuho, mutta jospa nyt päästäisiin sentään vähemmällä *koputetaan puuta*
'92 33 1.7 IE (+ M-B 200SLK, BMW R1200GS Adventure & Moto Guzzi V50 Monza --> Saksa - Italia 2-2)

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Kokeilit varmaan antaa kaasua startatessa? Mulla hajos (?) tyhjäkyntimoottori ja oireet samat. Mutta kaasulla lähti käyntiin, muttei pysynyt käynnissä ilman kaasua. Tuo kysymysmerkki siksi että tkmoottorin vaihdon jälkeen toimi taas normaalisti, mutta jälkeen päin kokeillut vanhaa ja toimii silläkin taas normaalisti :shock: Tuntemattomat ovat alfan tiet...

Eikun sori, siis sulla ei siis moottori edes pyöri? Siinä tapauksessa olisko startista menny se bendix-laite vai-mikä-se-oli?
I do my loving in the winter.

HeikkiL
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Helmi 2008, 16:26
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

Kirk kirjoitti:Kokeilit varmaan antaa kaasua startatessa? Mulla hajos (?) tyhjäkyntimoottori ja oireet samat. Mutta kaasulla lähti käyntiin, muttei pysynyt käynnissä ilman kaasua. Tuo kysymysmerkki siksi että tkmoottorin vaihdon jälkeen toimi taas normaalisti, mutta jälkeen päin kokeillut vanhaa ja toimii silläkin taas normaalisti :shock: Tuntemattomat ovat alfan tiet...

Eikun sori, siis sulla ei siis moottori edes pyöri? Siinä tapauksessa olisko startista menny se bendix-laite vai-mikä-se-oli?
Juu kokeilin ilman kaasua ja kaasun kanssa - ei tulosta. Moottori kyllä pyörii iloisesti.
'92 33 1.7 IE (+ M-B 200SLK, BMW R1200GS Adventure & Moto Guzzi V50 Monza --> Saksa - Italia 2-2)

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Yhtenä mahdollisuutena tarkista bensaletku joka tulee tankilta pumpulle. Jos se vuotaa niin ei tule tarpeeksi painetta ja ruisku ei anna käynnistyslupaa. Pitkään startatessa kylläkin rupeaa hyvin todennäköisesti bensa haisemaan jos tuosta on kyse.

Surahtaako bensapumppu kun laitat virrat päälle?

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Bensan tulohanhan selviää sillä kun irroitat tai löysäät moottorille tulevaa bensaputkea ja kytket sytytysvirran päälle jos pumpaus on ok bensaa pitäis alkaa tulvia putken suusta/liitoksen välistä jos pumppu käy.Jos ei käy niin pumpun johtoliitoksissa vois olla hapettumaa,on suolan ja loskan kannalta huonossa paikassa tankin vieressä auton alla,on siinnä kumituti johtojen suojana,mutta kuitenkin epävarma paikka toiminnan kannalta Suomen olosuhteissa pitemmänpäälle.Jos bensan tulo on ok niin ota puolan johto irti jakajalta ja laita siihen irtonainen sytytystulppa ja pyydä kaveria katsomaan kipinöikö kun starttaat,jos ei voin kertoa vianhaun sytysjärjestelmästä tarvittaessa.

HeikkiL
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Helmi 2008, 16:26
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

"It's alive!" eli aurinkoisen ja lämpimän perjantaipäivän kunniaksi astelin Alfan luo, hyppäsin kuskinpenkille ja piruuttani väänsin virta-avaimesta. Ja eikös tuo kehveli hörähtänyt käyntiin! Aurinko paistoi yhä kirkkaammin ja boxerin murina kuulosti erityisen hyvälle...
'92 33 1.7 IE (+ M-B 200SLK, BMW R1200GS Adventure & Moto Guzzi V50 Monza --> Saksa - Italia 2-2)

Cinghiale
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Huhti 2007, 00:03
Car(s): Alfa Romeo Giulietta
Paikkakunta: Milano

Viesti Kirjoittaja Cinghiale »

Tammikuussa kun oli sateinen ja sumuinen jakso ei 33nen miullakaan halunnut käynnistyä, aurinkoisina päivinä kyllä lähti iloisesti ekalla kerralla. Sai monesti starttailla kuusikin kertaa. Ruiskuttelin tulppien johtoliittimiin antihapettumisainetta ja vaihdoin tulpat niin käytös parani.

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

33 on alfa. ja ylpeä sellainen :wink:
Alfa-uros...tojota-naaras

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Alfa on syntynyt Italian auringon alla ja rakastaa aurinkoa ei pimeää kaamosta,minä ymmärrän italiaanojen luonteen monien Välimeren maiden kiertelejyni seurauksena ,Bella Sole mio Bella Bella. (ps. tiedän kyllä omasta kokemuksestani yhden italialialaisen aran paikan kostealla säällä,kipinähän pakenee aina sitä reittiä missä on pienin resistanssi eli puolan suurjännite lähdöstä maihin,puolan pään ja miinus navan välillä esiintyy vanhemmiten valoilmiö kostealla ilmalla.33:sessa puola sijaisee vielä kaiken lisäksi sellaisessa paikassa ettei moottorin säteilylämpö aivan heti sitä kuivaa , ni.mim kaksi puolaa paskaksi tähän mennessä.) 8)

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Pitäisi vaihtaa hihna ja pumppu... kannattaako itse alkaa räpeltämään, vai vienkö suosiolla pajalle?

Eihän konepeltiä tarvitse irroittaa tuota urakkaa varten?

ja jos ei, niin asteikolla 0-10 kuinka paljon helpommin työ sujuu jos se on irroitettu...!?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Muistaakseni silloinen mekaanikko oli ottanut sekä konepellin että syylarin pois jotta homma sujuisi jotenkin järjellisesti. En tiedä onko ihan pakollista, mutta ilmeisesti ainakin paljon nopeampaa, ja vesipumppua ilmeisesti voi joutua lähestymään "hieman suuremmalla työkalulla" jos se on yhtä kovaa kiinni kuin minulla oli ollut.

Mutta oikeasti en mitään tiedä, olen itse vaihtanut vain laturin hihnan ko. vehkeeseen.

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Pari kertaa olen tehnyt jakopään tuohon 16v malliin, ja molemmilla kerroilla konepelti, syyläri ja puskuri on ollut irti. Konepelti on helppo ja nopea irroittaa kun on kaveri tukemassa peltiä. 8v malliin lienee helpompi tehdä jakopää kun ei tarvitse tähtäillä ihan niin montaa nokkapyörää keskenään sopivasti. Jäähdytysnesteetkin vaihtuu mukavasti samalla kun käyttää syylärin irti. Ihmisten tekemä laite tuokin on. Jos on taipumusta autojen ropaamiseen niin siitä vaan jakopäätä uusimaan. :)
Tein itse - säästin

Avatar
jiibee
Viestit: 117
Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja jiibee »

Sprintti (8vent/ 33:sen kone) oli muutenkin pukeilla ja puskuri pois. Konepelti oli paikoillaan, jäähdytin pois ja siinä kaikki hyvin esillä. Vaihdettu hihnat, kiristimet ja vesipumppu. Toisen nokkapyörän sai lukittua pultilla, toinen lukkopihdeillä minkä leukojen väliin laitoin valmiiksi uuden hihnan, vanhan sai sitten pistää poikki. Ainoa pieni väännön paikka oli kiristinrullien jousen saaminen koloonsa, vesipumppu lähti helposti pois.
Kaikkiaan helppo homma.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kiitos kommenteista. Olen valaistunut ja rohkaistunut...

Eli siis ne nokat vaan lukitaan paikalleen, vanhat hihnat poikki ja uudet tilalle... pääasia kait ettei mitkään osat pyöri sielä eri asentoihin?

Lueskelin että siellä jossain olisi myös jotain ajoitusmerkintöjä... mites ne toimii?


Niiiiiiiin... ja mistäs kohtaa tuo pelti kannattaa irrottaa... mulla ainakin on ne saranan yläosat pulttien lisäksi jollain pirun massalla kiinni! Lähteekö ne irti jotenkin kätevästi? Vai pitääkö irroittaa saranoiden alaosasta (niin että saranat jää kiinni peltiin) ?!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
milanonmies
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Syys 2005, 11:34
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milanonmies »

Kolme kesää on jo omasta 33:en hihnanvaihto projektista kulunut, mutta muistaakseni nokkapyörissä/ nokissa oli jonkinasetiset viivat joiden mukaan ajotukset sai kohilleen ja tietenkin kampiakselin merkin olis pitänyt nähdä sieltä moottorin takapuolelta vauhtipyörän aukosta. Itse en tosta omasta tota jälkimmäistä löytänyt, joten merkkailin oikeat asemat ohuella tussilla hihnapyöriin ja asettelin niiden mukaan ton kampuran jaon kohilleen.

Omien hihnanvaihtoprojektien tohinassa on riittänyt että oon löysyttänyt/irrotellut ne hihnankiristimet ja sitten kaivanut vanhat hihnat ehjänä poijes, niin on päässyt vielä varmuudeksi vertaamaan vanhaa ja uutta hihnaa keskenään virheiden välttämiseksi.

Itellä ei ole ainakaan ollut massoja saranan pulttien välissä, liekö sitten poistuneet jo aiempien korjausten aikana, joten oon otellut joka kerta kun tota konehuonetta on rassattu pellin irti saranoista, niin että saranat on jäänyt auton koriin kiinni. Helpottaa muuten kummasti ton kanssa puuhastelua :)

Lisäsin omaan galleriaan vielä piirroskuvan merkeistä selvennykseksi...

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

milanonmies kirjoitti:Kolme kesää on jo omasta 33:en hihnanvaihto projektista kulunut,
Kiitoskia infoista ... mutta eikös nyt olisi aika vaihtaa hihna taas 128:iin ;)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
milanonmies
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Syys 2005, 11:34
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milanonmies »

Pasi kirjoitti:
milanonmies kirjoitti:Kolme kesää on jo omasta 33:en hihnanvaihto projektista kulunut,
Kiitoskia infoista ... mutta eikös nyt olisi aika vaihtaa hihna taas 128:iin ;)
Jospa nyt vielä rauhoitellaan noi hihnaprojektit, tuskimpa toi nyt tuolla tallissa käyttämättä mikskään on mennyt, kun on niin laadukkaasti viimeksi vaihdeltu:D

Vastaa Viestiin