Alfan ilmastoinnin tehokkuus?
Valvoja: Moderators
Alfan ilmastoinnin tehokkuus?
Moi
Tänään oli +6astetta lämmintä ja kokeilin ilmastointia, se lähti käyntiin, mutta kylmää ei tullut? Voiko se johtua ulkoilmasta vai tehottomuudesta?
Onko Alfan ilmastoinnissa potkua vai ei?
Tänään oli +6astetta lämmintä ja kokeilin ilmastointia, se lähti käyntiin, mutta kylmää ei tullut? Voiko se johtua ulkoilmasta vai tehottomuudesta?
Onko Alfan ilmastoinnissa potkua vai ei?
- PePe
- Viestit: 170
- Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
- Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV - Paikkakunta: Kauniainen
Automaatti-ilmastoinneissa on jokin lämpötilaraja jonka alapuolella kylmäkone ei käynnisty. Muutoin tuollainen tehottomuus on tyypillinen ilmastointijärjestelmän nestevajauksen oire.
Jos on kyse jälkimmäisestä, järjestelmän tyhjennys, tiiviystarkistus ja uudelleen täyttö maksaa enemmän tai vähemmän vajaan satasen. On ihan normaalia että ilmastointi pitää täyttää 3-5 vuoden välein.
Jos on kyse jälkimmäisestä, järjestelmän tyhjennys, tiiviystarkistus ja uudelleen täyttö maksaa enemmän tai vähemmän vajaan satasen. On ihan normaalia että ilmastointi pitää täyttää 3-5 vuoden välein.
Eikö se ole toiste päin, mitä vähemmän on nestettä niin sitä pienemmän ajan kompura on päällä, jos vaikka päästät pois kaikki freonit/kylmäaineet niin kompura ei lähde laisinkaan päälle.
Kompuran vieressä on paineantura joka haistelee kompuran kehittämää painetta. Mikäli paine on huono eli kylmäaine on valunut pois järjestelmästä, niin kompura heittää magneettiventtiilin pois päältä ja kompura ei turhaan vaurioidu jne...
Kun ilmastointi kaveri lisää kylmäainetta alipaineen jälkeen, niin hän joutuu yhdistämään paineanturan navat, jotta kompura lähtee vetämään kylmäaineet sisäänsä
Kompuran vieressä on paineantura joka haistelee kompuran kehittämää painetta. Mikäli paine on huono eli kylmäaine on valunut pois järjestelmästä, niin kompura heittää magneettiventtiilin pois päältä ja kompura ei turhaan vaurioidu jne...
Kun ilmastointi kaveri lisää kylmäainetta alipaineen jälkeen, niin hän joutuu yhdistämään paineanturan navat, jotta kompura lähtee vetämään kylmäaineet sisäänsä
Näin se vaan on, ota vaikka selvää. pyöriikö kompura vai jos siellä ei ole freonia? Ei pyöri !!!
Nyrkki sääntönä ilmastointissa on se, että kompura pyörii enemmän kuin on sammuksissa.
Oikeastaan juupas eipäs ei ollut minun kysymykseni, vaan se, että onko ylipäätään alfassa ilmastointi sellainen, että siitä on oikeasti hyötyä?
Nyrkki sääntönä ilmastointissa on se, että kompura pyörii enemmän kuin on sammuksissa.
Oikeastaan juupas eipäs ei ollut minun kysymykseni, vaan se, että onko ylipäätään alfassa ilmastointi sellainen, että siitä on oikeasti hyötyä?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Varsinaiseen kysymykseen: Kyllä on hyötyä. Minusta 156:ssa tuli kylmää ihan mukavasti.
Ja siihen painepisnekseen: Kompuran tarkoitus on pitää järjestelmässä tietty paine. Painetta kuluu kun kompuran paineistama ja kuumentama ja keulakennossa jäähtynyt kylmäaine päästetään paineenalennusventtiilin kautta kojelaudan sisällä höyrystinkennon pienempään paineeseen, jolloin kaasu laajenee ja sitoo itseensä lämpöä. Kun järjestelmäpaine on laskenut tarpeeksi, kompressori käynnistyy ja pysähtyy sitten kun painetta on taas riittävästi. Jos paine laskee liikaa (vuoto) suojelee järjestelmä kompressoria ja estää sen käynnistymisen.
Jotakuinkin noin, jos tuosta sepustuksesta nyt joku sai jotain tolkkua.
Ja siihen painepisnekseen: Kompuran tarkoitus on pitää järjestelmässä tietty paine. Painetta kuluu kun kompuran paineistama ja kuumentama ja keulakennossa jäähtynyt kylmäaine päästetään paineenalennusventtiilin kautta kojelaudan sisällä höyrystinkennon pienempään paineeseen, jolloin kaasu laajenee ja sitoo itseensä lämpöä. Kun järjestelmäpaine on laskenut tarpeeksi, kompressori käynnistyy ja pysähtyy sitten kun painetta on taas riittävästi. Jos paine laskee liikaa (vuoto) suojelee järjestelmä kompressoria ja estää sen käynnistymisen.
Jotakuinkin noin, jos tuosta sepustuksesta nyt joku sai jotain tolkkua.
- Epäkelpokeräilijä -
Kyllä meikäläisen autossa toi tehokkuus on suoraan verrannollinen kylmänesteitten määrään. Ei varmaankaan tehokkain ilmastointi markkinoilla, mutta olen istunut kehnomminkin kylmää puhaltavien autojen kyydissä. Aikansa se vie ennen kuin ploosaa todella kylmää, mutta varmaan ihan spekseseissä. Mitkä ne sitten ikinä ovatkaan 

- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Re: Alfan ilmastoinnin tehokkuus?
Pitäisikö sieltä ylipäätään tulla kylmempää ilmaa kuin +6 astetta? Ja vaikka tulisikin, erottaako sitä suoraan ulkoa pumpatusta ilmasta näillä keleillä?jartuo kirjoitti:Tänään oli +6astetta lämmintä ja kokeilin ilmastointia, se lähti käyntiin, mutta kylmää ei tullut? Voiko se johtua ulkoilmasta vai tehottomuudesta?
Onko Alfan ilmastoinnissa potkua vai ei?
- PePe
- Viestit: 170
- Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
- Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV - Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfan ilmastoinnin tehokkuus?
[/quote]
Pitäisikö sieltä ylipäätään tulla kylmempää ilmaa kuin +6 astetta? Ja vaikka tulisikin, erottaako sitä suoraan ulkoa pumpatusta ilmasta näillä keleillä?[/quote]
Kun kaikki on kunnossa, 156:n ilmastoinnin tuloilman lämpötila menee lähelle nollaa ulkoilman lämpötilan ollessa noin 20. Mitattiin aikoinaan kun täytettiin oman autoni ilmastointilaite.
Pitäisikö sieltä ylipäätään tulla kylmempää ilmaa kuin +6 astetta? Ja vaikka tulisikin, erottaako sitä suoraan ulkoa pumpatusta ilmasta näillä keleillä?[/quote]
Kun kaikki on kunnossa, 156:n ilmastoinnin tuloilman lämpötila menee lähelle nollaa ulkoilman lämpötilan ollessa noin 20. Mitattiin aikoinaan kun täytettiin oman autoni ilmastointilaite.
Auto kannattaa talvella ajaa johonkin lämpimään halliin kerran pari kuussa ja käyttää ilmastointia viitisen minuuttia. Ei pääse tiivisteet kuivumaan ja kompressorikin saa tarvitsemansa voitelun.
Kesällä kannattaa laittaa ilmastointi pois viitisen minuuttia ennen määränpäähän saapumista, jotta lauhdutin kuivaa. Välttyy märän koiran hajulta, kun auton käynnistää seuraavan kerran, eikä kosteaan lauhduttimeen pesiydy eliöitä.
Kesällä kannattaa laittaa ilmastointi pois viitisen minuuttia ennen määränpäähän saapumista, jotta lauhdutin kuivaa. Välttyy märän koiran hajulta, kun auton käynnistää seuraavan kerran, eikä kosteaan lauhduttimeen pesiydy eliöitä.
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77
Saab 96 V4 -77
Niin, eli tosiaan Myllyn Pikahuollossa kävin. Vanhat talteen ja uudet sisään. Laite automaattisesti siinä puuhasteli puolisen tuntia.Jochanan kirjoitti:Tossahan se pari viestiä ylempänä seisoo.jartuo kirjoitti:Missä kävit vaihdattamassa kylmäaineet, 75€ kuullostaa tosi kohtuulliselta.
Otettiinko vanhat talteen ensin alipaineella?