2t öljyä naftan sekaan?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

2t öljyä naftan sekaan?

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Terve

Oletteko käyttäneet JTD moottorissa 2T öljyä naftatankissa?
Vanhana Mersu miehenä käytin lähes aina 2T öljyä 1-2dl tankillisessa.

Nykyinen nafta on niin kuivaa, että pieni lisä öljy ei ole pahaksi pumpulle ja suuttimille.
Ainakin Mersussa käyntiääni muuttui selvästi pehmeämmäksi öljyn lisäämisen jälkeen, jos oli pari tankillista ajellut ilman lisäöljyä.
Varsinkin talvilaatu kautena.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Tämä nyt ei ole varmaa tietoa, mut melkein olisin lisäämättä mitään muuta kuin polttoainetta tankkiin. Vanhat mersut ja volkkarit toimivat vaikka lamppuöljyllä mut ei niitä uusiin dieselihin voi edes verrata.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eipä tullut lisättyä JTD:ssä, enkä ole lisännyt nyt HDI:ssäkään.

Äkkipäätä voisin kuvitella että nykyiset polttoaineet on suunniteltu toimimaan nykyisissä moottoreissa ja toisin päin, jos öljystä polttoaineen seassa olisi hyötyä niin kai sitä olisi lisätty jo jalostamolla.
- Epäkelpokeräilijä -

ARDI
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 04:32
Paikkakunta: Antibes

Viesti Kirjoittaja ARDI »

Samaa pohdin aikoinaan itsekin kun viisi vuotta sitten tuli hankittua
tuo 1.9 JTD. Itse asiassa kokeilinkin muutamia kertoja ja mielestäni ääni
muuttui hieman pehmeemmäksi (voi tosin olla ihan kuviteltu placebo vaikutuskin).
No joka tapauksessa kokeilut jäi muutamaan kertaan.
Toisaalta olen nyttemmin siirtynyt tankkamaan ketjulle joka täkäläisissä
polttoaine testeissä ollut voitelunsuhteen kärkipäässä.

Enkä ainakaan muista vielä nähneeni millään alfa foorumilla kenenkään
valittaneen mistään esim. pumpun kiinnileikkaantumisesta tai vastaavasta.

Muutamia tapauksia joissa pumppu on vuotanut olen lukenut mutta
niissä ongelmana ollut kumitiivisteitten hapertuminen joka
on (ymmärtääkseni) saatu korjattua uusilla tiivisteillä.

Eli vaikeata sitä on arvioida että olisko siitä mitään käytännön hyötyä
.. eli miten pitkään sitten se pumppu ilman "lisävoitelua" on suuniteltu kestävän...
Omassa on nyt 230tkm (koputtaa puuta)... ja leviää tienkin nyt kun seuraavan kerran lähen ajoon... :lol:

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Ei varmaan pahitteeksi, kun bensaversioissakaan ei tunnu öljy pysyvän koneissa.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Moi
Kaiken uhallakin ajattelin kokeilla 2t öljyn käyttöä, sen vaikutus oli niin positiivinen Mebessä. Saattaa olla, ettei samaa vaikutusta tai jos mitään saada aikaiseksi öljyn lisäämisellä.
Katsotaan kun seuraavan kerran käyn huoltiksella.
Sen verran on pakko vielä hehkuttaa, että tuskin taksimiehet tolpalla ihan väärässä voi olla, kun ajattelee millaisia km lukemia Mersuilla ajetaan, vai onko Alfan laatu sitten niin paljon heikompaa??

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

2-tahtiöljy on hyväksi voitelun kannalta kaikille osille, mutta saattaa tehdä pahemmin karstaa ruiskutussuuttimien kärkiin mikä aiheuttaa käyntihäiriöitä ja savutusta...

Pieni määrä laadukasta ja vähän karstaavaa täyssynteettistä(kallista) tuskin on haitaksi ja olisi varmaan eduksi jos sen saisi kunnolla sekoitettua dieseliin.

Traktorihuoltomies elvyytti meillä aikoinaan lähes jumiintuneen jakajapumpun Perkins koneessa, oli saanut vähän vettä ja lähes meinas tulla katastrofi mutta 2t-öljy ja kevyt naputtelu pumpun kylkeen puukalikalla auttoi.

Tässä koneessa on 108 litranen tankki ja huoltomies kaatoi sinne vajaan litran öljyä, sanoi sen olevan kohtuusopiva määrä.

Vuosia myöhemmin huuhdeltiin tankki perusteellisesti, vettä oli jonkin verran mikä oli odotettavissa mutta tankin pohjalla oli myös mustaa öljymäistä moskaa, arveltiin että sellasta kertyy aina mutta osa oli varmaan sitä 2t öljyä joka ei ollut koskaan sekoittunut kunnolla.

Tässä dieselasiantuntija:

http://www.karhunen.net/

Uusimmassa Koneviestissä 3/2008 kaverin kirjottamaa juttua dieselin toiminnasta pakkasella, lämpöeristämisestä ym...aiemmissa numeroissa lisää juttuja diesellaitteista, niiden jakopään hihnoista ym...kannattaa lukea vaikka kirjastossa jos asia kiinnostaa enemmän, asia on työkone painotteista mutta soveltaen opit pätee myös henkilöautoihin.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Moi taas
Tänään kurvasin aamulla huoltiksen kautta ja lisäsin 2T-öljyä, 1-2dl reiluun puolentankkiin naftaa.

Ajoin kustannuspaikalle n 10km, autohallissa kuunneltiin kaverin kanssa käyntiääntä, se oli selvästi pehmeämpi.
Suurin ero minkä olen jo nyt huomannut on se, että kun koneen käynnistää niin pumppu on raksuttanut muutaman sekunnin ennenkuin käynti on tasaantunut.
Nyt käyntiääni on heti tasainen

Aion jatkossakin käyttää pari desiä tankillisessa 2T-öljyä.
Kannattaa kokeilla.

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Mahdolliset varjopuolet tulevat esiiin vasta ajan kanssa. Nykyisten multijet yms. Dieseliden toleranssin suutinpuolella ovat ilmeisesti aika paljon tiukemmat kuin vanhoissa (?) meseissä.
Fiiiuhan möi koko patetoidun tekniikan Boschille sen teknisen vaativuuden takia. (toleranssit)
Se, liittykö ylläoleva houre mitenkään tuohon 2t öljyn lisäämiseen jää kysymysmerkiksi. Voihan se olla hyväkin.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ihan totta, että pidemmällä aikavälillä vasta selviää tuleeko ongelmia.
Kuitenkin aion sitä käyttää säännöllisesti.
Harmi vaan kun tuntuu tämän ikäiset alfat olevan jo paalauskunnossa kun kilometrejä on reilut 100 000km. Mersusta vasta tarkistetaan öljyt noilla kilometreillä.
Kieltämättä vähän arveluttaa mitä hittoa tuli osatettua, kun lukee noita juttuja
:evil:

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Boschin diesellelhuollossa -80 luvulla olleena sanoisin että jutussa on perää sen ajan vehkeisiin,mutta nykyaikaiset dieselit ovat ihan eri juttu,korkea ruiskutuspaine ja sähköinen polttoaineen annostelu on aivan eri asia kuin vanhat jakaja tai rivipumpput.Valitettavasti vanhat Esson baaritkin ovat nykyisin ABC-asemmia ja niiden asiakaskunta ei enää polta Malboroa ja kehu omia autojaan kahvin juonnin lomassa.Niin muuten kuuluukos se raksutus oikeesti pumpusta vai moottorista. :mrgreen:

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Raksutus tuli pumpusta, se ei kestänyt muutamaa sekunttia kauempaa.

Nyt sitä ei ole enää kuulunut, tai sitten se oli niin hyvä yhteensattuma kuin olla ja voi.

Oliko sulla joku juttu mielessä, mistä se olisi voinut tulla?

zarre
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

jartuo kirjoitti:Raksutus tuli pumpusta, se ei kestänyt muutamaa sekunttia kauempaa.

Nyt sitä ei ole enää kuulunut, tai sitten se oli niin hyvä yhteensattuma kuin olla ja voi.

Oliko sulla joku juttu mielessä, mistä se olisi voinut tulla?
Mikäs pumppu siellä raksuttaa?
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Kyllä se on ihan dieselpumppu kun siellä raksuttelee :-D Tai raksutti ennekuin laitoin 2T- öljyä naftan sekaan

zarre
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

jartuo kirjoitti:Kyllä se on ihan dieselpumppu kun siellä raksuttelee :-D Tai raksutti ennekuin laitoin 2T- öljyä naftan sekaan
OK.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Alfa oli pukeilla paripäivää, kun massasin pyöräkotelot sekä ovet.

Äsken kävin kokeilemassa tuliko parempaa tehoa äänieristykseen.
Mulla oli kummatkin korvat höröllä kun kuuntelin sitä raksutusta, eikä sitä kyllä enää tullut.
Plussat menee tällä kerralla 2T-Öljylle ;)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Turha Mersu versus Alfa versus Mustanaamio versus Hämähäkkimies -vääntö siivottu pois, pysytääs taas otsikossa.

Siis common railin painepumppu raksuttaa? Tuntuu vähän erikoiselta, mutta rakennetta sen paremmin tuntematta en mene sanomaan etteikö voisi olla mahdollista.

En ole kyllä kuullut raksuttavasta ohjaustehostimen pumpustakaan, lienee toimintaperiaatteeltaan samantapainen?
- Epäkelpokeräilijä -

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Jos sensuuri on näin kovaa tällä foorumilla, ettei pientä piikitystä kestetä Alfa-Romeosta, silloin olen aivan väärässä paikassa!?!
Mulle on aivan sama vaikka jartuo account disabloitaisiin :evil:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

jartuo kirjoitti:Jos sensuuri on näin kovaa tällä foorumilla, ettei pientä piikitystä kestetä Alfa-Romeosta, silloin olen aivan väärässä paikassa!?!
Mulle on aivan sama vaikka jartuo account disabloitaisiin :evil:
Piikittely tuskin liittyi mitenkään 2T-öljy naftan sekaan topiciin. Niinkuin ei myöskään tämä postaukseni :oops:
VMP

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ok, en tiennyt, ettei Alfa-Romeon huonosta laadusta saa puhua täällä ja verrata sitä nimeltä mainitsemattomaan parempaan laatuun.
Hitto, nyt alkoi tosissaan pelottamaan mitä hittoa on tullut ostettua!!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Just :roll:

Jo pelkästään yleisen hyvinvointisi kannalta suosittelen tosiaan auton vaihtoa. Jos jokin autossa ilmennyt ongelma (jota ei ilmeisesti vielä ole ilmaantunut), saa verenpaineesi noin kohomaan, on se valtava riski terveydellesi.

Jos auton ongelmat taas johtuvat foorumin moderointilinjasta, kannattaa asiaa pohtia moderaattorin kanssa privattiviestillä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Pysytääs taas otsikossa.
Eipä siis pysytä. Lukitaas siis ketju.

Kaksitahtiöljyketjussa ei puhuta Mersun ja Alfan laatueroista, samoin kuin jakohihnaketjussa ei keskustella hamstereiden hoidosta. Jos joku tulkitsee tämän niin että olen hampstereita vastaan niin hänellä olkoon siihen oikeus.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Moderointi pyrkii pitämään samaa laatua kuin Alfa, jokainen kokee sen vähän eri tavalla.

Kuva

Lukittu