Uutisia Alfa Romeosta
Valvoja: Moderators
Pirteän näköinen laitos kieltämättä.
Mielestäni kokonaisuus on mielihaluja herättävä - eroaa muista kilpailijoista sillä, ettei olla lähetty turhia kikkailemaan puskureiden ja valojen osalta (vrt. corsa OPC). Vaan työnjälki on selkeää, suoralinjaista, kaunista muotoilua perästä - päähän ja se myös erottuu ja herättää tunteita omistamisen halusta.
Mielestäni kokonaisuus on mielihaluja herättävä - eroaa muista kilpailijoista sillä, ettei olla lähetty turhia kikkailemaan puskureiden ja valojen osalta (vrt. corsa OPC). Vaan työnjälki on selkeää, suoralinjaista, kaunista muotoilua perästä - päähän ja se myös erottuu ja herättää tunteita omistamisen halusta.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Nuppia olen epäillytkin jo pitemmän aikaa... Keulahan on valoineen mielestäni jopa upea. Perään voisi sensijaan lyödä vaikka VW:n logon ja menisi omalla kohdalla ihan täydestä jonain Polo/Lupo GTi:n boyracer tuunauksena. Jos tuota perää vertaa vaikkapa Breran tai 147:n perään, niin ero on huikea... valitettavasti oma silmä väittää, että on menty huononpaan suuntaan. Jotenkin tuosta jää vähän turhan kikkailun maku. Toivottavasti tuotantoversio livenä on parempi. Mitä tuohon väriin tulee, niin komiahan se on. Tuntuu vaan olevan ohi menevä muotivillitys tällä hetkellä vähän kuin kanarian keltainen joitakin vuosia sitten. Liekkö muuten molempien värien viimeisin "heyday" saanut alkunsa Volvon mallistosta (T5 R ja S70/V70 R)?Vittorio Jano kirjoitti:Jos ei tuosta tykkää, niin on päässä vikaa. Hieno värikin.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Tuo on totta, moinen väri olisi pitänyt tuoda tarjolle jo paaaaljon aikaisemmin. Volvoissahan tuota näkyi jo ajat sitten.Jevgen kirjoitti:Mitä tuohon väriin tulee, niin komiahan se on. Tuntuu vaan olevan ohi menevä muotivillitys tällä hetkellä vähän kuin kanarian keltainen joitakin vuosia sitten. Liekkö muuten molempien värien viimeisin "heyday" saanut alkunsa Volvon mallistosta (T5 R ja S70/V70 R)?
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23
Genéve ´08 ehdoton tähti:
http://www.autoblog.com/photos/geneva-2 ... 8c-spider/
Ei voi pelti tuon kauniimmin taipua!
http://www.autoblog.com/photos/geneva-2 ... 8c-spider/
Ei voi pelti tuon kauniimmin taipua!

- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Nyt en kyllä voi olla kauhean innoissani tuosta Juniorista. Ihan jees, MUTTA kun nykyään kaikkia Korealaisetkin panostaa muotoiluun niin ei enää muuhun maailmaan verrattaessa tuo niin paljon säväytä.
Jotain väkinäistä tuossa muotokielessä on. Ikäänkuin sitä olisi joku raati leiponut eikä yksittäinen lahjakkkuus. (vrt 156). Pyöreitä muotoja joihin yhdistyy teräviä pokkauksia jne.
Alfa korjasi potin aikanaan henkeäsalpaavalla 156:lla. Samaa rohkeutta ei enää kilpailijoihin verrattuna ole näkynyt muuta kuin ehkä Brerassa. 159 on kuitenkin hieno mutta ei se saapuessaan uudistanut automuotoilua samaan tapaan kuin 156.
Pitäiskö aloitaa automuotoilun taivastelu ketju...
Jotain väkinäistä tuossa muotokielessä on. Ikäänkuin sitä olisi joku raati leiponut eikä yksittäinen lahjakkkuus. (vrt 156). Pyöreitä muotoja joihin yhdistyy teräviä pokkauksia jne.
Alfa korjasi potin aikanaan henkeäsalpaavalla 156:lla. Samaa rohkeutta ei enää kilpailijoihin verrattuna ole näkynyt muuta kuin ehkä Brerassa. 159 on kuitenkin hieno mutta ei se saapuessaan uudistanut automuotoilua samaan tapaan kuin 156.
Pitäiskö aloitaa automuotoilun taivastelu ketju...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Tietenkin komea tuo 8C, kuinkas muuten. Aikovatkohan panna tuotantoon? Jossainhan huhuttiin, että avomalli laitettaisiin ihan normaaliin valmistukseen, eikä siitä tehtäisi limited editionia. Toisaalta noissa kuvissa kyllä moinen plakaatti näkyy.
Lopullisesta Junnusta on tosiaan paha sanoa vielä mitään, mutta jonkinmoista pohjaa nuo laadukkaamman pään kuvamanipulaatiot ja spyshotit odotuksille luovat. Ja kivahan noilla on spekuleerata.
Lopullisesta Junnusta on tosiaan paha sanoa vielä mitään, mutta jonkinmoista pohjaa nuo laadukkaamman pään kuvamanipulaatiot ja spyshotit odotuksille luovat. Ja kivahan noilla on spekuleerata.
- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää
Juhalan kanssa olen kyllä vahvasti samaa mieltä, -auto näyttää siltä, että sitä on ollut suunnittelemassa useampi tiimi eikä muotokielestä ole saatu yhtenäistä vaan ilmassa on yliyrittämisen makua.
Juniori ei siis ainakaan ensikuvien perusteella pahemmin sykähdytä muodoillaan. Ongelma on oikeastaan yhtenäinen kaikkien pikkuautojen kesken. -on hankalaa muotoilla kaunis lopputulos kun ulkomitat ovat rajalliset ja kun yhä kasvavassa määrin pitää panostaa turvallisuusaspekteihin vähän joka osa-alueella.
Nämä tekijät yhdessä aiheuttavat yleensä vaikutelman turvonneen näköisestä korkeasta pullukasta. Kylkilinja on lähes poikkeuksetta todella ylhäällä ja ikkunapinnat pienet, mistä ei välttämättä ole haittaakaan mutta tällainen muotokieli istuu huomattavasti paremmin isompiin autoihin. Toki poikkeuksiakin on, esim. uusi Fiat 500, mikä on oikea namupala. Fiatiin on vielä pystytty tuomaan onnistuneesti retrohenkistä muotokieltä.
Juniorin kohdalla on taas lainattu elementtejä vähän puoliväkisen oloisesti jumalaisen kauniista 8C:stä. Kun perustana on sinällään hyvän näköinen Grandepunto ja siihen on yritetty saada superautossa toimivia elementtejä, säilyttäen kuitenkin mm. takahelman Fiatista sellaisenaan on lopputulos hieman ristiriitainen. Pressikuvissa esiintyvän yksilön madallus, isot vanteet ja upea väri saavat toki auton näyttämään menevältä. Toisaalta nämä jättipyörät antavat vaikutelman ihmeen lyhyestä akselivälistä ja pirun ahtaista tiloista, mikä ei ainakaan paranna vaikutelmaa. No, tilojahan ei kukaan tällaiseen autoon tietysti kaipaakaan.
Mutta kuten on aiemmin todettu, ei pidä vetää lopullista johtopäätöstä näiden muutamien otosten perusteella vaan tuomita valmis tuote vasta sitten kun saadaan viralliset kuvat perusvarusteilla tai kun nähdään kaara luonnossa.
Juniori ei siis ainakaan ensikuvien perusteella pahemmin sykähdytä muodoillaan. Ongelma on oikeastaan yhtenäinen kaikkien pikkuautojen kesken. -on hankalaa muotoilla kaunis lopputulos kun ulkomitat ovat rajalliset ja kun yhä kasvavassa määrin pitää panostaa turvallisuusaspekteihin vähän joka osa-alueella.
Nämä tekijät yhdessä aiheuttavat yleensä vaikutelman turvonneen näköisestä korkeasta pullukasta. Kylkilinja on lähes poikkeuksetta todella ylhäällä ja ikkunapinnat pienet, mistä ei välttämättä ole haittaakaan mutta tällainen muotokieli istuu huomattavasti paremmin isompiin autoihin. Toki poikkeuksiakin on, esim. uusi Fiat 500, mikä on oikea namupala. Fiatiin on vielä pystytty tuomaan onnistuneesti retrohenkistä muotokieltä.
Juniorin kohdalla on taas lainattu elementtejä vähän puoliväkisen oloisesti jumalaisen kauniista 8C:stä. Kun perustana on sinällään hyvän näköinen Grandepunto ja siihen on yritetty saada superautossa toimivia elementtejä, säilyttäen kuitenkin mm. takahelman Fiatista sellaisenaan on lopputulos hieman ristiriitainen. Pressikuvissa esiintyvän yksilön madallus, isot vanteet ja upea väri saavat toki auton näyttämään menevältä. Toisaalta nämä jättipyörät antavat vaikutelman ihmeen lyhyestä akselivälistä ja pirun ahtaista tiloista, mikä ei ainakaan paranna vaikutelmaa. No, tilojahan ei kukaan tällaiseen autoon tietysti kaipaakaan.
Mutta kuten on aiemmin todettu, ei pidä vetää lopullista johtopäätöstä näiden muutamien otosten perusteella vaan tuomita valmis tuote vasta sitten kun saadaan viralliset kuvat perusvarusteilla tai kun nähdään kaara luonnossa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Hyvää tekstiä glideslopelta. Väittävät pikkuauton suunnittelua kaikkein hankalimmaksi tehtäväksi. Ja varmaan onkin helpompaa piirrellä seksikkäitä superautoja, joissa käytännön seikat voidaan heittää kaaressa paperikoriin.
Kun pieneen koppaan pitäisi saada menevää muotoilua ja kohtuulliset tilat, niin siinäpä onkin suunnittelijalle haastetta. Ja samalla pitäisi käyttää konsernin palikoita, mutta silti tehdä biilistä muista erottuva. Ei helppoa ja mm. siksi itse pidän noissa viime kuvissa nähtyä hahmotelmaa erittäinkin onnistuneena. Ei kinneristä juurikaan alfamaisempaa saa.
Alfistit tuntuvat näissä(kin) asioissa jakaantuvan kahteen leiriin. Toisten mielestä auto on aina hieno, jos nokalle vain istutetaan tuttu scudetto. Toiset taas kuuluvat koulukuntaan, jonka mukaan viimeinen hieno Alfa valmistettiin vuonna 2003/1998/1995/1971/1955/19XX, eikä nyky-/tulevista malleista ole mihinkään.
Kun pieneen koppaan pitäisi saada menevää muotoilua ja kohtuulliset tilat, niin siinäpä onkin suunnittelijalle haastetta. Ja samalla pitäisi käyttää konsernin palikoita, mutta silti tehdä biilistä muista erottuva. Ei helppoa ja mm. siksi itse pidän noissa viime kuvissa nähtyä hahmotelmaa erittäinkin onnistuneena. Ei kinneristä juurikaan alfamaisempaa saa.
Alfistit tuntuvat näissä(kin) asioissa jakaantuvan kahteen leiriin. Toisten mielestä auto on aina hieno, jos nokalle vain istutetaan tuttu scudetto. Toiset taas kuuluvat koulukuntaan, jonka mukaan viimeinen hieno Alfa valmistettiin vuonna 2003/1998/1995/1971/1955/19XX, eikä nyky-/tulevista malleista ole mihinkään.
Toi on ihan totta, Alfa ei pysty kilpailemaan pelkällä muotoilulla. Tarvitaan jotain mitä muut eivät tarjoa, vaikka tekniikan puolella. Esimerkkinä vaikka vaihteisto, jossa vetopyörästö olisi laatikon etupuolella eli yhdistelmä keskimoottori+etuveto. Erilaista, urheilullista ja vielä suht kompaktia. No tuollaista siihen tuskin tulee, mutta jotain rohkeaa ja jännittävää auto kyllä kaipaisi.juhala kirjoitti:Nyt en kyllä voi olla kauhean innoissani tuosta Juniorista. Ihan jees, MUTTA kun nykyään kaikkia Korealaisetkin panostaa muotoiluun niin ei enää muuhun maailmaan verrattaessa tuo niin paljon säväytä.
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
hehe Tipparellussa taisi muistaakseni olla noinGasolina kirjoitti:Toi on ihan totta, Alfa ei pysty kilpailemaan pelkällä muotoilulla. Tarvitaan jotain mitä muut eivät tarjoa, vaikka tekniikan puolella. Esimerkkinä vaikka vaihteisto, jossa vetopyörästö olisi laatikon etupuolella eli yhdistelmä keskimoottori+etuveto. Erilaista, urheilullista ja vielä suht kompaktia. No tuollaista siihen tuskin tulee, mutta jotain rohkeaa ja jännittävää auto kyllä kaipaisi.juhala kirjoitti:Nyt en kyllä voi olla kauhean innoissani tuosta Juniorista. Ihan jees, MUTTA kun nykyään kaikkia Korealaisetkin panostaa muotoiluun niin ei enää muuhun maailmaan verrattaessa tuo niin paljon säväytä.

Tai ne voisi otta sen Q2:n ihan vaki erikoisuudekseen läpi linjan. Viedä tavallan etuvetotekniikan loppuun asti. Ei olisi edes kallista.
- juuuso
- Viestit: 781
- Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
- Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937 - Paikkakunta: Lappeenranta
Hyviä huomioita.
Tuossa photoshopissa itseäni eniten häiritsee turhan suora ovipelti ja sitä myötä kylkilinja. Pitäisi olla enemmän "uumaa" 156:n ja 147:n malliin. Tuo suorakylkisyys tuo välttämättä mieleen VW Polon, jonka linjat ovat peristeiseen saksalaismalliin viivottimella vedetyt. Lisäksi, niinkuin joku jo tuossa edellä mainitsikin, takaluukussa on turhaa chrisbangle-kikkailua koveruuden ja kuperuuden kanssa. Puolestani tuon "flame surfacingin" voi jättää BMW:n ja Hyundain ostajien iloksi.
Mutta nämä molemmat alueet ovat olleet noissa muuleissa varsin vahvasti maskeerattuja, joten toivo paremmasta elää.
Tuossa photoshopissa itseäni eniten häiritsee turhan suora ovipelti ja sitä myötä kylkilinja. Pitäisi olla enemmän "uumaa" 156:n ja 147:n malliin. Tuo suorakylkisyys tuo välttämättä mieleen VW Polon, jonka linjat ovat peristeiseen saksalaismalliin viivottimella vedetyt. Lisäksi, niinkuin joku jo tuossa edellä mainitsikin, takaluukussa on turhaa chrisbangle-kikkailua koveruuden ja kuperuuden kanssa. Puolestani tuon "flame surfacingin" voi jättää BMW:n ja Hyundain ostajien iloksi.
Mutta nämä molemmat alueet ovat olleet noissa muuleissa varsin vahvasti maskeerattuja, joten toivo paremmasta elää.
Niin.. ehkä kuulun siihen koulukuntaan, joka palaa mielessään mielellään Alfa-laivaston helmiin. Jotkut mallit vaan OVAT prempia (muotoilultaan siis) kuin toiset. Mikä EI tarkoita sitä, että olisi jotenkin pois suljettua, etteikö tulevaisuudessakin voisi olla hienoja Alfoja. Toivossa on hyvä elää.Vittorio Jano kirjoitti:Toiset taas kuuluvat koulukuntaan, jonka mukaan viimeinen hieno Alfa valmistettiin vuonna 2003/1998/1995/1971/1955/19XX, eikä nyky-/tulevista malleista ole mihinkään.
Minusta samanhenkisyyttä löytyy etulokasuojien, tai oikeastaan koko keulan ja katon etu/sivureunojen muotoilussa jonkin verran.Tazio kirjoitti:Ensi vilkaisulla en tuosta 'vetteä hirveästi nähnyt.
Selkeitä vaikutteita aiemmista BAT-sarjan autoista
kyllä.
-Tazio


Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
BAT1 löytyi jenkkiläisestä ladosta muutama vuosi sitten. Löytyyköhän BAT3 vielä jostain ja onko parillisiakin batteja olemassa? Yllättävänkin samanhenkinen tuo 11 on vitosen, seiskan ja ysin kanssa. Luulenpa että nuo alkuperäiset batit oli aikoinaan melkoisia inspiraationlähteitä jenkkiautojen muotoilijoille, eihän missään jenkissä ollut niiden esittelyn aikaan vielä siipiä ja eviä.
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Nyt kun kuvat ovat tuossa rinnakkain niin kyllähän tuossasamaa geneeristämml kirjoitti:Minusta samanhenkisyyttä löytyy etulokasuojien, tai oikeastaan koko keulan ja katon etu/sivureunojen muotoilussa jonkin verran.Tazio kirjoitti:Ensi vilkaisulla en tuosta 'vetteä hirveästi nähnyt.
Selkeitä vaikutteita aiemmista BAT-sarjan autoista
kyllä.
-Tazio
![]()
muotoa on havaittavissa. Mutta enpä silti ole varma onko tuo
'vette ollut mielessä kun tuota muotoa on tehty, alkuperäisissä
kun on samaa myös.
-Tazio
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Tuon olin muuten kokonaan unohtanut!Giallo Pozzuoli kirjoitti:BAT1 löytyi jenkkiläisestä ladosta muutama vuosi sitten. Löytyyköhän BAT3 vielä jostain ja onko parillisiakin batteja olemassa? Yllättävänkin samanhenkinen tuo 11 on vitosen, seiskan ja ysin kanssa. Luulenpa että nuo alkuperäiset batit oli aikoinaan melkoisia inspiraationlähteitä jenkkiautojen muotoilijoille, eihän missään jenkissä ollut niiden esittelyn aikaan vielä siipiä ja eviä.
Tietääkö joku mihin tuo Abart Biposto Coupe - olin aikanaan ja olen edelleen sitä mieltä, että tuon kutsuminen B.A.T:ksi on pientä
ja tarpeetonta venytystä. Autohan on sellaisenaan todellinen kaunotar! - päätyi ja miten sen tarina on
jatkunut?
-Tazio
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Sivuprofiili ja keula on kyllä onnistuneet. Jos olisivat tehneet reilusti kaksipaikkaisen tuosta, niin olisi varmaan perästäkin saatu vähän sulavamman muotoinen. Nyt siitä paistaa läpi kompromissi. Ei se ruma ole, voisi olla vaan vähän loivempi?
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Eipä tarvitse enää miettiä mikä on seuraava Alfa, jonka omistan. Toivottavasti hinta asettuu sopiviin lukemiin. Jossain oli spekulaatiota, että Briteissä lähtöhinta olisi noin 12 000 GBP (tai alle) jolla on tarkoitus lyödä Minille luu kurkkuun. Taisi olla AO-foorumilla tuo ns. varma tieto, saatu joltain AR-dealerilta.
Mitäs se sitten tarkoittaisi Suomen mittakaavassa?
Mitäs se sitten tarkoittaisi Suomen mittakaavassa?
Mini hinnat alkaen suomessa 20600eur, joten Teltta laittanee Mi.To:lle jonkun soveliaan 23-25keur hintalapun (ettei vaan joutuisi kenellekään myymään)liekki kirjoitti:Eipä tarvitse enää miettiä mikä on seuraava Alfa, jonka omistan. Toivottavasti hinta asettuu sopiviin lukemiin. Jossain oli spekulaatiota, että Briteissä lähtöhinta olisi noin 12 000 GBP (tai alle) jolla on tarkoitus lyödä Minille luu kurkkuun. Taisi olla AO-foorumilla tuo ns. varma tieto, saatu joltain AR-dealerilta.
Mitäs se sitten tarkoittaisi Suomen mittakaavassa?

VMP