Käynnistymisen hitaus 164

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Käynnistymisen hitaus 164

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Ongelmana on tullut aivan viime päivinä, että 164:ää saapi sahata käyntiin vajaat 10 s. Sahausaikana ei edes yritä käynnistyä. Sitten kun käynnistyy, niin on kierroksia 500 ja moottori nippanappa käynnissä, sitten vajaat 2 s. päästä kertalaakista normaaali. Heti sammuttamisen jälkeen käynnistys on OK. Joka käynnistys on toistunut nyt aivan samanlaisena.

Olisiko kyse bensansaantiongelmasta, ja jos on, niin mikä paikka mättää? Bensapumppu?

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Pa-suodatin voi olla ryytynyt tultuaan suomen kylmään talveen.
Kylmäkäynnistin suutinkin voi temppuilla.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tai takaiskuventtiili tai pa-paineensäädin vuotaa.Eli pa-järjestelmä tyhjentyisi ja vaatisi käynnistäessä aikaa pa siirtoon ja paineen nostoon.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

lueskelin joskus että noissa kuusnepoissa on ollu ongelmaa bensatankin sisällä olevien letkunpätkien kanssa. ne haurastuu ajanmittaa ja estää takaiskuventtiiliä toimimasta. Tää oli siis vaan mun tulkinta amerikan poikien keskusteluista. Mut kannattaa ainakin kokeilla pitää virtoja päällä jonkin aikaa ennen starttaamista.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Olli79 kirjoitti:Mut kannattaa ainakin kokeilla pitää virtoja päällä jonkin aikaa ennen starttaamista.
Ei se Motronic taida pyörittää bensapumppua ennen starttaamista, eli virtojen päällä pitäminen ei auta. Näin olen ainakin itse ollut havaitsevinani, ei kuulu mitään suhinaa/surinaa tankista vaikka virrat ovat päällä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Kokeilin virtoja, mutta mitään suhinaa tai edes naksahdusta ei kuulu. Eikä sillä ollut vaikutusta käynnistyvyyteen. Lämpimästä hallista lähtiessä ongelma esiintyy myös. Täytyy kuulostella ja tutkia. Pääasia, että vielä ainakin käynnistyy.

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

lainaus amerikan poikien keskusteluista.

Delayed Start (Fuel Pressure)
From: FredAlfa@aol.com
Date: Mon, 23 Dec 1996 21:39:38 -0500
Subject: 164 Not starting almost instantly

Have you noticed that it takes a little more cranking before your 164 will
start? I decided to find and cure the problem before it got so bad it might
just quit entirely somewhere out in the sticks on a stormy night.

I decided to test the fuel pressure because there was no change in engine
speed when I pulled the vacuum hose off of the pressure regulator. A small
loss of power, noticeable under acceleration might indicate a fuel problem.
Pulling that hose simulates vacuum loss, as when flooring the gas pedal.

The 164 fuel pump is located inside the fuel tank, and it's known as a
submersible type. An advantage is that it can deliver high pressure without
the need to lift fuel to it before it can pump it out. It runs cooler too at
the bottom of the tank.

I attached the pressure gauge at the upstream side of the fuel rail to read a
pressure of about 30 psi. A pressure too low for ideal running and barely
enough to keep the engine from stalling. Testing the regulator to make sure
it was not letting the fuel flow past it unchecked proved it was ok.
Changing the fuel filter did not improve the pressure. Opening the fuel
lines and blowing compressed air through produced no foreign material that
might have partially blocked fuel flow.

Another clue came when upon turning the pump off, the fuel pressure dropped
to zero faster than the buildup to 30psi. The check valve on top of the fuel
pump must not be holding and so the pump and check valve must come out and be
replaced. The 164 fuel pump is not in an easy place to work on, in fact, it
is a bear to remove made more difficult if you have no patience.

A close visual examination of the pump and hoses showed nothing so in went a
brand new pump and check valve. After it was put together the test showed
reduced pressure to 23psi with pressure dropping even faster upon shut down.

What could the problem be, I asked myself over and over again. If the check
valve on top of the pump was holding (I had checked it before) then it had to
be leaking somewhere between the valve and the angle hose fitting on top of
the tank. A section of black externally braided hose about two inches long
which is clamped to the underside of the external angle fitting must be where
the leak has to be found. It looked as good as new showing no breaks
whatsoever. Being certain that piece of hose was where the break was, I cut
and peeled off the braid to expose a plain black rubber hose. It did not
look any different than a brand new piece so I began to bend it and
immediatly saw 3 very thin cuts along the center running about an inch long
half way between hose clamps.

Reinstalled with a new section of hose, the engine fired up instantly and the
pressure went to 45psi running normally and 50psi when the regulator was
activated. ( I had activated the pump so there was fuel and full pressure in
the rail)

There is no way you can find problems without using proper instrumentation
and common sense.

Southwest Florida December 23rd 1996

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

itellä oli joskus sama vaiva 75:en kans, puolilämpöstä konetta sai sahata pitkään, kylmänä ja lämpösenä lähti hyvin...eikös motronic anna pumppauskäskyä vain silloin kun paine on laskenut tarpeeksi, eli ei joka kerta kun virrat pistää päälle...paineentunnistus?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Aikanaan teki Camry samaa, huomattavasti pahempana tosin.
Lämpötila-anturi oli sökö ja ruisku sai väärää tietoa, mutta nyt ei taida johtua samasta syystä :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mullakin varmaan vuotaa tuo pumpun ja takaiskuventtiilin välinen letku. Vaatii aina hiukan pyörittämistä että lähtee käyntiin, ja lämpimänä tyhjäkäynti on hiukan epävarmaan vaikka kylmänä käy nätisti tyhjää. Lämpimän moottorin tyhjäkäyntikierrokset ovat vähemmän kuin kylmän jolloin latausjännitekin putoaa, ilmeisesti pumppu ei jaksa pienemmällä jännitteellä pitää vuotavassa putkistossa tarpeeksi painetta?

Pitäisi kaivaa pumppu pois ja tutkia letkut, tuossa on vaan vähän isompi homma kun huoltoluukun päällä on rakenteisiin pultattu bassolaatikko. Laatikon irrottamiseksi tarvitsee ensin irrottaa mm. takapenkki.

155TS, Boxer33 ja TS puhuvat aina Gresasta, mahtaisikos sinne saada ulkopuolinenkin autoa hetkeksi aikaa? Kun ei viitsisi tuossa pihalla pakkasessa mitään tehdä ja kaikenlaista pientä huoltoa olisi tarvis tehdä.
- Epäkelpokeräilijä -

TS
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 03:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TS »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: 155TS, Boxer33 ja TS puhuvat aina Gresasta, mahtaisikos sinne saada ulkopuolinenkin autoa hetkeksi aikaa? Kun ei viitsisi tuossa pihalla pakkasessa mitään tehdä ja kaikenlaista pientä huoltoa olisi tarvis tehdä.
Kysäisepä 155TS:ltä - luulisin että onnistuu oikein hyvin. Mulle ainakin kelpaisi seurasi oikein hyvin :wink:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

TS kirjoitti:Mulle ainakin kelpaisi seurasi oikein hyvin :wink:
Muistaakseni joku rasvanäppi kanssa kehui olevansa aika haka kynäruiskun kanssa, olisi vielä tuo ovi fiksaamatta :wink:

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Onkohan kyseessä kuvan letku nro 15?

Kuva

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: 155TS, Boxer33 ja TS puhuvat aina Gresasta, mahtaisikos sinne saada ulkopuolinenkin autoa hetkeksi aikaa? Kun ei viitsisi tuossa pihalla pakkasessa mitään tehdä ja kaikenlaista pientä huoltoa olisi tarvis tehdä.
Juu. Kyllä hän sitä voisi vaikka ensi viikonloppuna pitää alfabbs askartelukerhopäivän :mrgreen: esim. lauantaina. Pitää vain varmistaa että siellä ei ole mitään virallista menoo silloin.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rolle kirjoitti:Muistaakseni joku rasvanäppi kanssa kehui olevansa aika haka kynäruiskun kanssa, olisi vielä tuo ovi fiksaamatta :wink:
Öh, en kai minä moista...? :oops:

Passaako jos lainaan sulle vehkeet ja opastan "tee noin"? On tuossa nimittäin sen verran nysväämistä että jää äkkiä omat rakentelut tekemättä.
155TS kirjoitti:Kyllä hän sitä voisi vaikka ensi viikonloppuna pitää alfabbs askartelukerhopäivän esim. lauantaina
Tuo olisi hyvä homma, lauantai passaisi ainakin mulle. Tsekkaatko että mökki on tyhjä?

Alkaa muuten jakoremmilläkin pian tulla kolme vuotta täyteen, kai sekin pitäisi vaihtaa. Kaikenlaista pienempää ja isompaa pitäisi tehdä, ei taida yksi päivä riittää :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

atra
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Tammi 2005, 14:55
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja atra »

Pakkasta -15 ja juuri ja juuri kone käyntiin.
Toisaalta olin jo hieman odotellutkin että näin tulee käymään.

Ongelman aiheuttajaksi epäilen bensapaineiden katoamista kun startatessa saa sahata n 5 sekuntia ennen kuin kone höröhtää käyntiin lämpötilasta riippumatta.

Kertokaapas millainen homma toi punpun purku on käytännössä. Jos vaikka Joulun 'kiireide' lomassa aloittelisi ongelman selvittelyn. Löytyykö pumppu takapenkin alta sisäpuolelta vai tarviiko auto vinssata katonrajaan ja kömpiä alle?

Ja jos joku haluaa lainata painemittaria niin tarjous otetaan ilolla vastaan. :-D

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Ratkaisukin aikanaan löytyi, olipa jäänyt näköjään kertomatta :oops:

Bensapumppu ei antanut painetta tarpeeksi.

Uusi pumppu tilalle ja hyvin on toiminut :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

atra kirjoitti:Löytyykö pumppu takapenkin alta sisäpuolelta vai tarviiko auto vinssata katonrajaan ja kömpiä alle?
Pumppu löytyy tankista ja siihen pääsee käsiksi takakontin kautta. Muistaakseni rontin pohjassa on musta peltilevy, jonka irrotuksen jälkeen pumppu on tyrkyllä.
- Epäkelpokeräilijä -

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Pumppu löytyy tankista ja siihen pääsee käsiksi takakontin kautta. Muistaakseni rontin pohjassa on musta peltilevy, jonka irrotuksen jälkeen pumppu on tyrkyllä.
Tämän jälkeen kierteellä oleva muovirengas auki (nro 9 kuvassa). Joka oli ainakin omassani jämähtänyt jonkun verran kiinni. Sitten pumpun saakin jo nostettua ylös. Sitä ennen kannattaa kuitenkin irroittaa sähköliitin ja bensaliittimet, joita ei kannata väännellä liikoja kun voivat murtua.

Tuo paineputki on tuossa kuvassa numero 18, joka ilmeisesti saattaa rikkoutua ja aiheuttaa sen että bensa pääsee vuotamaan putkesta pois ja näin ollen paineen kestää nousta, jolloin moottori käynnistyy huonosti. Koska käsittääkseni paineen pitäisi pysyä putkistossa moottorin sammuttua seuraavaan käynnistykseen asti?

Avatar
teik
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 21:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja teik »

Bensapumpun vaihto edessä 164:ään, mutta mitenkähän bensan meno- ja paluuletkujen pitäisi irrota? Laitoin liukkaria väliin ja nitkuttelin niitä. Liikettä niissä on mutta ei irtoa??
Ei uskalla kauheasti repiäkään koska liittimet ovat muovia. Pitäisikö niiden irrota ihan nostamalla? Joku pumpun vaihtanut osaa varmasti kertoa? Letkut on pakko irroittaa, koska kierrettävä muovirengas ei muuten mahdu tulemaan pois.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Liittimet aukeavat ihan nostamalla, tosin sitä ennen pitää avata peltilätkä joka kääntyy sivulle, kunhan on mutteri aukaistu päältä. Liittimet voivat silti olla hieman piukassa, koska niissä olevat o-rengastiivisteet saattavat olla jämähtäneet kiinni.. Mutta muistaakseni pikkuhiljaa nitkuttamalla nousivat ylös kuitenkin.

Avatar
teik
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 21:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja teik »

Ok, kiitti infosta. Tiukassa ovat. Hyvä kun tietää nyt että niiden kuuluu oikeasti irrota nostamalla. Joutuu varmasti uusimaan ne o-renkaat?!

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Joutuu, jos sattuvat rikkoutumaan liittimiä avatessa. Itse rikoin tiivisteet vahingossa laittaessa liittimiä takaisin, kun menivät jotenkin vinoon sinne. Eli siinä vaiheessa kannattaa olla varovainen myös. Harmi vaan, etten muista enää minkä kokoiset tiivisteet tuohon kävi..

Vastaa Viestiin