Kytkin naksuu 156:ssa
Valvoja: Moderators
- teuhka jr.
- Viestit: 25
- Liittynyt: 07 Syys 2006, 14:59
- Paikkakunta: Imatra
Tämän kaltainen vika sitten ilmeni itsellenikin, eli kytkinpolkimen liikkeeseen tuli yllättäen muutaman sentin tyhjä väljä alue. Ajoa se ei estä, mutta tuntumaa heikentää. Tätä topiccia lueskelin ja opiskelin, ja rasvaisia käsiä kun pelkään, niin päätin viedä kiuluni hovikorjaamooni. Kerroin tuosta Saabin jousesta ja sellainen tilattiinkin valmiiksi.
Noh, auto kävi korjaamolla ja kerrottiin, että ei siellä pääsylinterissä mitään jousta ollutkaan. Tällä viittaan Joggerin tapaukseen ylempänä. Minun autossani entinen omistaja ei ainakaan pääsylinterille mitään ole tehnyt - eli onko näitä pääsylintereitä nyt sitten useampaa mallia, jousellisia ja jousettomia?
Sylinteri oli korjaamolla otettu auki ja se oli silmämääräisesti ollut täysin ehjä. Kytkin oli ilmattu paineella ja nesteet samassa prosessissa vaihdettu. Ilmauksen jälkeen kytkin toimi hienosti pari päivää ja n. 400km, kunnes väljä kytkimen yläliike palasi piinaamaan, nyt jopa aiemmissa viesteissä mainitun klonksumisen kanssa polkimen jäädessä palauttaessa jumiin ja vapautuessa sekunnin päästä yläasentoon.
Sen verran olen nyt päässyt vikaa makustelemaan ajossa, että olen huomannut vian olevan pahempi kylmällä autolla liikkeelle lähdettäessä. Pidemmällä ajolla järjestelmässä oleva ilma ilmeisesti liikkuu ja kytkin muuttuu lähes normaalin oloiseksi. Ilmaa siis tuntuu systeemiin pääsevän, kysymys kuuluukin nyt mistä? Ymmärtääkseni työsylinterin vaihto tai sen tiivisteen uusiminen on kuitenkin pykälää isompi (ja kalliimpi) projekti (ainakin minulle jolla on peukalo keskellä kämmentä).
Noh, auto kävi korjaamolla ja kerrottiin, että ei siellä pääsylinterissä mitään jousta ollutkaan. Tällä viittaan Joggerin tapaukseen ylempänä. Minun autossani entinen omistaja ei ainakaan pääsylinterille mitään ole tehnyt - eli onko näitä pääsylintereitä nyt sitten useampaa mallia, jousellisia ja jousettomia?
Sylinteri oli korjaamolla otettu auki ja se oli silmämääräisesti ollut täysin ehjä. Kytkin oli ilmattu paineella ja nesteet samassa prosessissa vaihdettu. Ilmauksen jälkeen kytkin toimi hienosti pari päivää ja n. 400km, kunnes väljä kytkimen yläliike palasi piinaamaan, nyt jopa aiemmissa viesteissä mainitun klonksumisen kanssa polkimen jäädessä palauttaessa jumiin ja vapautuessa sekunnin päästä yläasentoon.
Sen verran olen nyt päässyt vikaa makustelemaan ajossa, että olen huomannut vian olevan pahempi kylmällä autolla liikkeelle lähdettäessä. Pidemmällä ajolla järjestelmässä oleva ilma ilmeisesti liikkuu ja kytkin muuttuu lähes normaalin oloiseksi. Ilmaa siis tuntuu systeemiin pääsevän, kysymys kuuluukin nyt mistä? Ymmärtääkseni työsylinterin vaihto tai sen tiivisteen uusiminen on kuitenkin pykälää isompi (ja kalliimpi) projekti (ainakin minulle jolla on peukalo keskellä kämmentä).
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Moro
Minulla ilmaa pääsi järjestelmään juurikin pääsylinteristä. Vuoto oli siellä kun tuo jousi oli mennyt poikki ja jousen jämät kairas sylinterin seinämät paskaksi.
Ompa kyllä erikoista että siellä ei ole osalla porukasta jousta ollenkaan
Yritän jossain vaiheessa ottaa kuvia tuosta vanhasta pääsyltystä ja laittaa albumiin, että näette miltä se näyttää kun oirehtii.
Minulla ilmaa pääsi järjestelmään juurikin pääsylinteristä. Vuoto oli siellä kun tuo jousi oli mennyt poikki ja jousen jämät kairas sylinterin seinämät paskaksi.
Ompa kyllä erikoista että siellä ei ole osalla porukasta jousta ollenkaan
Yritän jossain vaiheessa ottaa kuvia tuosta vanhasta pääsyltystä ja laittaa albumiin, että näette miltä se näyttää kun oirehtii.
Mikä se muuten on se valkoinen ihme katkaisijatyyppinen laite jossa on pieni musta nasta päässä,samanlainen löytyy jarrupolkimesta,siis polkimessa oleva kieleke ottaa siihen kiinni ylösnoustessaan...? Painui kytkinpoljinta irrottaessa pohjaan, muttei tunnu käytännön eroa.. Tarviiko auto tosiaan tiedon milloin poljin on ylhäällä ja millon ei?? Eihän se mikään pelkkä "stopparikaan" näytä olevan?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Tarvitsee ainakin, jos autossa on cruise, kenties johonkin muuhunkin diagnostiikkaan. Ei se varmaan muuten menoon vaikuta.Silvio kirjoitti:Mikä se muuten on se valkoinen ihme katkaisijatyyppinen laite jossa on pieni musta nasta päässä,samanlainen löytyy jarrupolkimesta,siis polkimessa oleva kieleke ottaa siihen kiinni ylösnoustessaan...? Painui kytkinpoljinta irrottaessa pohjaan, muttei tunnu käytännön eroa.. Tarviiko auto tosiaan tiedon milloin poljin on ylhäällä ja millon ei?? Eihän se mikään pelkkä "stopparikaan" näytä olevan?
hmm itsellä ehkä sama ongelma.. naksaa sillain "vähän" metalliseen sävyyn ja mielestäni kuulu myös auton alla samanlainen ääni. Kytkin ei voi todellakaan olla vielä leviimässä, koska vaihettiin n.3viikkoa sitten...
Samalla tosiaan kun tuo "naksahdus/kilahdus" kuuluu, tuntuu kytkinpolkimessa pieni värähdys. Ja välillä ei kuulu/tunnu tuota naksumista vaan ehkä noin joka kolmannella tai toisella painamisella..
Onkohan menny itellä tuo jousisetti kans poikki?
Samalla tosiaan kun tuo "naksahdus/kilahdus" kuuluu, tuntuu kytkinpolkimessa pieni värähdys. Ja välillä ei kuulu/tunnu tuota naksumista vaan ehkä noin joka kolmannella tai toisella painamisella..
Onkohan menny itellä tuo jousisetti kans poikki?
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Mulla tuntui auttavan samankaltaiseen ongelmaan pääsylinterin ulkoinen voitelu. Tosin mulla ei kyllä kuulu mitään naksuntaa, vaan kytkimen liikeradan puolessa välissä on silloin tällöin pykäliä. Linkki toiseen ketjuun
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
No eihän siitä voitelusta loppuviimeksi ollut ratkaisuksi, nyt olen muutaman kerran todistanut selvän naksumisen, mielestäni tulee konehuoneen puolelta. No, auto menossa huoltoon jakohihnan ääntelyn vuoksi, saavat tarkistaa tämänkin samalla. Kysyin Heikalta jo varoiksi työ- ja pääsylinterin hinnat...
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
Epäilen, että omassa 156:ssa on mennyt juurikin tuo työsylinteri. Jarrunestettä kuluu tasaisesti. Jos unohtaa täyttää säiliön apout viikkoon, kytkin ei enää yksikertaisesti pelitä.
Kysymys kuuluukin, missä moinen sylinteri piileksii? Onko helposti vaihdettavissa?
Käytin autoa näytillä Oulun Autohuollossa ja siellä sanoivat, että koko kytkin joudutaan purkamaan, jos työsylinteri vaihdetaan uuteen.
Pitäneeköhän paikkaansa?
Kysymys kuuluukin, missä moinen sylinteri piileksii? Onko helposti vaihdettavissa?
Käytin autoa näytillä Oulun Autohuollossa ja siellä sanoivat, että koko kytkin joudutaan purkamaan, jos työsylinteri vaihdetaan uuteen.
Pitäneeköhän paikkaansa?
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
TwinSparkki...
Käyppä näyttään autoasi Virho & Raitiolla Alppilassa Patteritiellä.
Siellä tietävät asiat pikkasen paremmin kuin autohuollossa, jossa sielläkin toki oli pari vuotta sitten vielä ihan asiantunteva kaveri töissä. V&R osaa varmaan minuutin tutkimisella sanoa, mikä todellisuudessa on vikana. Samoin mahdollisen vian korjaus onnistuu asiantuntemuksella ja asiallisemmalla hinnalla.
Käyppä näyttään autoasi Virho & Raitiolla Alppilassa Patteritiellä.
Siellä tietävät asiat pikkasen paremmin kuin autohuollossa, jossa sielläkin toki oli pari vuotta sitten vielä ihan asiantunteva kaveri töissä. V&R osaa varmaan minuutin tutkimisella sanoa, mikä todellisuudessa on vikana. Samoin mahdollisen vian korjaus onnistuu asiantuntemuksella ja asiallisemmalla hinnalla.
Selkeesti työsylinteri mennyt jos kerran poljinkin menee aina pohjaan, jarrunestettä kuluu ja kun sulla kerran on kutoskone jossa nestekytkin, tessuissa muistaakseni on vaijerilla. Kannattaa tietty katsoa että mistä se sen jarrunesteen vuotaa, jos työsylinteri vuotaa niin se vuotaa sen siihen vaihdelaatikon päälle ja se pitäisi olla kyllä märkä. Samoin jos pääsylinteri vuotaisi niin varmaan huomaisit sen sisällä jarrunesteen hajusta ja että jalkatila on märkä jarrunesteestä. Työsylinteri on siinä vaihdelaatikon päällä ja tosiaan helppo homma vaihtaa, lyhykäisyydessään näin.TwinSpark kirjoitti:Epäilen, että omassa 156:ssa on mennyt juurikin tuo työsylinteri. Jarrunestettä kuluu tasaisesti. Jos unohtaa täyttää säiliön apout viikkoon, kytkin ei enää yksikertaisesti pelitä.
Kysymys kuuluukin, missä moinen sylinteri piileksii? Onko helposti vaihdettavissa?
Käytin autoa näytillä Oulun Autohuollossa ja siellä sanoivat, että koko kytkin joudutaan purkamaan, jos työsylinteri vaihdetaan uuteen.
Pitäneeköhän paikkaansa?
1. Ilmanputsarilta tulevan "imuputken" klemmarit löysälle molemmista päistä ja tötterö irti.
2. Akunkengät irti, akun kiinnitysmutteri irti ja akku pois.
3. Relelootan muovisuojus irti mikä on painamalla (kiinni siinä akkutelineessä) ja sitten releaski irti akkutelineestä (2 mutteria siellä relelootan alaosassa)
4. Akkutelineen muovipohja pois ja sitten 3 pulttia irti jolla akkuteline on kiinni (kaks näkyvillä, yksi löytyy akkutelineen alta ja pääsee sen akkutelineen reiän kautta avaamaan) ja sit pitäiskin saada akkuteline irti.
5. Tän jälkeen vaihdelaatikko pitäiskin näkyä selkeesti ja sen päällä oleva työsylinteri. Jarrunesteputki irti ja itse sylinteri on yhdellä seekerillä kiinni. Kannattaa varata tarpeiks suureksi avautuvat seekeripihdit, muuten saa jumpata turhaan. Sit vaan vetää vanhan työsylinterin irti, uus tilalle, ilmaus ja rojut takas kiinni.
Homman tuntevalta menee varmaan 15min, itellä meni 30min ko jumppasin liian pienien seekeripihtien kanssa ylimäärästä ja poltin tupakin.
^Samoin onnistuu kuin jarrujenkin ilmaus eli tarvii periaatteessa kaks jantteria, onnistuu toki yksinkin mutta ei tästä sen enempää.
Kytkinpoljin pohjaan, pääsylinteristä nippa vähän auki ja nippa heti kiinni. Kytkinpoljin ylös ja taas pohjaan, nippa auki, nippa kiinni. Tätä jatketaan niin kauan kun ilmaa tulee (tai paskasta jarrunestettä).
Kytkinpoljin pohjaan, pääsylinteristä nippa vähän auki ja nippa heti kiinni. Kytkinpoljin ylös ja taas pohjaan, nippa auki, nippa kiinni. Tätä jatketaan niin kauan kun ilmaa tulee (tai paskasta jarrunestettä).
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
^
Onhan twinsparkissakin nestekytkin (siis 1.8 tai 2.0 koneisissa).
vielä Twinsparkille vinkkiä...
Ja jos on jotain vikavikaa ja joudut ostaan esim. pää- tai työsylinteriä - ei kannata kääntyä Deltan puoleen. Osat löytyy puhelinsoitolla seuraavista:
www.heikka.fi
www.tmuukkonen.fi
..ja jää rahaa bensaankin:)
Onhan twinsparkissakin nestekytkin (siis 1.8 tai 2.0 koneisissa).
vielä Twinsparkille vinkkiä...
Ja jos on jotain vikavikaa ja joudut ostaan esim. pää- tai työsylinteriä - ei kannata kääntyä Deltan puoleen. Osat löytyy puhelinsoitolla seuraavista:
www.heikka.fi
www.tmuukkonen.fi
..ja jää rahaa bensaankin:)
Mun 156 ei ole V6 vaan 1.8 tessu, mutta siinä on mielestäni nestekytkin. Ainakin oireiden perusteella näin voisi päätellä.
Soitto Tarviketorille ja kaveri siellä sanoi, että työsylinteri on paineasetelmassa tässä mallissa. Jos näin on, vaatii kytkimen purkamisen.
Täytyy varmistua asiasta, ottaa akku kiinnikkeineen irti ja kurkata mitä löytyy.
Soitto Tarviketorille ja kaveri siellä sanoi, että työsylinteri on paineasetelmassa tässä mallissa. Jos näin on, vaatii kytkimen purkamisen.
Täytyy varmistua asiasta, ottaa akku kiinnikkeineen irti ja kurkata mitä löytyy.
Mullakin on jotain häikkää kytkimessä. Jos auto seisoo vähänkin pidemmän aikaa, esimerkiksi vuorokauden, niin kytkinpoljin painuu itsestään alemmas. Sitten se pitää vetää sieltä ylös ennen ajoon lähtöä. Jarrunesteet ei häviä kuitenkaan, eli vuotoa ei ole. Ajossa kytkin pelaa ihan normaalisti, joskin välillä kuuluu pientä naksuntaa. Itse veikkaisin pääsylinteriä syylliseksi, mutta mitäs muu raati sanoo? En oikein tarkkaan tiedä tuon pääsylinterin enkä muutenkaan kytkinhässäkän rakennetta. Mistäköhän se polkimen painuminen voisi johtua? Niin, ja se kytkimen "palautusjousi" (joka itse asiassa ei palauta pedaalia vaan painaa sitä hienokseltaan lattiaa kohti) tuli juuri vaihdettua joten siinä ei ainakaan ole vikaa.
^Sama ilmiö oli mullakin ja työsylinterin kumit fuskasi. Korjaussarjankin voi jostain saada mut en nähnyt järkeväksi kun tuo koko työsylinterikin oli niin edukas. Yhtälailla voisin kuvitella että se voisi olla pääsylinteri joka siellä on väljäksi päässyt, joku viisaampi varmaan osaa kertoa mistä sen purkamatta näkisi että kumpi sen aiheuttaa. En oo ainakaan lukenut/kuullut että foorumilaisilta olisi vielä 156sta mennyt pääsylintereitä mutta alkaahan nekin tulla jo siihen ikään että sellaiset vaivat voivat yleistyä.
Työsylinteri tuli vaihdettua, mutta samat ongelmat jatkuvat. Nyt olen vaihtamassa pääsylinteriä, mutta uusi pääsylinteri näyttää vähän erilaiselta kuin vanha. Lähinnä ihmetyttää, miten pääsylinterin päähän kiinnitetään se letku. Vanhassa pääsylinterissä on ilmeisesti jenga ja letkussa vastaava liitin jolla se ruuvataan jenkaan kiinni. Uudessa ei ole mitään jengaa, vaan päässä on joku ihme sokka. Miten ihmeessä tuohon uuteen kiinnitetään tuo letku? En uskalla irrottaa vanhaa ennen kuin tiedän... Nyt tarviis nopeaa vastausta
Heh, tuossa kiinnittäessäni pääsylinteriä takaisin, huomasin, että se kytkimen palautusjousi oli väärin asennettu. Se painoi koko ajan pedaalia hieman lattiaan päin, mutta nyt kun asensin sen oikein, nostaa se poljinta yläasennossa ylöspäin, ja kun pedaalia hieman painaa, alkaa jousikin painamaan sitä alaspäin.
Veikkaanpa, että kytkinongelmat liittyivät tuohon palautusjouseen. Nyt luulisi ainakin polkimen pysyvän ylhäällä vaikka auto seisoisi, kun jousi sitä nostaa
Veikkaanpa, että kytkinongelmat liittyivät tuohon palautusjouseen. Nyt luulisi ainakin polkimen pysyvän ylhäällä vaikka auto seisoisi, kun jousi sitä nostaa
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Jatkampa tähän ketjuun, kun omassa Alfassa on tuo kytkin nyt aika oudon tuntuinen ja kuuloinen.
Eli ensi oire oli se, että kytkin irrotti aivan pohjassa ja vaihteita vaikea saada sisään. Luin näitä aiheketjuja ja päättelin niiden perusteella, että joku jousi sieltä on sitten poikki. Tosin ääni kytkimestä kuullosti metalliselta rahinalta ja sirinältä, viittaisi kyllä enemmän painelaakeriin tai muuhun mekaaniseen vikaan.
Eikun remonttiin...pääsylinteri levitettynä osiksi ja kas kummaa...ei siellä sisällä ole jousen jousta ja sylinteri mäntineen ja tiivisteineen ihan hyvän näköinen. No uusi tilaukseen tarvikkeena (100 €, Deltassa 216€)) ja seuraavana päivänä paikoilleen. Alkuperäisessä pääsylinterissä luki muuten Bosch.
Ilmaus ja kokeilemaan; ei mene enää vaihteet ollenkaan sisään! Samalla kuuluu kytkimen kopasta ääni kuin metallisia osia lentelisi siellä sisällä!!
Kone sammuksiin ja hetken päästä uusi yritys...kone käy siististi ja kytkintä käytettäessä vain pientä rahinaa ja sirinää. Mutta nyt myös kytkin pohjassa kuuluu ääntelyä, aikaisemmin vain kun kytkintä painoi ihan vähän. Pikkuisen koneeseen kierroksia kytkin ylhäällä ollessa ja sama metallinen kilinä kytkinkopasta...alkaa vaikuttaa, että kytkimestä lentelee irto-osia taas?
selvää on tässä vaiheessa, että pelkkien työ- tai pääsylinterien vaihdolla ja ilmauksella tästä ei enää selvitä.
Soitto Deltaan; kytkimen osat 499€ ja töineen 1140€, kiitos.
Toisessa korjaamossa muutaman kympin halvempi tarjous.
Hyvin se kesti, reilu 3 vuotta ilman varsinaisia vikoja, tuo meidän 156:nen.
Nyt pakko ottaa aikalisä ja miettiä mitä tuon kanssa tekisi, kun jakohihnakin pitisi laittaa uusiksi. Pari tuhatta Euroa siis remppoihin menossa...
Eli ensi oire oli se, että kytkin irrotti aivan pohjassa ja vaihteita vaikea saada sisään. Luin näitä aiheketjuja ja päättelin niiden perusteella, että joku jousi sieltä on sitten poikki. Tosin ääni kytkimestä kuullosti metalliselta rahinalta ja sirinältä, viittaisi kyllä enemmän painelaakeriin tai muuhun mekaaniseen vikaan.
Eikun remonttiin...pääsylinteri levitettynä osiksi ja kas kummaa...ei siellä sisällä ole jousen jousta ja sylinteri mäntineen ja tiivisteineen ihan hyvän näköinen. No uusi tilaukseen tarvikkeena (100 €, Deltassa 216€)) ja seuraavana päivänä paikoilleen. Alkuperäisessä pääsylinterissä luki muuten Bosch.
Ilmaus ja kokeilemaan; ei mene enää vaihteet ollenkaan sisään! Samalla kuuluu kytkimen kopasta ääni kuin metallisia osia lentelisi siellä sisällä!!
Kone sammuksiin ja hetken päästä uusi yritys...kone käy siististi ja kytkintä käytettäessä vain pientä rahinaa ja sirinää. Mutta nyt myös kytkin pohjassa kuuluu ääntelyä, aikaisemmin vain kun kytkintä painoi ihan vähän. Pikkuisen koneeseen kierroksia kytkin ylhäällä ollessa ja sama metallinen kilinä kytkinkopasta...alkaa vaikuttaa, että kytkimestä lentelee irto-osia taas?
selvää on tässä vaiheessa, että pelkkien työ- tai pääsylinterien vaihdolla ja ilmauksella tästä ei enää selvitä.
Soitto Deltaan; kytkimen osat 499€ ja töineen 1140€, kiitos.
Toisessa korjaamossa muutaman kympin halvempi tarjous.
Hyvin se kesti, reilu 3 vuotta ilman varsinaisia vikoja, tuo meidän 156:nen.
Nyt pakko ottaa aikalisä ja miettiä mitä tuon kanssa tekisi, kun jakohihnakin pitisi laittaa uusiksi. Pari tuhatta Euroa siis remppoihin menossa...
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Kaikkea sitä lomalla ehtiikin tekemään
Otin vihdoin kuvan tuosta vaihdetusta pääsylinteristä (huono kuva albumissani).
Tuollaset jousen kappaleet siellä oli. Jousi näyttää olevan lattian päästä kapeampi kuin polkimen päästä, kuvassa on palaset oikein päin.
Pieni musta klipsi on siis tuosta rungon päästä ja sillä saa männän irti ja tarkistamaan jousen kunnon.
Otin vihdoin kuvan tuosta vaihdetusta pääsylinteristä (huono kuva albumissani).
Tuollaset jousen kappaleet siellä oli. Jousi näyttää olevan lattian päästä kapeampi kuin polkimen päästä, kuvassa on palaset oikein päin.
Pieni musta klipsi on siis tuosta rungon päästä ja sillä saa männän irti ja tarkistamaan jousen kunnon.
Minulla on samantyyppisiä oireita, paitsi mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu. Ja vaihteet menevät ainakin vielä ongelmitta päälle.
Mutta tuo tyhjä alue polkiessa tuntuu noin puoleen väliin ennenkuin tulee vastetta. Alussa on myös kiinniottokohta kovin alhaalla, myöhemmin tilanne paranee auton lämmettyä.
Uskaltaako tuolla ajaa vielä pitkään? Seuraava öljynvaihto olisi noin 5000km päästä. Ajattelin että jos silloin kysyisi samalla korjaamolta.
Mutta tuo tyhjä alue polkiessa tuntuu noin puoleen väliin ennenkuin tulee vastetta. Alussa on myös kiinniottokohta kovin alhaalla, myöhemmin tilanne paranee auton lämmettyä.
Uskaltaako tuolla ajaa vielä pitkään? Seuraava öljynvaihto olisi noin 5000km päästä. Ajattelin että jos silloin kysyisi samalla korjaamolta.
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
^kyllä tuo sinunkin autosi kytkin oireilee jo aika vakuuttavasti, eli lopussa alkaa olemaan.
Minun tapauksessani lähdin naksuvalla ja hiukan sirisevällä kytkimellä 500 km matkalle ja puolivälissä alkoi kytkin sitten ravistaa varsinkin liikkeelle lähtiessä oikein kunnolla. Paluumatkan ajoinkin sitten paskat housussa peläten milloin se leviää oikein kunnolla ja jättää tielle. Onneksi kesti korjaamolle asti, huh.
Minun tapauksessani lähdin naksuvalla ja hiukan sirisevällä kytkimellä 500 km matkalle ja puolivälissä alkoi kytkin sitten ravistaa varsinkin liikkeelle lähtiessä oikein kunnolla. Paluumatkan ajoinkin sitten paskat housussa peläten milloin se leviää oikein kunnolla ja jättää tielle. Onneksi kesti korjaamolle asti, huh.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Jos luet noita minun kirjoituksia aiheesta, niin hoksaat että poljin elää hyvinkin paljon. Toisinaan toimii ok ja toisinaan on outo. Tähän vaikuttaa mm. nestekytkimen irrotuksen automaattinen säätyminen. Ja kyllä, vaikka minullakin tuo jousi oli tuossa albumin kuvan kunnossa, niin välillä kytkin oli ihan normaali.jokipoika kirjoitti: Mutta tuo tyhjä alue polkiessa tuntuu noin puoleen väliin ennenkuin tulee vastetta. Alussa on myös kiinniottokohta kovin alhaalla, myöhemmin tilanne paranee auton lämmettyä.
Uskaltaako tuolla ajaa vielä pitkään? Seuraava öljynvaihto olisi noin 5000km päästä. Ajattelin että jos silloin kysyisi samalla korjaamolta.
Minun diagnoosi on että jos polkimessa on täysin tyhjää liikettä, vika on joko polkimessa kiinniolevassa jousessa (näkyvillä jalkatilassa) tai sitten tuossa sylinterin palautusjousessa.
Siitä uskaltaako sillä ajaa, en osaa sanoa. Itselläni oireet paheni siinä määrin että ajoin ehkä 1000km. Kytkin ei enää loppuvaiheissa juurikaan irrottanut kun vaste polkimessa oli sentin luokkaa. Pelkäsin enemmänkin vaihdelaatikon hajoamista viime metreillä ja ajoinkin matkat lähinnä kakkosella;)
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Tuliko sulla Alfa kuntoon tuolla jousen "virittämisellä"? Meinaan mulla ilmeni aika samanoloinen vika http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=14725 - vähän vaan eri oireet. Kytkinpolin ei taho aina paluttaa kunnolla. Kun polkimen nostaa jalalla tai kädellä yäasentoonsa niin se pysyy siellä muutaman päivän ajeluiden verran, mutta tavallaan valuu pikkuhiljaa alemmas.Laba kirjoitti:Heh, tuossa kiinnittäessäni pääsylinteriä takaisin, huomasin, että se kytkimen palautusjousi oli väärin asennettu. Se painoi koko ajan pedaalia hieman lattiaan päin, mutta nyt kun asensin sen oikein, nostaa se poljinta yläasennossa ylöspäin, ja kun pedaalia hieman painaa, alkaa jousikin painamaan sitä alaspäin.
Veikkaanpa, että kytkinongelmat liittyivät tuohon palautusjouseen. Nyt luulisi ainakin polkimen pysyvän ylhäällä vaikka auto seisoisi, kun jousi sitä nostaa
MP
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Mullahan tuo kytkin on myös naksunut jo pidemmän aikaa.
Palutinjousi on ehjä mutta kiinnitys falskaa,
sen tapin ympärillä olevaan kumiin on tullut pieni murtuma.
Työsylinterikin päästi nesteet pihalle ja kytkin painui aivan
pohjaan liikeradan ollessa vain muutama sentti mutta
nyt futaa taas mainiosti. Kop kop. Uusi työsylinteri 90e.
Palutinjousi on ehjä mutta kiinnitys falskaa,
sen tapin ympärillä olevaan kumiin on tullut pieni murtuma.
Työsylinterikin päästi nesteet pihalle ja kytkin painui aivan
pohjaan liikeradan ollessa vain muutama sentti mutta
nyt futaa taas mainiosti. Kop kop. Uusi työsylinteri 90e.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Alkoi omassa Alfassa kytkin prakaamaan. Kylmänä kun lähtee niin saa ajella normaalisti hetken aikaa. Mutta tämän jälkeen kytkimeen tulee muutama sentti tyhjää. Vaihteet menevät kuitenkin vielä suhteellisen hyvin pykäläänsä. Ajaminen tosin muuttu kohtalaisen ärsyttäväksi kun ei tiedä missä kohtaa kytkin ottaa kiinni milloinkin. Mahtaisikohan olla tuo polkimen jousi ja mistä niitä parhaiten nykyään saa?
Mitään näistä nyt tiiä, mutta voisko toi naksuminen johtua juuri tästä minkä Laba myöhemmin totesi.kaalipata kirjoitti:Mulla naksui pari kuukautta sitten parin päivän ajan, sit hiljeni, palasi taas pari viikkoa sitten ja napsahti paskaksi reilu viikko sitten.
Huomasin vaan tuota jousta laittaessa paikoilleen, että naksuntaa ilmeni juuri kun se valkonen holkki/jousi/ohjain ei ole oikeassa kohdassa. Tuota asentaessa kun ei kunnolla näe asentuuko se sinne paikoilleen, niin ainakin liian alhaalla oltaessa piti naksuntaa. Kunhan sen saa asetettua siihen missä (seinässä) on kohta _—_Laba kirjoitti:- - kytkimen palautusjousi oli väärin asennettu.
niin naksunta lakkaa.
Olikohan epäselvästi sanottu.
No jousi on paikallaan, juppiduu!
e: hitto, otan tosta vielä kunnon kuvan, niin olen edes jollain tapaa alfan omistamisen aikana contribuoinu yhteisöä muullakin tavalla, kun apuja kinumalla
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Nythän se sama palaustusjousi kyrvähti riisselistäkin ja lähes identtisillä kilometreillä TS:ään nähden Mistäs sitä tänä armon vuonna saa edullisimmillaan? Onneks oon suurinpiirtein jo unohtanut sen vittumaisen asennuksen...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Vähän sitten vinkkiä tuon jousen asennukseen: Menee yhdellä kädellä. Jos kytkinpoljin on ylhäällä täytyy lepotilassa 70 mm jousi puristaa 40 milliseksi. Not good. Poljin pohjassa jousi menee paikalleen noin 65 millisenä. Päätelkääpä siitä kumpi on mukavampaa. Vittu kun tuonkin olis tajunnut 2 kahvikuppia ja 5 röökiä sitten! No...elämä on.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
Kiitoksia vinkistä! En tainnut asentaa aivan samaten kuin sinä, mutta homma menee tosiaan yhdellä kädellä, silmät kiinni ja päällään seisoen. No, ei vainen... kahta kättä käytin ja silmät oli auki, mutta aikaa otti alle minuutin.Kaalipata kirjoitti:Vähän sitten vinkkiä tuon jousen asennukseen: Menee yhdellä kädellä. Jos kytkinpoljin on ylhäällä täytyy lepotilassa 70 mm jousi puristaa 40 milliseksi. Not good. Poljin pohjassa jousi menee paikalleen noin 65 millisenä. Päätelkääpä siitä kumpi on mukavampaa. Vittu kun tuonkin olis tajunnut 2 kahvikuppia ja 5 röökiä sitten! No...elämä on.
Ohjuri ensin polkimeen kiinni. Jousi ja "haarukka tappi" paikalleen ohjuriin. Toisella kädellä pidetään paketti kasassa ja toisella kädellä painetaan poljin pohjaan. Tämän jälkeen liu'uttaa "haarukan" seinää vasten koloonsa (alhaalta ylös). That's it! Ei tartte puristella jousta millin milliä. Suurin aika meni penkin selkänojan laskemiseen.
Re: Kytkin naksuu 156:ssa
Moro
Onkos kellään räjäytyskuvaa, kytkinpolkimen sisäpuolisesta osista ?. Alkanut naksumaan itselleni silloin tällöin, epäilisin palautus jousta syyksi.
Onkos kellään räjäytyskuvaa, kytkinpolkimen sisäpuolisesta osista ?. Alkanut naksumaan itselleni silloin tällöin, epäilisin palautus jousta syyksi.
waba
Re: Kytkin naksuu 156:ssa
Jos tarkkoja ollaan niin sehän ei ole palautinjousi, kun se avustaa polkimen pohjaan painamisessa.
Kuva eperistä. Kuvan osat 11 ja 12 oli ottaneet omasta hatkat ja osa nro.5 aiheutti toisinaan napsahduksia heiluessaan vapaana.
Kuva eperistä. Kuvan osat 11 ja 12 oli ottaneet omasta hatkat ja osa nro.5 aiheutti toisinaan napsahduksia heiluessaan vapaana.
- Liitteet
-
- ScreenHunter_001.jpg
- (70.41 KiB) Tiedosto ladattu 2133 kertaa
Re: Kytkin naksuu 156:ssa
Okei, kiitoksia kuvasta. Pitää huomenna alkaa tutkimaan onko tuo kyseinen osa rikki.
waba
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Kytkin naksuu 156:ssa
Eli onko tämä juuri nyt tämä valkoinen osa joka omassa killuu ilman mitään tarkoitusta kytkinpolkimessa ?
Ihmettelin itsekin tuon osan tarkoitusta ??
Ihmettelin itsekin tuon osan tarkoitusta ??
Re: Kytkin naksuu 156:ssa
^Jep! Sulta on karannu myös nuo samat osaset. Heikalta tilasin jousen ja tuon toisen "ohjurin". Olisko ollu 25€ yhteensä.
Lisäys: Asennuksesta sen verran, että aseta ensin ohjurit jousen kanssa "pötköön", paina kytkinpoljin pohjaan, ja liu'uta ohjurin "haarukkapää" yläsuunnasta tulipeltiä pitkin koloonsa. Tuolla tavalla asennus on naurettavan helppo. Tai ainakin siihen verrattuna, että on aukonut jokaisen rystysen; pääalaspäin roikkuen, jalkatilassa, tunnin ajan ja vailla toivottua tulosta...
Lisäys: Asennuksesta sen verran, että aseta ensin ohjurit jousen kanssa "pötköön", paina kytkinpoljin pohjaan, ja liu'uta ohjurin "haarukkapää" yläsuunnasta tulipeltiä pitkin koloonsa. Tuolla tavalla asennus on naurettavan helppo. Tai ainakin siihen verrattuna, että on aukonut jokaisen rystysen; pääalaspäin roikkuen, jalkatilassa, tunnin ajan ja vailla toivottua tulosta...
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Kytkin naksuu 156:ssa
Kiitosta vain , pitääkin soittaa huomena heikalle ja laittaa kuntoon. Vaikuttaako toi kytkinpolkimen toimintaan muuten miten,kun mulla on aina ollut tuo rikki ja poljin vaikuttaa normaaliltaJarsan kirjoitti:^Jep! Sulta on karannu myös nuo samat osaset. Heikalta tilasin jousen ja tuon toisen "ohjurin". Olisko ollu 25€ yhteensä.
Lisäys: Asennuksesta sen verran, että aseta ensin ohjurit jousen kanssa "pötköön", paina kytkinpoljin pohjaan, ja liu'uta ohjurin "haarukkapää" yläsuunnasta tulipeltiä pitkin koloonsa. Tuolla tavalla asennus on naurettavan helppo. Tai ainakin siihen verrattuna, että on aukonut jokaisen rystysen; pääalaspäin roikkuen, jalkatilassa, tunnin ajan ja vailla toivottua tulosta...