Thema ja sen Tasapainoakselin hihna
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Thema ja sen Tasapainoakselin hihna
Vaikka ei ole Lancian foorumikaan niin silti täältä löytyy asiaan perehtynyttä väkeä
Eli kysymys kuulu: Kuinka tärkeä on toi hihna?onko mahdollista jättää sen pois remmin vaihdon yhteydessä? Mihin se vaikuttaa paitsi siihen että jos katkee niin taskut tyhjenevät samantien? Ja mikä on sen remmin vaihtoaika?siis kuinka pitkään kestää vaihtamaan sen?
Kiitos näin etukäteen vastaneille
Eli kysymys kuulu: Kuinka tärkeä on toi hihna?onko mahdollista jättää sen pois remmin vaihdon yhteydessä? Mihin se vaikuttaa paitsi siihen että jos katkee niin taskut tyhjenevät samantien? Ja mikä on sen remmin vaihtoaika?siis kuinka pitkään kestää vaihtamaan sen?
Kiitos näin etukäteen vastaneille
Nothing beats cubic inch
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Kävin tänään hakemassa Heikalta remelit jakopäähän kun kerran 3v alkaa tulemaan täyteen. Ajattelin samalla, että ostan itselleni ainakin osittaisen mielenrauhan kun remmit ja sensemmoiset on jo käsissä.
Bullshit, ja kiasus millainen rimpula se tasapainoakselin remmi on.
Nyt kun sitä hypisteli sormissa , niin aivan varmasti on mielenrauha mennyt seuraavaksikin kolmeksi vuodeksi jos sen laittaa konehuoneeseen pyörimään.
Hirvittää ajatellakin että olen hymyssä suin revitellyt kierroksia tappiin sellaisen kumilenkin kanssa.
Tässä sitä nyt taistellaankin itsensä kanssa että heivaanko koko remmin mäkeen.
Bullshit, ja kiasus millainen rimpula se tasapainoakselin remmi on.
Nyt kun sitä hypisteli sormissa , niin aivan varmasti on mielenrauha mennyt seuraavaksikin kolmeksi vuodeksi jos sen laittaa konehuoneeseen pyörimään.
Hirvittää ajatellakin että olen hymyssä suin revitellyt kierroksia tappiin sellaisen kumilenkin kanssa.
Tässä sitä nyt taistellaankin itsensä kanssa että heivaanko koko remmin mäkeen.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Tilasin myöskin Heikalta palikkaa 500 eurolla, mutta tasapainoakselinhihna jäi tilaamatta.EdotL kirjoitti:Tässä sitä nyt taistellaankin itsensä kanssa että heivaanko koko remmin mäkeen.
Vielä en voi kommentoida kuinka auto muuttui, mutta auton ostaessa siinä ei kyseistä donitsia ollut, enkä muista mitään eroa olleen..
Senza cuore saremmo solo macchine
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
ei
tota theman moottoria ei voi verrata 156:sen alfan koneeseen jakopään osalta.... alfasta voi jättää sen hihnan pois mutta lancian koneessa jakohihnan ohjainlaakeri on toisen tasapainoakselin varressa,eli jos hihnan jättää pois akseli pyrkii silti pyörimään mukana tuli kokeiltua Q nelkussa toi homma....
albumissa kuva lancia jakopäästä, jos siitä selviäis asia
albumissa kuva lancia jakopäästä, jos siitä selviäis asia
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
kiitos SP!
Carlos, NASAlle tuskin kannattaa kun jenkkit tuskin ymmärttävät Lancioissa Asia on se että kuulin että sen hihnan 16V:sissa koneissa kannattaa olla erityisen tarkka, oli jopa tapaus kun hihna on lähtenyt sekoitamaan ventiilejä 5000km jälkeen... SP:n kuvan perusteella kaikki näyttää tiiviltä paketilta, eli pitäisikö nostaa koko laitoksen pois,jotta saa niitä remmeleita vaihdettuja?Ja jos se laakeri pyrkii pyöritämään aksilia niin haitako ettei ole hihnaa avuksi?
Carlos, NASAlle tuskin kannattaa kun jenkkit tuskin ymmärttävät Lancioissa Asia on se että kuulin että sen hihnan 16V:sissa koneissa kannattaa olla erityisen tarkka, oli jopa tapaus kun hihna on lähtenyt sekoitamaan ventiilejä 5000km jälkeen... SP:n kuvan perusteella kaikki näyttää tiiviltä paketilta, eli pitäisikö nostaa koko laitoksen pois,jotta saa niitä remmeleita vaihdettuja?Ja jos se laakeri pyrkii pyöritämään aksilia niin haitako ettei ole hihnaa avuksi?
Nothing beats cubic inch
Omasta harrastepelistä (8V Grale) oli ko. remmi pois,ja kuten edellä mainittiin,jakoremmi koittaa hiukan saada sitä tasapainoakselia pyörimään mukanaan.(Kyseinen tukilaakeri oli uusi).
Huomasin tuon antavan pienen värinän määrätyillä kierroksilla.
Kun nostin koneen pois nokalta,niin koineistettiin ne akselit symmetrisiksi "puikoiksi".Tämän jälkeen tuota värinää ei enää havaittu.
Siviilipelissäni olen tuon remmin pitänyt,eikä ole mitään ongelmia ollut.
Eipä kai noissa muuta ole kuin muistaa vaihtaa hyvissä ajoin,oikea kireys,laakerit kunnossa,ja tietysti oikenlaiset remmit...eikä tietenkään öljyvuotoja siellä päässä..
Huomasin tuon antavan pienen värinän määrätyillä kierroksilla.
Kun nostin koneen pois nokalta,niin koineistettiin ne akselit symmetrisiksi "puikoiksi".Tämän jälkeen tuota värinää ei enää havaittu.
Siviilipelissäni olen tuon remmin pitänyt,eikä ole mitään ongelmia ollut.
Eipä kai noissa muuta ole kuin muistaa vaihtaa hyvissä ajoin,oikea kireys,laakerit kunnossa,ja tietysti oikenlaiset remmit...eikä tietenkään öljyvuotoja siellä päässä..
Re: ei
Kuten jo aiemmin tälläkin palstalla on todettu, kun jättää myös noi tasapainoakselin "rullat" pois, niin mikään ei enää pyöri ja väräjä.SP kirjoitti:tota theman moottoria ei voi verrata 156:sen alfan koneeseen jakopään osalta.... alfasta voi jättää sen hihnan pois mutta lancian koneessa jakohihnan ohjainlaakeri on toisen tasapainoakselin varressa,eli jos hihnan jättää pois akseli pyrkii silti pyörimään mukana tuli kokeiltua Q nelkussa toi homma....
albumissa kuva lancia jakopäästä, jos siitä selviäis asia
Näin tehtiin mun koneeseen ja ei siinä mitään kummallisia sivuoireita ole ollut. kop kop kop
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Viisas ihminen mieluumin pitää suunsa kiinni kuin puhuu p****a. Kukaan ei pakottanut sinua puhumaan! Kuka sä edes olet?! pitää suusi kiinni!Jappe kirjoitti:Miksi ihmeessä pitää yleensäkkään kirjoittaa mitään, jos ei asiasta ymmärrä enempää kuin sika sarjakuvistaTestarosaFinland kirjoitti:Ja jos se laakeri pyrkii pyöritämään aksilia niin haitako ettei ole hihnaa avuksi?
Edit: Samaa koskee muuten myös nimim.Gamma,joka ajattelee että hänellä on äärre käsissä...
Nothing beats cubic inch
No en ajattele sentään olevani tien kuningas Ei vaan oikeesti ymmärsin minulle antamiesi vinnkien mukaan, että sulla on teknistä tietämystä aika tavalla, mutta nyt on jo käyty työntötankomoottori/OHC, kohta kaksitahti vs nelitahti?TestarosaFinland kirjoitti:Viisas ihminen mieluumin pitää suunsa kiinni kuin puhuu p****a. Kukaan ei pakottanut sinua puhumaan! Kuka sä edes olet?! pitää suusi kiinni!Jappe kirjoitti:Miksi ihmeessä pitää yleensäkkään kirjoittaa mitään, jos ei asiasta ymmärrä enempää kuin sika sarjakuvistaTestarosaFinland kirjoitti:Ja jos se laakeri pyrkii pyöritämään aksilia niin haitako ettei ole hihnaa avuksi?
Edit: Samaa koskee muuten myös nimim.Gamma,joka ajattelee että hänellä on äärre käsissä...
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Ei ole häpeä kysyä ja sanoa ettei osaa jotain. Alfan koneissa minulla on enemmän tietämystä, mutta tämä tasapainoitusakseli on uusi asia minulle ja senvuoksi kysyn asian perehtyneiltä ihmisiltä vinkkejä. Jos sinulla on niin isi tekniikan tietämys niin miksi pistät täysin varusteltun ja suht. hyvä korisen Superin purkuun?
Nothing beats cubic inch
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Jees, Right. Sitä vartenhan näitä foorumeita on että voi kysyä jos ei tiedä. Ja jos tietää niin voi kertoa, eikä suotta pantata. Mut turhan vittuilun voi jättää vaikka Suomi24:seen.
Ja alkuperäiseen kysymykseen viitaten. Mä poistin 156 2.0TS padasta ko.hihnan ja olihan sillä jonkin verran vaikutusta hieman karkeampi ääni kiihdyttäessä ja vaihdekeppi tärisi ennemmän. Saattoi ottaa hivenen nopeammin kierroksia. Lanciasta otin hihnan pois samalla kun vaihdoin Heikan 1" jakopään hilut sisään. Niiden kanssa tasapainoakseleiden hihna ei mahdu edes olemaan. Integralessa en huomannut niin suuria muutoksia, mutta onhan auto muutenkin karumpi.
Ja alkuperäiseen kysymykseen viitaten. Mä poistin 156 2.0TS padasta ko.hihnan ja olihan sillä jonkin verran vaikutusta hieman karkeampi ääni kiihdyttäessä ja vaihdekeppi tärisi ennemmän. Saattoi ottaa hivenen nopeammin kierroksia. Lanciasta otin hihnan pois samalla kun vaihdoin Heikan 1" jakopään hilut sisään. Niiden kanssa tasapainoakseleiden hihna ei mahdu edes olemaan. Integralessa en huomannut niin suuria muutoksia, mutta onhan auto muutenkin karumpi.
Viimeksi muokannut m.sa, 16 Maalis 2008, 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Abarth 500 Esseesse
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Asiaan sopiva kuva lainattu Fiibatti foorumilta. http://kuvablogi.com/nayta/iso/img970142.jpg
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Alfallahan on pidetty 60tkm ja oliko 3 vai 4v rajana. Lanciasta en edes tiedä mut tokko siinä suurta eroa on? Mulla tulee niin vähän kilometrejä et tulee ennemmin aikaraja vastaan. Kyllähän sinne koteloon kannattaa välillä katsoakin niin saattaa tulla halvemmaksi ja saa ainakin mielenrauhan.. Ei se jakohihnan vaihto itsetehtynä mikään niin iso kustannus ole, ettei siitä ainakaan kannata lintsata.
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
No niin. Tänään sain Theman huollosta, jossa samalla vaihdetiin nokkaremmin. Olen kuullut foorumin amattilaisten neuvoja ja sanoin huoltomiehelle, että heittää tasapainoitusremmin helvettiin Remmi on vain otettu pois,mitään rullia ei ole poistettu,kannataako odottaa katastrofia?
Yllättävä kyllä, molemmat remmit olivat uutta vastaavassa kunnossa
Yllättävä kyllä, molemmat remmit olivat uutta vastaavassa kunnossa
Nothing beats cubic inch
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45
Eipä siinä muuta kuin et toivottavasti tasapainoaks. rulla ei leivo kiinni. kovaa ajoa ja tietyn ajoin kantsis vilkasta hihnaa...
Sitä tasap.aks. rullaa ei kantsi ottaa vakio remmillä pois jos harrastaa koneen kierrättämistä...
8v koneessa näitä ongelmia ei sitten olis ja pensaakin kuluttas litra tolkulla vähemmän
Sitä tasap.aks. rullaa ei kantsi ottaa vakio remmillä pois jos harrastaa koneen kierrättämistä...
8v koneessa näitä ongelmia ei sitten olis ja pensaakin kuluttas litra tolkulla vähemmän
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Siis tämä rullaa voi tietyn ajan päästä lähteä "matkoille"? Miten se voi edes toimia, kun siellä ei ole remmiä, joka sitä pyörittäisi? No joskus annan sille kenkää, mutta yleensä kone kiertää max.3500 RPM asti. Ja mieleenkiintoinen homma: Kone toimi samalla tavalla kuin ennen, eli ei tullut mitään värinöitä, se toimi tasaisesti koko kierroslukvun kautta. Mitä järkeä oli laittaa sen sinne, kun siitä ei ole juuri mitään hyötyä?
Nothing beats cubic inch
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Melkoisen todennäköisesti akseleiden ajoitukset oli edellisen vaihdon jäljiltä pielessä, jos mitään eroa ei huomaa. Etummaisella akselilla on ohjainlaakeri nokkahihnalle, ja sen kunto on syytä tarkistaa aina hihnan vaihdon yhteydessä. Jos leipoo kiinni, niin nokkahihna on nopeasti entinen. Pois jättäminen taas siirtää nokkien ajoitusta hieman myöhäisemmälle. Poistaminen vaatii sitten myös akselin poiston, ja sen öljykanavien tulppaamisen. Itse laakeri on standardikokoa, eli saa kohtuuhintaan laakeriliikkeistä.
Edit: Pois jättämisellä tarkoitin sen ohjainrullan/laakerin poistamista, jakopään ajoituksiinhan tasapainoremmi ei vaikuta (paitsi mennessään pyörien väliin katkettuaan. )
Edit: Pois jättämisellä tarkoitin sen ohjainrullan/laakerin poistamista, jakopään ajoituksiinhan tasapainoremmi ei vaikuta (paitsi mennessään pyörien väliin katkettuaan. )
Toikin riippuu siitä kuinka herkkä se ohjainrulla on. Yleensä värinöitä ei huomaa mutta joskus tyhjäkäynnillä raksuttaessa täristää pikkasen. Eipä tullut itsellekään viimeksi tuota remmiä pistettyä takasin kun jakoremmin vaihdoin. Edelliskerralla se jäi sieltä pois, ja ei varsinaista hinkua oo ollut sitä sinne listä. Mutta ihan akateemisesta mielenkiinnosta olisi voinut asian testata.
Noiden jakoremmien kunnosta - jos sen vanha näyttää vaihtokuntoiselta niin sitten saa kiittää jo yläkerran herraa ettei päässyt venttiiliremppaa tekemään... Ja silmämääräsesti niiden kuntojen arvioiminen on sitten sellainen taiteenlaji että mä en siihen lähe - katkenneen/hampaattoman kun yleensä huomaa, mutta vasta siinä venttiilirempassa... .
Noiden jakoremmien kunnosta - jos sen vanha näyttää vaihtokuntoiselta niin sitten saa kiittää jo yläkerran herraa ettei päässyt venttiiliremppaa tekemään... Ja silmämääräsesti niiden kuntojen arvioiminen on sitten sellainen taiteenlaji että mä en siihen lähe - katkenneen/hampaattoman kun yleensä huomaa, mutta vasta siinä venttiilirempassa... .