Läpi meni että heilahti.
Jo alle vartissa oli koko homma ohi. Siitäkin ajasta kolmannes meni OBD-mittauksen kanssa painiessa. En tarkoita että autosta olisi väkisin pitänyt etsiä mainittavaa mutta esim. takapyöränripustukset katsottiin vain ulkopuolisesti, mihinkään koskematta.
Katsastussedän kanssa jutustelu meni jotenkin näin;
-Minä: -"Raaskiskos sitä mukaan päästää?" (tarkoitin koeajolle)
-Katsastaja: -"Pitäisihän tämä onnistua yksinkin."
-M: -"Varmaan halliin saa tulla katselemaan?"
-K: -"Joo."
----------------------
Seuraavaksi autoa ylös nostettaessa.
-M: -"Kuinkas päästöt? Ne jännittävät yleensä eniten..."
-K: -*
hiljaisuutta*
----------------------
Auto nosturilla.
Katsastaja mutisee auton toisella puolella jotakin. Lähestyn jotta kuulisin puhuuko minulle, mutina lakkaa. Ajattelin että nyt on jokin pahasti pielessä. Varsinkin kun päästöistä ei mainittu sanallakaan.
Pyöräntuennan tutkiminen nopeasti ohi, kuten mainitsin, koskematta peräpäähän. Olisin ollut kiinnostunut onko esim. koiranluissa väljyyttä. Enpä uskaltanut kysyä, enkä kerennyt auton alle itse kun nosturia liikuteltiin enemmän ylös, alas kuin perehdyttiin itse hommaan. Auton alas laskettuaan, äijä katoaa omaan koppiinsa sanomatta mitään. Kohta vinkkaa merkiksi ja minä perässä.
-K: -"Tuossa oli tuo OBD..."
-M: -Anteeksi?" (kylmä hiki nousee pintaan, ei tiedä hyvää)
-K: -*
hiljaisuutta*
Tietokonetta hetken näpyteltyään toteaa herra K. -"On hyväksytty, ei ollu mitää."
Tuosta kommentista helpottuneena yritän keventävää pienellä small talkilla että kuinka on päivä mennyt ja onko kiirettä pitänyt.
-K: -"AKE:n mukaan... *
mutinaa* ...tulisi olla... *
mutinaa* ...odottaa tuon oven toisella puolella."
Hämmilläni menen seisomaan tarkalleen siihen kohtaa johon mr. Katsastaja käski, enkä liiku ennekuin rekisteriotetta kiikutetaan luokseni ja heppu osoittaa paperista: -"Tuossa on seuraavan katsastuksen ajankohta."
-M: -"Aha, selvä. Hyvää päivän jatkoa..."
Oli äijä livennyt jo pelipaikalta sanomatta jälleen sanaakaan.
Sentään hallin nosto-oven oli avannut valmiiksi.
Ja mikä ihme tarve on renkuttaa virrat päälle, virrat pois, päälle, pois, päälle, pois, päälle. Autossa istuessa?