Ei mene hyvin :/

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Ikävä kuulla että meni kesken ajon. Ei silti ei minulla itsellänikään ole niin häävi tuuri ole ollut noiden hihnojen kanssa, tosin moottori on eri 155:sen 16v TS. ensimmäisen kerran hihna meni kesken ajon kilometreilla 110 000 ajempi huolto oli tehtynä. Itse olin ajanut autolla edelliset 10 000 kilometriä. Nyt tammikuussa vein autuon tarkistettavaksi korvakuulolta, ja oli korkea aika, taas jakopää ennenaikaisesti huoltoon. Tällä kertaa sentään tarvitsi maksaa vain osista.

Mitenkähän riskirajalle nuo jakopään huollot on laitettu, kun ainakin omalla kohdalla tuntuu että parempi vaihtaa ennemminkin ennemin kuin myöhemmin.
1. vaihto 60000
2. vaihto 110000 kesti 50 tuhatta
3. vaihto 155000 kesti 45 tuhatta

Trendi ei näytä hyvältä. Jokatapauksessa en menisi sanomaan jos hihnan vaihtoon on vielä 10 000 kilometriä että voi ajaa huoletta. Ei ainakaan omien kokemusten pohjalta. Eri juttu on sitten se että toimiko myyjä hyvässä uskossa vai antoiko asiasta tahallaan todellisuutta paremman kuvan. Ja V6:sta on 155:ssa pidetty kyllä jakopään suhteen luotettavampana vaihtoehtona, mutta sehän onkin se 12v versio.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

HR, mistä se kuulemasi ääni tuli? Kiristinrulla sökö?

Tuo oma rulla on kyllä rakenteellisesti sen verran asiallinen (ja kallis!), ettei sitä välttämättä kannattane vaihtaa jokaisen hihnanvaihdon yhteydessä. Laakerin asiallisen "nihkeyden" kokeileminen varmaan riittää. Viime vaihdossa en huomannut tehdä kiristinrullalle mitään, jännityksellä odotan mitä sieltä löytyy...

Toivottavasti rakkine ei keksi porsia juuri ennen lauantaista hihnanvaihtoshowta. Koputan puuta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jos Scuderia viitsis katsoa vanhasta sitten laakerin speksit niin vois löytyä pelkkää laakeria esim. SKF:ltä
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:HR, mistä se kuulemasi ääni tuli? Kiristinrulla sökö?
Mitenkä tuon sanoisi, erinäinen kihnutus ja vinkuna jakopään päässä moottoria oli lisääntynyt huolestuttaviin määriin. Lopuksi alkoi vetokin tuntua jotenkin lattealta ja kierrosherkkyys heikomalta. Summa summarum; Tasapainoakselin ajoitus oli mennyt pieleen - hypännyt yli? - ja jakohihna vaihtokunnossa. Rulla vaihdettiin myös, muttei sen kunnosta ollut sen kummempaa puhetta.
"Timing cingulum off et valuulas node"

juike
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 14:03
Paikkakunta: tuusula

Viesti Kirjoittaja juike »

90 kirjoitti:voi voi, harmi että noin pääsi käymään... :(

noihin tuonti autoihin kannattaisi kyllä vaihtaa remmi samantien, kun kuitenkaan ei voi olla 100%:n varma mitä autolle on aikaisemmin tehty..
Joo noissa saksalaisissa 164 24v koneissa on käytetty (ainakin osassa) 120t hihnan vaihtoväliä. esim. mun autossa oli hihnalla ajettu n 100t
edellisestä vaihdosta. hihna oli vielä ku uus.(mutta ei olis ollu kauaa, koska kiristin tappi ei toiminu kunnolla, vaan hihna sai löysiä) Mutta kuka sanoo et kilsat täsmää jne...
Kannattaa vaihtaa hihna aina ku ostaa auton.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Jos Scuderia viitsis katsoa vanhasta sitten laakerin speksit niin vois löytyä pelkkää laakeria esim. SKF:ltä
Joo katson. Tosin tuo on ilmeisesti jotenkin erikoinen rakenne, ainakin Pettersson oli sitä mieltä että tuohon sopivia laakereita ei ihan äkkiä löydy. Mutta yrittää pitää, en viitsisi kyllä toista kertaa ostaa tuon hintaista rullaa ja jos apua on muillekin niin aina parempi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

HR kirjoitti:Tasapainoakselin ajoitus oli mennyt pieleen - hypännyt yli? - ja jakohihna vaihtokunnossa. Rulla vaihdettiin myös, muttei sen kunnosta ollut sen kummempaa puhetta.
Minun 155:stä tasapainoakselien hihna poistettiin kokonaan, kun kilometrejä autossa oli 110tkm. Ainoa negatiivinen muutos oli "karkeampi" käynti yli 5000 kierroksilla. Suurin positiivinen mutos oli moottorin käyntiäänen paraneminen, koska tasapainoakselien hihna piti melkoista ulinaa. Mittausten mukaan etuna on myös +5hv (tämän kertoi luotettava tietolähde). Tasapainoakselien hihnan poisto on kuulemma vanha kikka Lancia-pohjaisissa moottoreissa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mullekin suositeltiin Auto Milanossa jättämään tasapainoakselinhihna pois, olihan se juuri mennyt poikki ja olisi saanut aikamoisen kaaoksen aikaan ellei olisi ollut niin hyvä tuuri. Lisäksi osia olisi pitänyt odottaa vielä viikko lisää, kun huolto oli jo venynyt 3 viikkoa. Ei kuulemma olisi pitänyt olla mitään eroa ja tehoakin mukamas vähän lisää. Ok sanoin, jos kerran näin sanovat.

Selvisi sitten että olivat hajottaneet jotain joten tuota hihna ei saisi edes enää takaisin, reilu meininki. Mitään tehoeroakaan en huomannu persdynolla. Ja olihan se käyntiääni hieman häiritsevämpi jo 3500 kohdalla.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

155156 kirjoitti:Minun 155:stä tasapainoakselien hihna poistettiin kokonaan, kun kilometrejä autossa oli 110tkm. Ainoa negatiivinen muutos oli "karkeampi" käynti yli 5000 kierroksilla.
Hyvin se tuntui muuten ainakin epätasapainoakselina toimivan, oli meinaan melkosen karkea käynti 3500 ylöspäin.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pohjoosen Alfistille ja miksei muillekin tiedoksi, tuossa V6 12v:n jakohihnan kiristinrullassa on merkintä "SKF 633254". Toivottavasti tosiaan löytyy jostain muutenkin kuin punaiseen matopahviin pakattuna, toista kertaa en välittäisi maksaa yhdestä laakerista 140 euroa! (netto 160,-) :crazyeyes:

Kokeilen huomenna saisiko tuon epäkeskoasetelman purettua laakerista erilleen, tuollaisenaan tuskin löytyy mistään tarvikkeena mutta pelkkä laakeri ehkä löytyisikin. Ei muuta kuin hienosäätölekaa peliin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

HR kirjoitti:
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:HR, mistä se kuulemasi ääni tuli? Kiristinrulla sökö?
Mitenkä tuon sanoisi, erinäinen kihnutus ja vinkuna jakopään päässä moottoria oli lisääntynyt huolestuttaviin määriin. Lopuksi alkoi vetokin tuntua jotenkin lattealta ja kierrosherkkyys heikomalta. Summa summarum; Tasapainoakselin ajoitus oli mennyt pieleen - hypännyt yli? - ja jakohihna vaihtokunnossa. Rulla vaihdettiin myös, muttei sen kunnosta ollut sen kummempaa puhetta.
Työkaverin 166:sta 2.0 meni tasapainoakselin kiristinrulla tuhannen päreiksi, onneksi ei tasapainoakselin hihna mennyt jakohihnan väliin jota olen myös kuullut tapahtuvan. Turvallisinta on ottaa hihna huitsin nevadaan, omassani tein niin eikä siitä kyllä paljon haittaa ollut (tärinä tietyillä kierrosluvuilla hiukan lisääntyi) päinvastoin koneen kierrosherkkyys lisääntyi huomattavasti.

V6:lla on vain yksi hihna mutta rivinelosissa "16V koneissa" on tuplaten ongelmia :twisted: Siitähän se ilo tulee kun molemmat kiristinrullat ovat syvältä, laakeri johon on krympätty muovikehä ympärille (Made in Canada).

Muistakaa vaatia että muovin väri rullassa pitää olla valkoinen = se parannettu versio koodi:60596372 (2.0 16V Moottorissa on tämä). Ymmärrän kyllä miksi muovia käytetään koska taitaapi olla hiukan halvempi tehdä hammastukset muoviin (muottityökalu) kuin koneistaa ne metalliin :wink:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Pohjoosen Alfistille ja miksei muillekin tiedoksi, tuossa V6 12v:n jakohihnan kiristinrullassa on merkintä "SKF 633254". Toivottavasti tosiaan löytyy jostain muutenkin kuin punaiseen matopahviin pakattuna, toista kertaa en välittäisi maksaa yhdestä laakerista 140 euroa! (netto 160,-) :crazyeyes:

Kokeilen huomenna saisiko tuon epäkeskoasetelman purettua laakerista erilleen, tuollaisenaan tuskin löytyy mistään tarvikkeena mutta pelkkä laakeri ehkä löytyisikin. Ei muuta kuin hienosäätölekaa peliin.
Ricambilla on nenän edessä koko asetelma, mutta taitaa tuo epäkeskovarsi olla kunnolla tyssätty kiinni, laakerin takapuolella on ainakin 4 tyssäyskohtaa mistä tuo epäkesko on laakeriin kiinnitetty. Kyllä tuon laakerin vaihtaminen voi onnistua mutta Ricambi ei uskaltaisi ajaa sellaisella koneella mihin Ricambi on itse tyssännyt laakerin kiinni :silly:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

V6:lla on vain yksi hihna mutta rivinelosissa "16V koneissa" on tuplaten ongelmia :twisted: Siitähän se ilo tulee kun molemmat kiristinrullat ovat syvältä, laakeri johon on krympätty muovikehä ympärille (Made in Canada).


Hmm...AjOpelissa oli muuten jakopää ongelmia ja sielläkin luki jakopäässä toi Made in Canada.Opelihan muutti osan haprastuvista muovipintaisista laakeroinnista, metallisiksi.Taitaa olla muovit kovilla,kuumuutta,kylmää,painetta,suolaa,(öljyä) yms...ei ihme että haprastuu.Näki säännöllisesti "autoja" missä oli muovikehä poistunut.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin