156 flekti

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pasanen
Viestit: 82
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 15:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

156 flekti

Viesti Kirjoittaja pasanen »

Terppa!
mistä vois johtuu että flekti pyorii tietyllä syklillä jatkuvasti
vaikka moottorin lämmöt on alhaiset onko flektin lämpö anturissa vikaa?
auto on 156 v6 vm 01.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Moro moro,

ilmastointi käyttää flektiä lauhdutinkennon jäähdyttämiseen. Kytke ilmastointi pois joksikin aikaa ja kuuntele vieläkö puhaltelee.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 flekti

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

pasanen kirjoitti:Terppa!
mistä vois johtuu että flekti pyorii tietyllä syklillä jatkuvasti
vaikka moottorin lämmöt on alhaiset onko flektin lämpö anturissa vikaa?
auto on 156 v6 vm 01.
Jos ilmastointi on päällä niin on normaali ilmiö. ilmastoinnin automatiikka pyörittää flektiä aika tiuhaan.

edit: joku oli nopeampi :P

Avatar
pasanen
Viestit: 82
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 15:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja pasanen »

Kiitos vastatuksista:)

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

1. Jos flekti pyörii jatkuvasti (aina kun kone käy) niin on lämpöanturi (termarikotelossa) rikki. Yleensä sytyttää moottorinohjauksen varoitusvalon.

2. Jos flekti pyörii vain toisinaan, mutta silloin heti täysillä kierroksilla (ajovalot himmenee flektin lähtiessä käyntiin) niin on se vastus siinä jäähdyttimessä rikki.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Rupesin tuossa autoa lumesta pyyhkiessäni kuuntelemaan, että flektihän pyörii koko ajan. Ilmastointi ei ole päällä. Motor control system failure -valo paloi kylläkin kyseisellä hetkellä, pakkasesta johtuen. Se tuppaa näillä pakkasilla aina välillä syttymään ja kuitenkin sammuu auton lämmittyä. Mutta jos en väärin muista on flekti pyörinyt muulloinkin koko ajan, ilman tuota valoa. Mikä siis neuvoksi, lämpöanturi vaihtoon vai ? Mikä on termarikotelo ? :oops:

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Mainostin tuossa reilu viikko sitten korjanneeni Flektin. Tästä remontistahan jälleen kerran aiheutui ongelmia. Kävin hakemassa MOTONETISTÄ flektille uuden vastuksen ja releet sekä hitaalle, että nopealle alueelle. Ja kun releistä, enkä oikein mistään muistakaan asioista mitään tajua ajattelin talsia tiskille releet kädessäni ja kysyin avukseni valitsemaan releitä myyjän joka niiden päälle mielestään ymmärsi.

Noh. Pari päivää releen vaihdosta alkoi selespeed jumiutumaan. Aina Yön yli seisotuksen jälkeen vaihteisto ei enää toiminut. Selespeed ei osannut kytkeä vaihdetta pois päältä tai vaihtoehtoisesti jos auton sai käyntiin ei se osannut enää laittaa pykälää sisään. Yritti kuitenkin. Virta jäi kiertämään jotenkin Eculle ja aiheutti surinaa kaasuläpän seudulle ja lopulta tyhjensi akun. Järjestelmän sai buutattua Alfadiagilla tai sitten vain irrottamalla akunkengän hetkeksi. Alfadiag ei osannut ilmoittaa mistään viasta.

Toinen rele oli tietenkin väärä vaikka myyjä vannotti sen olevan sama, tehonkestoltaan vain suurempi. Velihän tuosta uudesta ja vanhasta releestä huomasi eron. Kaavio oli muuten samanlainen, mutta vanhassa oli lisäksi joku vastus. Joku sähkötietäjä vois kertoo mitä tuo vastus tuolla tekee? Ihan vain mielenkiinnosta.

Vaihdoin vanhan releen tilalle ja auto on sen jälkeen toiminut taas kuin ajatus. Olkaahan tarkkoina kun noita releitä vaihtelette ja älkää ainakaan luottako varaosamyyjään..:crazyeyes:


Vanha rele oli tälläinen
Kuva

Ja motonetin "samanlainen" on

Kuva

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Kävinpä siinä katsastamassa auton ja sieltähän tuli hylsy. OBD mittauksessa löytyi vikakoodi P0115 Jäähdytysnesteen lämpötunnistin. Wtf, aika erikoinen hylkäyssyy ? Heikalta tilailin jo uuden osan ja se pitäisi tällä viikolla vaihtaa. Vaihtamisen lisäksi pitänee Alfadiagilla kuittailla tuo vikakoodi, pääsenhän sen sillä nollaamaan ?

Mites tuon vaihtamisen kanssa. Anturi kai sijaitsee termarikotelossa ? Siis puhutaan siitä lyhyestä metallisesta putken pätkästä, jonka sisällä termari on. Vaihdoin edeltävään 156:een termarin joskus, enkä nimittäin muista mihinkään anturiin huomiota kiinnittäneeni. Tarviiko mehut päästä vaihdon yhteydessä pihalle ?

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

-Tomi- kirjoitti:vikakoodi P0115 Jäähdytysnesteen lämpötunnistin. Wtf, aika erikoinen hylkäyssyy ?
Mistään mitään tiedä, mutta kun tuo ei nyt luulisi ajoturvallisuuden kannalta kovin kriittinen olavan(!?), niin kuuluisikohan tämä sitten sarjaan "päästöt"?

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Jalamari kirjoitti:. Kaavio oli muuten samanlainen, mutta vanhassa oli lisäksi joku vastus.
Vanha rele oli tälläinen
Kuva

Ja motonetin "samanlainen" on

Kuva
Vastus (tai diodi) on kelan rinnalla hillitsemällä kelan synnyttämää jännitepiikkiä kun sen virta katkaistaan.
vesku

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Alfieri kirjoitti:
-Tomi- kirjoitti:vikakoodi P0115 Jäähdytysnesteen lämpötunnistin. Wtf, aika erikoinen hylkäyssyy ?
Mistään mitään tiedä, mutta kun tuo ei nyt luulisi ajoturvallisuuden kannalta kovin kriittinen olavan(!?), niin kuuluisikohan tämä sitten sarjaan "päästöt"?
Päästöjuttujahan se taitaa olla, eiköhän se lyö ryyppyä kylmälle koneelle.
Alfadiagilla saa nollattu joo.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tekijä kirjoitti:1. Jos flekti pyörii jatkuvasti (aina kun kone käy) niin on lämpöanturi (termarikotelossa) rikki. Yleensä sytyttää moottorinohjauksen varoitusvalon.
Kumpis näistä termarikotelon antureista tuon tekee? Se Boschi liittimellä oleva, vai se toinen jossa on kaksi abikoa?

Auton lämpötilamittari toimii moitteetta, mutta molemmat flektit pyörii täysiä, aina kun virrat on päällä tai auto käynnissä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itse itselleni vastaten. Se on se Bosch liittimellä oleva kajuutan puoleisin.

Ja johan lähti toimimaankin kun tökkäsi sen pistokkeen pohjaan :oops: . Vikavalokin sammui.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Epezi kirjoitti:Itse itselleni vastaten. Se on se Bosch liittimellä oleva kajuutan puoleisin.

Ja johan lähti toimimaankin kun tökkäsi sen pistokkeen pohjaan :oops: . Vikavalokin sammui.
Joskus on mukavaa ettei tartte purkaa puolta autoa vian korjaamiseks :)

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

toolman kirjoitti:Päästöjuttujahan se taitaa olla, eiköhän se lyö ryyppyä kylmälle koneelle.
Alfadiagilla saa nollattu joo.
No niin, anturi on käsissä ja sitä piti alkaa vaihtamaan, sillä uusintakatsastus alkaa olla käsillä. Alfadiagilla en kuitenkaan tuota vikakoodia löytänyt ? Mistä tai millä ECU-valinnalla sen pitäisi löytyä. Kohta alkaa tuleen kiirus :oops:

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Hajua tai käryä vieläkään kellään, mistä tuon koodin löydän ja nollattua saisin ? Myöskään FiatECUscan ohjelman ilmaisversio ei mitään vikoja löytänyt. Olis nimittäin kiva tietää, että löytyykö se sieltä jostain jemmasta, ettei tarvitse mennä kolmatta kertaa katsastuskonttorille.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

-Tomi- kirjoitti:Hajua tai käryä vieläkään kellään, mistä tuon koodin löydän ja nollattua saisin ? Myöskään FiatECUscan ohjelman ilmaisversio ei mitään vikoja löytänyt. Olis nimittäin kiva tietää, että löytyykö se sieltä jostain jemmasta, ettei tarvitse mennä kolmatta kertaa katsastuskonttorille.
No jos nuo softat ei sitä löydä, niin eipä sitä löydä konttorin setäkään (tai täti, niitäkin joskus näkee :) )
Joko olet onnistunut kuitenkin sen poistamaan tai muisti nollaantunut itsestään?

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

toolman kirjoitti:Joko olet onnistunut kuitenkin sen poistamaan tai muisti nollaantunut itsestään?
Tänään kävin näyttämässä auton uudestaan konttorilla ja pihassa vielä varoiksi tarkistin vikamuistin. Eihän inssi sieltä mitään löytänyt, lienee siis mallia itsestäännollaantuva vikakoodi. Läpi meni, että heilahti ja mukava konttorin tätikin laittoi katsastuksen hinnaksi OBD-mittauksen, jälkitarkastuksen sijaan :)

Vastaa Viestiin