156:n ohjaustehostimen pumppu sanoi bye bye!
Valvoja: Moderators
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
156:n ohjaustehostimen pumppu sanoi bye bye!
Sisso. Johan sitä kuukauden päivät ehtikin tuudittautumaan jakopäänreleiden vaihdon jälkeiseen auvoiseen olotilaan.
Jonkun aikaa olen äimistellyt tyhjäkäynnillä kuuluvaa satunnaista kitinää jostain apulaitehihnan tienoilta, mutta koska jakopäänremppa sulki jakopäästä kuuluvat äänet pois, niin ammattitaitoisesti diagnosoin äänen a) remmistä, tai b), sen kiristimestä kuuluvaksi. Kuluvalla viikolla tuo ärsyttävä kitinä sai seurakseen kierrosten mukaan nousevan vihellyksen, mutta koska autossa ei ole turboa, niin ammattitaitoisesti diagnosoin tämän tietysti imuvuodoksi tjsp.
Päivällä alkoikin iso oireilu. Motarilta > 180 asteen ramppia alaspäin tultaessa pumppu kaiketi päätti leikata kiinni. Kesken kurvan auto sammui mutta käynnistyi heti uudelleen sammuakseen taas. Seuraavalla starttauksella kone jäikin käyntiin mutta ohjaus oli vähintäänkin outo. Kevyt kuin jossain jenkissä, pykäläinen ja välillä taas raskas. Lisäksi kabiiniin leijui voimakas atf-öljyn tuoksu.
Kurvailin kotosalle ja tutkin konehuoneen, mutta ei siellä mitään vuotoa missään näkynyt. Ja koska mitään ei näy, niin eihän siellä nyt mitään vikaa voi olla (mitä nyt tehostimen nesteet oli muuttunut mustaksi... jepp - diagnosoinnit senkun paranee). Siksi otinkin riskin ja illemalla hyppäsin kärryyn, ja päätin suorittaa työmäälle 1,5 km:n ns. koeajon, ja katsoa mitä tapahtuu. Ja väistämätön tapahtuikin. Matkan aikana pumppu äänteli pahemmin ja pahemmin, ja perillä tehostin vihdoinkin sylkäisi nesteensä pihalle.
Koska pumppu mitä todennäköisemmin on jo sökö, ajoinkin tuossa kotva sitten auton muina miehinä kotiin, mistä se maanantaina siirtyy hovikorjaajan hellään käsittelyyn.
Episodin synopsis:
1) Apulaitehihnan kitinöihin pitää suhtauta vakavasti
2) Jos autossa ei ole puhallinta, kaikenlaisiin vihellyksiin pitää suhtautua vakavasti
3) Jos atf-öljyt vaihtaa väriä ja auto sammahtelee oudosti, jossain on vikaa
4) Auto on vittumainen ohjattava ilman toimivaa tehostinta
5) Atf-öljy haisee pahalta
6) Kiinteistöhuollon äijiä vituttaa atf-öljy betonilattialla isosti
7) Ostetaan 1 kpl ohjaustehostimen pumppuja - ja äkkiä! (vastaukset peeämmänä kiitos)
Loppukaneetti
Luulisi että vituttaa, mutta ei. Onkohan neljä vuotta yhteiseloa Alfan kanssa tehnyt minusta vihdoin Alfistin? Ei nimittäin tunnu enää missään, kun joku paikka autosta repsahtaa...
edit:otsikko parempaan muotoon
Jonkun aikaa olen äimistellyt tyhjäkäynnillä kuuluvaa satunnaista kitinää jostain apulaitehihnan tienoilta, mutta koska jakopäänremppa sulki jakopäästä kuuluvat äänet pois, niin ammattitaitoisesti diagnosoin äänen a) remmistä, tai b), sen kiristimestä kuuluvaksi. Kuluvalla viikolla tuo ärsyttävä kitinä sai seurakseen kierrosten mukaan nousevan vihellyksen, mutta koska autossa ei ole turboa, niin ammattitaitoisesti diagnosoin tämän tietysti imuvuodoksi tjsp.
Päivällä alkoikin iso oireilu. Motarilta > 180 asteen ramppia alaspäin tultaessa pumppu kaiketi päätti leikata kiinni. Kesken kurvan auto sammui mutta käynnistyi heti uudelleen sammuakseen taas. Seuraavalla starttauksella kone jäikin käyntiin mutta ohjaus oli vähintäänkin outo. Kevyt kuin jossain jenkissä, pykäläinen ja välillä taas raskas. Lisäksi kabiiniin leijui voimakas atf-öljyn tuoksu.
Kurvailin kotosalle ja tutkin konehuoneen, mutta ei siellä mitään vuotoa missään näkynyt. Ja koska mitään ei näy, niin eihän siellä nyt mitään vikaa voi olla (mitä nyt tehostimen nesteet oli muuttunut mustaksi... jepp - diagnosoinnit senkun paranee). Siksi otinkin riskin ja illemalla hyppäsin kärryyn, ja päätin suorittaa työmäälle 1,5 km:n ns. koeajon, ja katsoa mitä tapahtuu. Ja väistämätön tapahtuikin. Matkan aikana pumppu äänteli pahemmin ja pahemmin, ja perillä tehostin vihdoinkin sylkäisi nesteensä pihalle.
Koska pumppu mitä todennäköisemmin on jo sökö, ajoinkin tuossa kotva sitten auton muina miehinä kotiin, mistä se maanantaina siirtyy hovikorjaajan hellään käsittelyyn.
Episodin synopsis:
1) Apulaitehihnan kitinöihin pitää suhtauta vakavasti
2) Jos autossa ei ole puhallinta, kaikenlaisiin vihellyksiin pitää suhtautua vakavasti
3) Jos atf-öljyt vaihtaa väriä ja auto sammahtelee oudosti, jossain on vikaa
4) Auto on vittumainen ohjattava ilman toimivaa tehostinta
5) Atf-öljy haisee pahalta
6) Kiinteistöhuollon äijiä vituttaa atf-öljy betonilattialla isosti
7) Ostetaan 1 kpl ohjaustehostimen pumppuja - ja äkkiä! (vastaukset peeämmänä kiitos)
Loppukaneetti
Luulisi että vituttaa, mutta ei. Onkohan neljä vuotta yhteiseloa Alfan kanssa tehnyt minusta vihdoin Alfistin? Ei nimittäin tunnu enää missään, kun joku paikka autosta repsahtaa...
edit:otsikko parempaan muotoon
Samaa ongelmaa meidän 156:ssa,tosin vinkuna kuulunut jo jonkin aikaa,ohjauksessa ei mitään ongelmia ja nesteetkin on oikeen värisiä. Pumpun metsästys jatkuu,tuntuu purkuosanakin olevan jonkun hintasia...onneksi ei ole kiirettä hankkia,kun niin vähäsellä ajolla tuo.
Taitaa olla _tämäkin_ jonkin asteinen tyyppivika.
t:Taidanpa muuten lähteä kattomaan,onko tossa !vaihtokoneessa! kyseinen pumppu kiinni
Taitaa olla _tämäkin_ jonkin asteinen tyyppivika.
t:Taidanpa muuten lähteä kattomaan,onko tossa !vaihtokoneessa! kyseinen pumppu kiinni
-Lancia Kappa '96-
-BMW 320d '02-
-BMW 320d '02-
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Juu, kyllähän foorumia selaillessa on tullut selväksi, että ei tämä ihan ensimmäinen rikkoutunut pumppu ole. Aika puskista tuo silti tuli, sillä tuota kitinää ei ehtinyt kuulua kuin vajaat 2 kk:tta. Kilometreissä puhutaan jostain 700-1000:n luokasta.
Purkuosa tuonnekin laitetaan, deltan ~ 700 euron hinta ei nimittäin pahemmin houkuttele.
jiiässähän jo aiemmin täällä kyseli marean pumpun sopivuutta. Luonnollisesti tuo kiinnostaa itseänikin, ja lähestyinkin j:tä jo pm:llä. Päivitetään tuota asiaa sitten tänne kun tietoa tulee. Niinkuin muitakin asiaan liittyviä juttuja.
Purkuosa tuonnekin laitetaan, deltan ~ 700 euron hinta ei nimittäin pahemmin houkuttele.
jiiässähän jo aiemmin täällä kyseli marean pumpun sopivuutta. Luonnollisesti tuo kiinnostaa itseänikin, ja lähestyinkin j:tä jo pm:llä. Päivitetään tuota asiaa sitten tänne kun tietoa tulee. Niinkuin muitakin asiaan liittyviä juttuja.
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Yleisiä nämä kitinät. Täälläkin kuuluu kitinän tapaista valitusta, mutta olen tehnyt diagnoosin että sen on oltava mun tapauksessa apulaitehihnan kiristin, joka onneksi on suht halpa ja helppo vaihtaa. Kitinä voimistuu mulla kun hihnan kuorma kasvaa, joko tehostimen, laturin tai ilmastoinnin toimesta.
Jokohan sitä pian saisi kuulla sivuäänettömän V6:n kehräystä... ennenkuin kuuluu ISO sivuääni ja sitten tulee täysin hiljaista.
Jokohan sitä pian saisi kuulla sivuäänettömän V6:n kehräystä... ennenkuin kuuluu ISO sivuääni ja sitten tulee täysin hiljaista.
Onko kukaan tehnyt korjausta itse? Siis laakerit ja stefat, ei varmaan ole mitään superharvinaisia palikoita kuitenkaan, jos kerran ATOY:ltakin näitä vaihtopumppuja saa... Jonkun kyläsepän muistan aikanaan kehuneen itse vaihtaneensa useamman kerran eri stefoja 75:en pumppuun ennen kuin alkoi pitämään. Mutta silti se onnistui ihan standardikokoisilla stefoilla.
Tai sitten vaan loppui kyläsepän energia ja totesi että nyt "pitää"...
Tai sitten vaan loppui kyläsepän energia ja totesi että nyt "pitää"...
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Mitäköhän tuo atoy:n pumppu mahtaa kustantaa? Mutta joka tapauksessa marean pumppua saisi purkuosana - ylläri pylläri - noin satasen halvemmalla kuin Alfan. Ja jos eperiä yhtään oikein tulkitsin, niin sama osa niissä näyttäisi olevan. Mutta tämä selviää viimeistään siinä kohtaa kun osat on rinnakkain. Katsotaan huomenna mitä sinne lopuksi laitetaan.zarre kirjoitti:vaihtopumppu atoy:ltä.
Jos en ihan väärin muista, niin jossain pumppua koskevassa topikissa jiipee oli yrittänyt metsästää stefoja. Tai sitten se oli se ohjausvaihdejuttu. Jiipee varmaan vahvistaa puhunko höpöjä vai en.Tekijä kirjoitti:Onko kukaan tehnyt korjausta itse?...
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Pientä päivitystä tähän väliin.
Tänään illalla saatiin pumppu irti - kuulemma aikamoisen purkamisen jälkeen - ja sehän se ongelma oli. Jäykkä kuin mikä ja metallisilppua siellä sun täällä.
Jiiässältä sain tiedon, että marean pumpun sopivuudesta ei ole varmuutta, mutta huomennahan sekin selviää.
Huomenna jatketaan.
Tänään illalla saatiin pumppu irti - kuulemma aikamoisen purkamisen jälkeen - ja sehän se ongelma oli. Jäykkä kuin mikä ja metallisilppua siellä sun täällä.
Jiiässältä sain tiedon, että marean pumpun sopivuudesta ei ole varmuutta, mutta huomennahan sekin selviää.
Huomenna jatketaan.
Marean pumpun pitäis sopia Alfoista vain 145, 146 ja 155 1,9TD malleihin...
Googlettakaa vähän tai menkää saksan ebayn sivuille ja tilatkaa noi pumppunne saksasta, uudet pumput 130-200eur ja muuta kymppi postikuluja päälle. Se on muuten "Servopumpe" saksaksi. Käytettyjäkin saa mutta jos käytetty on 50eur ja uusi vain satkun enemmän niin en itse edes miettisi.
Googlettakaa vähän tai menkää saksan ebayn sivuille ja tilatkaa noi pumppunne saksasta, uudet pumput 130-200eur ja muuta kymppi postikuluja päälle. Se on muuten "Servopumpe" saksaksi. Käytettyjäkin saa mutta jos käytetty on 50eur ja uusi vain satkun enemmän niin en itse edes miettisi.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Kai sen nyt tilaisi vaikka juku-jukumaasta, jos olisi etukäteen tiennyt mikä sieltä on menossa. Mutta tässä kohtaa kun nesteet on jo lirahtanut housuille, niin ei ole enää hirveästi aikaa tahia sakemannien maksutapojen ja lähetysaikojen kanssa.Alfisti kirjoitti:Marean pumpun pitäis sopia Alfoista vain 145, 146 ja 155 1,9TD malleihin...
Googlettakaa vähän tai menkää saksan ebayn sivuille ja tilatkaa noi pumppunne saksasta, uudet pumput 130-200eur ja muuta kymppi postikuluja päälle. Se on muuten "Servopumpe" saksaksi. Käytettyjäkin saa mutta jos käytetty on 50eur ja uusi vain satkun enemmän niin en itse edes miettisi.
Auto pitää saada kuntoon asap, ja siksi tässä kallistutaan purkuosan kannalle.
Marea-kikkailun tarkoitus on mahdollinen kustannussäästö ja informaation levittäminen foorumille.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
No niin, nipussa on taas. Eipä ollut rompparin Alfan tai Marean pumppu alkuunkaan samanlainen kuin meikäläisen autossa. Mutta mallin avulla varastosta löytyi kuin löytyikin samanlainen. Nimittäin Ford Escort 1,6 (vm -91 muistaakseni) koneisen pumppu joka meni paikalleen lähes heittämällä (jotain valussa jäänyttä olkaa oli pitänyt hieman viistää).
Kävin tuossa heittämässä kohtuullisen koeajolenkin ja mielestäni ohjauksessa ei ole mitään eroa vanhaan.
Episodin hinta kaikkineen oli 190 egee. Ei paha.
Kävin tuossa heittämässä kohtuullisen koeajolenkin ja mielestäni ohjauksessa ei ole mitään eroa vanhaan.
Episodin hinta kaikkineen oli 190 egee. Ei paha.