Ajoituksenmuunnin
Valvoja: Moderators
Ajoituksenmuunnin
Mitenkäs tuon imunokan ajoituksen muuntimen pitäisi toimia? Mihinpäin se kääntää ajoitusta ja millä kierroksilla? Jos sitä ei laita toimintaan,pysyykö ajoitus säädetyssä vai pääseekö se muuttumaan? Auto on 75:nen kone 4 tulppainen,ilmeisesti jostain muusta alfasta.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei ja ei. Twin Spark on aina kaksilitrainen, 1.6:sia löytyy sekä tuplakaasareilla että (katalysaattorilla ja) ruiskulla. 1.8 on tietääkseni aina i.e., joko turbolla tai ilman.Epezi kirjoitti:onko 1.8:a tehty TS:nä, ilmeisesti ei. Niin ja onko kaikki 1.6 ja 1.8 koneet kaasareita
75 2.0 TC on tuplakaasareilla ja, tietääkseni, muuttuvalla ajoituksella.
- Epäkelpokeräilijä -
Juu alkuperäisessä konstruktiossa 75 2.0 TC (TwinCam + kaasarit) oli imunokan ajoituksen muunnin. Jos on vaihdettu Giulietan, 90 jne kaasarikonetta tilalle, niin sitten se ajoituksenmuunnin saattaa puuttua. Tai sitten siihen 90:eenkin oli vaihdettu vielä vanhempi kone... Toiminnasta ei mitään havaintoa, jokin tappi siitä nokassa olevasta muuntimesta aikanaan putosi kun konetta levitin... Taisi mennä sähköjohdot sinne vastakappaleeseen, ehkä. Kauan on jo niistäkin ajoista, ei tahdo muistaa.
Kenelläkään vanhan varaosaluetteloa tai service manualia? Siitähän se voisi selvitä. Niin ja siis 75 TS:n kirjoista ei tässä tapauksessa ole apua.
Kenelläkään vanhan varaosaluetteloa tai service manualia? Siitähän se voisi selvitä. Niin ja siis 75 TS:n kirjoista ei tässä tapauksessa ole apua.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
TS:ssä sitä ohjaa Motronic, mutta noissa kaasarikoneissa ei ole Motronicia joten ohjauksen täytyy tulla jostain muualta. Sytkämoduulilta ehkä?
Muuntimen toimintatapa taitaapi olla sama kuin noissa myöhemmissä 16-venttiilisissä, eli magneettiventtiili ohjaa öljynpainetta muuntimelle, jossa paine kääntää rihlauksen avulla hihnapyörää nokka-akseliin nähden ja muuttaa siis imuventtiilien ajoitusta.
Muuntimen toimintatapa taitaapi olla sama kuin noissa myöhemmissä 16-venttiilisissä, eli magneettiventtiili ohjaa öljynpainetta muuntimelle, jossa paine kääntää rihlauksen avulla hihnapyörää nokka-akseliin nähden ja muuttaa siis imuventtiilien ajoitusta.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jep samaa mieltä pohjoosenalfistin kanssa, ei ole seitenvitosessa ollut kaasarikoneen yhteydessä ajoituksen muunninta, kaikista ruiskuversioista se sitten löytyy kutosia ja turboja lukuunottamatta eli 75 1.6 I.E, 1.8 I.E ja 2.0 TS. lisäksi tuota löytyy spiderista, 90 2.0 iniezionesta ja viimmeisimmästä alfettan variaatiosta Alfetta 2.0 QO...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jaa, tarkkaan ottaen en muuten tiedäkään oliko niissä omissa ykspisteäkäsissä muuttuvaa ajoitusta, olen vaan aina ollut siinä uskossa. On varmaan jäänyt takaraivoon siitä että se tuli käyttöön Spiderin Nord-moottorissa jo 80-luvun alussa ja 75:n pannuthan ovat periaatteessa samoja koneita, mutta Spiiderissähän olikin tuohon aikaan jo ruisku.
- Epäkelpokeräilijä -
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no itsellä ollut käytössä vm 90 75:n 1.6 TC koneella ja siinä ei ajoituksen muunninta ollut tosin kys yksilöön tuli sitten 2.0TC mylly jonka kansi oli itseasiassa 90 2.0 iniezionesta...Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Jaa, tarkkaan ottaen en muuten tiedäkään oliko niissä omissa ykspisteäkäsissä muuttuvaa ajoitusta, olen vaan aina ollut siinä uskossa. On varmaan jäänyt takaraivoon siitä että se tuli käyttöön Spiderin Nord-moottorissa jo 80-luvun alussa ja 75:n pannuthan ovat periaatteessa samoja koneita, mutta Spiiderissähän olikin tuohon aikaan jo ruisku.

osiin on tullut peruettua useampikin ykspisteäkänen vm 89-91 väliltä ja ainoastaan vm 91 1.6 I.E:stä tuo muunnin löytyy.. moottori on muuten vieläkin tallin nurkassa ja koppa odottaa paalausta kimppatallin pihalla..

- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22
Re: Ajoituksenmuunnin
Muistaakseni imunokan ajoitus aikaistuu tuon solenoidin kytkeytyessä päälle. Solenoidi toimii ala- ja keskikierrosalueella ainakin vedon ollessa päällä, tyhjäkäynnillä tai yläkierroksilla sen ei kuulu olla toiminnassa. Mikäli esim. tuo solenoidi ei ole kytketty niin nokkien ajoitus pysyy tuossa "nollakohdassa" eli toimii tyhjäkäynnillä ja yläkierroksilla aivan normaalisti, joskin alavääntö heikkenee jonkin verran.epalepa kirjoitti:Mihinpäin se kääntää ajoitusta ja millä kierroksilla? Jos sitä ei laita toimintaan,pysyykö ajoitus säädetyssä vai pääseekö se muuttumaan?
Nokitetaan vielä hiukan aikasemmalla käyttöönottovuodella.
Muistin lukeneeni muuttuvasta ajoituksesta ja hiukan kirjoja selattuani löysin etsimäni. Jonkin amerriikkalaisen lehden Spider-testi 80-luvulta. Testissä olleen insertin mukaan muuttuva ajoitus otettiin käyttöön vuonna 1980. Tällöin tosin kyseessä oli ainoastaan tyhjäkäynniltä 1650 kierrokseen asti imunokkaa myöhästyttävä öljynpaineella ja jousivoimalla toimiva systeemi.
Laitoin albumiin kuvan insertistä.
-Topi Kuusinen
Muistin lukeneeni muuttuvasta ajoituksesta ja hiukan kirjoja selattuani löysin etsimäni. Jonkin amerriikkalaisen lehden Spider-testi 80-luvulta. Testissä olleen insertin mukaan muuttuva ajoitus otettiin käyttöön vuonna 1980. Tällöin tosin kyseessä oli ainoastaan tyhjäkäynniltä 1650 kierrokseen asti imunokkaa myöhästyttävä öljynpaineella ja jousivoimalla toimiva systeemi.
Laitoin albumiin kuvan insertistä.
-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itsellä on sama Spider kirja ja siksi tuttu kirjoitus. Spider, Usa ja muunnin oli tuon kirjoituksen perusteella tuttu (nähtävästi päästöt?). Mutta luulin että 90 oli eka malli missä euroopassa tuo esiteltiin. Tuo Alfetta ja yleensä kaasarimallit tuli yllätyksenä. Oletin että TS oli anoa 75:sen malli missä oli ko.systeemi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Oiskos tuossa mun laitteessa sitten vaihdettu kansi tai ehkä koko konekkin kun papereita tuohon ei ole... Oiskohan siinä sytkäboxissa sitten mahdollisesti tuolle ajoitukselle ohjaus... Mistäs tuon tunnistaa onko alkuperäinen 2.0 edes?
Off topic: Tiedätkö 90:n onko "luja helmainen" alfetta vielä hengissä?
Off topic: Tiedätkö 90:n onko "luja helmainen" alfetta vielä hengissä?