Eli mitä osaa nyt kannattaisi lähteä ens'sijaisesti taakse vaihtamaan? Paloja oli molemmin puolin (ihme kyllä) hyvin vielä jäljellä. Olisiko jarru sylinteriin päässyt pas*aa niin ,että se ei kunnolla palauta vai täh?
Diedoo otetaan vastaan taas

Valvoja: Moderators
tänään koppuloin noita jarruja ja tein tuon kaiken mutta edelleenkään ei aukea jarrut kokonaan. Oliskohan vika jarrusylinterissä?michael kirjoitti:Ota se jarrusysteemi irti siitä ja irrota ne liukutapit. Puhdista ne tapit huolella, voitele kuparitahnalla ja vaihda niiden suojakumit jos ne on rikki.
Samalla herkistelet mäntää niin, että pyörität sen sisään ja poljet sitä sitten vähän ulospäin ja toistat tätä pari kertaa.
Kolmantena valutat vanhaa jarrunestettä sieltä pois, saattaa tulla melkoista mustaa mönjää pahimmillaan. Ja uutta tilalle.
Ja sitten puhdistat vielä ne kohdat satulasta, jossa jarrupalojen kulmat liukuvat niin eiköhän jarrut toimi. Tällä reseptillä itse sain jumineet jarrut katsastuskuntoon.
Liukutapeissa ei ollut mitään vikaa, kumit olivat ehjät ja tapit kuin uudet. Jarrupalat olivat jokseenkin jämähtäneet satulaan kiinni, mutta viilasin suurimmat kököt pois sekä palojen kulmista, että satuloista. Tämän jälkeen hioin vielä hiekkapaperilla ne ja laitoin kuparitahnaa väliin.toolman kirjoitti:Vähän kyllä epäilen että vika EI olisi noissa jarrusatuloissa, voihan ne olla jumissa, varsinkin jos suojakumit on menneet rikki??? Taitaa nähdä kun ottaa palat pois.
Samalla kun otat palat irti koita liukuuko ne "liukutapit" kunnolla - elikkä pitäs liikkua sujuvasti sivusuunnassa vas/oik auton menosuuntaan nähden.
Ja palojen pitää mennä paikalleen/pois ILMAN vasaraa, jos ei mene, niin viilalla ruosteet pois sekä paloista että satulasta että pääsevät liikkumaan urassa.
Jos ne silti on ne männät, niin niitä voi koittaa painaa sisään esim. ruuvipuristimella, ne vois herkistyä siitä. Jotain voiteluainetta suojakumien sisään myös!!!!
Eli takana on "kierrettävät männät"? Vai tarkoititko että ylipäätään kääntelemällä saisi liikkumaan paremmin?Kirkinen kirjoitti:Muistitko pyörittää mäntiä, kun painoit sisään?
kässäri ei ole jumissa. Nitkutin mäntää pihdeillä edes takas ja samalla kaveri painoi mäntää sisään. kun mäntä alkoi liikkua niin pyöriteltiin se hampaat irvessä sisään ja ulos. niin voiko sinne nyt jotakin liukkaria laittaa vai ei?Kirkinen kirjoitti:Takana männät vaativat pyörittämistä mennäkseen sisään - kierteelliset käsijarrun takia. Edessä normaalit.
Itselläni vasemman jarrun käsijarruvaijeri ja se satulassa oleva varsi olivat jumissa... Liukastin CRC:llä ja aseöljyllä ja taas toimii...
No ei nyt sentään punahehkuun vedä, mutta makaavat päällä siten, että kaupunki vauhdissa vinkuvat kokoajan ja ajossa huomaa että jarrut hannaavat vastaan. Pidemmän ajon jälkeen takaa tulee jo kumin käry (jarrut niin kuumat että ilmeisesti kumikin jo alkaa lämpiämään). Katsastuksestahan tämä ei näillä jarruilla läpi mene ja toiseksi kohta korkkaa sitten pyörän laakerit, kun laakerirasva "kiehuu" kuumuuden takia.toolman kirjoitti:Eipä sinne mäntiin oikein "liukastetta" kannata yrittää laittaa jos kerran suojakumit on ehjät? Jos ne männät vielä kaiken säätämisen jälkeen on jumissa, niin uusiahan ne satulat sitten pitää. Tai siis ainakin avata, hioa paskat/ruosteet pois männistä/sylintereistä ja uusia tiivisteet ja ilmata.
Tyhmä kysymys mutta: mites tuo vika vielä ilmenee kaiken tämän herkistelyn jälkeen? vetääkö jarrulevyt F1-tyyliin punahehkuun kuten itselläni teki vai ????
joo aluksi tein näin, jotta sain männän liikkumaan mihinkään suuntaan. Lopulta yhteen suuntaan kiertämällä alas ja toiseen suuntaan ylös.Epezi kirjoitti:Noiden mäntien liikutteluun on olemassa ihan omia työkalujakin, mutta kyllä ne saa vaikku ruuvipuristimessa, eli painaa mäntää sisään ja samalla pyörittää kiinnipäin.
Jos ymmärsin tekstisi oikein niin painoit mäntää ja nitkutit mäntää pihdeillä edes takas, jos näin niin uskoisin että satulat ovat ihan kunnossa, sillä tuolla tavalla ei mäntä helposti alas menekään.
todellakin on 13€:n sijoittamisen arvoinen. helpottaa selvästi puristamista mutta jos tuon on tarkoitus helpottaa myös kiertämistä samalla, niin sitä logiikkaa en kyllä tajunnut. tuota "tassua" ei saa mitenkään kiinnitettyä mäntään, se vaan asetetaan sitä vasten. ja kiertäessä tuo "tassu" pyörii mäntää vasten mutta mäntä ei kyllä pyöri kuin nokkapihdeillä tms.michael kirjoitti:Tuo Bilteman kalu on ihan hyvä tähän tarkoitukseen. Saa väännettyä räikällä, jos mäntä on alkuun jäykkä. Herkistelyn jälkeen pitäisi pyöriä ilman räikkäapua.
Tuo "tassu" on kaksipuoleinen ja se isompi passaa justiin siihen mäntään. Ne nystyt osuu männän koloihin joten kyllä se pyörittää mäntää ja samalla puristaa sitä.samik kirjoitti:todellakin on 13€:n sijoittamisen arvoinen. helpottaa selvästi puristamista mutta jos tuon on tarkoitus helpottaa myös kiertämistä samalla, niin sitä logiikkaa en kyllä tajunnut. tuota "tassua" ei saa mitenkään kiinnitettyä mäntään, se vaan asetetaan sitä vasten. ja kiertäessä tuo "tassu" pyörii mäntää vasten mutta mäntä ei kyllä pyöri kuin nokkapihdeillä tms.michael kirjoitti:Tuo Bilteman kalu on ihan hyvä tähän tarkoitukseen. Saa väännettyä räikällä, jos mäntä on alkuun jäykkä. Herkistelyn jälkeen pitäisi pyöriä ilman räikkäapua.
mutta kuten sanoin, kyllä tuo hommaa helpottaa vaikka vähän himmelin oloinen onkin...
Saitko levyt helposti navasta irti? Itse paukutin viime jarrurempassa kumilekan muodottomaksi yrittäessäni irrottaa takalevyjä. Ei lähtenyt. Jäivät levyt odottamaan seuraavaa kertaa. Olisikohan jostain kylmäspraysta apua, jos sillä jäähdyttelisi napaa?RockinTetsi kirjoitti:No niin. Nyt on päivä koppuloitu alffaa ja sormet on paskana.
Vaihdoin levyt ja palat molemmin puolin taakse ja herkistelin mäntiä tuolla bilteman kalulla. Näin pienen koeajon jälkeen tuntuisi tepsineen. Ei kitise jarrut enään ja muutenkin tuntuu ajo taas jotenkin sujuvammalta. Seuraavaksi sitten auto katsastukseen ja katsotaan mitä seuraavaksi korjataan
No helposti ei kyllä lähtenyt kun ei ollut tarpeeksi isoa ulosvetäjää. ruiskuttelin crc:tä ensin ja annoin vaikuttaa hetken, jonka jälkeen vasaralla paukutin niin että korvissa soi vieläkinmichael kirjoitti:Saitko levyt helposti navasta irti? Itse paukutin viime jarrurempassa kumilekan muodottomaksi yrittäessäni irrottaa takalevyjä. Ei lähtenyt. Jäivät levyt odottamaan seuraavaa kertaa. Olisikohan jostain kylmäspraysta apua, jos sillä jäähdyttelisi napaa?RockinTetsi kirjoitti:No niin. Nyt on päivä koppuloitu alffaa ja sormet on paskana.
Vaihdoin levyt ja palat molemmin puolin taakse ja herkistelin mäntiä tuolla bilteman kalulla. Näin pienen koeajon jälkeen tuntuisi tepsineen. Ei kitise jarrut enään ja muutenkin tuntuu ajo taas jotenkin sujuvammalta. Seuraavaksi sitten auto katsastukseen ja katsotaan mitä seuraavaksi korjataan