
Ihme kolinaa pienissä kuopissa...
Valvoja: Moderators
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Ihme kolinaa pienissä kuopissa...

Samaa alkavaa kolinaa täällä. Kannattaa tarkistaa miltä puolelta kolina kuuluu ja kumman puolen liikkuessa.
Tässä kolisee kun vain toisen eturenkaan ajaa kuoppaan, puolella ei ole väliä = kallistuksenvakaaja
Lisäksi kolina kuuluu vain toiselta puolelta (kuskin puoli) = vasen (kuskin) puoli
Sieltä sitten rengasta irti ja vääntelemään. Vakaaja on siitä hankala selvitettävä, että tunkatessa se yleensä kiristyy eikä välyksiä saa helposti esiin. Ramppinosturi pitäisi hommata.
Tässä kolisee kun vain toisen eturenkaan ajaa kuoppaan, puolella ei ole väliä = kallistuksenvakaaja
Lisäksi kolina kuuluu vain toiselta puolelta (kuskin puoli) = vasen (kuskin) puoli
Sieltä sitten rengasta irti ja vääntelemään. Vakaaja on siitä hankala selvitettävä, että tunkatessa se yleensä kiristyy eikä välyksiä saa helposti esiin. Ramppinosturi pitäisi hommata.
Kallistuksen vakaajan puslien väljyys on helppo testata ottamalla yhdystangot (koiranluut) molemmilta puolilta toisesta päästä irti ja sen jälkeen kädellä ravistella ja siirrellä tankoa kuuluuko kolinaa.
Jos kuuluu, niin ensiavuksi voit ruuvata pari ruuvia puslan ja helan väliin.
Itsellä ainakin ensiapu toiminut jo melkein vuoden eikä kolinoita ole kuulunut.
Jos kuuluu, niin ensiavuksi voit ruuvata pari ruuvia puslan ja helan väliin.
Itsellä ainakin ensiapu toiminut jo melkein vuoden eikä kolinoita ole kuulunut.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Totta, olen ihan samaa ieltä kanssasi. Silloin kun maahanmuuttokatsastus tehtiin niin juteltiin siitä inssin kanssa, että jostain tulee vittumainen kolina.Epezi kirjoitti:^oot ilmeisesti ajatellut vaihtaa kaikki mahdolliset osat autostasi? Eikö olisi helpompaa(lue: halvempaa) selvittää viallinen osa, ja vaihtaa se
Nivelet katsottiin suurennuslasin kanssa ja kuskinpuollelta löytyi ylätukivarressa välystä.
Ylensä kun teen jotain remppaa niin vaihdan tarvittavat osat kummallekkin puolelle, koska onhan toinenkin puoli jo siinä vaiheessa menossa tai ainakin pian.
Toisella kerralla katsastuksessa katsottiin taas kaikki läpi ja tehtiin kunnon ajolenkki, mitään välystä ei löytynyt mistään vaikka aivan selvä kolina kuuluu hiekkatiellä.
Mun mielestä jos autolla on ajettu reilu satku niin ei pitäisi tulla mitään nitinöitä tai kolinoita mistään päin autoa.Jalamari kirjoitti:^^ Jep. Järki käteen. Mitä sitä vaihtamaan ehjiä osia. Pahin vika ei välttämättä ole autossa, vaan ratin ja penkin välissä.Jartuon autoon kun tuntuu tuota osaa niin kovin vaiihtuneen...
Koska olen niinkin tyhmän tempun tehnyt kuin ostanut ko merkin, niin siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa. Pistää rahalla paikat kuntoon tai myydä pois.
Ostajia ei ole pahemmin nurkissa pyörinyt joten....
Ei se tarkoita sitä, että omistan Alfan niin ettenkö siitä voisi jotain kriittistä sanoa. Haukkutaanhan sitä omia muijiakin.
Minkämalliset on 156:n koiranluut? Siis onko molemmissa päissä pallonivel vaiko vain toisessa? Taisi olla joku Volvo foorumi missä joku kehuskeli tehneensä Fiat Unon raidetangonpäistä ja kierretangosta itse koiranluut ja kuulemma kestää aika paljon paremmin kuin nuo yleensä ihan liian rimpulat tangot... Ei maksa paljon enempää eikähän tarvis olla koko ajan vaihtelemassa 

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Molemmissa päissä on pallonivelet...eltsu kirjoitti:Minkämalliset on 156:n koiranluut? Siis onko molemmissa päissä pallonivel vaiko vain toisessa? Taisi olla joku Volvo foorumi missä joku kehuskeli tehneensä Fiat Unon raidetangonpäistä ja kierretangosta itse koiranluut ja kuulemma kestää aika paljon paremmin kuin nuo yleensä ihan liian rimpulat tangot... Ei maksa paljon enempää eikähän tarvis olla koko ajan vaihtelemassa
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Asiasta mitään tietämättä voisin kuvitella että muovi rautaa vastaan -niveleen voisi tehdä vähän jännitystä, jolloin nivel ei heti käy väljäksi vaikka muovi vähän kuluukin. Rauta rautaa vastaan on ehkä rakenteena armottomampi, siihen jos tulee hitunenkin väljää niin heti kolisee ja tuntuu.
- Epäkelpokeräilijä -
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Joo,sitten käy yhtä mukavasti,kuin minulle.eli katsastuksessa huomattiin kuluneet alatukivarren etupuslat,kauhea duuni niiden vaihdossa,ja viikon päästä alapallonivel rupesi kolisemaanEpezi kirjoitti:^oot ilmeisesti ajatellut vaihtaa kaikki mahdolliset osat autostasi? Eikö olisi helpompaa(lue: halvempaa) selvittää viallinen osa, ja vaihtaa se


On ihan totta, ettei välyksiä välttämättä löydy, vaikka miten vääntelisi.
Katsastusmieskin katseli pitkin nenänvartta, kun ei löytänyt mistä kolina tulee. Hän sanoi ettei sieltä mitään väljää löydy, niin sanoin, että katso uudestaan pakko siellä jotain on olla.
Eihän noita kolinoita ole missään tapauksessa pakko korjata jos ei halua, mutta itseäni harmittaa ajella autolla josta kuuluu jotakin sivuääniä mitä sinne ei taatusti kuulu.
Enkä muuten ole ensimmäinen, joka joutuu laittamaan uutta osaa saman ongelman vuoksi tällä foorumilla.
Katsastusmieskin katseli pitkin nenänvartta, kun ei löytänyt mistä kolina tulee. Hän sanoi ettei sieltä mitään väljää löydy, niin sanoin, että katso uudestaan pakko siellä jotain on olla.
Eihän noita kolinoita ole missään tapauksessa pakko korjata jos ei halua, mutta itseäni harmittaa ajella autolla josta kuuluu jotakin sivuääniä mitä sinne ei taatusti kuulu.
Enkä muuten ole ensimmäinen, joka joutuu laittamaan uutta osaa saman ongelman vuoksi tällä foorumilla.
Katoppa kuitenkin se kallistuksen vakaajan tanko, onko kumipuslat väljiintyneet ajansaatossa niinkuin tuossa ylempänä jo sanoin...jartuo kirjoitti:On ihan totta, ettei välyksiä välttämättä löydy, vaikka miten vääntelisi.
Katsastusmieskin katseli pitkin nenänvartta, kun ei löytänyt mistä kolina tulee. Hän sanoi ettei sieltä mitään väljää löydy, niin sanoin, että katso uudestaan pakko siellä jotain on olla.
Eihän noita kolinoita ole missään tapauksessa pakko korjata jos ei halua, mutta itseäni harmittaa ajella autolla josta kuuluu jotakin sivuääniä mitä sinne ei taatusti kuulu.
Enkä muuten ole ensimmäinen, joka joutuu laittamaan uutta osaa saman ongelman vuoksi tällä foorumilla.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!