156:n jarruista

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

156:n jarruista

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

Katsastus on ajankohtainen ja takajarrut makaavat päällä. Kun jarruja polkaisee, niin jarrut eivät takaa avaudu kunnolla. kun koko jarruasetelmaa nykäisee itseensä päin, niin taas alkaa pyöriä kunnolla.

Eli mitä osaa nyt kannattaisi lähteä ens'sijaisesti taakse vaihtamaan? Paloja oli molemmin puolin (ihme kyllä) hyvin vielä jäljellä. Olisiko jarru sylinteriin päässyt pas*aa niin ,että se ei kunnolla palauta vai täh?

Diedoo otetaan vastaan taas :-D

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 156:n jarruista

Viesti Kirjoittaja michael »

Ota se jarrusysteemi irti siitä ja irrota ne liukutapit. Puhdista ne tapit huolella, voitele kuparitahnalla ja vaihda niiden suojakumit jos ne on rikki.

Samalla herkistelet mäntää niin, että pyörität sen sisään ja poljet sitä sitten vähän ulospäin ja toistat tätä pari kertaa.

Kolmantena valutat vanhaa jarrunestettä sieltä pois, saattaa tulla melkoista mustaa mönjää pahimmillaan. Ja uutta tilalle.

Ja sitten puhdistat vielä ne kohdat satulasta, jossa jarrupalojen kulmat liukuvat niin eiköhän jarrut toimi. Tällä reseptillä itse sain jumineet jarrut katsastuskuntoon.

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Re: 156:n jarruista

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

Kiitokset ohjeista... Täytyypä kokeilla tuota.

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Re: 156:n jarruista

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

michael kirjoitti:Ota se jarrusysteemi irti siitä ja irrota ne liukutapit. Puhdista ne tapit huolella, voitele kuparitahnalla ja vaihda niiden suojakumit jos ne on rikki.

Samalla herkistelet mäntää niin, että pyörität sen sisään ja poljet sitä sitten vähän ulospäin ja toistat tätä pari kertaa.

Kolmantena valutat vanhaa jarrunestettä sieltä pois, saattaa tulla melkoista mustaa mönjää pahimmillaan. Ja uutta tilalle.

Ja sitten puhdistat vielä ne kohdat satulasta, jossa jarrupalojen kulmat liukuvat niin eiköhän jarrut toimi. Tällä reseptillä itse sain jumineet jarrut katsastuskuntoon.
tänään koppuloin noita jarruja ja tein tuon kaiken mutta edelleenkään ei aukea jarrut kokonaan. Oliskohan vika jarrusylinterissä?

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

No niin elikäs jarru probleemaan ei ole tullut muutosta. Tuo puhdistaminen ei auttanut ja ilmeisesti nuo jarrujen pääsylinterit ovat niin heikossa hapessa että eivät aukea enään kunnolla. Kuinka nuo sylinterit puretaan kokonaan että saisi kunnolla puhdistettua, vai olisiko jo järkevämpää vaihtaa kokonaan uudet tilalle? Ja mistäköhän noita uusia sylintereitä saisi ostettua kun mistään en ole löytänyt? V-loppuna tarvisi taas puljata noiden kanssa ja hermo menee kun mikään ei tunnu tepsivän...

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Vähän kyllä epäilen että vika EI olisi noissa jarrusatuloissa, voihan ne olla jumissa, varsinkin jos suojakumit on menneet rikki??? Taitaa nähdä kun ottaa palat pois.
Samalla kun otat palat irti koita liukuuko ne "liukutapit" kunnolla - elikkä pitäs liikkua sujuvasti sivusuunnassa vas/oik auton menosuuntaan nähden.

Ja palojen pitää mennä paikalleen/pois ILMAN vasaraa, jos ei mene, niin viilalla ruosteet pois sekä paloista että satulasta että pääsevät liikkumaan urassa.

Jos ne silti on ne männät, niin niitä voi koittaa painaa sisään esim. ruuvipuristimella, ne vois herkistyä siitä. Jotain voiteluainetta suojakumien sisään myös!!!!

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

toolman kirjoitti:Vähän kyllä epäilen että vika EI olisi noissa jarrusatuloissa, voihan ne olla jumissa, varsinkin jos suojakumit on menneet rikki??? Taitaa nähdä kun ottaa palat pois.
Samalla kun otat palat irti koita liukuuko ne "liukutapit" kunnolla - elikkä pitäs liikkua sujuvasti sivusuunnassa vas/oik auton menosuuntaan nähden.

Ja palojen pitää mennä paikalleen/pois ILMAN vasaraa, jos ei mene, niin viilalla ruosteet pois sekä paloista että satulasta että pääsevät liikkumaan urassa.

Jos ne silti on ne männät, niin niitä voi koittaa painaa sisään esim. ruuvipuristimella, ne vois herkistyä siitä. Jotain voiteluainetta suojakumien sisään myös!!!!
Liukutapeissa ei ollut mitään vikaa, kumit olivat ehjät ja tapit kuin uudet. Jarrupalat olivat jokseenkin jämähtäneet satulaan kiinni, mutta viilasin suurimmat kököt pois sekä palojen kulmista, että satuloista. Tämän jälkeen hioin vielä hiekkapaperilla ne ja laitoin kuparitahnaa väliin.

Sylinterit oli niin piukassa, että sai käyttää jo väkivaltaa että sai ne sisään. Itku meinasi tulla kun niitä ei meinannut saada enään ulos :? . Sitten vielä kerran väkivalloin sisään ja luovutin. kasasin koko paskan ja totesin että niillä sylintereillä ei tee enään mitään. Mitään liukkaria en kyllä tajunnut sieltä kumin välistä ujuttaa sisään. Mitä sinne olisi pitänyt laittaa? Kuparitahnaa vaiko jotain vaseliinia? Kuuluuko noiden olla noin pirun piukat vai onko ne vaan niin jumissa?

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Muistitko pyörittää mäntiä, kun painoit sisään?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Kirkinen kirjoitti:Muistitko pyörittää mäntiä, kun painoit sisään?
Eli takana on "kierrettävät männät"? Vai tarkoititko että ylipäätään kääntelemällä saisi liikkumaan paremmin?

Etusatuloiden mäntiä ei tarvinnut ruuvata sisään, mutta takana en ole joutunut edes kokeilemaan.

Itse kokeilisin vielä ettei vika ole käsijarrussa eikä satuloissa: pyörät pois -> mäntiä sisään sen verran ettei jarrut enää laahaa -> ajoa ilman kässärin käyttöä -> jääkö jumiin? -> käsijarrua muutaman kerran -> jääkö nyt jumiin jos ei äsken jäänyt.

käsijarrua ei ole tullut koskaan herkisteltyä 156:ssa, anyone else?

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Takana männät vaativat pyörittämistä mennäkseen sisään - kierteelliset käsijarrun takia. Edessä normaalit.

Itselläni vasemman jarrun käsijarruvaijeri ja se satulassa oleva varsi olivat jumissa... Liukastin CRC:llä ja aseöljyllä ja taas toimii...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
24valve
Viestit: 190
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 24valve »

Takana ylemmässä liukutapissa on tapin ympärillä vaimenninkumi. Ylempään liukutappiin EI SAA laittaa liukkariksi öljyä, vaseliinia tms. vaan erikseen kumiosille tarkoitettua rasvaa. Muussa tapauksessa kumi turpoaa itsensä jumiin eikä satula pääse liikkumaan.

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

Kirkinen kirjoitti:Takana männät vaativat pyörittämistä mennäkseen sisään - kierteelliset käsijarrun takia. Edessä normaalit.

Itselläni vasemman jarrun käsijarruvaijeri ja se satulassa oleva varsi olivat jumissa... Liukastin CRC:llä ja aseöljyllä ja taas toimii...
kässäri ei ole jumissa. Nitkutin mäntää pihdeillä edes takas ja samalla kaveri painoi mäntää sisään. kun mäntä alkoi liikkua niin pyöriteltiin se hampaat irvessä sisään ja ulos. niin voiko sinne nyt jotakin liukkaria laittaa vai ei?

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

niin ja satulat liikkuu niin kuin pitää, mutta nuo männät ainoastaan jumivat.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Eipä sinne mäntiin oikein "liukastetta" kannata yrittää laittaa jos kerran suojakumit on ehjät? Jos ne männät vielä kaiken säätämisen jälkeen on jumissa, niin uusiahan ne satulat sitten pitää. Tai siis ainakin avata, hioa paskat/ruosteet pois männistä/sylintereistä ja uusia tiivisteet ja ilmata.
Tyhmä kysymys mutta: mites tuo vika vielä ilmenee kaiken tämän herkistelyn jälkeen? vetääkö jarrulevyt F1-tyyliin punahehkuun kuten itselläni teki vai ????

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

toolman kirjoitti:Eipä sinne mäntiin oikein "liukastetta" kannata yrittää laittaa jos kerran suojakumit on ehjät? Jos ne männät vielä kaiken säätämisen jälkeen on jumissa, niin uusiahan ne satulat sitten pitää. Tai siis ainakin avata, hioa paskat/ruosteet pois männistä/sylintereistä ja uusia tiivisteet ja ilmata.
Tyhmä kysymys mutta: mites tuo vika vielä ilmenee kaiken tämän herkistelyn jälkeen? vetääkö jarrulevyt F1-tyyliin punahehkuun kuten itselläni teki vai ????
No ei nyt sentään punahehkuun vedä, mutta makaavat päällä siten, että kaupunki vauhdissa vinkuvat kokoajan ja ajossa huomaa että jarrut hannaavat vastaan. Pidemmän ajon jälkeen takaa tulee jo kumin käry (jarrut niin kuumat että ilmeisesti kumikin jo alkaa lämpiämään). Katsastuksestahan tämä ei näillä jarruilla läpi mene ja toiseksi kohta korkkaa sitten pyörän laakerit, kun laakerirasva "kiehuu" kuumuuden takia.


Lauantaina Käyn ostamassa uudet levyt ja palat taakse ja vaihdan ne samalla kun yritän vielä noita mäntiä herkistellä (levyt olivat ihan koloilla ja urilla). Kai se siitä sitten notkistuu kun niitä puolipäivää pyörittelee sisään ja ulos. Kyllä kai sitä suojakumia saa sen verran raotettua että sinne jotakin (crc/kuparimömmöö?) sais laitettua?

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Ja tosiaan kuten Kirkinen tuossa muisti: ruuvaamalla ne männät sinne sisään, siis kuten olisi kierteet!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Noiden mäntien liikutteluun on olemassa ihan omia työkalujakin, mutta kyllä ne saa vaikku ruuvipuristimessa, eli painaa mäntää sisään ja samalla pyörittää kiinnipäin.

Jos ymmärsin tekstisi oikein niin painoit mäntää ja nitkutit mäntää pihdeillä edes takas, jos näin niin uskoisin että satulat ovat ihan kunnossa, sillä tuolla tavalla ei mäntä helposti alas menekään.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Kuva

Tuo Bilteman kalu on ihan hyvä tähän tarkoitukseen. Saa väännettyä räikällä, jos mäntä on alkuun jäykkä. Herkistelyn jälkeen pitäisi pyöriä ilman räikkäapua.

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

Epezi kirjoitti:Noiden mäntien liikutteluun on olemassa ihan omia työkalujakin, mutta kyllä ne saa vaikku ruuvipuristimessa, eli painaa mäntää sisään ja samalla pyörittää kiinnipäin.

Jos ymmärsin tekstisi oikein niin painoit mäntää ja nitkutit mäntää pihdeillä edes takas, jos näin niin uskoisin että satulat ovat ihan kunnossa, sillä tuolla tavalla ei mäntä helposti alas menekään.
joo aluksi tein näin, jotta sain männän liikkumaan mihinkään suuntaan. Lopulta yhteen suuntaan kiertämällä alas ja toiseen suuntaan ylös.

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

michael kirjoitti:Kuva

Tuo Bilteman kalu on ihan hyvä tähän tarkoitukseen. Saa väännettyä räikällä, jos mäntä on alkuun jäykkä. Herkistelyn jälkeen pitäisi pyöriä ilman räikkäapua.
tuohan on enemmän kuin kätevä vekotin. haen myös tuollaisen

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

michael kirjoitti:Tuo Bilteman kalu on ihan hyvä tähän tarkoitukseen. Saa väännettyä räikällä, jos mäntä on alkuun jäykkä. Herkistelyn jälkeen pitäisi pyöriä ilman räikkäapua.
todellakin on 13€:n sijoittamisen arvoinen. helpottaa selvästi puristamista mutta jos tuon on tarkoitus helpottaa myös kiertämistä samalla, niin sitä logiikkaa en kyllä tajunnut. tuota "tassua" ei saa mitenkään kiinnitettyä mäntään, se vaan asetetaan sitä vasten. ja kiertäessä tuo "tassu" pyörii mäntää vasten mutta mäntä ei kyllä pyöri kuin nokkapihdeillä tms.

mutta kuten sanoin, kyllä tuo hommaa helpottaa vaikka vähän himmelin oloinen onkin...

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

samik kirjoitti:
michael kirjoitti:Tuo Bilteman kalu on ihan hyvä tähän tarkoitukseen. Saa väännettyä räikällä, jos mäntä on alkuun jäykkä. Herkistelyn jälkeen pitäisi pyöriä ilman räikkäapua.
todellakin on 13€:n sijoittamisen arvoinen. helpottaa selvästi puristamista mutta jos tuon on tarkoitus helpottaa myös kiertämistä samalla, niin sitä logiikkaa en kyllä tajunnut. tuota "tassua" ei saa mitenkään kiinnitettyä mäntään, se vaan asetetaan sitä vasten. ja kiertäessä tuo "tassu" pyörii mäntää vasten mutta mäntä ei kyllä pyöri kuin nokkapihdeillä tms.

mutta kuten sanoin, kyllä tuo hommaa helpottaa vaikka vähän himmelin oloinen onkin...
Tuo "tassu" on kaksipuoleinen ja se isompi passaa justiin siihen mäntään. Ne nystyt osuu männän koloihin joten kyllä se pyörittää mäntää ja samalla puristaa sitä. :) Vaatii vähän asettelua mutta toimii se.

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

No niin. Nyt on päivä koppuloitu alffaa ja sormet on paskana :lol: .

Vaihdoin levyt ja palat molemmin puolin taakse ja herkistelin mäntiä tuolla bilteman kalulla. Näin pienen koeajon jälkeen tuntuisi tepsineen :o: . Ei kitise jarrut enään ja muutenkin tuntuu ajo taas jotenkin sujuvammalta. Seuraavaksi sitten auto katsastukseen ja katsotaan mitä seuraavaksi korjataan :mrgreen:

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mulla on auttanut niiden jarrusatuloiden huolellinen puhdistus (ruuvarilla irtoruste lastuina pois + teräasharja)...

Viimekesänä tein tuon urakan 3 pyörään kun vinkuivat aina välillä... tällähetkellä se rengas jota en käsitellyt vinkuu koko ajan.

Onneksi on uusi biili alla (toivottavasti) ensiviikolla.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

RockinTetsi kirjoitti:No niin. Nyt on päivä koppuloitu alffaa ja sormet on paskana :lol: .

Vaihdoin levyt ja palat molemmin puolin taakse ja herkistelin mäntiä tuolla bilteman kalulla. Näin pienen koeajon jälkeen tuntuisi tepsineen :o: . Ei kitise jarrut enään ja muutenkin tuntuu ajo taas jotenkin sujuvammalta. Seuraavaksi sitten auto katsastukseen ja katsotaan mitä seuraavaksi korjataan :mrgreen:
Saitko levyt helposti navasta irti? Itse paukutin viime jarrurempassa kumilekan muodottomaksi yrittäessäni irrottaa takalevyjä. Ei lähtenyt. Jäivät levyt odottamaan seuraavaa kertaa. Olisikohan jostain kylmäspraysta apua, jos sillä jäähdyttelisi napaa?

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

michael kirjoitti:
RockinTetsi kirjoitti:No niin. Nyt on päivä koppuloitu alffaa ja sormet on paskana :lol: .

Vaihdoin levyt ja palat molemmin puolin taakse ja herkistelin mäntiä tuolla bilteman kalulla. Näin pienen koeajon jälkeen tuntuisi tepsineen :o: . Ei kitise jarrut enään ja muutenkin tuntuu ajo taas jotenkin sujuvammalta. Seuraavaksi sitten auto katsastukseen ja katsotaan mitä seuraavaksi korjataan :mrgreen:
Saitko levyt helposti navasta irti? Itse paukutin viime jarrurempassa kumilekan muodottomaksi yrittäessäni irrottaa takalevyjä. Ei lähtenyt. Jäivät levyt odottamaan seuraavaa kertaa. Olisikohan jostain kylmäspraysta apua, jos sillä jäähdyttelisi napaa?
No helposti ei kyllä lähtenyt kun ei ollut tarpeeksi isoa ulosvetäjää. ruiskuttelin crc:tä ensin ja annoin vaikuttaa hetken, jonka jälkeen vasaralla paukutin niin että korvissa soi vieläkin :lol: . kyllä ne siitä lopulta irtosi. uusia asentaessa laitoin aimoannoksen kupari tahnaa väliin että seuraavalla olisi hiukan helpompi urakka niiden kanssa.

Vastaa Viestiin