75 ts:n huollot

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

75 ts:n huollot

Viesti Kirjoittaja late04 »

75:ssä (TS) on 130 tkm mittarissa (siis oikeasti ajettu vain tämä) ja huollot 80 tkm eteenpäin teki osaava kaveri, joka mielestään teki vain tarpeellisen (ehkä vain välttämättömän?). Miten tuo venttiilien säädön tarve? Olen kuulevinani pientä dieselmäistä ääntä (tai ainakin eräs urpo kyydissäni kysyi: "onko tämä dieselauto?") :? ? . Muuta huomioitavaa näillä kilometereillä? Tiedoista kiitollisna.

P.S. Onko muuten ilmastoinnin asennuksesta 75.een kokemuksia. Kohtahan tässä helle painaa päälle ja auto on musta.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

130tkm. huolto.
- Jarrunesteen vaihto (taikka kerran vuodessa)
- Jäähdytysnesteiden tarkastus ja vuoto tarkastus
- Moottorin öljyt + suodatin. Vuoto tarkastus
- Vetoakselien nivelien ja ohjausvaihteen suojakumien tarkastus
- Jarrujärjestelmän tarkastus
- Ilmansuoadatin
- Sytytystulpat

Ventiilivälysten säätö ja ajoituksen tarkarkastus on 120tkm. taikka 140tkm:ssä.

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Mun tessuun oli vaihdettu edellisen omistajan sanoman mukaan imupuolen nokka-akseli suunnilleen noilla 130 tuhannen nurkilla. Ettei vaan olis sulla samaa vaivaa ?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Niko Tuomola kirjoitti:Mun tessuun oli vaihdettu edellisen omistajan sanoman mukaan imupuolen nokka-akseli suunnilleen noilla 130 tuhannen nurkilla. Ettei vaan olis sulla samaa vaivaa ?
noissahan on aikanaan ollut nokka-akselin kulumisvikoja joten saattaa olla hyvinkin mahdollista...

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

100tkm:ssä noita on jouduttu vaihtelemaan.

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

Onko muuten Alfankin nokka-akselit tehty valuraudasta? Yhdellä tuttavalla on 323 masa. Se nelikko turbo versio. Siinä oli nokka-akselit tehty jostakin erikoisvaluraudasta, mikä tällaiselle Tuta/kote-insinöörin alulle oli varsin yllättävää, sillä eihän akseleita tehdä yleensä valuna.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Ana M kirjoitti:Onko muuten Alfankin nokka-akselit tehty valuraudasta? Yhdellä tuttavalla on 323 masa. Se nelikko turbo versio. Siinä oli nokka-akselit tehty jostakin erikoisvaluraudasta, mikä tällaiselle Tuta/kote-insinöörin alulle oli varsin yllättävää, sillä eihän akseleita tehdä yleensä valuna.
no en oikein usko tuohon valurauta juttuun alfan suhteen...muistaakseni noissa oli huono pinnoitus jolloin akseli kului nopeammin...varma en ole mutta näin muistelen.

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja late04 »

Minkähän hintainen tuo vaihto lienee (osat+työt) ja onko miten akuutti homma eli voiko aiheuttaa lisäongelmia jos ei piakkoin vaihda...?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja 90 »

late04 kirjoitti:Minkähän hintainen tuo vaihto lienee (osat+työt) ja onko miten akuutti homma eli voiko aiheuttaa lisäongelmia jos ei piakkoin vaihda...?
venttiilithän siinä rupeaa kantamaan eli ovat auki koko ajan...
noita osia kannattaa varmaan katsella tuolta muukkosen sivuilta...
työlle ei kovin älytöntä hintaa pitäisi tulla koska ammattimies vaihtaa nokka akselit melko äkkiä... :)

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Kantamaan? Millainen nokkakeppiratkaisu tuossa on, jos nokkien kuluneisuus estää venttiilejä sulkeutumasta?
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Nyt taisi tulla 90:lle ajatusvirhe, ennemminkin ne venttiilit eivät avaudu kokonaan / tarpeeksi aikaisin. Ylimääräinen välys kuluttaa myös koneistoa eli lähinnä nokka-akselia itseään, mutta mitäs siitä jos se on menetetty kampe jo muutenkin. Paininkupitkin voivat kyllä ottaa itseensä mutta nehän eivät paljoa maksa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Jep, noissakaan ei taida mitään vipusia olla vaan nokka kuppia koittaa. Mitenhän pahat sivuttaisvoimat venttiiliin ja akseliin tulee kun nokkaan on kulunut kunnon kokoinen monttu. Siitä lisääntyneestä välyksestä ja voimakkaasta iskusta tulee tuo naputus.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Nyt taisi tulla 90:lle ajatusvirhe, ennemminkin ne venttiilit eivät avaudu kokonaan / tarpeeksi aikaisin. Ylimääräinen välys kuluttaa myös koneistoa eli lähinnä nokka-akselia itseään, mutta mitäs siitä jos se on menetetty kampe jo muutenkin. Paininkupitkin voivat kyllä ottaa itseensä mutta nehän eivät paljoa maksa.
olet muuten oikeassa... :oops:
sitä se teettää kun koettaa tässä työnohessa kommentoida kun on vielä lisäksi kauhea kiire päällä.... :)

juu tuo kuppien ja ventiilinvälysten tarkistushan onnistuu helposti samalla kun on nokat irrallaan, ja eipäshän tarvi olla heti repimässä uudestaan auki.... :)

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

jos nokan/nokat vaihtaa niin kupit uusiksi jos on kuluneita + säätopalat.

Muistan vieläkin kun Giulietan padasta hienoin säätöpalat optimimittoihin vesihiomapaperilla. Oli se tarkaa puuhaa millinkymmenyksien kanssa.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

HOTAKAINEN kirjoitti:jos nokan/nokat vaihtaa niin kupit uusiksi jos on kuluneita + säätopalat.

Muistan vieläkin kun Giulietan padasta hienoin säätöpalat optimimittoihin vesihiomapaperilla. Oli se tarkaa puuhaa millinkymmenyksien kanssa.
mikrometri on kova sana noita säätöpaloja työstäessä... :)

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

90 kirjoitti:
HOTAKAINEN kirjoitti:jos nokan/nokat vaihtaa niin kupit uusiksi jos on kuluneita + säätopalat.

Muistan vieläkin kun Giulietan padasta hienoin säätöpalat optimimittoihin vesihiomapaperilla. Oli se tarkaa puuhaa millinkymmenyksien kanssa.
mikrometri on kova sana noita säätöpaloja työstäessä... :)
Kyllä ;)

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja late04 »

Muistelen, että tuolla nokka-akselilla on aika reippaasti hintaa muukkosella, jotain yli 680€ ilman ALV:tä. Olisko pk-seudulla ketään asiantuntevaa monttööriä tutkailemaan asiaa vai vienkö AutoMilanoon? Suosituksia?

Onko muuten tuo kulumisongelma sellainen, että kuuluu lähinnä tyhjäkäynnillä? Kun tässä kustannuksia arvioi, niin yhtäkkiä tuntuu siltä, ettei se ääni oikestaan ole kovin merkittävä. :)

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Mulla on joku pääkaupunkiseudulla hiottu akseli koneessa. Hyvin on ainakin toiminut . Paikalliset tietää varmaa paikankin. En löytänyt noista kuiteista.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Saahan noita nokkeleita täytettyä, hiottua ja nitrattua.

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

HOTAKAINEN kirjoitti:Saahan noita nokkeleita täytettyä, hiottua ja nitrattua.
Juuri näin tarkoitin,kohta tulee jo tekijänkin osoite/ puh nro . :mrgreen:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Niko Tuomola kirjoitti:
HOTAKAINEN kirjoitti:Saahan noita nokkeleita täytettyä, hiottua ja nitrattua.
Juuri näin tarkoitin,kohta tulee jo tekijänkin osoite/ puh nro . :mrgreen:
hyvä homma ,tiedä vaikka tulisi teetettyä virinokat tuohon 75:een..aihiot meinaan löytyy jo omasta takaa.... :)

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

90 kirjoitti:aihiot meinaan löytyy jo omasta takaa....
Kaveri meinaa käyttää hyväksi mun nokkia? :wink:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Cuore Sportivo kirjoitti:
90 kirjoitti:aihiot meinaan löytyy jo omasta takaa....
Kaveri meinaa käyttää hyväksi mun nokkia? :wink:
kymmenen pistettä ja papukaijamerkki..... :silly:

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Nokkeli

Viesti Kirjoittaja late04 »

Niin, toki jos löytyy yhteystietoja niin olen kovin kiitollinen. Vai lieneekö Milano ainoa asiallinen. Alfatietoiset nyrkkipajatkin kiinnostaa.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Nokkeli

Viesti Kirjoittaja 90 »

late04 kirjoitti:Niin, toki jos löytyy yhteystietoja niin olen kovin kiitollinen. Vai lieneekö Milano ainoa asiallinen. Alfatietoiset nyrkkipajatkin kiinnostaa.
tässäpä linkki: http://www.automilano.fi/

:)

Vastaa Viestiin