laahaavaa ääntä alfassa
Valvoja: Moderators
laahaavaa ääntä alfassa
omituinen juttu. Aina sillointällöin 156 alffassani kuuluu omituinen laahaava ääni. Ääni on kuin pakoputki roikkuisi ja laahaisi maata. Ääni poistuu aina itsestään muutaman metrin ajon jälkeen. Mahdollisia omia arvailuja on että jarrulevyjen suojuksiin jäisi kivi tms. joka laahaisi tai jarrusatula jäisi laahaamaan. Ideoita kellään tai vastaavaa kokemusta?
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Äkkiseltään veikkaisin että kyseessä on jarrulevyjen ruostuminen. Ainakin avonaisilla vanteilla varustetussa autossa jarrulevyt ruostuvat sateessa sen verran, että ensimmäisissä jarrutuksissa kuuluu kohtalaista rohinaa. Parin jarrutuksen jälkeen levyt ovat hioutuneet puhtaiksi ja ääni katoaa.
Ääni voi ehkä kuulua vaikkei jarrua painaisikaan jos palat vaan ovat tarpeeksi lähellä levyjä. Varsinkin, jos käsijarru aavistuksen laahaa.
Ääni voi ehkä kuulua vaikkei jarrua painaisikaan jos palat vaan ovat tarpeeksi lähellä levyjä. Varsinkin, jos käsijarru aavistuksen laahaa.
- Epäkelpokeräilijä -
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Yks kokemusperäinen veikkaus vielä listall elisää. Takajarrupalat tuppaa pikkasen jumittamaan jarrusatulassa, kun kertyy rittävästi ns. paskaa uraan, jossa pala pääsee liikkumaan ja aiheuttaa siten laahausta. 102000 km mennessä olen itse putsannut 2 kertaa jarrupalat ja uran, jossa palat liikkuu tuon vuoksi.
MP
Laahaus
Omakohtaisesti koin saman mahdollisimman nöyryyttävässä tilanteessa... Esittelinpä äitille juuri hankittua Alfaa ja koko ajolenkin meitä seurasi todella halpa kitinä läpi kirkonkylän.
Diagnoosi: Hiekoitushiekan kivi jarrulevyjen suojuksen alla.
Lääke: Peruutetaan pari metriä.
Diagnoosi: Hiekoitushiekan kivi jarrulevyjen suojuksen alla.
Lääke: Peruutetaan pari metriä.
MP kirjoitti:Yks kokemusperäinen veikkaus vielä listall elisää. Takajarrupalat tuppaa pikkasen jumittamaan jarrusatulassa, kun kertyy rittävästi ns. paskaa uraan, jossa pala pääsee liikkumaan ja aiheuttaa siten laahausta. 102000 km mennessä olen itse putsannut 2 kertaa jarrupalat ja uran, jossa palat liikkuu tuon vuoksi.
Samaa ongelmaa pukkaa.. huomasitko liiallista kulumista tuossa kitisevän puolen levyssä? eli kuluttaako toi kitinä levyä merkittävästi
palat tietty hupenee vauhdilla..
- Alfaholic -
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Ei mulla ainakaan ole ehtineet kulua, mutta eka kerralla kitinän alkaessa voimistumaan toisen puolen lakalevy alkoi kuumua sen verran, että oli pakko irrottaa palat j aputsata aika vikkelään, ku ei tahtonu uskaltaa lähteä pidemmälle matkalle. Voit kokeilla (maantie)ajon jälkeen varovasti onko levy kuuma/lämmin (vaikket olisi juuri jarrutellutkaan).jari64 kirjoitti:MP kirjoitti:Yks kokemusperäinen veikkaus vielä listall elisää. Takajarrupalat tuppaa pikkasen jumittamaan jarrusatulassa, kun kertyy rittävästi ns. paskaa uraan, jossa pala pääsee liikkumaan ja aiheuttaa siten laahausta. 102000 km mennessä olen itse putsannut 2 kertaa jarrupalat ja uran, jossa palat liikkuu tuon vuoksi.
Samaa ongelmaa pukkaa.. huomasitko liiallista kulumista tuossa kitisevän puolen levyssä? eli kuluttaako toi kitinä levyä merkittävästi
palat tietty hupenee vauhdilla..
MP
Mulla omassa V6 myös laahaavaa ääntä mutta konehuoneen puolelta.
Kun antaa kierroksia ei kuulu mutta kun iskee kytkimen pohjaan ja antaa kierrosten tippua kuuluu omituinen "vihellys / laahaus. Voisko liittyä ilmastointiin? Vai olisko joku hihna väsynyt?? Ideoita otetaan vastaan ja sitten vaan deltaan hip hei
Kun antaa kierroksia ei kuulu mutta kun iskee kytkimen pohjaan ja antaa kierrosten tippua kuuluu omituinen "vihellys / laahaus. Voisko liittyä ilmastointiin? Vai olisko joku hihna väsynyt?? Ideoita otetaan vastaan ja sitten vaan deltaan hip hei
On kivaa kun on kivaa
Mulla vinkaisee myös välillä.Hamil kirjoitti:Mulla omassa V6 myös laahaavaa ääntä mutta konehuoneen puolelta.
Kun antaa kierroksia ei kuulu mutta kun iskee kytkimen pohjaan ja antaa kierrosten tippua kuuluu omituinen "vihellys / laahaus. Voisko liittyä ilmastointiin? Vai olisko joku hihna väsynyt?? Ideoita otetaan vastaan ja sitten vaan deltaan hip hei
Kun moottori on lämmin ja lähtee esim valoista,niin kuuluu vinkaisu.
(Siis tämä ei ole se renkaista tuleva vinkaisu)
Olen joskus yrittämällä saanut äänen kuulumaan parkissa kaasulla hakemalla sopivan kierrosmäärän.
Se ääni kuuluu vain tarkasti oikeilla kierroksilla (n. 800-900 rpm) ja lämpimällä koneella ja on aivan sama onko kytkin pohjassa vai ei.
Mikähän tuo mahtaa olla,silloin kun yrittää sen saada kuuluville niin eihän se ilmene,että pääsisi paikallistamaan,mutta aamuisin kun saavun töihin niin parkkihalliin sisäänajettaessa se varmasti vinkaisee.
Joo ei kuulu muulloin kun ajelee tai antaa kierrosten laskea ns.liukuu valoihin...Mietin just et voiskohan liittyä esim.ilmastointiin? Sit toinen asia on et moottorinlämpötila on oikeestaan koko ajan 60 asteessa ellei ajele ruuhkassa toisen puskurissa kiinni pitkään. Olisiko näillä jotain tekemistä toistensa kanssa? Kohta hajoaa pää
On kivaa kun on kivaa
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Korvia särkevä kitinä/ulina
Zau,
tänä aamuna töihin ajellessani alkoi motarilla kuulua Korvia särkevä kitinä ja ulina
Availin vauhdissa ikkunoita ja päättelin että vasen takakulma on ongelma-alue. Ääni oli pahimmillaan suoraan ajaessa ja se poistui kun käänsin rattia tai jarrutin.
Tietysti juuri kun olin saapumassa perille ääni lakkasi
Olisiko jollakin ideoita että mistä tämä johtui?
Jos ääni palaa mitä on tehtävissä?
t. Teemu
tänä aamuna töihin ajellessani alkoi motarilla kuulua Korvia särkevä kitinä ja ulina
Availin vauhdissa ikkunoita ja päättelin että vasen takakulma on ongelma-alue. Ääni oli pahimmillaan suoraan ajaessa ja se poistui kun käänsin rattia tai jarrutin.
Tietysti juuri kun olin saapumassa perille ääni lakkasi
Olisiko jollakin ideoita että mistä tämä johtui?
Jos ääni palaa mitä on tehtävissä?
t. Teemu
Re: Korvia särkevä kitinä/ulina
Jarrupalat loppu.Pam Pam kirjoitti:Zau,
tänä aamuna töihin ajellessani alkoi motarilla kuulua Korvia särkevä kitinä ja ulina
Availin vauhdissa ikkunoita ja päättelin että vasen takakulma on ongelma-alue. Ääni oli pahimmillaan suoraan ajaessa ja se poistui kun käänsin rattia tai jarrutin.
Tietysti juuri kun olin saapumassa perille ääni lakkasi
Olisiko jollakin ideoita että mistä tämä johtui?
Jos ääni palaa mitä on tehtävissä?
t. Teemu
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Kiitos
Jos on hiekkaa niin pitäisi lähteä parilla reilulla jarrutuksella. Laakerit ei kai ihan laakista alaa kiljumaan?Pam Pam kirjoitti:Ei ne sitten pyörän laakerit voisi olla tai hiekkaa jarruissa?
Voipi olla kyllä ,että vetelee laakerit viimesiään...omassani aikoinaan kuulu pitkään "laahaavaa ääntä" pelkääjän puolen etukulmasta. Välillä ääni loppu ja hetken kuluttua tuli taas takasin...kerran oli sitten lyönyt renkaan lukkoon eikä tarvinnutkaan töihin lähteä. Kannattaa viedä tarpeeksi ajoissa huoltoon... Hintaa tuli laakerille ja työlle n. 300 euroa..?
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Tuo 60 astetta kyllä kuulostaa aika alhaiselta. Mulla nuo lämmöt pysyy normaalikäytössä 70 asteen tietämillä, kovilla pakkasilla, kovassa vauhdissa ja lämppäri täysillä saattaa olla allekin 70 astetta. Pitkään kun pitää vaikka parkkipaikalla tyhjäkäynnillä, nousee lämmöt tuonne 90 asteeseen, jolloin tuuletin puuttuu peliin.Hamil kirjoitti:Joo ei kuulu muulloin kun ajelee tai antaa kierrosten laskea ns.liukuu valoihin...Mietin just et voiskohan liittyä esim.ilmastointiin? Sit toinen asia on et moottorinlämpötila on oikeestaan koko ajan 60 asteessa ellei ajele ruuhkassa toisen puskurissa kiinni pitkään. Olisiko näillä jotain tekemistä toistensa kanssa? Kohta hajoaa pää
Alkuperäisestä aiheesta: mulla oli myös yhdessä vaiheessa kivi jarruissa. Harvat aluvanteet kaiken lisäksi (ei ollut alfa). Kyllä ihmiset kääntyi katsomaan kun nilkutin Skodan huoltoon Miettivät varmaan "neukkulaatua..." Ei meinaan lähtenyt kivi peruuttamallakaan, oli aika piukassa ja levyt kuumina. Ainoa vahinko, mitä tuosta syntyi oli se, että jarrulevyyn tuli kivestä aiheutunut painauma, mikä ei tosin menoa haitannut.
Ammattina autokauppa
Re: Korvia särkevä kitinä/ulina
--Mulla oli sama ongelma ja oireet. Syynä oli takajarrusatulan uraan, jossa palat liikkuvat, kertynyt suolakurapaska. Eli palat ottivat levyyn kiinni kokoajan. En päässyt heti huoltoon ja loskaisella kerrostalon parkkiksella en alkanut itse tutkia. --->Palat kuluivat vaihtokuntoon, onneksi ei kuitenkaan levyt.Pam Pam kirjoitti:Zau,
tänä aamuna töihin ajellessani alkoi motarilla kuulua Korvia särkevä kitinä ja ulina
Availin vauhdissa ikkunoita ja päättelin että vasen takakulma on ongelma-alue. Ääni oli pahimmillaan suoraan ajaessa ja se poistui kun käänsin rattia tai jarrutin.
Tietysti juuri kun olin saapumassa perille ääni lakkasi
Olisiko jollakin ideoita että mistä tämä johtui?
Jos ääni palaa mitä on tehtävissä?
Joo kyllä mullakin tyhjäkäynnillä lämmöt kipuaa hetken kuluttua 90 asteeseen mutta ajossa ei millään ellei ruuhkaa lasketa. Kummallistaniki kirjoitti:Tuo 60 astetta kyllä kuulostaa aika alhaiselta. Mulla nuo lämmöt pysyy normaalikäytössä 70 asteen tietämillä, kovilla pakkasilla, kovassa vauhdissa ja lämppäri täysillä saattaa olla allekin 70 astetta. Pitkään kun pitää vaikka parkkipaikalla tyhjäkäynnillä, nousee lämmöt tuonne 90 asteeseen, jolloin tuuletin puuttuu peliin.Hamil kirjoitti:Joo ei kuulu muulloin kun ajelee tai antaa kierrosten laskea ns.liukuu valoihin...Mietin just et voiskohan liittyä esim.ilmastointiin? Sit toinen asia on et moottorinlämpötila on oikeestaan koko ajan 60 asteessa ellei ajele ruuhkassa toisen puskurissa kiinni pitkään. Olisiko näillä jotain tekemistä toistensa kanssa? Kohta hajoaa pää
On kivaa kun on kivaa