Aiempia keskusteluja varmaan kannattaa hakea, mutta jos nyt jotain raapaisisi kun sattuu olemaan yksi kumpaakin, tosin 147 120 hv koneella.
Vuosimalli kummassakin -02 ja varustelut samat (cruiset, auto-AC:t sun muut)
147 on hauskempi ajettava ja olen huomannut että pitkällekin matkalle valitsen sen ihan mielelläni jos tila riittää. Tähän vaikuttanee muutama asia. 147:ssä on paremmat penkit. En tiedä onko malleissa eroja, tämä on 3-ovinen Distinctive-varusteinen. Se tuntuu johonkin saakka pirteämmältä kuin 1.8 156, jotuen lähinnä lyhyemmistä välityksistä. Se tuntuu muutenkin jollain lailla napakammalta ja ketterämmältä kuin isoveljensä. Vastaavasti se on moottoritienopeuksissa selvästi meluisampi, mutta ei niin etteikö sillä jaksaisi ajaa puutumatta pitkänkin siivun. 156 on sitten vähän leppoisampi matka-ajokki, mutta toisaalta koneesta löytyy tarvittaessa hieman enemmän ruutia ylärekisteristä jos tarve tulee. Veekuutoset on sitten erikseen niitä kyseleville, nyt oli kyse näistä säästöpossuista. Bensaa menee 147:lla noin litra vähemmän satasella.
Luotettavuudessa ei näissä minun esimerkkikappaleissani ole ollut mitään mainittavaa eroa, enkä pidä sitä muutenkaan mainitsemisen arvoisena asiana vielä tuon ikäisissä. On huollettu ajallaan ja aina ovat toimineet. Huonolla pidolla Alfan kyllä saa epäluotettavaan kuntoon, joten käytettyä ostaessa on tietenkin syytä olla tarkkana. Mutta noin yleisesti noilta huhuilijoilta kannattaa aina kysyä monenko Alfan kokemuksella puhuvat.
Tekniikkahan noissa mainitsemissasi malleissa on pitkälti täysin sama. 105 hv versiossa muistaakseni ei ole ajoituksenmuunninta, muuten sama kone kuin 120 hv. Eli yksi kuluva osa vähemmän mutta vastaavasti vähän nuhaisempi (omaan makuuni juuri sen verran että valitsin tuon tehokkaamman). Kummasakaan ei ole tasapainoakseleita, joten hihnahuollot vähän halvemmat kuin kaksilitraisissa.
Hankintahintakin taitaa olla aika lähelle sama, joten käy kokeilemassa ja valitse tilantarpeen tai fiiliksen mukaan. Tai osta molemmat niin kuin minä
