Selespeed kyssäreitä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Anthon
Viestit: 537
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Vien uutukaiseni (-02 JTS Sele, 42 tkm) takuukorjattavaksi Jkl Deltaan koska tyhjäkäynti on epätasainen ja pintakaasulla ja kaupunkiajossa pienillä nopeuksilla moottorijarruttaessa auto nykii ärsyttävästi.

Onko muilla kokemuksia tälläisestä? Ostin auton Tampereen Metro-Autosta ja mukisematta käskivät merkkihuoltoon.

Toinen ongelma on ollut CITY-asetuksen omalaatuinen kytkeytyminen pois päältä silloin tällöin. Onko kokemuksia?

Kolmas mikä mietityttää; Bosen subbari ei ole hereillä kun auton käynnistää, jysähtää sitten päälle kun lisää volyymiä pari pykälää. Kosketushäiriö vai suunniteltu anopin-säikytys-esto? :evil:

Testicle
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Joulu 2003, 22:04
Paikkakunta: Ylläs/Bochum

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Testicle »

Mulla on sama homma tuon nykimisen kanssa ja tässä viime viikolla kysyin tuosta Oulun Delta-autosta niin sanoivat että heillä oli ollut yksi selespeed juuri huollossa tuon takia ja vika korjaantui sillä kun puhdisti tulppien kolot vedestä. Niihin oli moottorinpesun yhteydessä jäänyt vettä. Pitäisi itsekin paineilmalla puhdistaa nuo ja katsoa loppuuko nykiminen.

Tuosta CITY-asennon poiskytkeytymisestä ei ole kokemuksia koska sitä ei tule käytettyä juuri koskaan.

edit: Näyt olevan Jyväskylässä niin älä vie autoasi ainakaan jkylän delta-autoon. Itse olin siellä talven työkomennuksella ja muutaman kerran tuli asioitua kyseisessä liikkeessä niin jossakin vaiheessa tuli puhetta että selespeed-yksikkö kannattaisi vaihtaa, koska se vuotaa vähän öljyä. Siinä sitten sanoivat että he eivät ole selespeediä ikinä huoltaneet joten en itse ainakaan uskaltaisi jättää autoa niiden käsiin vaan veisin sen jonnekin jossa on kokemusta noista.
Viimeksi muokannut Testicle, 22 Huhti 2004, 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos ei hikkeen nainti ja litra piimää auta niin sitten se on menoa!

Avatar
Anthon
Viestit: 537
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Joo, ei tuo City mullakaan juuri käytössä ole, mutta pitää nyt näin kalliissa ja uudehkossa autossa olla kaikki kunnossa. Ja kun myyjäliikkeen tai maahantuojan laskuun kaiken saa niin eikun pajalle vaan.

Mutta auto on aivan ihana, rakastun siihen päivä päivältä enemmän. Pakko keksiä kaiken maailman tekosyitä ilta-ajeluille. Vaimo varmaan epäilee jo aivan muita hommia kun ukkoa ei näy kotona :lol:

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Kyllä cityn pitää pysyä päällä jos ei ottanut automaattista poiskytkentää lisävarusteena :-D

Testicle
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Joulu 2003, 22:04
Paikkakunta: Ylläs/Bochum

Viesti Kirjoittaja Testicle »

Anthon kirjoitti:Mutta auto on aivan ihana, rakastun siihen päivä päivältä enemmän. Pakko keksiä kaiken maailman tekosyitä ilta-ajeluille. Vaimo varmaan epäilee jo aivan muita hommia kun ukkoa ei näy kotona :lol:
Kyllähän tuolla ajaminen on niin mahtavaa että kaupastakin pitää käydä hakemassa jokainen ruokatavara erikseen :-D Ei tule enää kysymykseenkään että voisi ajaa normaalivaihteisella autolla.
Jos ei hikkeen nainti ja litra piimää auta niin sitten se on menoa!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Anthon kirjoitti:Kolmas mikä mietityttää; Bosen subbari ei ole hereillä kun auton käynnistää, jysähtää sitten päälle kun lisää volyymiä pari pykälää.
Oletko varma että se lähtee päälle vasta kun lisäät volyymia vai nostatko aina heti voimakkuutta. Meinaan jos on erillinen vahvari niin kestää hetken ennenkuin herää.

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Anthon kirjoitti:Kolmas mikä mietityttää; Bosen subbari ei ole hereillä kun auton käynnistää, jysähtää sitten päälle kun lisää volyymiä pari pykälää. Kosketushäiriö vai suunniteltu anopin-säikytys-esto? :evil:
Säikytysesto.

Subbarin automaattipowerin taso on kyllä vähän turhan korkea. Minulla on aivan sama ominaisuus omassa 147 selessäni. Luulisi voivan säätää jostain subbarin luota, mutta en ole jaksanut vaivautua.

Avatar
Anthon
Viestit: 537
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Joo, täytyy tarkkailla sitä subbaria. Enpä usko että siinä mitään kauhean epänormaalia on.

Officer Cartman
Viestit: 139
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 00:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Selespeed kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Officer Cartman »

Alfisti felice kirjoitti:
Anthon kirjoitti:Kolmas mikä mietityttää; Bosen subbari ei ole hereillä kun auton käynnistää, jysähtää sitten päälle kun lisää volyymiä pari pykälää. Kosketushäiriö vai suunniteltu anopin-säikytys-esto? :evil:
Säikytysesto.

Subbarin automaattipowerin taso on kyllä vähän turhan korkea. Minulla on aivan sama ominaisuus omassa 147 selessäni. Luulisi voivan säätää jostain subbarin luota, mutta en ole jaksanut vaivautua.
Olisiko kyse pikemminkin tästä?

Tunnettu bugi Blaukkarin firmiksessä, päivitettävissä kuntoon.

Avatar
Anthon
Viestit: 537
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Mahtavaa :-D Kiitos, tuntuu juuri tuosta olevan kyse. Nyt kun saisi sitten nämä Deltan maalaisasentajat ymmärtämään miten se päivitetään...

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Anthon kirjoitti:Mahtavaa :-D Kiitos, tuntuu juuri tuosta olevan kyse. Nyt kun saisi sitten nämä Deltan maalaisasentajat ymmärtämään miten se päivitetään...
Muakin rupes kiinnostaa, vaikka listassa ei 147:aa suoraan mainittu. Pitäis varmaankin tulostaa papru ja antaa suoraan deltaan. :roll:

Postaa tänne, jos asiassa tapahtuu kohdaltasi edistystä.

Avatar
Anthon
Viestit: 537
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

No niin, tarina jatkuu: eli auto oli Delta Jkl:ssä hoidossa ja saivat tyhjäkäynnin asettumaan pariksi päiväksi, jonka jälkeen se palasi entisiin uomiinsa ja alkoi jopa pahentua, lopulta auto tuntui käyvän vain kolmella pytyllä. City-onkelma poistui jollain softan päivityksellä. Taakse vaihtoivat jotkut puslat sivuttaistukivarsiin (?). Kumea klompse hitaasti liikkeelle lähdettäessä on edelleen tallella, samoin ulkokaarteessa, any ideas? Auto kyllä vakaantui huomattavasti huollon jälkeen.

Nyt maanantaina auto antoi sitten vihdoin oman vika ilmoituksen; moottorissa toiminta häiriö, ota yhteyttä paikalliseen diileriin. No, auto DA:an ja totesivat lambda-anturin sököksi. Ottivat ihme kyllä auton heti sisään ja saivat anturin vaihdettua kahdessa päivässä :shock:

Nyt auto käy tyhjänä ihan jees, tuntuu vaan ettei kaikki tehot ole tallella, yli 4000 jälkeen ei niinku tapahdu mitään, ylämäki kiihdytyksessä tuntui jopa pientä nykimistä. Mistähän johtuu? Tarviiko uuden anturin jotenkin asettua tms. mystistä? Jossei se nyt ala korjaantua niin täytyy taas marssia Telttaan, kyrsii vaan kun ne ei saa siellä mitään kerralla kuntoon. Tekis mieli viedä auto Tampereelle...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Vaihtoivat lambdaa kaksi päivää? :shock: Ei näin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Anthon kirjoitti:yli 4000 jälkeen ei niinku tapahdu mitään
Onkos ILMI kunnossa?

Avatar
Anthon
Viestit: 537
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Jaa-a, se se voisi olla, eli onko ilmin virallinen termi "ilmamassamittari"?. Miksei ne siellä DA:ssa saaneet päätteelle siitä mitään vikailmoitusta, voiko 40 tkm ajetussa autossa olla ilmi jo rikki?

Ei ne sitä Lamdaa kahta päivää vaihtanu, tilasivat ja koittivat saada jonon ohi...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei se ilmi taida antaa vikailmoitusta ennen kuin on täydellisen sökö. Mutta jos merkkikorjaamon vianhakuprosessi on pelkän testerin varassa niin ei hyvin mene.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Anthon
Viestit: 537
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Näin se vaan on, eli nyt ne sitten tilaavat sen ilmin ja vaihtavat kun marssin sinne sitä ehdottamaan. "Kun ei se ilmi anna mitään virheilmoitusta itsestään" oli kommentti. On se kumma kun auto ei osaa itse itseään korjata... Pitäis nyt mekaanikon sen verran syventyä työhönsä ettei aina seuraavana päivänä tarvii samoja hommia jatkaa :evil:

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Anthon kirjoitti:Näin se vaan on, eli nyt ne sitten tilaavat sen ilmin ja vaihtavat kun marssin sinne sitä ehdottamaan. "Kun ei se ilmi anna mitään virheilmoitusta itsestään" oli kommentti. On se kumma kun auto ei osaa itse itseään korjata... Pitäis nyt mekaanikon sen verran syventyä työhönsä ettei aina seuraavana päivänä tarvii samoja hommia jatkaa :evil:
Kyllä aika asiantuntemattomalta kuulostaa. Onhan se aika erikoista jos auto ei itsestään korjaannu (Trust me! tämä on tosin Alfallakin mahdollista :mrgreen: )

Kyllä Delta osaa välillä positiivisesti yllättääkin. Siellä osattiin heti sanoa, mikä autoani vaivaa kuvaukseni perusteella ja heidän mielipide asiasta oli täysin sama kuin minullakin. ns. peruskorjaamoissa olivat vaan, että "ei se vika siinä pitäis olla" ja "miten jo noilla kilometreillä vois se sellainen olla..." Asiantuntevaa sakkia tosiaan.. Pitäis varmaan joka kerta kun menee johonkin korjaamolle, kysyä niiltä, että miten Alfat tunnetaan. Vastaushan on aina: "hyvinhän ne meillä tunnetaan." :roll:
Ammattina autokauppa

Avatar
tle8405
Viestit: 72
Liittynyt: 11 Huhti 2004, 21:51
Paikkakunta: Turku

Selespeed nykii

Viesti Kirjoittaja tle8405 »

Aloin jo hermostua mun auton nykimiseen aina kun lähdin ensimmäisen kerran liikkeelle niin auto laittoi vastaan niinku ei haluaisi edes liikkua, muutenkin oli nykimistä ajaessa. Mietin mitä voisin tehdä kun en halua viedä taas johonkin korjattavaksi, päätin sitten putsata ton ilmin wurthin elektroniikkapuhdistusaineella (aika hyvää ainetta) ja voila!! ei nyi enää yhtään. :-D

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Ja lisää ihanuuksia löytyy. Kaupunkiajossa, letkassa paikaltaan lähtiessä pitää auto aikamoista nykimistä välillä. Tuntuu karmealta, ja näyttää kanssa-autolijoista varmaan siltä, eittei kaveri osaa lähteä :) Ongelmaahan ei ole, kun lähtee etummaisena, silloin voi kaasua painaa sen verran reilulti, ettei nykimistä tapahdu. Onkos se selen öljysäiliö siinä ihan oikealla pannuhuoneessa, ihmettelinkin että mikä se on ? Sen voisi tarkastaa. Mites se sähköosien puhdistus, missä päin ne sijaitsee, jotka syytä tarkastaa olisi ?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

-Tomi- kirjoitti:Ja lisää ihanuuksia löytyy. Kaupunkiajossa, letkassa paikaltaan lähtiessä pitää auto aikamoista nykimistä välillä.
Mulla oli sama homma, varsinkin kylmänä. korjaantui kytkimen säädöllä alfadiagin avulla, nyt ottaa niin pehmeästi että :-D

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Tänään kiinnitin huomiota, ettei auto nykinyt yhtään 15 minuutin työmatkan jälkeen. Kotipihassa lähdin liikkeelle ihan hiljaa ja auto liikkui aivan mallikkaasti. Ongelma ilmenee pikemminkin silloin, kun rullaa kaupungissa ja saa ne lämmöt sinne 90 asteen tuntumaan. Kenelläkään ideoita mistä moinen voisi johtua ?

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 306
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): 159
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

alfa 156 v6 kirjoitti:
-Tomi- kirjoitti:Ja lisää ihanuuksia löytyy. Kaupunkiajossa, letkassa paikaltaan lähtiessä pitää auto aikamoista nykimistä välillä.
Mulla oli sama homma, varsinkin kylmänä. korjaantui kytkimen säädöllä alfadiagin avulla, nyt ottaa niin pehmeästi että :-D
Itsellä on aivan samanlaiset oireet Selessä. Sellaista nykimistä paikaltaan lähdettäessä, ja myös pieni nykäisy vaihdettaessa 1->2, etenkin kylmänä. Pikku hiljaa nykiminen muuttui voimakkaammaksi, alkoi aika pienestä.

Tai oli näitä oireita. Ehdin varaamaan ajan Deltasta kytkimen säätöön, mutta sen jälkeen kaikki nykimisoireet poistuivat. Mahtaako tuossa olla joku automatic säätösysteemi tms? Vai onko mun kultasellani traumoja Deltasta? :shock:

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Niin, nyt niitä kommentteja tarvittaisiin. Eli kylmänä toimii kuten pitää, koneen lämmetessä alkaa lähdössä nykiä ja temppuilla. Jäähdyttyään toimii kuten pitää. Selespeedin öljysäiliössä riittävästi öljyä ja juuri sitä oikeaa Seleniaa. Mistä kiikastaa?

Vieläkään ei ole saatu aikaiseksi katsella AlfaDiagin kanssa Selen diagnostiikkaa. Olisiko resetoinnilla AlfaDiagin avulla parantava vaikutus?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tekijä kirjoitti:Eli kylmänä toimii kuten pitää, koneen lämmetessä alkaa lähdössä nykiä ja temppuilla. Jäähdyttyään toimii kuten pitää. Selespeedin öljysäiliössä riittävästi öljyä ja juuri sitä oikeaa Seleniaa.
Kannattaa kokeilla tuota alfadiagista löytyvää kytkimen automaattisäätöä ja liikeratojen kalibrointia muutenkin.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Onkos tuo alfadiag juuri se samainen softa, jolla noita airbagin valojakin kuittallaan ? Vai onko tuo ihan joku alfan oma ?

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »


Avatar
pal
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 17:22
Car(s): Giulietta MA -12. Ex-Alfat 159 TBi TI, 159 JTDm Q4 & 156 JTS Selespeed
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pal »

156 Selesspeedistä kysymys.

Selespeed tuntuu vaihtamisen yhteydessä aiheuttavan releiden napsuntaa joka kuuluu siis sieltä hansikaslokeron ääreltä. Ihan joka vaihdon yhteydessä tämä ei kuulu, mutta etenkin alaspäin vaihtaessa kuuluu aina tätä naksuntaa.

Olen ajatellut tämän olevan ominaisuus, mutta asia on alkanut askarruttamaan. Miten on: kuuluuko tämä asiaan?

BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Viesti Kirjoittaja BB »

Ainakin omani naksuu kaiken aikaa. Olen pitäny tätä ominaisuutena.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Nyt niitä neuvoja kaivattaisiin!

Kylmänä toimii moitteetta, kuumana nykii liikkeelle lähdettäessä. Ei auttanut vaihteistorobotin kalibrointi AlfaDiagilla. Mistäs lähdetään seuraavaksi työstämään?

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 306
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): 159
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

^Onkos siellä tarpeeksi öljyä? Itsellä ainakin öljyn lisäämisen (meni aika vähäsen, alle desin verran) jälkeen loppui nykimiset liikkeelle lähtiessä ja vaihtaessa.

Tai sitten Alfa vaan päätti taas toimia...

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Joo, neuvoja kaivattaisiin täälläkin !

Auto kävi Nokian autotalossa huollossa. Siellä kalibroivat kytkimen ja öljytkin pyysin tarkistamaan. Sama nykiminen jatkuu, koneen ollessa kuuma. Koska auto on tuota Saksasta, epäili paikan kaveri kytkimen olevan paskana. Autolla on ajettu vasta 60tkm, ei kai siiltä nyt voi olla kytkin rikki. Okei, rullaillaanhan niissä kilometrejä, vaan auton virheettömästä kunnosta päätellen en haluaisi uskoa, että sitä rullattu on. Enkä ehkä siksikään, että tuo kytkinremppa varmaan maksaisi hunajata. Kenelläkään käryä mitä luokkaa ? Onhan näitä nykimisiä ilmennyt muillakin seleissään, nyt olisi hyvät neuvot kalliit, kiitos ! :)

Mitenkäs muuten tuon city-napin käyttö ? Itsellä se on kyllä koko ajan käytössä, kun olen "täysautomaatista" tykännyt. Isompaa toki vaihtelen itse, kun kiihdytettäessä antaisi gta vetää kierrokset punaiselle ennen kuin vaihtaa isompaa :) Vaan painaessa kutosella lapun lattiaan, kuulostaa niin namilta kun automaatti pudottaa pykälät alemmas :) Eikö sitä saisi käyttää muuta kuin kaupungissa ?

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

kuuluuko selespeedin vaihtaa vaihdetta, hitaasti, kuin itse vaihtaisi vaihdetta?
Ei siis niinkuin automaatti yleensä sen tekee?

Appiukon seleä kokeilin eilen, sen vaihto isomalle on kyllä niin saakelin hidasta kuin olla ja voi.
Samaan aikaan vaihdan omasta Alfasta isomalle ilman sen isompia kiireitä
*Onko nomaalia vai ei?

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Automaatilla vaihtaa hitaasti ja napilla nopeasti.

Automaattihan on mallia oppiva, eli jos ajelet reippaasti, silloin hommakin käy reippaammin.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

-Tomi- kirjoitti:Siellä kalibroivat kytkimen ja öljytkin pyysin tarkistamaan. Sama nykiminen jatkuu, koneen ollessa kuuma.
Epäilisin kanssa että kytkinlevy on kulunut.. Sitä voi vähän kompensoida säätämällä sitä kytkintä käyttävän työntötangon pituutta säätämällä.

Eli kun otat sen suojakumin pois siitä työntötangon päältä niin alla on muistaakseni 17mm lukitusmutteri ja oliko 13mm kanta josta tankoa saa lyhemmäksi tai pidemmäksi. Alfadiagista näkee sen pituuden sadasosamillin tarkkuudella niin voi kokeilla eri pituuksia ja saa samaan mittaan tarvittaessa takaisin :wink:

Omassa selessä on kytkin mennyt kanssa vaihtoon n.80tkm kohdalla.
jartuo kirjoitti:kuuluuko selespeedin vaihtaa vaihdetta, hitaasti, kuin itse vaihtaisi vaihdetta?
Normaaliahan tuo, ja vaihtamistapahtuman nopeushan riippuu kaasupolkimen asennosta :wink:

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ok, no hyvä tietää. en oikein uskaltanut revitellä appiukon Alffaa :)

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Miksi kytkin oireilee vain toisinaan ja kuumana? Täsmälleen samaa vaivaa on havaittavissa...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tekijä kirjoitti:Miksi kytkin oireilee vain toisinaan ja kuumana? Täsmälleen samaa vaivaa on havaittavissa...
Olisko jotain tekemistä lämmön ja lämpölaajenemisen kanssa? Itsellä ekat oireet tuli pitemmässä ja reippaammassa kaupunkipyörityksessä...

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Eli halutaanko pituutta lisää vai vähemmän että kulumista voisi kompensoida?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tekijä kirjoitti:Eli halutaanko pituutta lisää vai vähemmän että kulumista voisi kompensoida?
tuohan on työntävällä asetelmalla, eli kuluneella levyllä pitää sylinterin tulla enemmän ulos kuin kulumattomalla. Omassa lisäsin monien kokeilujen jälkeen varren pituutta n.3mm ja sain sillä parhaan lopputuksen.

Onhan tuossa automaattinen säätökin olevinaan, mutta ei minulla ainakaan tuonut haluttua lopputulosta.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

alfa 156 v6 kirjoitti:
-Tomi- kirjoitti:Siellä kalibroivat kytkimen ja öljytkin pyysin tarkistamaan. Sama nykiminen jatkuu, koneen ollessa kuuma.
Epäilisin kanssa että kytkinlevy on kulunut.. Sitä voi vähän kompensoida säätämällä sitä kytkintä käyttävän työntötangon pituutta säätämällä.

Omassa selessä on kytkin mennyt kanssa vaihtoon n.80tkm kohdalla.
Minulla on ilmeisesti jotenkin maanantaipäivän kappale tuo 156 Sele, kun mittarissa on 205 000 ja kytkin ei osoita mitään väsymisen merkkejä. Tukivarsikin on vaihdettu vasta 2 kpl.

Ei sillä, etteikö muita vikoja olisi ollut riittävästi.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Ei helkkari, kohta alkaa mennä hermot ! Pakkia saa todellakin houkutella pesään, ja kakkonenkin on välillä menemättä. Todella näppärää, kun lähtee valoista ja vaihtaa ykköseltä kakkoselle, joka ei suostu menemään, niin auto meinaa jäädä paikalleen, kun vaihteet arpoo kolmosen ja ykkösen välillä. Varmaan pamauttaa vielä joku perään. Tämä ongelma myös siis kylmänä. Johtuuko tämäkin kytkimestä ? Varmaan kohta pakko viedä deltaan tuo, että säätävät työntötangon, nokian autotalossa kun ovat kaikki kesälomilla seuraavat neljä viikkoa :crazyeyes: Aapuuva !

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Löytyykös Tampereelta tai sen lähettyviltä muita pajoja, jotka asialle jotain osaisivat tehdä, muita kuin siis nuo jo yllä mainitut ?

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

-Tomi- kirjoitti:Löytyykös Tampereelta tai sen lähettyviltä muita pajoja, jotka asialle jotain osaisivat tehdä, muita kuin siis nuo jo yllä mainitut ?
Eikös sieltä ole kohtuus lyhyt matka Muukkoselle, ainankin täältä katsoen :wink: .
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

155TS kirjoitti:Eikös sieltä ole kohtuus lyhyt matka Muukkoselle, ainankin täältä katsoen :wink: .
Joo, sehän on ihan tuossa naapurissa. Ei ole kuin vajaa 300 kilsaa matkaa :crazyeyes:

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Kamoon kundiit !

Jotain positiivista; pakki on nyt löytynyt pesästään yllättävän hyvin. Tänään kotiin päästyäni ja auton sammutettuani, vilkahti selen valon mittaristossa muutamaan otteeseen, mistähän mahtaa johtua ? Tarkastin selen öljyt (auton siis ollessa kuuma, pitäisikö olla kylmä?) ja öljyä oli sentin verran yli ylärajan. Voisiko tällä olla osuutta asiaan ? Yritin manuskasta katsoa, että mitä tuo valon vilkkuminen tarkoittaisi, mutta ei tuo saksa taivu ihan niin nätisti, että siitä tolkkua olisin saanut.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

-Tomi- kirjoitti:Kamoon kundiit !

Jotain positiivista; pakki on nyt löytynyt pesästään yllättävän hyvin. Tänään kotiin päästyäni ja auton sammutettuani, vilkahti selen valon mittaristossa muutamaan otteeseen, mistähän mahtaa johtua ? Tarkastin selen öljyt (auton siis ollessa kuuma, pitäisikö olla kylmä?) ja öljyä oli sentin verran yli ylärajan. Voisiko tällä olla osuutta asiaan ? Yritin manuskasta katsoa, että mitä tuo valon vilkkuminen tarkoittaisi, mutta ei tuo saksa taivu ihan niin nätisti, että siitä tolkkua olisin saanut.
TS:n selessä se ainakin tarkoittaa manuaalin mukaan paineen vähyyttä. Oliskohan pumppu menossa? Mullakin teki noita oireita aiemmin ja lopulta alko vilkuttaan valoa ja sitä vilkkumista kestikin siihen asti kunnes se pumppu hirtti täysin kiinni. Siihen loppu matkanteko :roll:

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Olisiko mahdollista, että tuo nykimen sitten johtuisi siitä pumpusta ? Remppana tuskin yhtä kallis, kuin tuo kytkimen korjaus olisi ? Löytyyköhän tuo pumppu mistä päin, ja olisikohan se vaikea vaihtaa itse ? Sen nyt ainakin kuvittelisi olevan sama kuin pienempi koneisissa seleissä.

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

-Tomi- kirjoitti:Kamoon kundiit !
Tarkastin selen öljyt (auton siis ollessa kuuma, pitäisikö olla kylmä?) ja öljyä oli sentin verran yli ylärajan.
Koitapas ottaa vähän sitä öljyä pois. Ei oo kovin iso määrä mitä siellä on liikaa, mutta ei oo iso vaiva kokeilla. Pienellä lääkeruiskulla kestää vähän kauemmin, mut vaikka lapolla sit isompi määrä. Ite käytin isoo pipettiä. Oli varmaan helpoimpia tapoja.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

-Tomi- kirjoitti:Olisiko mahdollista, että tuo nykimen sitten johtuisi siitä pumpusta ? Remppana tuskin yhtä kallis, kuin tuo kytkimen korjaus olisi ? Löytyyköhän tuo pumppu mistä päin, ja olisikohan se vaikea vaihtaa itse ? Sen nyt ainakin kuvittelisi olevan sama kuin pienempi koneisissa seleissä.
Mahdollistahan se, ja omassa ainakin tuota teki. Aika kallis se on tuokin, DA:lla pelkkä osa n.550€

Pumppu on vasemman ajovaloumpion takana lokarin/puskurin sisällä ja on helppo vaihtaa uuteen. Tarvitset kuitenkin alfadiagin tai vastaavan systeemin ilmaamiseen.

Sama luulis pumpun tosiaan olevan..

Vastaa Viestiin