Nyt tarvitaan pikaista jelppiä !! Ilmastointi pätkii 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Nyt tarvitaan pikaista jelppiä !! Ilmastointi pätkii 156

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ilmastointi veetuilee edelleenkin ja viikonlopuksi on luvattu intiaani-ilmoja

Eli, ilmastointi on täytetty kaksi kertaa, eikä vuotoja ole havaittu.
Kylmäainetta on riittävästi järjestelmässä.

Vika: :crazyeyes:

Mikäli pidän puhallinta 1 tai 2 asennossa niin kompura on päällä ja ilmastointi toimii.

Mikäli laitan puhalluksen 3-4 tai automaatille, niin kompuran magneettiventtiili alkaa hetken päästä hyppimään päälle pois päälle pois jne. jolloin kylmänilman tulo loppuu.

1 ja 2 asenennossa ilmaa tulee sisään niin niukasti ettei se riitä jäähdyttämään autoa sisältä.


Kahvit ja pullat luvassa sille ketä keksii ratkaisun kuuluisassa Esson baarissa
:-D

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Napista tai veivistä ikkuna auki, luu ulos ja nautit lämmöstä :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Olisiko se kompuran magneettiventtiili rikki, tai kompurassa jotain muuta vikaa.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Sisätilan lämpötilaanturi tai kojelaudan "lämpötilan säädin"? Kuullostaa siltä että kompura tiputetaan pois päältä koska sisällä on jo mukamas riittävän viileää?
Eikö lämpötilanupikan kääntely muuta käytöstä mitenkään?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ei taida pysäyttää kompuraa vaikka lämpötila olisi jo saavutettu, ylläpitää sitä kyseistä lämpötilaa vaan pienemmällä puhalluksella.
Kun pelkkä teho ei riitä!

anssi_ok
Viestit: 143
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:51
Car(s): 147 2.0 TS -07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja anssi_ok »

Vai oliko niin, että tuo vika tulee ilmi, vaikka automatiikka ei olisi ollenkaan päällä? Onko se lämpötila-anturi silloin mitenkään käytössä?

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Sillä ei tunnu olevan merkitystä missä asennossa lämmönsäädin on, koitin 20c kohdalla ja samalla tavalla napsii kompura päälle pois.
Mahtako kuitenkaan kompurassa olla vikaa, haiskahtaa jotenkin joku rele/anturi olla räsänä?

Hyvä kysymys Anssi_ok:lta, en tiedä onko se sisätilananturi enää käytössä jos ei automaatti ole valittuna??

joo luupihalla ainakin toistaiseksi vielä ajellaan :) Onneksi on ruokakauppoja siellä täällä, niin voi käydä vilvoitelemassa kylmähuoneessa ;)

Missä mahtaa sijaita anturi joka haistelee ettei järjestelmä pääse jäätymään?

anssi_ok
Viestit: 143
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:51
Car(s): 147 2.0 TS -07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja anssi_ok »

jartuo kirjoitti: ...
joo luupihalla ainakin toistaiseksi vielä ajellaan :) Onneksi on ruokakauppoja siellä täällä, niin voi käydä vilvoitelemassa kylmähuoneessa ;)
...
Muistelen, että koko systeemin lämpötila-anturi on jossain siinä ihan säätimien lähellä.

Suosittelen Malminkartanon/Konalan S-Marketia. Siellä on hiton kylmä koko kaupassa. :-)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Vähän epäilen ettei tämä murhe selviä täällä vaan ammattitaitoisessa ilmastointipajassa, mutta lototaan silti jotain.

Puhallinnopeuden nosto kasvattaa ilmamäärää, joka virtaa höyrystinkennon läpi. Ilmamäärän kasvattaminen taas aiheuttaa sen, että kompressorille palaava kaasu on lämpimämpää ja siitä aiheutuen kovemmassa paineessa kuin jos ilmamäärä ja sen mukana ulkoilmasta jäähdytyskiertoon siirtyvä lämpöenergiamäärä olisivat pienemmät. Liian kova järjestelmäpaine katkaisee ohjauksen kompressorilta.

Mistä murhe sitten voisi johtua:

1. Järjestelmässä on liikaa kylmäainetta.
2. Keulalla oleva flekti ei toimi (ilmastoinnin ohjaamana), tosin tällöin hallakoneen pitäisi pienehkön viiveen jälkeen toimia maantiellä normaalisti. Omasta kinneristäni juuri korjasin flektin ja nyt puhaltelee viileätä myös ruuhkassa.
3. Painekytkin on viallinen ja katkaisurajat ovat "ryömineet".

Minen sitten ole mikään ilmastointi(kaan)asiantuntija eli tässä ajatusketjussa voi olla virheitä, kunhan pähkäilin.
- Epäkelpokeräilijä -

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Moi
sattaa hyvinkin olla ettei tämä selviä ilman korjaamoa, mutta kokeilen nyt ensin kaikki mahdollisen ja mahdottoman, ettei tarvitsisi maksaa itseään kipeäksi.

1. Kylmä aineet laitettiin Raision Myllyn-Pikahuollossa. Siellä on melko uudet vehkeet joista ölytyi jopa meikäläisen automalli. Uskoisin siellä olevan oikean määrän tavaraa, tosin ei se mitään hirveän kylmää puhalla hiljaisellakaan nopeudella? Mitä jos siellä onkin liian vähän tavaraa, mutta miten se voisi toimia 1 ja 2:lla?

2. Keulalla oleva flekti toimii, se lähtee käyntiin melkein heti kun ilmastoinnin kytke ja käy lähes koko ajan, onko se normaalia?

3. Onko painekytkin alumiinisessa siinä putkessa? voiko sitä jollain tavalla testata?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

1. Pätkiminen nimenomaan puhallinnopeutta kasvattaessa viittaisi minusta siihen että roinaa voisi olla liikaa. Eli kun nopeus on pieni, jäähdytettävä ilmamäärä on pieni, kylmäaineeseen siirtyvä lämpömäärä on pieni ja lämmön vaikutus järjestelmäpaineeseen on pieni. Sitten kun vaihdetaan "pieni"-sanan tilalle "suuri", saatetaan mennä sen rajan yli että paine kasvaa liian suureksi eikä kompura enää pysy käynnissä kuin pieniä pätkiä.

Jos kamaa olisi liian vähän, ei kompuran pitäisi käynnistyä ollenkaan. Ylärajan huitteissa oleva paine taas putoaa aina sitä mukaa kun kompressori on hetken käymättä ja kylmäaine ei siis sen vuoksi lämpene vaan jäähtyy lauhduttimessa.

2. On normaalia.

3. Todennäköisesti on. Siinä pitäisi olla kaksi raja-arvoa eli ala- ja ylärajapaineet kompressorin käynnille; Alempi raja suojelee kompuraa ja estää sitä käynnistymästä jos järjestelmä on tyhjä, ylempi raja katkaisee käynnin kun painetta on riittävästi. Ylärajan pitäisi normaalikäytössäkin katkoa käyntiä ajoittain, nyt se tuntuisi tekevän sen liian herkästi.

Voit kyllä mitata estääkö painekytkin kompressorin kytkennän vai nöy, mutta jos yläraja-arvo olisi jostain syystä muuttunut, et pääse sitä näkemään kuin jonkun erillisen painemittarin kanssa.


Disclaimer: Tämä on vaan oma käsitys siitä miten homma pelaa, ei ole mitään sen kummempaa koulutusta kyseisiin vehkeisiin.
- Epäkelpokeräilijä -

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

1. tuo on helppo testata ja vähentää hiukan otsoonikerrosta.

koitan selvittää painekytkimen toimintaa mittaamalla sen arvoja.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mitä jos rakennat jonkun virityksen jolla voit ajon aikana tarkkailla onko painekytkin suljettuna? Yleismittari ja jatkojohdot? 8)
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Omaan autoon kun laitettiin kolarin jälkeen uudet kylmäaineet huomasimme, että Delta-Auton laittama ilmastoinnin tarra ei kerro oikeaa kylmäaineen määrää.

Deltan tarrassa (valkoinen, vihreät tekstit) lukee 0,7kg kylmäainetta. Pienin määrä mitä tarrasta voi merkata.

Alfan service cd:llä määräksi on ilmoitettu 500-600g mallista riippuen.

Itselleni laitoin 550g jolla systeemi toimii hyvin (2002 fl malli dualzone ilmastointi).

Jos ainetta on liikaa niin kaasuuntuminen ei onnistu enää kunnolla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:1. Pätkiminen nimenomaan puhallinnopeutta kasvattaessa viittaisi minusta siihen että roinaa voisi olla liikaa.
Olis tuon kannalla myös. Velipojan Mondeossa oli liikaa kylmäainetta ja koko auto alko hyytymään :-D kun kompura pisti liikaa hanttiin. Lopulta se kompura aina lähti toki päältä kokonaan, mutta siinä vaiheessa jo hihna haisi.
MP

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

^^Minulla lukee huoltotarrassa 650g (Ei Deltan vaan autoilmastointifirman tekemä huolto). Kyseessä vanhakeulainen 156 SW, ja on toiminut hyvin.

147:ssa määrä oli muistini mukaan 550g. Noilla hehtaareilla siis pitäisi oleman. Sinne saa ilmeisesti helpostikin laitettua ihan tolkuttomia määriä sitä keittoa, jos en väärin muista niin tälläkin foorumilla oli jollakin ollut yli kaksi kiloa.

Edittiä: tuossa ketjussa löytyy 1.6 kg suoritus, ja ehkä muutakin hyödyllistä.
Viimeksi muokannut Pepperoni, 05 Kesä 2008, 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

About 650g ne laittoi mullekin, ja hyvin pelaa.

Vastaa Viestiin