Jarrusatulat 156:een

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Jarrusatulat 156:een

Viesti Kirjoittaja samik »

mistä on porukka tilaillu etujarrusatuloita? oletteko suosineet ns. alkuperäisosaa vai tarviketta? millä hinnoilla on löytynyt? yhdestä tarvikepuljusta jo kysyin ja 110€/puoli sais. ilmeisesti suht inhimillinen hinta...

samaa aihetta sivuten: aattelin maalata nuo uudet satulaiset niin millasella pohjasetillä tuo maali pysyis satuloissa mahdollisimman pitkään?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mikä vanhoissa oli vikana?
Kun pelkkä teho ei riitä!

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

Jarama kirjoitti:Mikä vanhoissa oli vikana?
mäntä jumittelee ajoittain --> laahausta --> hermoja raastavaa kitinää. kitinä tosin alkaa muutamien reippaiden jarrutusten jälkeen eli varmaankin lämpenemisen johdosta. olisin poistanu entisen männän kokonaan ja tarkastanu kunnon mutta satulan ilmausnippa on jumissa ja lähes pyöreäksi sen jo väänsinkin. ei ole aikaa eikä oikein virtaakaan tapella vanhojen kanssa varsinkaan kun ei tiedä tuleeko niistä työn jälkeenkään pelikuntoisia...

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Ootko varma että todella männät jumittaa? Ettei vaan liukutapit ja/tai palat? Jos todella männät jumissa, niin aika paljon edukkaammin sais tiivistesarjaa/korjaussarjaa esim. motonetistä. Eikä tuo työmääräkään taitaisi niin kovin paljon suurempi olla?

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

toolman kirjoitti:Ootko varma että todella männät jumittaa? Ettei vaan liukutapit ja/tai palat? Jos todella männät jumissa, niin aika paljon edukkaammin sais tiivistesarjaa/korjaussarjaa esim. motonetistä. Eikä tuo työmääräkään taitaisi niin kovin paljon suurempi olla?
kerran jo oli auto koko viikonlopun levällään noiden takia. otin palat irti ja putsailin ruosteet ja mujut kaikilta liukupinnoilta ja voitelin ne kuparitahnalla kuin myös liukutapitkin. herkistelin mäntää pumppaamalla edestakas. vinkuminen muuttui sen jälkeen lähes jatkuvasta ajoittaiseksi mutta näyttää ettei sitä kokonaan saa korjaantumaan. ja jossain vaiheessa ne kuitenkin alkais jumittaa niin onpahan se päivä kauempana.

noh, onpahan helpompi maalata kun on uudet satulat suoraan pakasta... takasatuloiden kanssa sit "pääsee" hiontahommiin...

tässä alustavan mietinnän jälkeen vois kaavailla satuloihin kuparin/kullan sävyä ja levyjen keskiosaan ja muihin näkyviin kilkkeisiin mustaa kuumakestomaalia...

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kai käsijarruvaijeri on säädetty oikein?

Liian tiukalla automatiikka ei pelaa ja jarrut jää laahaamaan...
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

Pasi kirjoitti:Kai käsijarruvaijeri on säädetty oikein?

Liian tiukalla automatiikka ei pelaa ja jarrut jää laahaamaan...
laahaa vain etuvasemmalta. ja käsijarruhan kiskoo vaan takana

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

samik kirjoitti:laahaa vain etuvasemmalta.
Itselläni on kerran käynyt niin, että etujarrun jumittaminen johtui jarruletkusta. Letku oli jostain selittämättömästä syystä kuroutunut umpeen ja toimi suuntaventtiilinä: Poljinta polkemalla sai nestettä satulan suuntaan, mutta satula ei jaksanut poistaa ylipainetta tukkeutuneen letkun läpi takaisinpäin -> etujarru jäi laahaamaan.

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

TeroV. kirjoitti:
samik kirjoitti:laahaa vain etuvasemmalta.
Itselläni on kerran käynyt niin, että etujarrun jumittaminen johtui jarruletkusta. Letku oli jostain selittämättömästä syystä kuroutunut umpeen ja toimi suuntaventtiilinä: Poljinta polkemalla sai nestettä satulan suuntaan, mutta satula ei jaksanut poistaa ylipainetta tukkeutuneen letkun läpi takaisinpäin -> etujarru jäi laahaamaan.
mielenkiintoista. ensimmäistä kertaa kuulen tuosta vaikka olen kysellyt aiheesta jo varmaan kolmessa threadissa.

millä tavalla letku oli kuroutunut umpeen ja mistä kohtaa? miten huomasit tuon?

miten tuo jarrumäntä muuten ylipäätään siirtää palat irti levystä, kun poljin nousee? muodostuuko pääsylinteriin alipaine joka vetää männän takas sisään vai mitä mitä mitä...

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

ei kai noissa mitään "systeemiä" ole mikä vetää ne irti, eikä ne sellaista tarvikaan. Jarrupaineen häviäminen ja levyn pyöriminen pitää kyllä huolta tuosta välyksen syntymisestä jos ei mikään ole jumissa.

Tarkista letkut, crc:tä reilusti männän ja suojakumin välistä sisään (tässä vaiheessa mäntä mieluiten mahd. paljon ulkona), männän nitkuttelua edestakaisin ja uudet palat tilalle. Tuo on toiminut itsellä joka kerta.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Esim. Biltemasta saa silikonipohjaista jarrusylinterirasvaa, jolla sylinterit voi voidella (ku ensin irrottaa ne). Samallla hienolla hiomapaperilla hionta sylinterin ympäri (ei liikesuuntaan). Sitteku vielä voitelee ne liu't, jonka olit kai jo tehnykin niin ihme jollei toimi.

Tietty jarrupalojen pitää päästä liikkumaan vapaasti niille tarkoitetussa urassa eli kannatta apuhdistaa se ura, jossa palat liikkuu. Joidenkin (tarvike)palojen toleranssit voi aiheutta myös sen, että väly son pieni ja sillon palat jumittaa herkemmin ku paskaa kertyy uraan - palojen smirglaus/viilaus voi auttaa.
MP

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

110€ tuntuu ihan järkevältä hinnalta satulasta. Satuloiden maalaukseen on olemassa ihan omia maaleja, ja sellaista on varmasti järkevä käyttää kun on uusi satula. Maalaus settejä valmistaa esimerkiksi Foliatec, useassa eri värissä.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

samik kirjoitti: mielenkiintoista. ensimmäistä kertaa kuulen tuosta vaikka olen kysellyt aiheesta jo varmaan kolmessa threadissa.
Eipä tuo mikään yleinen vikatyyppi olekaan ja siksipä itsekin olinkin jo vaihtanut melkein kaiken muun jarruihin, ennenkuin tuo vika löytyi.
samik kirjoitti:millä tavalla letku oli kuroutunut umpeen ja mistä kohtaa? miten huomasit tuon?
Letku oli totaalisen ummessa. Huomasin sen muistaakseni jarruja ilmatessa: vaikka apumies polki vimmatusti ja ilmausruuvi oli täysin auki, vastusta polkimessa oli runsaasti. Lopullinen diagnoosi onnistui vasta ruumiinavauksessa - sahasin letkun keskeltä rautasahalla poikki, jolloin näkyi selvästi, ettei letkussa ole sisällä reikää enää ollenkaan. Olisi pitänyt tuostakin ihmeestä ottaa kuva aikanaan, mutta se valitettavasti jäi ottamatta.
samik kirjoitti:miten tuo jarrumäntä muuten ylipäätään siirtää palat irti levystä, kun poljin nousee? muodostuuko pääsylinteriin alipaine joka vetää männän takas sisään vai mitä mitä mitä...
Kuten tuossa jo edellä todettiinkin, pelkkä paineen poistuminen riittää oikein toimivissa etusatuloissa vapauttamaan jarrulevyn pyörimään, mitään palautusmekanismeja ei tarvita.

Vinkkinä vielä ilmausruuvien irroittamiseen: käytä lämpöä apuna, jos yrität jumiutunutta ilmausruuvia irti, muutoin ennuste on huono: ilmausruuvi on ohuudestaan ja onttoudestaan johtuen erinomaisen herkkä katkeamaan!

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

samik kirjoitti:satulan ilmausnippa on jumissa ja lähes pyöreäksi sen jo väänsinkin.
Käytithän avatessa kuusikulmaista hylsyä tai vastaavaa lenkkiavainta?

Pyöristyneen ja jumiutuneen ilmausruuvin avaamisessa paras työkalu lienee pienet putkipihdit. Myös tuo yllä mainittu lämmitys ja crc on asiaa.

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

quadrifoglio verde kirjoitti:
samik kirjoitti:satulan ilmausnippa on jumissa ja lähes pyöreäksi sen jo väänsinkin.
Käytithän avatessa kuusikulmaista hylsyä tai vastaavaa lenkkiavainta?

Pyöristyneen ja jumiutuneen ilmausruuvin avaamisessa paras työkalu lienee pienet putkipihdit. Myös tuo yllä mainittu lämmitys ja crc on asiaa.
joo kyllä oli oikeet lenkit käytössä. mut uudet satulat tulossa jo...

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

samik kirjoitti:
TeroV. kirjoitti:
samik kirjoitti:laahaa vain etuvasemmalta.
Itselläni on kerran käynyt niin, että etujarrun jumittaminen johtui jarruletkusta. Letku oli jostain selittämättömästä syystä kuroutunut umpeen ja toimi suuntaventtiilinä: Poljinta polkemalla sai nestettä satulan suuntaan, mutta satula ei jaksanut poistaa ylipainetta tukkeutuneen letkun läpi takaisinpäin -> etujarru jäi laahaamaan.
mielenkiintoista. ensimmäistä kertaa kuulen tuosta vaikka olen kysellyt aiheesta jo varmaan kolmessa threadissa.

millä tavalla letku oli kuroutunut umpeen ja mistä kohtaa? miten huomasit tuon?

miten tuo jarrumäntä muuten ylipäätään siirtää palat irti levystä, kun poljin nousee? muodostuuko pääsylinteriin alipaine joka vetää männän takas sisään vai mitä mitä mitä...
Itsellä vanhassa autossa kävi myös noin, että jäi toinen etujarru laahaamaan jarrutuksen jälkeen 10 minuutiksi, kunnes vapautui hitaasti. Syyksi paljastui viallinen jarruletku.

Vastaa Viestiin