Jarrusatulat 156:een
Valvoja: Moderators
Jarrusatulat 156:een
mistä on porukka tilaillu etujarrusatuloita? oletteko suosineet ns. alkuperäisosaa vai tarviketta? millä hinnoilla on löytynyt? yhdestä tarvikepuljusta jo kysyin ja 110€/puoli sais. ilmeisesti suht inhimillinen hinta...
samaa aihetta sivuten: aattelin maalata nuo uudet satulaiset niin millasella pohjasetillä tuo maali pysyis satuloissa mahdollisimman pitkään?
samaa aihetta sivuten: aattelin maalata nuo uudet satulaiset niin millasella pohjasetillä tuo maali pysyis satuloissa mahdollisimman pitkään?
mäntä jumittelee ajoittain --> laahausta --> hermoja raastavaa kitinää. kitinä tosin alkaa muutamien reippaiden jarrutusten jälkeen eli varmaankin lämpenemisen johdosta. olisin poistanu entisen männän kokonaan ja tarkastanu kunnon mutta satulan ilmausnippa on jumissa ja lähes pyöreäksi sen jo väänsinkin. ei ole aikaa eikä oikein virtaakaan tapella vanhojen kanssa varsinkaan kun ei tiedä tuleeko niistä työn jälkeenkään pelikuntoisia...Jarama kirjoitti:Mikä vanhoissa oli vikana?
kerran jo oli auto koko viikonlopun levällään noiden takia. otin palat irti ja putsailin ruosteet ja mujut kaikilta liukupinnoilta ja voitelin ne kuparitahnalla kuin myös liukutapitkin. herkistelin mäntää pumppaamalla edestakas. vinkuminen muuttui sen jälkeen lähes jatkuvasta ajoittaiseksi mutta näyttää ettei sitä kokonaan saa korjaantumaan. ja jossain vaiheessa ne kuitenkin alkais jumittaa niin onpahan se päivä kauempana.toolman kirjoitti:Ootko varma että todella männät jumittaa? Ettei vaan liukutapit ja/tai palat? Jos todella männät jumissa, niin aika paljon edukkaammin sais tiivistesarjaa/korjaussarjaa esim. motonetistä. Eikä tuo työmääräkään taitaisi niin kovin paljon suurempi olla?
noh, onpahan helpompi maalata kun on uudet satulat suoraan pakasta... takasatuloiden kanssa sit "pääsee" hiontahommiin...
tässä alustavan mietinnän jälkeen vois kaavailla satuloihin kuparin/kullan sävyä ja levyjen keskiosaan ja muihin näkyviin kilkkeisiin mustaa kuumakestomaalia...
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Itselläni on kerran käynyt niin, että etujarrun jumittaminen johtui jarruletkusta. Letku oli jostain selittämättömästä syystä kuroutunut umpeen ja toimi suuntaventtiilinä: Poljinta polkemalla sai nestettä satulan suuntaan, mutta satula ei jaksanut poistaa ylipainetta tukkeutuneen letkun läpi takaisinpäin -> etujarru jäi laahaamaan.samik kirjoitti:laahaa vain etuvasemmalta.
mielenkiintoista. ensimmäistä kertaa kuulen tuosta vaikka olen kysellyt aiheesta jo varmaan kolmessa threadissa.TeroV. kirjoitti:Itselläni on kerran käynyt niin, että etujarrun jumittaminen johtui jarruletkusta. Letku oli jostain selittämättömästä syystä kuroutunut umpeen ja toimi suuntaventtiilinä: Poljinta polkemalla sai nestettä satulan suuntaan, mutta satula ei jaksanut poistaa ylipainetta tukkeutuneen letkun läpi takaisinpäin -> etujarru jäi laahaamaan.samik kirjoitti:laahaa vain etuvasemmalta.
millä tavalla letku oli kuroutunut umpeen ja mistä kohtaa? miten huomasit tuon?
miten tuo jarrumäntä muuten ylipäätään siirtää palat irti levystä, kun poljin nousee? muodostuuko pääsylinteriin alipaine joka vetää männän takas sisään vai mitä mitä mitä...
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22
ei kai noissa mitään "systeemiä" ole mikä vetää ne irti, eikä ne sellaista tarvikaan. Jarrupaineen häviäminen ja levyn pyöriminen pitää kyllä huolta tuosta välyksen syntymisestä jos ei mikään ole jumissa.
Tarkista letkut, crc:tä reilusti männän ja suojakumin välistä sisään (tässä vaiheessa mäntä mieluiten mahd. paljon ulkona), männän nitkuttelua edestakaisin ja uudet palat tilalle. Tuo on toiminut itsellä joka kerta.
Tarkista letkut, crc:tä reilusti männän ja suojakumin välistä sisään (tässä vaiheessa mäntä mieluiten mahd. paljon ulkona), männän nitkuttelua edestakaisin ja uudet palat tilalle. Tuo on toiminut itsellä joka kerta.
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Esim. Biltemasta saa silikonipohjaista jarrusylinterirasvaa, jolla sylinterit voi voidella (ku ensin irrottaa ne). Samallla hienolla hiomapaperilla hionta sylinterin ympäri (ei liikesuuntaan). Sitteku vielä voitelee ne liu't, jonka olit kai jo tehnykin niin ihme jollei toimi.
Tietty jarrupalojen pitää päästä liikkumaan vapaasti niille tarkoitetussa urassa eli kannatta apuhdistaa se ura, jossa palat liikkuu. Joidenkin (tarvike)palojen toleranssit voi aiheutta myös sen, että väly son pieni ja sillon palat jumittaa herkemmin ku paskaa kertyy uraan - palojen smirglaus/viilaus voi auttaa.
Tietty jarrupalojen pitää päästä liikkumaan vapaasti niille tarkoitetussa urassa eli kannatta apuhdistaa se ura, jossa palat liikkuu. Joidenkin (tarvike)palojen toleranssit voi aiheutta myös sen, että väly son pieni ja sillon palat jumittaa herkemmin ku paskaa kertyy uraan - palojen smirglaus/viilaus voi auttaa.
MP
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Eipä tuo mikään yleinen vikatyyppi olekaan ja siksipä itsekin olinkin jo vaihtanut melkein kaiken muun jarruihin, ennenkuin tuo vika löytyi.samik kirjoitti: mielenkiintoista. ensimmäistä kertaa kuulen tuosta vaikka olen kysellyt aiheesta jo varmaan kolmessa threadissa.
Letku oli totaalisen ummessa. Huomasin sen muistaakseni jarruja ilmatessa: vaikka apumies polki vimmatusti ja ilmausruuvi oli täysin auki, vastusta polkimessa oli runsaasti. Lopullinen diagnoosi onnistui vasta ruumiinavauksessa - sahasin letkun keskeltä rautasahalla poikki, jolloin näkyi selvästi, ettei letkussa ole sisällä reikää enää ollenkaan. Olisi pitänyt tuostakin ihmeestä ottaa kuva aikanaan, mutta se valitettavasti jäi ottamatta.samik kirjoitti:millä tavalla letku oli kuroutunut umpeen ja mistä kohtaa? miten huomasit tuon?
Kuten tuossa jo edellä todettiinkin, pelkkä paineen poistuminen riittää oikein toimivissa etusatuloissa vapauttamaan jarrulevyn pyörimään, mitään palautusmekanismeja ei tarvita.samik kirjoitti:miten tuo jarrumäntä muuten ylipäätään siirtää palat irti levystä, kun poljin nousee? muodostuuko pääsylinteriin alipaine joka vetää männän takas sisään vai mitä mitä mitä...
Vinkkinä vielä ilmausruuvien irroittamiseen: käytä lämpöä apuna, jos yrität jumiutunutta ilmausruuvia irti, muutoin ennuste on huono: ilmausruuvi on ohuudestaan ja onttoudestaan johtuen erinomaisen herkkä katkeamaan!
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22
joo kyllä oli oikeet lenkit käytössä. mut uudet satulat tulossa jo...quadrifoglio verde kirjoitti:Käytithän avatessa kuusikulmaista hylsyä tai vastaavaa lenkkiavainta?samik kirjoitti:satulan ilmausnippa on jumissa ja lähes pyöreäksi sen jo väänsinkin.
Pyöristyneen ja jumiutuneen ilmausruuvin avaamisessa paras työkalu lienee pienet putkipihdit. Myös tuo yllä mainittu lämmitys ja crc on asiaa.
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Itsellä vanhassa autossa kävi myös noin, että jäi toinen etujarru laahaamaan jarrutuksen jälkeen 10 minuutiksi, kunnes vapautui hitaasti. Syyksi paljastui viallinen jarruletku.samik kirjoitti:mielenkiintoista. ensimmäistä kertaa kuulen tuosta vaikka olen kysellyt aiheesta jo varmaan kolmessa threadissa.TeroV. kirjoitti:Itselläni on kerran käynyt niin, että etujarrun jumittaminen johtui jarruletkusta. Letku oli jostain selittämättömästä syystä kuroutunut umpeen ja toimi suuntaventtiilinä: Poljinta polkemalla sai nestettä satulan suuntaan, mutta satula ei jaksanut poistaa ylipainetta tukkeutuneen letkun läpi takaisinpäin -> etujarru jäi laahaamaan.samik kirjoitti:laahaa vain etuvasemmalta.
millä tavalla letku oli kuroutunut umpeen ja mistä kohtaa? miten huomasit tuon?
miten tuo jarrumäntä muuten ylipäätään siirtää palat irti levystä, kun poljin nousee? muodostuuko pääsylinteriin alipaine joka vetää männän takas sisään vai mitä mitä mitä...