159 tyyppiviat
Valvoja: Moderators
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
159 tyyppiviat
noniin... ehkä vähän aikaista mutta kerran noita jo suomesta saa niin eiköhän ryhdytä listaamaan ... ehkä jo vuonna 2008 kun minä ostan omani niin meillä on kunnollinen lista
Eli jos satut tietämään vikoja jotka vaivaavat kaikkia/useita Alfa Romeo 159 mallisia autoja niin kirjoita tänne
Eli jos satut tietämään vikoja jotka vaivaavat kaikkia/useita Alfa Romeo 159 mallisia autoja niin kirjoita tänne
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- PeeVee
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
- Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
- Paikkakunta: Kiiminki
Re: 159 tyyppiviat
Minulla on ilmennyt sellainen vika, että auto (2.2) ei käy alkuperäisilläPasi kirjoitti:noniin... ehkä vähän aikaista mutta kerran noita jo suomesta saa niin eiköhän ryhdytä listaamaan ... ehkä jo vuonna 2008 kun minä ostan omani niin meillä on kunnollinen lista
Eli jos satut tietämään vikoja jotka vaivaavat kaikkia/useita Alfa Romeo 159 mallisia autoja niin kirjoita tänne
tulpilla, vaihdettiin Deltassa kaksikärkiset tulpat niin käy paremmin.
Kaasun "annostelu" äkkinäistä. Tuntuu kuin kaasua painettaessa kierrosket nousisivat "portaittain"??
Jostakin takaa kuuluu kiusallista resonointia (ajon aikana). Penkkien lukituksia kiristetty, ei auta. Ilmeisesti ääni tulee jostakin hattuhyllyn seuduilta (oisko subbarin kiinnitys??).
Öljylämpömittarissa oleva öljykannun kuva vilkkuu hetken (satunnaisesti, ei aina) kun auto käynnistetään kylmästä (kuulemma suomalaisten tekemiä tunnistimia!!). Ei tunnu Deltta-autossakaan olevan tietoa miksi näin käy.
Mutta muuten ajaminen on yhtä juhlaa...
Ei nämä varmaan mitään tyyppivikoja ole, vaan minun autossa esiintyviä yksilövikoja.
- PeeVee
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
- Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
- Paikkakunta: Kiiminki
Tänään tuli soitto Delta-auton huolosta ja pyydettiin tulemaan välittömästi huoltoon. Ilmeisesti jossakin polttoaineen syöttöön liittyvässä asiassa on havaittu "vakava" häiriö (takaisinkutsu kaikki myydyt autot). Syy jäi vielä hieman hämäränpeittoon, mutta eiköhän tuo aamusella selviä tarkemmin kun vien auton sinne.
Deltan palvelu on kyllä mielestäni Alfaja Fiatin ostaneille ihan hyvällä tasolla. Vaimolla on ollut vuoden päivät Panda, jonka kanssa ei ole ollut mitään murheita jos murheeksi ei lueta sitä että kahden viikon käytön jälkeen (1200 km) auto vietiin lavetilla Deltaan ja jäätiin odottelemaan uutta.
Tämä ei johtunut auton teknisestä viasta, vaan muutamaa viikkoa aikaisemmin kortin saanut poikamme pyöräytti Pandan katon kautta ympäri (ei onneksi pojalle käynyt kuinkaan) ja auto meni lunastukseen.
Meillä oli sijaisauto sen aikaa kun meille saatiin uusi Panda.
Nytkin järjestettiin välittömästi auto tilalle ilman eri pyyntöä ja muutenkin palvelusta on jäänyt hyvä maku. Hyvä, hyvä.
Tänään kävin mutkan Vaasassa (749 km), mittailin taasen keskikulutusta, nopeusrajoitusten mukaan ajettuna kulutus oli 7,5 /100 km. Tämä on mielestäni kohtuullinen kulutuslukema kun otetaan huomioon että autolla on ajettu vasta n.3tkm.
Onkohan nämä lorut niin pitkiä ettei näitä jaksa kukaan lukea...
Deltan palvelu on kyllä mielestäni Alfaja Fiatin ostaneille ihan hyvällä tasolla. Vaimolla on ollut vuoden päivät Panda, jonka kanssa ei ole ollut mitään murheita jos murheeksi ei lueta sitä että kahden viikon käytön jälkeen (1200 km) auto vietiin lavetilla Deltaan ja jäätiin odottelemaan uutta.
Tämä ei johtunut auton teknisestä viasta, vaan muutamaa viikkoa aikaisemmin kortin saanut poikamme pyöräytti Pandan katon kautta ympäri (ei onneksi pojalle käynyt kuinkaan) ja auto meni lunastukseen.
Meillä oli sijaisauto sen aikaa kun meille saatiin uusi Panda.
Nytkin järjestettiin välittömästi auto tilalle ilman eri pyyntöä ja muutenkin palvelusta on jäänyt hyvä maku. Hyvä, hyvä.
Tänään kävin mutkan Vaasassa (749 km), mittailin taasen keskikulutusta, nopeusrajoitusten mukaan ajettuna kulutus oli 7,5 /100 km. Tämä on mielestäni kohtuullinen kulutuslukema kun otetaan huomioon että autolla on ajettu vasta n.3tkm.
Onkohan nämä lorut niin pitkiä ettei näitä jaksa kukaan lukea...
Tunteella ja huumorilla!
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Kerros sitten ihmeessä, mikä häiriö tarkalleen ottaen oli. Eikä ole liian pitkiä. Hienoa, että jaksat kirjoittaa.
Huh. Onneksi ei käynyt pojalle kuinkaan.PeeVee kirjoitti:Tämä ei johtunut auton teknisestä viasta, vaan muutamaa viikkoa aikaisemmin kortin saanut poikamme pyöräytti Pandan katon kautta ympäri (ei onneksi pojalle käynyt kuinkaan) ja auto meni lunastukseen.
- PeeVee
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
- Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
- Paikkakunta: Kiiminki
No niin, nyt sain auton takaisin huollosta. Autoon vaihdettiin polttoainepumpun(korkeapaine) jälkeiset putket.
En tiedä onko vain tunnetason asioita, mutta minusta aiemmin esiintynyt kaasupolkimen porrasmainen vaste on nyt loppunut. Oiskohan tuo voinut olla niin että aikaisemmat putkeet "elivät" paineenvaihtelun myötä ja näin ruiskutustapahtumasta tuli epämääräinen.
Katseltiin samalla kuskin penkin rakennekuvia huollon tietokoneelta. Ajatuksena on saada penkkiä hieman alemmas, mutta oli niin yhdestä raudasta väännelty kokonaisuus että eipä taida onnistua.
Joo, voi itku. Olen nyt ajellut yli 30 km tuo rempan jälkeen. Kauhea bensiinin haju kabiinissa !!
Onkohan asentajalla jäänyt joku liitos löyhälle, tulipelti, paisuntasäiliö ja konepeiton äänieristehuopa ovat märkänä bensiinin roiskeista.
Ajattelin ensin hajun olevan peräisin asennuksen yhteydessä lorahtaneesta bensiinistä, mutta kyllä sen olisi kuulunut jo haihtua. Ajoin autolla yhteen menoon 27 km ja sen jälkeen se seisoi melkein 2 h tallissa. Ei pitäisi enää olla asennuksen aikaisia bensaroiskeita.
Moottoritilakin näyttää kohta samalta kuin 100tkm ajetussa autossa. Harmittaa, olihan tuota "uuden" auton tuoksua mukava nuuhkia 3tkm:n ajan.
Nyt on tunnelma kuin 70-luvulla. Kun vauhti hiljenee niin ohjaamon täyttää palaneen öljyn ja höyryävän bensiinin haju, kyllä tulee miehekäs olo.
En tiedä onko vain tunnetason asioita, mutta minusta aiemmin esiintynyt kaasupolkimen porrasmainen vaste on nyt loppunut. Oiskohan tuo voinut olla niin että aikaisemmat putkeet "elivät" paineenvaihtelun myötä ja näin ruiskutustapahtumasta tuli epämääräinen.
Katseltiin samalla kuskin penkin rakennekuvia huollon tietokoneelta. Ajatuksena on saada penkkiä hieman alemmas, mutta oli niin yhdestä raudasta väännelty kokonaisuus että eipä taida onnistua.
Joo, voi itku. Olen nyt ajellut yli 30 km tuo rempan jälkeen. Kauhea bensiinin haju kabiinissa !!
Onkohan asentajalla jäänyt joku liitos löyhälle, tulipelti, paisuntasäiliö ja konepeiton äänieristehuopa ovat märkänä bensiinin roiskeista.
Ajattelin ensin hajun olevan peräisin asennuksen yhteydessä lorahtaneesta bensiinistä, mutta kyllä sen olisi kuulunut jo haihtua. Ajoin autolla yhteen menoon 27 km ja sen jälkeen se seisoi melkein 2 h tallissa. Ei pitäisi enää olla asennuksen aikaisia bensaroiskeita.
Moottoritilakin näyttää kohta samalta kuin 100tkm ajetussa autossa. Harmittaa, olihan tuota "uuden" auton tuoksua mukava nuuhkia 3tkm:n ajan.
Nyt on tunnelma kuin 70-luvulla. Kun vauhti hiljenee niin ohjaamon täyttää palaneen öljyn ja höyryävän bensiinin haju, kyllä tulee miehekäs olo.
Tunteella ja huumorilla!
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Loistavaa toimintaa taas palikka-auton huollossa. Moukaroineet putket paikoilleen ja sirpillä lyhentäneet Ei taida auttaa edes jälleenmyyntipisteiden määrän vähentäminen, jotta saataisiin laatu kohdalleen palveluissa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- PeeVee
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
- Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
- Paikkakunta: Kiiminki
No niin, elämä voittaa. Sain Alfan takaisin Deltasta eilen, mahtavaa. Auto oli 11 vrk:ta korjaamolla, nyt tuntuu toimivan eikä polttoaine enää haise. Kiitokset Delta-autolle.
Minulla oli Mazda 6:nen sijaisautona, olihan sekin hyvä auto, mutta kyllä oma nyt tuntuu taas mukavalta. Huomena lähden "koeponnistamaan" autoa Sodankylään, katsotaan meneekö reissu ilman murheita...
Minulla oli Mazda 6:nen sijaisautona, olihan sekin hyvä auto, mutta kyllä oma nyt tuntuu taas mukavalta. Huomena lähden "koeponnistamaan" autoa Sodankylään, katsotaan meneekö reissu ilman murheita...
Tunteella ja huumorilla!
Täällä myös menee kakkonen rusahtaen paikalleen, kun auto on startattu kylmiltään. Rusahtelu lievenee lähes olemattomiin lyhyen ajon jälkeen. Auto on 2.4 JTDm, ajettu 3300km.
Onkos tähän löytynyt deltasta lääkettä vai onko ominaisuus?
Onkos tähän löytynyt deltasta lääkettä vai onko ominaisuus?
Viimeksi muokannut MJV, 07 Kesä 2006, 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 04 Kesä 2006, 10:52
- Paikkakunta: Helsinki
Mulla 159 1.9 koneella, ja 5500 km ajettu. Tyypillisesti mun huonolla säkällä kuskin penkki on maanantaipäivän tuote, istuinosan läpi on tullut 2 terävää raudanpätkää rikkoen kangasosan. Tuo tuskin kuitenkaan tyyppiviaksi luokiteltava. Tuosta kylmäkäynnistyksen karheasta äänestä,(n.2 sek.) ja kuulemma samaan syssyyn liittyvästä öljukannun muutamasta vilkkumisesta kylmäkäynnistyksen jälkeen (ei siis kai ookaan hienous vaik niin luulin ) ja öljynlämpötilamittarin häiriöstä (nousee kaupunkiajossa punaselle alueelle ja heiluu edestakasin ja ajotietokone valittaa liian korkeasta öljyn lämpötilasta) sain uutta tietoa Deltalta. Pitää kuulemma jotenkin päivittää uusix jollain kortilla. Deltan mukaan yleisempi 2.2:ssa. Sillon ongelma häviää. Järjestelmän saa ohitettua painamalla käynnistettäessä n.5mm. kaasua. Onx joillakin muilla bensakoneilla ollut samantapasta?
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Nostetaanpa tätä ketjua ylös. Oikeampi paikka ketjulle voisi olla tekninen osio, modet tehköön tarvittavat liikkeet, jos niin parhaaksi näkevät. Mutta asiaan, 159:eillä on jo ajettu jokunen kilometri ja "ominaisuuksia", eli tyyppivikoja lienee ilmennyt. Niiden listausta voitaneen jatkaa:
- Hammastangossa väljyyttä, hammastangon ja raidetangon liittävä holkki on väljä. Foorumilainen Laku kirjoitti aiheesta.
- EGR-venttiili, eli pakokaasujen kierrätysventtiili (2.4 JTDm) takkuilee. Aiheuttaa voimattomuutta, auto ei kiihdy, mutta ei täysin hyydykään. Voi aiheuttaa myös nykimistä. Omassani vaihdettiin takuuseen. Deltassa myönnettiin, että on näitä venttiileitä vaihdettu takuuseen "jokunen".
- Kakkosvaihde rusahtelee varsinkin kylmällä laatikolla. Vaihteen siirto voi olla muutenkin tahmea vaihdelaatikon öljyjen ollessa kylmät.
Omassa 159 JTDm:ssäni pakoputken kannatinkumit ovat niin kuoleentuneet, että putki hakkaa pohjaan, onko muilla samoja kokemuksia? Entä muita tyyppivikoja joita olisi syytä tarkistaa?
- Hammastangossa väljyyttä, hammastangon ja raidetangon liittävä holkki on väljä. Foorumilainen Laku kirjoitti aiheesta.
- EGR-venttiili, eli pakokaasujen kierrätysventtiili (2.4 JTDm) takkuilee. Aiheuttaa voimattomuutta, auto ei kiihdy, mutta ei täysin hyydykään. Voi aiheuttaa myös nykimistä. Omassani vaihdettiin takuuseen. Deltassa myönnettiin, että on näitä venttiileitä vaihdettu takuuseen "jokunen".
- Kakkosvaihde rusahtelee varsinkin kylmällä laatikolla. Vaihteen siirto voi olla muutenkin tahmea vaihdelaatikon öljyjen ollessa kylmät.
Omassa 159 JTDm:ssäni pakoputken kannatinkumit ovat niin kuoleentuneet, että putki hakkaa pohjaan, onko muilla samoja kokemuksia? Entä muita tyyppivikoja joita olisi syytä tarkistaa?
Ohessa oman diisselin vikalista, toivottavasti _eivät_ ole tyyppivikoja. Mittarissa tällä hetkellä 65tkm ja 2v takana.
Seuraavat korjattu takuuseen
- Ovenpielestä verhoilun liimaus irti
- Tuulilasi kolisee, poistettu kuljetustuet
- Edestä oikea alatukivarsi vaihtoon, tukivarren suojus rikki ja hiekka rikkonut (n. 32tkm mittarissa)
- moottorin vikavalo päällä -> huollossa pistetty 0,5l liikaa moottoriöljyä
- auto välillä kieltäytyi käynnistymästä ja ilmoitti "have engine checked", pari testeri-kierrosta ja 5. huoltokertaa ennen kuin kunnossa
----1 EGR jumissa, vaihtoon
----2 polttoainepumpun rele vaihtoon
----3 polttoainepumppu vaihtoon
----4 polttoainepumpun anturin kalibrointi (jäänyt ed. kerralla tekemättä, mittari näyttää puolta tankkia vaikka polttoaine lopussa)
----5 imusarjan pyörreläppä jumissa
- 60tkm huollon yhteydessä ohjausvaihteessa välystä (hammastanko?)
- moottorin äänet vaihtelee vähän mielialan mukaan, välillä nykii, kiihdyttäessä kuuluu räpätystä ja alavääntö tuntuu olevan hukassa (ei oikein jaksa pitää vauhtia yllä 6-vaihteella 100km nopeudessa)
----korjattu, vaati "pientä säätöä" imusarjaan, säädön jälkeen kulutus tipahti selvästi, alavääntö parani ja räpätys poistui
- edestä oikea ylätukivarsi vaihdettu
Edelleen korjaamatta
- kakkosvaihde rusahtelee kylmänä
---1 vaihdettu vaihteistoöljyt, ei apua
---2 tarkastettu polkimen alla oleva verhoilu, ei apua
- jarrut kitisee
---1 ehdotettu tekemään pari vähän lujempaa jarrutusta
---2 hiottu jarrupaloja, ei apua
Toivottavasti 159:stä on muilla enemmän vain hyviä kokemuksia... Nykyisillä korjauksilla auto tuntuu sellaiselta mitä pitääkin.
Seuraavat korjattu takuuseen
- Ovenpielestä verhoilun liimaus irti
- Tuulilasi kolisee, poistettu kuljetustuet
- Edestä oikea alatukivarsi vaihtoon, tukivarren suojus rikki ja hiekka rikkonut (n. 32tkm mittarissa)
- moottorin vikavalo päällä -> huollossa pistetty 0,5l liikaa moottoriöljyä
- auto välillä kieltäytyi käynnistymästä ja ilmoitti "have engine checked", pari testeri-kierrosta ja 5. huoltokertaa ennen kuin kunnossa
----1 EGR jumissa, vaihtoon
----2 polttoainepumpun rele vaihtoon
----3 polttoainepumppu vaihtoon
----4 polttoainepumpun anturin kalibrointi (jäänyt ed. kerralla tekemättä, mittari näyttää puolta tankkia vaikka polttoaine lopussa)
----5 imusarjan pyörreläppä jumissa
- 60tkm huollon yhteydessä ohjausvaihteessa välystä (hammastanko?)
- moottorin äänet vaihtelee vähän mielialan mukaan, välillä nykii, kiihdyttäessä kuuluu räpätystä ja alavääntö tuntuu olevan hukassa (ei oikein jaksa pitää vauhtia yllä 6-vaihteella 100km nopeudessa)
----korjattu, vaati "pientä säätöä" imusarjaan, säädön jälkeen kulutus tipahti selvästi, alavääntö parani ja räpätys poistui
- edestä oikea ylätukivarsi vaihdettu
Edelleen korjaamatta
- kakkosvaihde rusahtelee kylmänä
---1 vaihdettu vaihteistoöljyt, ei apua
---2 tarkastettu polkimen alla oleva verhoilu, ei apua
- jarrut kitisee
---1 ehdotettu tekemään pari vähän lujempaa jarrutusta
---2 hiottu jarrupaloja, ei apua
Toivottavasti 159:stä on muilla enemmän vain hyviä kokemuksia... Nykyisillä korjauksilla auto tuntuu sellaiselta mitä pitääkin.
Viimeksi muokannut MJV, 24 Kesä 2008, 08:59. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kai se on hyvä kertoa toisenlaisistakin kokemuksista, vaikka ei niistä paljon tarinaa riitä.
Mun 159 2,2 JTS täytti just 2v. Ensimmäistäkään vikaa ei ole ilmaantunut, jollei viaksi lasketa lohkolämmittimen vastusta, joka on vaihdettu 2 kertaa. Valmistaja on Defa.
Autolla on tosin ajettu vasta alle 20 000km.
Dieseleissä tuntuu harmeja riittävän
Mun 159 2,2 JTS täytti just 2v. Ensimmäistäkään vikaa ei ole ilmaantunut, jollei viaksi lasketa lohkolämmittimen vastusta, joka on vaihdettu 2 kertaa. Valmistaja on Defa.
Autolla on tosin ajettu vasta alle 20 000km.
Dieseleissä tuntuu harmeja riittävän
- Alfaholic -
Deltasta tuli kutsu suuttimien-, imusarjan vaihtoon ja softan päivitykseen. Tehot parani noiden muutoksien jälkeen.Farina kirjoitti:^ Mikä johti suuttimien vaihtoon? Mitä oireita tuli? Vai vaihdettiinko ne jonkun kampanjan tms. yhteydessä.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
Seuraavia vikoja on omassa autossani:
-Automaatti-ilmastointi on huonoin toteutus mitä ikinä on tullut eteeni. Asetetut lämpötilat ovat ihan mitä sattuu. Kun lämpötilan asettaa 16 asteeseen saattaa rööreistä tulla 23 asteista. Kesällä pakko käyttää kylmintä asentoa(LO), jotta auton saa jäähtymään.
-Hälyääniä, kuten tuulilasi/kojelauta narisee kun auton kori hieman vääntyy, taikka kun ajaa esim. poikittaissaumaan. Oikean A-pilarin sisällä joku sirisee, johto tms.?
-2.vaihde menee huonosti sekä lämpimänä että kylmänä. Tekee ajamisesta hidasta, ei pysty kepittämään kunnolla
-Satunnaista pientä rykimistä ajettaessa tasakaasulla tai kiihdytettäessä. Johtuisko esim hiukkassuodattimen puhdistuksesta? Tämä vika ei oikeastaaan haittaa.
-Ohjaus kolisee, kun rattia kääntää paikoillaan. Ärsyttävää. Talvella kovalla pakkasella saattaa ohjaustehostin vähän pitää meteliä, kovaa sellasta.
-Ovenpielen verhoilun liimaukset auki. C-pilarin verhoilu irvistää, rakoa 2cm.
-Vakionopeudensäädin temppuilee. Nostaa nopeutta ittekseen yhtäkkiä. Olen pari kertaa pelästynyt että mitäs nyt tapahtuu. Viiksessä vikaa?
-Sadetunnistin ihan perseestä. Pyyhkii joko liian hitaasti tai liian nopeasti.
-Moottori käynnistyy välillä huonosti. Saa sahata starttia 5sek.
Sanoisin että autoni on ollut maanantai kappale, kuten jo 3 viimeistä autoani ovat olleet. Aina jotain ärsyttäviä vikoja, kuten hälyääniä. Jospa seuraava auto olisi taas kunnolla valmistettu. Merkkiä en ole vielä päättänyt, mutta japanilaisiin en sentään siirry
-Automaatti-ilmastointi on huonoin toteutus mitä ikinä on tullut eteeni. Asetetut lämpötilat ovat ihan mitä sattuu. Kun lämpötilan asettaa 16 asteeseen saattaa rööreistä tulla 23 asteista. Kesällä pakko käyttää kylmintä asentoa(LO), jotta auton saa jäähtymään.
-Hälyääniä, kuten tuulilasi/kojelauta narisee kun auton kori hieman vääntyy, taikka kun ajaa esim. poikittaissaumaan. Oikean A-pilarin sisällä joku sirisee, johto tms.?
-2.vaihde menee huonosti sekä lämpimänä että kylmänä. Tekee ajamisesta hidasta, ei pysty kepittämään kunnolla
-Satunnaista pientä rykimistä ajettaessa tasakaasulla tai kiihdytettäessä. Johtuisko esim hiukkassuodattimen puhdistuksesta? Tämä vika ei oikeastaaan haittaa.
-Ohjaus kolisee, kun rattia kääntää paikoillaan. Ärsyttävää. Talvella kovalla pakkasella saattaa ohjaustehostin vähän pitää meteliä, kovaa sellasta.
-Ovenpielen verhoilun liimaukset auki. C-pilarin verhoilu irvistää, rakoa 2cm.
-Vakionopeudensäädin temppuilee. Nostaa nopeutta ittekseen yhtäkkiä. Olen pari kertaa pelästynyt että mitäs nyt tapahtuu. Viiksessä vikaa?
-Sadetunnistin ihan perseestä. Pyyhkii joko liian hitaasti tai liian nopeasti.
-Moottori käynnistyy välillä huonosti. Saa sahata starttia 5sek.
Sanoisin että autoni on ollut maanantai kappale, kuten jo 3 viimeistä autoani ovat olleet. Aina jotain ärsyttäviä vikoja, kuten hälyääniä. Jospa seuraava auto olisi taas kunnolla valmistettu. Merkkiä en ole vielä päättänyt, mutta japanilaisiin en sentään siirry
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Niinhän sieltä jossain oloissa pitäisikin tulla, se mööpeliin asetettava arvo on siis matkustamon haluttu lämpötila eikä sisäänpuhalluksen haluttu lämpötila.huihai kirjoitti:Kun lämpötilan asettaa 16 asteeseen saattaa rööreistä tulla 23 asteista.
Itse vehkeestä tai sen toiminnan hyvyydestä en kyllä tiedä sen kummempia.
- Epäkelpokeräilijä -
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
2.4 JTDm (210hv) ja mittarissa hieman vajaa 15tkm.
- Mittaristossa tervehti alhaisen akun jännitteen varoitussymboli. Syyksi paljastui laturin herätevirran piha joka oli irti.
- B-pilarin verhoilut irvistää.
- Tuulilasi narisee ja kolisee.
- Kiihdyttäessä hansikaslokeron suunnilta kuuluu "pärinää".
- 2. vaihde menee huonosti päälle sekä kylmänä että lämpimänä. Samaa alkanut esiintyä myöskin ykkösvaihteella (ei meinaa mennä pykälään).
- Joskus rykäisee kiihdyttäessä viitosella tai kuutosella. On meinaan sitten ihan kunnon rykäisy..
- Mittaristossa tervehti alhaisen akun jännitteen varoitussymboli. Syyksi paljastui laturin herätevirran piha joka oli irti.
- B-pilarin verhoilut irvistää.
- Tuulilasi narisee ja kolisee.
- Kiihdyttäessä hansikaslokeron suunnilta kuuluu "pärinää".
- 2. vaihde menee huonosti päälle sekä kylmänä että lämpimänä. Samaa alkanut esiintyä myöskin ykkösvaihteella (ei meinaa mennä pykälään).
- Joskus rykäisee kiihdyttäessä viitosella tai kuutosella. On meinaan sitten ihan kunnon rykäisy..
Miten paljon on tullut kutsuja Deltaan suuttimien ja imusarjan vaihtoon sekä softan päivitykseen ja milloin? Onko vaikuttanut nokiloukun toimintaan?
Olin maahantuojaan yhteydessä autoni käyntiongelmista maaliskuussa ja kuulin, että joskus viime vuonna on tullut huoltokampanja joka korjaa nokiloukun toimintaa. Korjattu softa ymmärtää jatkaa keskeytynyttä nokiloukun puhdistusta heti kun lämmöt on taas tarpeeksi korkealla. Puhdistuksen huomaa helpoiten reilusti kohonneesta hetkellisestä kulutuksesta.
Maahantuoja aikoi olla Deltaan yhteyksissä ja pian sen jälkeen oli lähtenyt autooni uudistettu imusarja tilaukseen (kuulin tällä viikolla asiasta)... Imusarjaan on tehty jotain muutoksia parantamaan luotettavuutta. Vielä kun EGR:n saisi tulpattua, tuntuu olevan nykydiisseleissä iso ongelma.
Edesta oikea ylätukivarsi vaihtokunnossa, onneksi on takuu.
Olin maahantuojaan yhteydessä autoni käyntiongelmista maaliskuussa ja kuulin, että joskus viime vuonna on tullut huoltokampanja joka korjaa nokiloukun toimintaa. Korjattu softa ymmärtää jatkaa keskeytynyttä nokiloukun puhdistusta heti kun lämmöt on taas tarpeeksi korkealla. Puhdistuksen huomaa helpoiten reilusti kohonneesta hetkellisestä kulutuksesta.
Maahantuoja aikoi olla Deltaan yhteyksissä ja pian sen jälkeen oli lähtenyt autooni uudistettu imusarja tilaukseen (kuulin tällä viikolla asiasta)... Imusarjaan on tehty jotain muutoksia parantamaan luotettavuutta. Vielä kun EGR:n saisi tulpattua, tuntuu olevan nykydiisseleissä iso ongelma.
Edesta oikea ylätukivarsi vaihtokunnossa, onneksi on takuu.
Esson baarissako kuulit?Sellaisesta kuulin, että 159:n oli sylinterinkansi jäänyt löysälle tehtaalla. Reilun 1000km jälkeen vedet pihalle. Tapahtui kotimaassamme. Maanantai on aina maanantai.
Ainoa vika on ollut tuo hammastanko - ai niin ja se nokkapellin tuulihaka, joka jumitti ruosteessa käytön puutteessa.
Muuten paras Alfani ikinä - ajan tällä varmaan hautaan asti.
Nyt on 41.000 mittarissa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Miten paljon on tullut kutsuja Deltaan suuttimien ja imusarjan vaihtoon sekä softan päivitykseen ja milloin? Onko vaikuttanut nokiloukun toimintaan?
Olin maahantuojaan yhteydessä autoni käyntiongelmista maaliskuussa ja kuulin, että joskus viime vuonna on tullut huoltokampanja joka korjaa nokiloukun toimintaa. Korjattu softa ymmärtää jatkaa keskeytynyttä nokiloukun puhdistusta heti kun lämmöt on taas tarpeeksi korkealla. Puhdistuksen huomaa helpoiten reilusti kohonneesta hetkellisestä kulutuksesta.
Niiden suuttimien vaihdossa kävin, kutsu tuli teltta-autosta. Ei se suuttimien vaihto kyllä ainakaan kulutukseen näyttänyt vaikuttavan.
Se nokiloukku vähän säikäytti taannoin, kun ensin autossa alkoi haisemaan palanut kumi, sitten autoon levisi löyhkä, joka erehdyttävästi muistutti kompostia. Kurvasin teltta-autoon, jossa huoltomies kytki auton diagnostiikkaohjelmaan ja totesi, että partikkelisuodatin on just polttanut sinne kertyneet roinat pois. Nyt suodattimen toiminnan huomaa lähinnä vain korkeammasta kulutuksesta - ellei erehdy juuri silloin auton ulkopuolelle. En suosittele.
Olin maahantuojaan yhteydessä autoni käyntiongelmista maaliskuussa ja kuulin, että joskus viime vuonna on tullut huoltokampanja joka korjaa nokiloukun toimintaa. Korjattu softa ymmärtää jatkaa keskeytynyttä nokiloukun puhdistusta heti kun lämmöt on taas tarpeeksi korkealla. Puhdistuksen huomaa helpoiten reilusti kohonneesta hetkellisestä kulutuksesta.
Niiden suuttimien vaihdossa kävin, kutsu tuli teltta-autosta. Ei se suuttimien vaihto kyllä ainakaan kulutukseen näyttänyt vaikuttavan.
Se nokiloukku vähän säikäytti taannoin, kun ensin autossa alkoi haisemaan palanut kumi, sitten autoon levisi löyhkä, joka erehdyttävästi muistutti kompostia. Kurvasin teltta-autoon, jossa huoltomies kytki auton diagnostiikkaohjelmaan ja totesi, että partikkelisuodatin on just polttanut sinne kertyneet roinat pois. Nyt suodattimen toiminnan huomaa lähinnä vain korkeammasta kulutuksesta - ellei erehdy juuri silloin auton ulkopuolelle. En suosittele.
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Nostanpa tätä esille kun on hankinta taas alkanut poltella...
1) onko muissa kuin JTDm-malleissa (hiukkasloukku, EGR, suuttimet...jne.) selkeitä tyyppivikoja ja tätä kautta ostaessa välttämättä tsekattavia ominaisuuksia?
- ilm. ohjauslaitteissa on monella ollut jotain välystä, tuntomerkit?
- pyöränlaakerit kaiketi kulutustavavaa?
2) Onko bensamallia harkitsevalle vinkkejä? Erityisesti kiinnostaa onko 1.9- ja 2.2-litraisen JTS:n välillä käytännössä miten merkittävä ero ajettavuudessa, kulussa ja kulutuksessa. Normikulutusten perusteella 1.9 JTS olisi sopivasti taloudellisempi, jotta voisin itse hyväksyä varmaankin aika perheautomaisen kulkupuolen (160hp?)
- 2.2-litraisessa on venynyt jakoketjuja, miten pienemmässä? Onko syytä ostaessa varmistua, että ketju on jo ehditty vaihtaa?
1) onko muissa kuin JTDm-malleissa (hiukkasloukku, EGR, suuttimet...jne.) selkeitä tyyppivikoja ja tätä kautta ostaessa välttämättä tsekattavia ominaisuuksia?
- ilm. ohjauslaitteissa on monella ollut jotain välystä, tuntomerkit?
- pyöränlaakerit kaiketi kulutustavavaa?
2) Onko bensamallia harkitsevalle vinkkejä? Erityisesti kiinnostaa onko 1.9- ja 2.2-litraisen JTS:n välillä käytännössä miten merkittävä ero ajettavuudessa, kulussa ja kulutuksessa. Normikulutusten perusteella 1.9 JTS olisi sopivasti taloudellisempi, jotta voisin itse hyväksyä varmaankin aika perheautomaisen kulkupuolen (160hp?)
- 2.2-litraisessa on venynyt jakoketjuja, miten pienemmässä? Onko syytä ostaessa varmistua, että ketju on jo ehditty vaihtaa?
- juuuso
- Viestit: 781
- Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
- Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937 - Paikkakunta: Lappeenranta
Minulla 1.9 JTS:n keskikulutus taisi olla noin 9 litran paikkeilla melko maantiepainotteisessa ajossa. Ero 2.2:een ei taida olla suuren suuri.Kivijärvi kirjoitti:Onko bensamallia harkitsevalle vinkkejä? Erityisesti kiinnostaa onko 1.9- ja 2.2-litraisen JTS:n välillä käytännössä miten merkittävä ero ajettavuudessa, kulussa ja kulutuksessa. Normikulutusten perusteella 1.9 JTS olisi sopivasti taloudellisempi, jotta voisin itse hyväksyä varmaankin aika perheautomaisen kulkupuolen (160hp?)
- 2.2-litraisessa on venynyt jakoketjuja, miten pienemmässä? Onko syytä ostaessa varmistua, että ketju on jo ehditty vaihtaa?
Ja omasta meni myös jakoketju alta 30 tkm eli tuo sama ongelma esiintyy myös tässä pienemmässä koneessa.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Prjntai. Onk siin sama pata ku Cromassa? Pitänee paalata se, jos. Mun tuurilla se katkeaa hiivatista maaliskuussa - jos siis kone on sama. Sen verran uu-tuuria ollut viime kuukausina.veskuk kirjoitti:Ei voi enää ketjuihinkaan luottaa. Kävi just kylässä vectra 2.2, siis sama lohko ja jakopää, josta oli katkennut ketju 150tkm kohdalla. Merkkiliikkeessä 4keur.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... n+verhoiluPlanetti kirjoitti:Oma 159 STW narisee jostain takakontin suunnasta. Narina on suurimmillaan korin vääntyessä kanttikivetyksen ylittämisestä tai suuremmasta kuopasta. Onko muilla ollut vastaavaa?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Ottaakos kenkään 159 pohjasta kiinni hidastetöyssyissä? Vuokraamosta lainattu 1,9 JTDm teki ihan samaa samoissa töyssyissä.
Arvaan, että pohjapanssari siellä raapii, mutta pitäisikö, eli onko vika minussa, autossa vai töyssyssä? Joku espoolaiskollega lienee havainnut saman noissa granin möhkäleissä?
Arvaan, että pohjapanssari siellä raapii, mutta pitäisikö, eli onko vika minussa, autossa vai töyssyssä? Joku espoolaiskollega lienee havainnut saman noissa granin möhkäleissä?
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Mutsi on paukauttanut Alfan pohjan ties mihin töyssyihin, oikein pahaa tekee kuulla mitä milloinkin on tapahtunut. Ileisesti kaksi isompaa jysäystä asfalttimöykkyihin. Ilmeisesti ei isompia vahinkoja.h_lauri kirjoitti:Ottaakos kenkään 159 pohjasta kiinni hidastetöyssyissä? Vuokraamosta lainattu 1,9 JTDm teki ihan samaa samoissa töyssyissä.
Arvaan, että pohjapanssari siellä raapii, mutta pitäisikö, eli onko vika minussa, autossa vai töyssyssä? Joku espoolaiskollega lienee havainnut saman noissa granin möhkäleissä?
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Kuuluuko muilla bensakoneisissa 159:issä pärinää/sirinää, joka voimistuu hiljakseen ja vaimenee jonkin ajan päästä?
Ääni reagoi kaasuun (voimistuu) mutta tulee esille tasakaasulla hiljokseen ajettaessa. Muutaman kerran tämä on nyt ilmennyt.
Onko joku pakokaasun takaisinkierrätys tai vastaava, ominaisuus?
Ääni reagoi kaasuun (voimistuu) mutta tulee esille tasakaasulla hiljokseen ajettaessa. Muutaman kerran tämä on nyt ilmennyt.
Onko joku pakokaasun takaisinkierrätys tai vastaava, ominaisuus?
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Jatkan yksinpuhelua
Takaovien verhoilut alkoi naksumaan ja vaihteiston toiminta takkuilla. Vein takuuseen Wetterille, jossa korjasivat naksumiset, siellä oven sisällä oli kiinnikkeitä rikki. Vaihteiston osalta voitelivat kepin niveliä ja voila, nyt toimii laatikko kuin uudessa Giulietassa konsanaan. Ihan hirvittävä ero!
Vielä on yksi tyyppivika ilmennyt... Kuskinpuoleinen lattiaverhoilu joka menee keskikonsolin sisään, irtoaa paikoiltaan. Onko muilla vastaavaa ilmennyt? Onko konsteja tuon estämiseksi?
Takaovien verhoilut alkoi naksumaan ja vaihteiston toiminta takkuilla. Vein takuuseen Wetterille, jossa korjasivat naksumiset, siellä oven sisällä oli kiinnikkeitä rikki. Vaihteiston osalta voitelivat kepin niveliä ja voila, nyt toimii laatikko kuin uudessa Giulietassa konsanaan. Ihan hirvittävä ero!
Vielä on yksi tyyppivika ilmennyt... Kuskinpuoleinen lattiaverhoilu joka menee keskikonsolin sisään, irtoaa paikoiltaan. Onko muilla vastaavaa ilmennyt? Onko konsteja tuon estämiseksi?
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin et voi sanoa tyyppiviaksi jotain, josta vasta kysyt, onko muilla ilmennyt. Omassani esiintyi sama ilmiö. Voinemme alkaa kutsua sitä tyyppiviaksi. Jaaha. Saivartelut sikseen. Syynähän on se, että tätä huippukallista kokolattiamattoa ei ole raaskittu laittaa enempä. Se on leikattu niin pieneksi, että se juuri ja juuri ylettää keskikonsolin muovipaneeleiden alle, mutta kun matto vähän käytössä liikkuu, niin johan tuo alkaa irvistää. Sentti tai kaksi lisää mittaa ratkaisisi asian, mutta kyllä minä tuon säästönkin ymmärrän; juuri sen takia 159 on halpa ja kevyt. Siinä ei ole mitään ylimääräistä.Janne kirjoitti:Jatkan yksinpuhelua
Vielä on yksi tyyppivika ilmennyt... Kuskinpuoleinen lattiaverhoilu joka menee keskikonsolin sisään, irtoaa paikoiltaan. Onko muilla vastaavaa ilmennyt? Onko konsteja tuon estämiseksi?