147:n ohjaustuntuma
Valvoja: Moderators
147:n ohjaustuntuma
Moi!
Miten teillä ohjaus käyttäytyy, jos kiihdyttelee tai jarruttelee asfaltilla, joka ei ole ihan tasainen? Meidän 147:ssa tuntuu melkein, että auto lähtee käsistä, ellei pidä tiukasti kiinni ratista. Eli ratti pyrkii kääntyilemään epätasaisuuksien mukaan.
Ohjaus tuntuu myös puoltavan hiukan oikealle, eli kun irrottaa kädet ratista, auto ajautuu hiljalleen sinne ojan puolelle. Vastaavasti ohjaus tuntuu selvästi kevyemmältä oikealle päin, kuin vasemmalle.
Mikähän voisi tuollaisia kummallisuuksia aiheuttaa? Aurauskulmat pielessä? Jotain kummaa tehostimessa? Kyseessä on 15kkm ajettu hiukan yli vuoden vanha yksilö.
t: Anssi
Miten teillä ohjaus käyttäytyy, jos kiihdyttelee tai jarruttelee asfaltilla, joka ei ole ihan tasainen? Meidän 147:ssa tuntuu melkein, että auto lähtee käsistä, ellei pidä tiukasti kiinni ratista. Eli ratti pyrkii kääntyilemään epätasaisuuksien mukaan.
Ohjaus tuntuu myös puoltavan hiukan oikealle, eli kun irrottaa kädet ratista, auto ajautuu hiljalleen sinne ojan puolelle. Vastaavasti ohjaus tuntuu selvästi kevyemmältä oikealle päin, kuin vasemmalle.
Mikähän voisi tuollaisia kummallisuuksia aiheuttaa? Aurauskulmat pielessä? Jotain kummaa tehostimessa? Kyseessä on 15kkm ajettu hiukan yli vuoden vanha yksilö.
t: Anssi
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
- Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts - Paikkakunta: Helsinki
Itsellä myös tuli eteen vastaavia oireita kesänakkien vaihdon jälkeen. Ensin veteli urissa, koitin korjata paineilla (hieman rauhottu), mutta sitten alkoi jotenkin myös "muljahtelemaan" kevyesti kuopissa. Mukulakivikadulla ajaessa tuntuu ja kuulostaa että jotain olisi irti / löysällä. Tässä vaiheessa mieltä kalvoi jo että olisiko tukivarsi tms. Viimeinen niitti oli hiljaisesta matelusta terävästi jarrutettaessa kuuluva kova "rahahdus".
Kävin tänään aamusta Konalan pikahuollossa, kaveri tuli auton viereen, ravisti rengasta ja totesi että "pallonivel väljä, tukivarsi vaihtoon". Ajaa voi kuulemma ihan rauhassa kunhan ei mitään rallia lähde harrastamaan.
Maanantaina sitten aika "tohtorille", lupailivat että menee Deltan 2v täystakuun piikkiin. Tekevät samalla 80tkm huollon niin tuleepahan sekin hoidettua
Kävin tänään aamusta Konalan pikahuollossa, kaveri tuli auton viereen, ravisti rengasta ja totesi että "pallonivel väljä, tukivarsi vaihtoon". Ajaa voi kuulemma ihan rauhassa kunhan ei mitään rallia lähde harrastamaan.
Maanantaina sitten aika "tohtorille", lupailivat että menee Deltan 2v täystakuun piikkiin. Tekevät samalla 80tkm huollon niin tuleepahan sekin hoidettua
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22
Ei. Käytännössä ainoat syyt pyöränkulmien muuttumiselle on renkaan osuminen johonkin ei-toivottuun tai pusliin ja palloniveliin tulevat välykset.anssi_ok kirjoitti:Meneekö ne kulmat itsestään pieleen
Edellyttäen toki että pyöränkulmat on säädetty jos palloniveliä jne on vaihdettu tai ovat olleet irrallaan.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Mulla on Bemarissa saman kokoiset Michelin Pilot Primacyt. Ovat todella uraherkät. Uraherkkyys kuuluu ehkä autonkin ikävämpiin ominaisuuksiin, mutta kuulemma ko. renkaat ovat erityisen uraherkät. Minkä merkkiset sulla on alla?anssi_ok kirjoitti:Joo no ei luulis, että 15kkm ajetussa autossa vielä olisi mitään välyksiä. Aika uraherkältä tuo tuntuu kyllä vieläkin, vaikka ohjaus ei puollakaan enää. Renkaat on 205/55R 16".
Re: 147:n ohjaustuntuma
Ei kyllä vetele yhtään...147 1.9JTDM jetanssi_ok kirjoitti:Moi!
Miten teillä ohjaus käyttäytyy, jos kiihdyttelee tai jarruttelee asfaltilla, joka ei ole ihan tasainen? Meidän 147:ssa tuntuu melkein, että auto lähtee käsistä, ellei pidä tiukasti kiinni ratista. Eli ratti pyrkii kääntyilemään epätasaisuuksien mukaan.
Ohjaus tuntuu myös puoltavan hiukan oikealle, eli kun irrottaa kädet ratista, auto ajautuu hiljalleen sinne ojan puolelle. Vastaavasti ohjaus tuntuu selvästi kevyemmältä oikealle päin, kuin vasemmalle.
Mikähän voisi tuollaisia kummallisuuksia aiheuttaa? Aurauskulmat pielessä? Jotain kummaa tehostimessa? Kyseessä on 15kkm ajettu hiukan yli vuoden vanha yksilö.
t: Anssi
Jossain on vikaa, jos kiihdyttäessä ohjaus vetelee
Re: 147:n ohjaustuntuma
Jep, tuo vika kyllä korjaantui noilla kulmien säätämisellä.
Onko sulla nuo samat 205/55R 16" renkaat?
Mites sulla käyttäytyy hiukan syvemmissä urissa? Tuntuuko ratissa?
Entä jos tie on tasainen, mutta kalteva? Pyrkiikö auto kääntymään sinne alamäkeen?
Onko sulla nuo samat 205/55R 16" renkaat?
Mites sulla käyttäytyy hiukan syvemmissä urissa? Tuntuuko ratissa?
Entä jos tie on tasainen, mutta kalteva? Pyrkiikö auto kääntymään sinne alamäkeen?
Re: 147:n ohjaustuntuma
Niin miltäs teidän 147:t tuntuu urissa tai kaltevalla tiellä? Mulla tosiaan alla Bridgestonen renkaat ja aika herkästi näyttää tien pinnanmuodot välittyvän rattiin. Urissa kampeaa hieman ja hiukankin kaltevalla tiellä ohjautuu kallistuksen suuntaan..anssi_ok kirjoitti:Jep, tuo vika kyllä korjaantui noilla kulmien säätämisellä.
Onko sulla nuo samat 205/55R 16" renkaat?
Mites sulla käyttäytyy hiukan syvemmissä urissa? Tuntuuko ratissa?
Entä jos tie on tasainen, mutta kalteva? Pyrkiikö auto kääntymään sinne alamäkeen?
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 11 Syys 2008, 21:49
- Car(s): EX 156 SW 2.0 TS -01
EX 147 2.0 TS
Ford Focus C-Max
Mazda MX-5 -96
3 x Ducati
Tunturi City -83 - Paikkakunta: Helsinki
Ostin juuri 80 tkm ajetun -04 147 2.0:n ja jo koeajolla huomasin että ohjaus vetelee. Auto jäi kolmeksi päiväksi huoltoon ennen kotiin viemistä, mutta ilmeisesti eivät olleet "huollossa" kun tarkistaneet rengaspaineet. Tänään käytiin kahden mekaanikon kanssa koeajolla ja esittelin kuinka ratista ei voi käytännössä irrottaa otetta epätasaisemmalla tiellä, koska muuten mennään metsään. Auto jää nyt takuukorjattavaksi, katsotaan tapahtuuko mitään. Syynä on luultavasti pyörien kulmat ja huonot renkaat.