147:n ohjaustuntuma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
anssi_ok
Viestit: 143
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:51
Car(s): 147 2.0 TS -07
Paikkakunta: Helsinki

147:n ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja anssi_ok »

Moi!

Miten teillä ohjaus käyttäytyy, jos kiihdyttelee tai jarruttelee asfaltilla, joka ei ole ihan tasainen? Meidän 147:ssa tuntuu melkein, että auto lähtee käsistä, ellei pidä tiukasti kiinni ratista. Eli ratti pyrkii kääntyilemään epätasaisuuksien mukaan.

Ohjaus tuntuu myös puoltavan hiukan oikealle, eli kun irrottaa kädet ratista, auto ajautuu hiljalleen sinne ojan puolelle. Vastaavasti ohjaus tuntuu selvästi kevyemmältä oikealle päin, kuin vasemmalle.

Mikähän voisi tuollaisia kummallisuuksia aiheuttaa? Aurauskulmat pielessä? Jotain kummaa tehostimessa? Kyseessä on 15kkm ajettu hiukan yli vuoden vanha yksilö.

t: Anssi

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mites rengaspaineet?

jos ne on kohdillaan ni kulmat varmaan väärin(?)

Tietysti jos on leveet kumpat alla niin nehän vetelee urien mukaan välillä tosi häijysti varsinkin nopeassa kiihdytyksessä
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Arvaus: Tehty U-käännös ja ajettu jalkakäytävän reunaan. Apukuskin puoleisen ripustuksen kulmat pielessä. Kääntyy nimittäin niin kankeasti, että näyttäisi olevan hyvin yleinen vaiva.

Onko ratti suorassa?

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ainakaan omaan yksilööni ei mikään noista oireista istu, päin vastoin sanoisin että meidän 147 pysyy lapasessa paremmin kuin yksikään toinen tähänastisista Alfoistani. Aurauskulmista minäkin lähtisin liikkeelle jos jotain täytyy arvata.

kiahonen
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Touko 2007, 12:49
Paikkakunta: Kirkkonummi / Nilsiä

Viesti Kirjoittaja kiahonen »

Itselläni veteli ja muljusi urissa kitkarenkailla. Mutta nyt kun on alla suvikumit, niin eipä vetele kuin tosi uraisilla teillä. Joten voi olla rengaspoliittinen juttukin.

Avatar
J. Saari
Viestit: 398
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Aloittaisin kyllä kanssa noista pyöränkulmista ihmettelyn, jos kerran puoltaa ja on kevyempi kääntääkin toiseen suuntaan. Mielellään vielä sellaiselle pajalle, jossa on mielenkiintoa katsoa samalla muutkin kulmat kuin ne etupään auraukset..

Jiiällä
Viestit: 166
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jiiällä »

Itsellä myös tuli eteen vastaavia oireita kesänakkien vaihdon jälkeen. Ensin veteli urissa, koitin korjata paineilla (hieman rauhottu), mutta sitten alkoi jotenkin myös "muljahtelemaan" kevyesti kuopissa. Mukulakivikadulla ajaessa tuntuu ja kuulostaa että jotain olisi irti / löysällä. Tässä vaiheessa mieltä kalvoi jo että olisiko tukivarsi tms. Viimeinen niitti oli hiljaisesta matelusta terävästi jarrutettaessa kuuluva kova "rahahdus".

Kävin tänään aamusta Konalan pikahuollossa, kaveri tuli auton viereen, ravisti rengasta ja totesi että "pallonivel väljä, tukivarsi vaihtoon". Ajaa voi kuulemma ihan rauhassa kunhan ei mitään rallia lähde harrastamaan.

Maanantaina sitten aika "tohtorille", lupailivat että menee Deltan 2v täystakuun piikkiin. Tekevät samalla 80tkm huollon niin tuleepahan sekin hoidettua :)

anssi_ok
Viestit: 143
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:51
Car(s): 147 2.0 TS -07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja anssi_ok »

Mulla ongelma poistui ohjauskulmien säätämisellä Konalan Delta-Autossa.

Meneekö ne kulmat itsestään pieleen vai voiko olettaa, että sillä on joskus jysäytetty johonkin?

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

anssi_ok kirjoitti:Meneekö ne kulmat itsestään pieleen
Ei. Käytännössä ainoat syyt pyöränkulmien muuttumiselle on renkaan osuminen johonkin ei-toivottuun tai pusliin ja palloniveliin tulevat välykset.

Edellyttäen toki että pyöränkulmat on säädetty jos palloniveliä jne on vaihdettu tai ovat olleet irrallaan.

anssi_ok
Viestit: 143
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:51
Car(s): 147 2.0 TS -07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja anssi_ok »

Joo no ei luulis, että 15kkm ajetussa autossa vielä olisi mitään välyksiä. Aika uraherkältä tuo tuntuu kyllä vieläkin, vaikka ohjaus ei puollakaan enää. Renkaat on 205/55R 16".

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

anssi_ok kirjoitti:Joo no ei luulis, että 15kkm ajetussa autossa vielä olisi mitään välyksiä. Aika uraherkältä tuo tuntuu kyllä vieläkin, vaikka ohjaus ei puollakaan enää. Renkaat on 205/55R 16".
Mulla on Bemarissa saman kokoiset Michelin Pilot Primacyt. Ovat todella uraherkät. Uraherkkyys kuuluu ehkä autonkin ikävämpiin ominaisuuksiin, mutta kuulemma ko. renkaat ovat erityisen uraherkät. Minkä merkkiset sulla on alla?

talleri
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Joulu 2006, 16:49

Re: 147:n ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja talleri »

anssi_ok kirjoitti:Moi!

Miten teillä ohjaus käyttäytyy, jos kiihdyttelee tai jarruttelee asfaltilla, joka ei ole ihan tasainen? Meidän 147:ssa tuntuu melkein, että auto lähtee käsistä, ellei pidä tiukasti kiinni ratista. Eli ratti pyrkii kääntyilemään epätasaisuuksien mukaan.

Ohjaus tuntuu myös puoltavan hiukan oikealle, eli kun irrottaa kädet ratista, auto ajautuu hiljalleen sinne ojan puolelle. Vastaavasti ohjaus tuntuu selvästi kevyemmältä oikealle päin, kuin vasemmalle.

Mikähän voisi tuollaisia kummallisuuksia aiheuttaa? Aurauskulmat pielessä? Jotain kummaa tehostimessa? Kyseessä on 15kkm ajettu hiukan yli vuoden vanha yksilö.

t: Anssi
Ei kyllä vetele yhtään...147 1.9JTDM jet
Jossain on vikaa, jos kiihdyttäessä ohjaus vetelee

anssi_ok
Viestit: 143
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:51
Car(s): 147 2.0 TS -07
Paikkakunta: Helsinki

Re: 147:n ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja anssi_ok »

Jep, tuo vika kyllä korjaantui noilla kulmien säätämisellä.

Onko sulla nuo samat 205/55R 16" renkaat?
Mites sulla käyttäytyy hiukan syvemmissä urissa? Tuntuuko ratissa?

Entä jos tie on tasainen, mutta kalteva? Pyrkiikö auto kääntymään sinne alamäkeen?

anssi_ok
Viestit: 143
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:51
Car(s): 147 2.0 TS -07
Paikkakunta: Helsinki

Re: 147:n ohjaustuntuma

Viesti Kirjoittaja anssi_ok »

anssi_ok kirjoitti:Jep, tuo vika kyllä korjaantui noilla kulmien säätämisellä.

Onko sulla nuo samat 205/55R 16" renkaat?
Mites sulla käyttäytyy hiukan syvemmissä urissa? Tuntuuko ratissa?

Entä jos tie on tasainen, mutta kalteva? Pyrkiikö auto kääntymään sinne alamäkeen?
Niin miltäs teidän 147:t tuntuu urissa tai kaltevalla tiellä? Mulla tosiaan alla Bridgestonen renkaat ja aika herkästi näyttää tien pinnanmuodot välittyvän rattiin. Urissa kampeaa hieman ja hiukankin kaltevalla tiellä ohjautuu kallistuksen suuntaan..

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Mulla oli ex-147 samaa vikaa. Ohjaus vänkäsi minne sattui. Suoralla tiellä sai pitää kaksikäsin tiukasta ratista että pysyi tiellä.
Vika oli poikittaisissa takatukivarsissa, käsin heiluttelemalla niissä oli valehtelematta sentin välys.
Kilometrejä oli 37tkm

andu
Viestit: 23
Liittynyt: 11 Syys 2008, 21:49
Car(s): EX 156 SW 2.0 TS -01
EX 147 2.0 TS
Ford Focus C-Max
Mazda MX-5 -96
3 x Ducati
Tunturi City -83
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja andu »

Ostin juuri 80 tkm ajetun -04 147 2.0:n ja jo koeajolla huomasin että ohjaus vetelee. Auto jäi kolmeksi päiväksi huoltoon ennen kotiin viemistä, mutta ilmeisesti eivät olleet "huollossa" kun tarkistaneet rengaspaineet. Tänään käytiin kahden mekaanikon kanssa koeajolla ja esittelin kuinka ratista ei voi käytännössä irrottaa otetta epätasaisemmalla tiellä, koska muuten mennään metsään. Auto jää nyt takuukorjattavaksi, katsotaan tapahtuuko mitään. Syynä on luultavasti pyörien kulmat ja huonot renkaat.

anssi_ok
Viestit: 143
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:51
Car(s): 147 2.0 TS -07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja anssi_ok »

Minkälaista tietä tarkoitat tässä "epätasaisella tiellä"?
Asfalttia, jossa on hiukan syvemmät loivat urat vai jotain pahempaa?

Mä odottelen mielenkiinnolla talvea, jolloin pääsee kokeilemaan autoa toisilla renkailla.

andu
Viestit: 23
Liittynyt: 11 Syys 2008, 21:49
Car(s): EX 156 SW 2.0 TS -01
EX 147 2.0 TS
Ford Focus C-Max
Mazda MX-5 -96
3 x Ducati
Tunturi City -83
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja andu »

Vetelee melkein minkälaisella tiellä tahansa. Aivan uudella ja suoralla asfaltilla vetelee vähemmän, uraisella tai kaltevalla enemmän.

anssi_ok
Viestit: 143
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:51
Car(s): 147 2.0 TS -07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja anssi_ok »

Ok. No sitten kuullostaa kyllä pahemmalta, mitä mulla. Sanoisin, että Kehä ykkösen pahimmissa urissa vetelee selvästi, hiukan pienemmissä ei enää niin pahasti. :-)

andu
Viestit: 23
Liittynyt: 11 Syys 2008, 21:49
Car(s): EX 156 SW 2.0 TS -01
EX 147 2.0 TS
Ford Focus C-Max
Mazda MX-5 -96
3 x Ducati
Tunturi City -83
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja andu »

Auto tuli huollosta, oli vaihdettu renkaat ja säädetty ohjauskulmat. Olisihan nuo voinut tehdä heti ekalla kerralla, mutta parempi myöhään..

Nyt menee niinkuin pitääkin, urissa ja kaltevalla tiellä vetelee "normaalisti".

Vastaa Viestiin