Aika äkkiä meni etupyörän laakeri...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Kadotus
Viestit: 55
Liittynyt: 21 Loka 2007, 22:48
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Kadotus »

Vaihdatin tossa just ennen juhannusta paikallisessa JK autosähkössä repsikanpuoleisen etupyöränlaakerin. Työ oli 90e (oli kuulemma aika tiukassa mitä en yhtään epäile ääniä muistellessa), laakerisarjan ostin motonetistä hintaan 79,50e, paikallisessa autotarvikeliikkeessä olis maksanu 150e.

Autolla ajettu ~132tkm.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Orastavaa ääntä kuskin puolella edessä. Mittarissa kohta 90tkm. Vanteissa pieni et, eli voivat rasittaa laakerointia, mutta aika varhain saa vaihtaa. Edellinen ennätys oli 120tkm. Tai sitten tämän kilometrejä on vain ruuvattu enemmän (Deltan tuoremyynti).

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Huutaa mullakin kuskinpuolen etulaakeri. Tuskin menee ensimmäistä kertaa kun 213tkm on mittarissa.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

alfista kirjoitti:Orastavaa ääntä kuskin puolella edessä. Mittarissa kohta 90tkm. Vanteissa pieni et, eli voivat rasittaa laakerointia, mutta aika varhain saa vaihtaa. Edellinen ennätys oli 120tkm. Tai sitten tämän kilometrejä on vain ruuvattu enemmän (Deltan tuoremyynti).
Itellä meni 100 tkm V6:sta - 147:lla päästelty jo 184 tkm ja originaalit =) 156:n oli umpiruosteessa molemminpuolin... aika heikko suojaus :roll:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

100tkm kohdalla alkoi itselläkin edellisessä 156:ssa äännellä. Ja se on nimenomaan huono suojaus laakerissa noinkin märkään paikkaan mikä sen ruostuttaa ja rikkoo "normaali-et" -vanteilla. Yksi Motonetin laakeri ei muuten kestänyt kuin muutaman tuhat km. Varmaan valmistusvika, onneksi antoivat pienellä väittelyllä uuden tilalle. Vakuuttivat kyllä että ovat laatukamaa, no voihan niitä maanantaikappaleita olla laatumerkeilläkin :wink:

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

toolman kirjoitti:100tkm kohdalla alkoi itselläkin edellisessä 156:ssa äännellä. Ja se on nimenomaan huono suojaus laakerissa noinkin märkään paikkaan mikä sen ruostuttaa ja rikkoo "normaali-et" -vanteilla. Yksi Motonetin laakeri ei muuten kestänyt kuin muutaman tuhat km. Varmaan valmistusvika, onneksi antoivat pienellä väittelyllä uuden tilalle. Vakuuttivat kyllä että ovat laatukamaa, no voihan niitä maanantaikappaleita olla laatumerkeilläkin :wink:
Ihan on FAGin kamaa - en tiedä, onko 147:ssa sitten originaalit jotain muuta... Tosin se ei paljon seisonut 5 ekan vuoden aikana - ajoa noin 100 km aina päivässä...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Kirkinen kirjoitti:
toolman kirjoitti:100tkm kohdalla alkoi itselläkin edellisessä 156:ssa äännellä. Ja se on nimenomaan huono suojaus laakerissa noinkin märkään paikkaan mikä sen ruostuttaa ja rikkoo "normaali-et" -vanteilla. Yksi Motonetin laakeri ei muuten kestänyt kuin muutaman tuhat km. Varmaan valmistusvika, onneksi antoivat pienellä väittelyllä uuden tilalle. Vakuuttivat kyllä että ovat laatukamaa, no voihan niitä maanantaikappaleita olla laatumerkeilläkin :wink:
Ihan on FAGin kamaa - en tiedä, onko 147:ssa sitten originaalit jotain muuta... Tosin se ei paljon seisonut 5 ekan vuoden aikana - ajoa noin 100 km aina päivässä...
Joo ei ole tarkoitus motonettia mollata, ostan edelleen sieltä (jopa tarvittaessa laakerit).

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Voiko laakerivika ilmetä niin että kahisee vain suoraan ajaessa ja hiljenee kun kääntää? Olin jo elänyt toivossa että vaihdossa tulleet melko loput kitkat aiheuttaa tuon jurinan, mutta vähän epäilyttää kun tienpinnalla ei ole juurikaan vaikutusta ääneen. 156 ei ole kovinkaan hiljainen nyt... :?

Vaihteella ja moottorin kierroksilla ei ole vaikutusta ääneen, kuuluu selkeimmin n.80 vauhdissa. En ole kesärenkailla ajanut tällä autolla vielä, joten ei osaa sanoa rengastuksen vaikutusta. Kuuluu kuskinpaikalle kuitenkin selkeästi edestä ja ehkä vasemmalta, joten vasen pyöränlaakeri? 92tkm ajettu...

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Yleensä vaikutus on päinvastainen, eli käännettäessä lisääntyy, kuitenkin riippuu siitä mistä kohtaa laakerin pinta on rikki. Nostamalla pyörän ilmaan ja pyöräyttämällä sitä kuulee selvästi jos laakeri jyrisee. Toki 92 t ajetussa voi laakeri olla vaihtokunnossa.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Mulla tuli etulaakeri vika viime kesänä. Auto piti ihme ääntä joskus suoraan ajaessa. Oikealle kääntäessä nopeassa ajossa ääni ilmeni takuu varmasti ja taas vasemmalle käännettäessä vaikeni. Veikkaukset olivat vasemman laakerin puolesta. Kumminkin vaurio olikin oikeassa etulaakerissa. Olin oikean pyörän voimallisesti ajanut aiemmin, pari kuukautta sitten, kadun reunakiveen, josta oli rengasvauriokin seurauksena.
Vie vaan auto pajalle, kyllä se laakerivika siellä selviää. Vasta-alkajilla näyttää tuo laakerin vaihto-operaatio vievän rutosti aikaa, joten suosittelen osaavaa pajaa.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jep, katselin tuossa just vaihto-ohjeita. Tekisihän noita hommia, ku olis vaan prässit ja vehkeet. Ei viitti sitten uutta laakeriakaan rikkoa paikalleen laittaessa.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kyllä se hiljetä voi. Itsellä piti Unossa aivan helvetinmoista meteliä, kun suoraan ajoi. Hiljeni tyystin kun käänsi vasemmalle.. :roll: Molemmat laakerit vaihdettiin ja hyvin on pelittänyt, motonetin laakerit.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Uusi laakeri napoineen menee paikoilleen suht helposti, mutta vanhan poissaaminen vaatii prässin. Sovitus on sen verran löysä, että paska pääsee väliin ja vanha istuu tosi tiukasti.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Hoksasin just että autossahan on Pörhötakuu voimassa vielä pitkästi, joka kattaa mm. pyöränlaakerit. Ei tarvinutkaan (omia) sormia liata. :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Olenkin tässä jo ihmetellyt eikö Paskarottelossa tosiaan ole yhtään pyöränlaakeria rikki kun kerran kaiken muunkin kuluvan saa vaihtaa. No hurraahan se kuskin etulaakeri.

Olikos hommassa mitään erikoista minkä vuoksi kannattaisi ennemmin vaihdattaa pajalla? Itselläkin on prässintapainen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^Mä ainakin sain ton kyllä vaihdettua ihan paikallaan eli ei tarvinnut prässillä painaa irti. Ja jokuhan totesi jo aiemmin että uusi menee pulteilla "vedättämällä" ihan nätisti paikalleen.
Päivän verran tota muistaakseni laittelin mutta mä olenkin nysvääjä..
Mun mielestä perus alusta hommaa, ei siitä oikein kiksejä saa eikä palkoillekkaan pääse :-D
Mulla vaan on niin kieroutunut luonne että jos vaan pystyy niin kaikki pitää nysvätä ite, muuthan ei mun autoon koske. :shock:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ok, kiitos! Pitää kait murjaista uusi paikalleen ensi viikolla joku ilta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

En tiedä että mitä em. viesteissä tarkoitetaan "pulteilla vedättämisellä" mutta jättäisin väliin ja painaisin prässillä niin että "kuulien läpi" ei paineta mitään eli ulkokoolit ja sisäkoolit paikoilleen niin että rasitus ei kulje kuulien läpi... jos ymmärsin väärin niin saa selventää mutta jos sisäkoolista vedätetään laakeria tiukkaan niin eikö se tarkoita että ulkokooli menee paikalleen koska sisäkooli painaa kuulia jotka painavat ulkokoolia?
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Näyttää olevan tuo laakeri sen mallinen että ulkokooli on jo valmiiksi paikallaan. Vetari varmaan asettuu sisäkooliin kun vedättää vetarin mutterilla?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Just noin jos vaihdetaan pelkkää irto lakrua mutta ainakin mulla oli varaosa jossa tulee laakeri + napa + pultit ja tuon kokonaisuuden vedättämistä pulteilla paikalleen tarkoitin. Mun mielestä toi napa tossa just on tiukassa kun vanhaa irrottelee, uus imee nätisti itsensä paikalleen kun on vaan putsannut paikat hyvin.
Laakerin ja vetoakselin kohtaaminen tapahtuu samalla tavalla paikkoja läjätessä, käytti hommassa prässiä tai ei.
Varaosat ainakin heikka & motonet, ym. myy navan kera.
Sithän varmaan tarvii prässiä jos hommaa magneettikehällä varusteun irtolakrun ja asentaa sen vanhaan napaan.

Edit: joo, rasvis laittokin kuvan mikä varmaan selventää. Mut en tarkottanut vetoakselin mutterilla vedättämistä vaan niillä 4 pultilla ton koko hässäkän "korvista" paikalleen vedättämistä

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Tarviihan tuossa se napa prässätä kiinni laakeriin, tai sitten sen voi vetää vetarinmutterilla kiinni.

Kohtuu helppo homma jos omistaa prässin ja pulttipyssyn.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Äääh, vaikee kirjoittaa selkokielisesti.. :oops:
Mut siis, jos olen ymmärtänyt oikein niin jos käytetään prässiä niin otetaan autosta olkavarsi käteen ja prässätään siitä irti toi Rasviksen postaamassa kuvassa esiintyvä napa+laakeri kokonaisuus. Ja samantien uusi kokonaisuus paikalleen ?? ja olkavarsi sitten takaisin autoon.

Mulla kun ei ole prässiä tallissa niin kokeilin lähtiskö tuo napa irti olkavarresta olkavarren ollessa autossa kiinni, ja lähtihän se. Uusi imi paikalleen nätisti noista "korvista" neljää pulttia tasaisesti pikkuhiljaa kiristämällä ja lopuksi vasta vedin vetarin mutterin kiinni. Vähemmän tarvii purkaa tavaraa kun tekee näin mutta oma hommansa tossa laakeri+ napa hässäkän irrottamisessa tietysti on.
Pointti miks asensin näin oli siinä ettei ole prässiä käytössä.

Äh, tulikohan toi yhtään selvemmäx?? Joka tapauksessa asennus onnaa myös ilman prässiä ja mun mielestä itse laakerin kannalta ei ole mitään eroa kummalla tavalla tekee?? Sehän tässä kait Eltsulla oli alunperin pointtina ettei vaan laakeria vahingoiteta asennettaessa??Ja ainakin mulla on pyörä pyörinyt myös ton jälkeen :-D
Ja on mulla se pulttipyssy mutta en sitä käyttäny...

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Turha noita laakereita on parittain vaihdella. Uusi aina tilalle kun entinen rikki. Se kun ei ole yhtään nopempaa laakeria kohden vaihtaa vaihtoi sitten yhden tai kaksi kulmaa kerrallaan...

Ja jos laakeria asennettaessa ei ole tehty virheitä ja laakeri on ollut tehtaalta tullessa ehjä kyllä sen pitäisi 200 - 500tkm kestää. On toki poikkeuksia johtuen juurikin ylileveistä vanteista, pienistä rengaspaineista jne.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Ja jos laakeria asennettaessa ei ole tehty virheitä ja laakeri on ollut tehtaalta tullessa ehjä kyllä sen pitäisi 200 - 500tkm kestää
Joo, mulla ainakin näki vanhasta selkeesti että vaikka vesi on vanhin voitehista niin laakerille se ei tee hyvää... siksi vaihdoinkin vain sen joka piti ääntä



Mutta, miten pieni rengaspaine vaikuttaa laakerin kestävyyteen??

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Voisin ainakin kuvitella että etupyörissä jos on paineet matalalla ja hitaissa nopeuksissa/paikallaan pyöritellään tulee kaikille pyöräntuennan jne. osille paljon enemmän rasitusta kuin että jos paineet on korkeat/kohdallaan.

Nykyään kun kaikissa autoissa tuppaa olemaan tuo tehostin niin sitä ei tunne ranteessa sitä eroa onko paineita vai ei....

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

fahlsjy kirjoitti:Rasviksen postaamassa kuvassa esiintyvä napa+laakeri kokonaisuus.
Mutku :mrgreen:

Tuossa rasviksen kuvassa ei ole napaa. Siinä on laakerin ulkokehä ja itse laakeri. Näiden vaihdossa ei ole mitään erikoista, isoin työ tuossa on juurikin sen navan (eli se johon pyöränpultit kiinnittyy) kiinnitys. Sen voi siis joko prässätä tai sitten ainakin periaatteessa vetää vetarin avulla paikalleen.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mutku
No nythän mä hokasin... siis "puhuttiin" eri osista.. :-D mä käytin harhaanjohtavasti napa nimitystä tosta laakerin ulkokehästä...

Mulla kun ei ole kokemusta kun yhdestä lakrun vaihdosta alfaan ja ei mulla kyllä tarvinnu edes ulosvetäjää kun ton pyörännavan otin käteen ja en kyllä muista sen ahistaneen kasatessakaan... enpä osannut kuvitellakkaan että tuon sovitus voisi olla niin tiukka että siinä prässiä tarvii.
Kävikos mulla vaan hulluntuuri omassa kun lähti nätisti irti, eli onkos toi pyörännapa sitten kaikilla muilla ollut piukassa?? Mulla on jonkun aikaa vierähtänyt tosta vaihdosta mutta ei kyllä jäänyt mitään mielikuvaa että siinä olisi jotain taistelua tuon pyörännavan kanssa ollut.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Äkkiäkös korjaamo prässää sen navan kiinni laakeriin, jos sei ei mene vetarin pultilla.

Kyllähän tuo 156 jne. rakenne on ehkä vähän helpompi kuin perinteinen jossa laakeri on prässätty kokonaan pyöräntuennan sisään
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

fahlsjy kirjoitti:ei mulla kyllä tarvinnu edes ulosvetäjää kun ton pyörännavan otin käteen ja en kyllä muista sen ahistaneen kasatessakaan
Kyllä sen on oltava tiukka liitos, eli sen täytyy ahdistaa kasatessa, muutenhan napa pyörisi laakerin sisällä ja laakeri pysyisi paikallaan.

Oliskohan sulla ollut silloin laakeri jossa on tuo napa tullut mukana, sen takia et muista asian kanssa touhuamista.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Nyt en oo enää ihan varma, voi kuitenkin olla niin että olen ton pyörännavan ulosvetäjällä ottanut pois ja vetarin mutterilla sitten asentanut paikalleen... silloin harvoin kun työ luistaa hyvin niin ei siitä näköjään ainakaan vanhalle äijälle tarkkoja mielikuvia jää :oops:
Mieleen on jäänyt tuo laakerin ulkokehän irroitus olkavarresta, se kun oli piukassa ja joutui vähän enemmän askartelemaan että läks irti.
Varaosa oli juurikin tuollainen kun Rasviksen kuvassa, ei ollut pyörännapaa mukana.

Mielenkiinnolla odotan Rasviksen raporttia miten vaihto sujui, eihän tota enää voi pajalle viedä tälläsen polemiikin jälkeen :-D

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Mä vaihdoin 166seen tuon motonetin laakerin, yritin tietenkin ensiksi saada navan irti liukuvasaralla. Ei lähtenyt. Tästä viisastuneena otin koko olka-alselin irti ja kiikutin paikalliseen metallintyöstöfirmaan. prässillähän sitten saatiin laakeri irti ensiksi olka-akselista ja sitten navasta.

Prässillä sitten painettiin napa uuteen laakeriin kiinni ja tämä pulteilla olka-akseliin.

Tietenkin tuli todettua että; ylätukivartta helutellessa kuuluu kolinaa, alatukivarresta on pallonivel sökö ja raidetangon päätkin on vaihtokunnossa. :?
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

fahlsjy kirjoitti:Mielenkiinnolla odotan Rasviksen raporttia
Saattaa ollakin että raportin kanssa vielä vähän kestää. Eilen kun yritin uusia koetta niin ei sitten tullutkaan yhtä selvää lopputulosta. Jospa ensin vaihtaisi alle haudanhiljaiset kikkarenkaat ja etsisi jostain hyväkuntoisen tienpinnan niin saattaisi kertyä parempaa dataa.

Laakereiden keston tietäen kyllähän tuo rakenne päästään ennemmin tai myöhemmin selvittämään.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin