Pieniä sähköongelmia JTS lambda
Valvoja: Moderators
Pieniä sähköongelmia JTS lambda
Moi,
Alfassani (156,2.0 JTS,vm 2003) ilmeni sähköinen ongelma;lambdan anturi tai oikeasti sen johto antaa virheilmoituksen.Kaikki "halvat" toimipiteet on tehty Deltassa(anturin vaihto,liitimien kiristys).Seurava ehdotus oli heiltä,että vaihdetaan johtosarja(sarjan hinta n.1000 eur +työt).Jos se ei johdu johtosarjasta,niin joutuu myös uusimaan tietokoneen(taas n,1000 eur+työt):jotenkin tuntuu turhaan kallilta.Itse ajattelen,että kun tiedetään anturi,niin ehkä voidaan "soittaa" johdot läpi ja tarvittaessa korjata rikkinäinen johto.Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta asiasta.
-Karlsson-
Alfassani (156,2.0 JTS,vm 2003) ilmeni sähköinen ongelma;lambdan anturi tai oikeasti sen johto antaa virheilmoituksen.Kaikki "halvat" toimipiteet on tehty Deltassa(anturin vaihto,liitimien kiristys).Seurava ehdotus oli heiltä,että vaihdetaan johtosarja(sarjan hinta n.1000 eur +työt).Jos se ei johdu johtosarjasta,niin joutuu myös uusimaan tietokoneen(taas n,1000 eur+työt):jotenkin tuntuu turhaan kallilta.Itse ajattelen,että kun tiedetään anturi,niin ehkä voidaan "soittaa" johdot läpi ja tarvittaessa korjata rikkinäinen johto.Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta asiasta.
-Karlsson-
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
No johan on Delta taas antanut hienot vaihtoehdot
En usko että "tietokone" menisi tuollain rikki.
Jos lambdan signaalipiuha on tosiaan rikki, niin kyllähän sen pystyy mittamaan, ja tarvittaessa sitten uusimaan. Jos vaan yleismittari pysyy käsissä niin suosittelen kaivamaan jostakin sähköpiirrustuksia ja sitten etsimään johtoja ja mittailemaan.
Jotenkin silti epäilen hieman vikadiagnoosia
Johtosarjan vaihto sai taas hymyn naamalle näin illalla.
En usko että "tietokone" menisi tuollain rikki.
Jos lambdan signaalipiuha on tosiaan rikki, niin kyllähän sen pystyy mittamaan, ja tarvittaessa sitten uusimaan. Jos vaan yleismittari pysyy käsissä niin suosittelen kaivamaan jostakin sähköpiirrustuksia ja sitten etsimään johtoja ja mittailemaan.
Jotenkin silti epäilen hieman vikadiagnoosia
Johtosarjan vaihto sai taas hymyn naamalle näin illalla.
Kyllä itsekin vähä nauratti tälläinen diagnosi ja rahastukselta tuntuiEpezi kirjoitti:No johan on Delta taas antanut hienot vaihtoehdot
En usko että "tietokone" menisi tuollain rikki.
Jos lambdan signaalipiuha on tosiaan rikki, niin kyllähän sen pystyy mittamaan, ja tarvittaessa sitten uusimaan. Jos vaan yleismittari pysyy käsissä niin suosittelen kaivamaan jostakin sähköpiirrustuksia ja sitten etsimään johtoja ja mittailemaan.
Jotenkin silti epäilen hieman vikadiagnoosia
Johtosarjan vaihto sai taas hymyn naamalle näin illalla.
Ei muuta kuin hihat heilumaan ja yleismittari käteen.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Itselläni oli samanvuotinen JTS:ä, johon syttyi moottorinvikavalo melkein heti oston jälkeen. Vikakoodi oli lambda-anturi. Tampereen Delta vaihtoi ensin lambda-anturin - > vika uusiutui.
Sitten huoltotiskillä uhkailtiin "tietokoneen" vaihdolla. Joku kokeneempi asentaja oli onneksi epäillyt huoltoneuvojan puheita ja oli niistä välittämättä vaihtanut ensin johtosarjan, jolla vika korjaantui lopullisesti. Sitä en nähnyt mittasiko asentaja johtosarjan, vai oliko diagnoosi vain kokemusperäinen tahi arvaus. Tällä vika kuitenkin poistui, eikä uusiutunut. Kannattanee siis lähteä mittaamaan johtosarjaa tai kyselemään sitä jostain muualta kuin DA:sta.
Sitten huoltotiskillä uhkailtiin "tietokoneen" vaihdolla. Joku kokeneempi asentaja oli onneksi epäillyt huoltoneuvojan puheita ja oli niistä välittämättä vaihtanut ensin johtosarjan, jolla vika korjaantui lopullisesti. Sitä en nähnyt mittasiko asentaja johtosarjan, vai oliko diagnoosi vain kokemusperäinen tahi arvaus. Tällä vika kuitenkin poistui, eikä uusiutunut. Kannattanee siis lähteä mittaamaan johtosarjaa tai kyselemään sitä jostain muualta kuin DA:sta.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Nyt tarvitaan kyllä pientä tarkennusta tästä "johtosarjasta".
Tarkoitetaanko tällä nyt koko auton johtosarjaa (tämä selittäisi hinnan) vai jotain lambdan johtoja (kuinka helkkarissa niistä saa hintaa 1000€ )? Ei kait se lambdan signaalipiuha kulje kuin itse lambdalta moottoriohjaukseen, välissä ehkä muutama liitin.
Tarkoitetaanko tällä nyt koko auton johtosarjaa (tämä selittäisi hinnan) vai jotain lambdan johtoja (kuinka helkkarissa niistä saa hintaa 1000€ )? Ei kait se lambdan signaalipiuha kulje kuin itse lambdalta moottoriohjaukseen, välissä ehkä muutama liitin.
Mulla tuli tuo motor control failure ja deltassa oli koodiksi antannut P1151- Lambda 2 singnal uspstream. Ennen tota vikakoodin lukua avasin noi lambda-antureiden liittimet ja niistä toisessa oli urospuolen liittimessä yksi nasta selvästi painunnut sisään.
Mitään osia sinne ei kuitenkaan ollut vaihdettu eikä mitään ohitusta tehty, joten joku muu keino niillä siihen korjaukseen oli. Jäi vaan siinä kiireessä takempi selvittely ikävä kyllä väliin.
Mutta tuo oli jo niin selvästi näkyvä vika, että jos niitä liittimiä on kiristelty ja lambda vaihdettu niin kyllä kaiken järjen mukaan se olisi pitännyt huollossa huomata....
Mitään osia sinne ei kuitenkaan ollut vaihdettu eikä mitään ohitusta tehty, joten joku muu keino niillä siihen korjaukseen oli. Jäi vaan siinä kiireessä takempi selvittely ikävä kyllä väliin.
Mutta tuo oli jo niin selvästi näkyvä vika, että jos niitä liittimiä on kiristelty ja lambda vaihdettu niin kyllä kaiken järjen mukaan se olisi pitännyt huollossa huomata....
Ovat aika herkkiä nuo lambdan liittimet. Siellä johdossa (yksi johto niistä neljästä, jonka johtimen ja suojakuoren välissä) kulkee vertailuhappitieto, ja jos se häiriintyy niin lopettaa toimintansa. Ja jos kerta on anturi kertaalleen vaihdettu, niin vaihtoehdoksi jää vain johtosarja tai ECU. Johtosarjaa ei saa palasina, tulee varsin isoina kokonaisuuksina, joista saa maksaa sen mukaan. Eikä voi itse vaihtaa vain palaa, kun on sen vertailuhapen kuljettava siinä moitteetta...
Ei ongelma ole siinä johdossa vaan niissä johdon päissä olevissa liittimissä. Se johtimen ja liittimen yhteenliitos on haasteellinen tehdä toimivaksi mutta kuitenkin ilmaa johtavaksi.
Jos sitä kosteutta, electrosprayta yms on päässyt sinne johtosarjan puoleiseen liittimeen ja kapillaarisesti niiden johdinten sisään niin johtosarja on valmista kauraa...
Jos sitä kosteutta, electrosprayta yms on päässyt sinne johtosarjan puoleiseen liittimeen ja kapillaarisesti niiden johdinten sisään niin johtosarja on valmista kauraa...
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Nopea Googletus:Epezi kirjoitti:Kuinka se virta kulkee erilailla itse laitetussa johdossa kuin tehtaan laittamassa johdossa?Tekijä kirjoitti:Eikä voi itse vaihtaa vain palaa, kun on sen vertailuhapen kuljettava siinä moitteetta...
"lambda tarvitsee toimiakseen vertailuhappea joka kulkee siellä eristeen ja piuhan välissä anturille."
eli siellä kulkee siis muutakin kuin sähköä, näin ymmärtäisin....
Hieman OT, mutta kuitenkin... 2000-luvun alkupuolen ZX-12R Kawoissa oli huoltokampanja, jossa liimattiin pikaliimalla laturilta tulevien johdinten liittimet tiiviiksi. Niissä kun oli sitä vaivaa, että öljy kulki eristeen ja kuparin välissä laturilta liittimelle. Sijaitsi inhottavasti takapyörän päällä se liitin ja tiputteli sitten takarenkaan toiselle reunalle sitä öljyä. Hieman liukkaita kanttauksia mutkiin oli tarjolla, jos ei ollut sitä kampanjaa tehty.
Eli näissä lambdoissa kulkee se happi siellä välissä, ja sen hapenkulun häiriöt aiheuttaa harmeja varsinkin uudemmissa Alfoissa. Itse johtoja jatkamalla tai niitä muuttelemalla on vaikeaa saada toimivaa hapenkulkua.
Eli näissä lambdoissa kulkee se happi siellä välissä, ja sen hapenkulun häiriöt aiheuttaa harmeja varsinkin uudemmissa Alfoissa. Itse johtoja jatkamalla tai niitä muuttelemalla on vaikeaa saada toimivaa hapenkulkua.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Samanlaista tarinaa kuulin joku vuosi sitten, kertojana pätevänä pitämäni autosähköspesialisti.
Sanoi ettei tarvikelambdaa kannata ainakaan juottaa alkuperäisen johdon jatkoksi vaan että tuosta referenssihapesta johtuen puristeliitos ja kutistesukka toimii paremmin. Itse laittaisin kyllä varmuuden vuoksi anturin, jossa on riittävän pitkä johto ja liitin joka sopii suoraan alkuperäisen johtosarjan liittimeen.
Sanoi ettei tarvikelambdaa kannata ainakaan juottaa alkuperäisen johdon jatkoksi vaan että tuosta referenssihapesta johtuen puristeliitos ja kutistesukka toimii paremmin. Itse laittaisin kyllä varmuuden vuoksi anturin, jossa on riittävän pitkä johto ja liitin joka sopii suoraan alkuperäisen johtosarjan liittimeen.
- Epäkelpokeräilijä -
Todella mielenkiintoista, että tuolla kulkee muutakin kuin "sähkö". Äkkiseltään sanoisin että kusetusta, ei vaan osata selvittää missä vika!
edit: jos internettiin on uskominen ni kyllä sitä kautta happea haistellaan, ihme systeemit!
edit: jos internettiin on uskominen ni kyllä sitä kautta happea haistellaan, ihme systeemit!
Viimeksi muokannut toolman, 30 Kesä 2008, 22:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kusetusta. Niin minäkin sanoin, ajattelin, luulin, toivoin. Kunnes uskoin.
Lambda-anturin voi helposti rikkoa suihkaisemalla sprayvoiteluainetta liittimeen. Kapillaari-ilmiön johdosta se neste kulkeutuu sinne johtimeen pitkälle ja tukkii sen hapen kulun. Ja uskallan jopa väittää, että näitä JTS koneiden toisinaan korkeita kulutuslukemia, vailla että mitään vikakoodia olisi muistissa, aiheuttaa nämä lambdan johtimet. Itse anturi on mekaanisesti kunnossa, mutta johdin ei. Happitieto kun päin v**ua niin menee seokset paksulle. Sellainen limp-home-moden ja normitilan välimuoto. Bensaa palaa, muttei kukaan keksi vaihtaa lambdaa tai johtosarjaa kun ei ole vikakoodia.
Lambda-anturin voi helposti rikkoa suihkaisemalla sprayvoiteluainetta liittimeen. Kapillaari-ilmiön johdosta se neste kulkeutuu sinne johtimeen pitkälle ja tukkii sen hapen kulun. Ja uskallan jopa väittää, että näitä JTS koneiden toisinaan korkeita kulutuslukemia, vailla että mitään vikakoodia olisi muistissa, aiheuttaa nämä lambdan johtimet. Itse anturi on mekaanisesti kunnossa, mutta johdin ei. Happitieto kun päin v**ua niin menee seokset paksulle. Sellainen limp-home-moden ja normitilan välimuoto. Bensaa palaa, muttei kukaan keksi vaihtaa lambdaa tai johtosarjaa kun ei ole vikakoodia.
Re: Pieniä sähköongelmia JTS lambda
Kiitos mielenkiintoisestä keskustelusta.Täytyy nyt tehdä omat päätökset jatkotoimenpideiden suhteen.Karlsson kirjoitti:Moi,
Alfassani (156,2.0 JTS,vm 2003) ilmeni sähköinen ongelma;lambdan anturi tai oikeasti sen johto antaa virheilmoituksen.Kaikki "halvat" toimipiteet on tehty Deltassa(anturin vaihto,liitimien kiristys).Seurava ehdotus oli heiltä,että vaihdetaan johtosarja(sarjan hinta n.1000 eur +työt).Jos se ei johdu johtosarjasta,niin joutuu myös uusimaan tietokoneen(taas n,1000 eur+työt):jotenkin tuntuu turhaan kallilta.Itse ajattelen,että kun tiedetään anturi,niin ehkä voidaan "soittaa" johdot läpi ja tarvittaessa korjata rikkinäinen johto.Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta asiasta.
-Karlsson-
Ei ainakaan uudemmissa Alfoissa. Kun otat sen anturin käteen niin huomaat että se on täysin tiivis. Puhumme nyt siis niistä malleista, missä on ilmatiiviit liittimet (viimeistään Euro3 alkaen).Eikös tyypillisesti Lamda haistele ulkoilman hapen ihan anturin rungosta? eikä johtimesta niinkuin tässä tapauksessa.
Kyllä ennen kattia olevien antureiden liittimet ovat nyt kaikkea muuta kuin ilmatiiviit(03 JTS). Jos nyt vaihdetaan uusi johtosarja ja siinä on saman mallin liittimet se on vain ongelmien siirtämistä. Minulle tarjottiin (Jyväskylä) liittimien vaihtamista parempiin. Tosin en tarttunut tarjoukseen eikä tullut kysyttyä hintaakaan.