Pieniä sähköongelmia JTS lambda

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Karlsson
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Kesä 2008, 21:43
Paikkakunta: Vantaa

Pieniä sähköongelmia JTS lambda

Viesti Kirjoittaja Karlsson »

Moi,
Alfassani (156,2.0 JTS,vm 2003) ilmeni sähköinen ongelma;lambdan anturi tai oikeasti sen johto antaa virheilmoituksen.Kaikki "halvat" toimipiteet on tehty Deltassa(anturin vaihto,liitimien kiristys).Seurava ehdotus oli heiltä,että vaihdetaan johtosarja(sarjan hinta n.1000 eur +työt).Jos se ei johdu johtosarjasta,niin joutuu myös uusimaan tietokoneen(taas n,1000 eur+työt):jotenkin tuntuu turhaan kallilta.Itse ajattelen,että kun tiedetään anturi,niin ehkä voidaan "soittaa" johdot läpi ja tarvittaessa korjata rikkinäinen johto.Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta asiasta.

-Karlsson-

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No johan on Delta taas antanut hienot vaihtoehdot :shock:

En usko että "tietokone" menisi tuollain rikki.

Jos lambdan signaalipiuha on tosiaan rikki, niin kyllähän sen pystyy mittamaan, ja tarvittaessa sitten uusimaan. Jos vaan yleismittari pysyy käsissä niin suosittelen kaivamaan jostakin sähköpiirrustuksia ja sitten etsimään johtoja ja mittailemaan.

Jotenkin silti epäilen hieman vikadiagnoosia :roll:
Johtosarjan vaihto :lol: sai taas hymyn naamalle näin illalla.

Karlsson
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Kesä 2008, 21:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Karlsson »

Epezi kirjoitti:No johan on Delta taas antanut hienot vaihtoehdot :shock:

En usko että "tietokone" menisi tuollain rikki.

Jos lambdan signaalipiuha on tosiaan rikki, niin kyllähän sen pystyy mittamaan, ja tarvittaessa sitten uusimaan. Jos vaan yleismittari pysyy käsissä niin suosittelen kaivamaan jostakin sähköpiirrustuksia ja sitten etsimään johtoja ja mittailemaan.

Jotenkin silti epäilen hieman vikadiagnoosia :roll:
Johtosarjan vaihto :lol: sai taas hymyn naamalle näin illalla.
Kyllä itsekin vähä nauratti tälläinen diagnosi ja rahastukselta tuntui :x
Ei muuta kuin hihat heilumaan ja yleismittari käteen.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Ei shaatana. Siis että vaihdetaan johtosatsi mittaamatta vanhaa? Mistähän tää korjaustyyli et vaihdetaan osaa kunnes vika poistuu on tullut? Alkaa pikemminkin itkettään tää kertakäyttökulttuuri...

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Mitäs koodia se ilmoittaa?

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Itselläni oli samanvuotinen JTS:ä, johon syttyi moottorinvikavalo melkein heti oston jälkeen. Vikakoodi oli lambda-anturi. Tampereen Delta vaihtoi ensin lambda-anturin - > vika uusiutui.

Sitten huoltotiskillä uhkailtiin "tietokoneen" vaihdolla. Joku kokeneempi asentaja oli onneksi epäillyt huoltoneuvojan puheita ja oli niistä välittämättä vaihtanut ensin johtosarjan, jolla vika korjaantui lopullisesti. Sitä en nähnyt mittasiko asentaja johtosarjan, vai oliko diagnoosi vain kokemusperäinen tahi arvaus. Tällä vika kuitenkin poistui, eikä uusiutunut. Kannattanee siis lähteä mittaamaan johtosarjaa tai kyselemään sitä jostain muualta kuin DA:sta.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt tarvitaan kyllä pientä tarkennusta tästä "johtosarjasta".
Tarkoitetaanko tällä nyt koko auton johtosarjaa (tämä selittäisi hinnan) vai jotain lambdan johtoja (kuinka helkkarissa niistä saa hintaa 1000€ :crazyeyes: )? Ei kait se lambdan signaalipiuha kulje kuin itse lambdalta moottoriohjaukseen, välissä ehkä muutama liitin.

qwe
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Syys 2007, 13:15
Car(s): 159
EX:156JTSx2
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja qwe »

Mulla tuli tuo motor control failure ja deltassa oli koodiksi antannut P1151- Lambda 2 singnal uspstream. Ennen tota vikakoodin lukua avasin noi lambda-antureiden liittimet ja niistä toisessa oli urospuolen liittimessä yksi nasta selvästi painunnut sisään.

Mitään osia sinne ei kuitenkaan ollut vaihdettu eikä mitään ohitusta tehty, joten joku muu keino niillä siihen korjaukseen oli. Jäi vaan siinä kiireessä takempi selvittely ikävä kyllä väliin.

Mutta tuo oli jo niin selvästi näkyvä vika, että jos niitä liittimiä on kiristelty ja lambda vaihdettu niin kyllä kaiken järjen mukaan se olisi pitännyt huollossa huomata....

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Ovat aika herkkiä nuo lambdan liittimet. Siellä johdossa (yksi johto niistä neljästä, jonka johtimen ja suojakuoren välissä) kulkee vertailuhappitieto, ja jos se häiriintyy niin lopettaa toimintansa. Ja jos kerta on anturi kertaalleen vaihdettu, niin vaihtoehdoksi jää vain johtosarja tai ECU. Johtosarjaa ei saa palasina, tulee varsin isoina kokonaisuuksina, joista saa maksaa sen mukaan. Eikä voi itse vaihtaa vain palaa, kun on sen vertailuhapen kuljettava siinä moitteetta...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tekijä kirjoitti:Eikä voi itse vaihtaa vain palaa, kun on sen vertailuhapen kuljettava siinä moitteetta...
Kuinka se virta kulkee erilailla itse laitetussa johdossa kuin tehtaan laittamassa johdossa?

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Ei ongelma ole siinä johdossa vaan niissä johdon päissä olevissa liittimissä. Se johtimen ja liittimen yhteenliitos on haasteellinen tehdä toimivaksi mutta kuitenkin ilmaa johtavaksi.

Jos sitä kosteutta, electrosprayta yms on päässyt sinne johtosarjan puoleiseen liittimeen ja kapillaarisesti niiden johdinten sisään niin johtosarja on valmista kauraa...

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Epezi kirjoitti:
Tekijä kirjoitti:Eikä voi itse vaihtaa vain palaa, kun on sen vertailuhapen kuljettava siinä moitteetta...
Kuinka se virta kulkee erilailla itse laitetussa johdossa kuin tehtaan laittamassa johdossa?
Nopea Googletus:


"lambda tarvitsee toimiakseen vertailuhappea joka kulkee siellä eristeen ja piuhan välissä anturille."

eli siellä kulkee siis muutakin kuin sähköä, näin ymmärtäisin....

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Hieman OT, mutta kuitenkin... 2000-luvun alkupuolen ZX-12R Kawoissa oli huoltokampanja, jossa liimattiin pikaliimalla laturilta tulevien johdinten liittimet tiiviiksi. Niissä kun oli sitä vaivaa, että öljy kulki eristeen ja kuparin välissä laturilta liittimelle. Sijaitsi inhottavasti takapyörän päällä se liitin ja tiputteli sitten takarenkaan toiselle reunalle sitä öljyä. Hieman liukkaita kanttauksia mutkiin oli tarjolla, jos ei ollut sitä kampanjaa tehty.

Eli näissä lambdoissa kulkee se happi siellä välissä, ja sen hapenkulun häiriöt aiheuttaa harmeja varsinkin uudemmissa Alfoissa. Itse johtoja jatkamalla tai niitä muuttelemalla on vaikeaa saada toimivaa hapenkulkua.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tämäpä kuulostaa mielenkiintoiselta :roll: kuulisin mielelläni lisää tästä. Onko tuo suojakuori jotenkin tiivistetty liittimiin kiinni vai? Vai onko siinä joitain muita tee se itse miestä hankaloittavia seikkoja? Tuollaista piuhaa nyt luulisi jostakin kyllä löytyvän.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Samanlaista tarinaa kuulin joku vuosi sitten, kertojana pätevänä pitämäni autosähköspesialisti.

Sanoi ettei tarvikelambdaa kannata ainakaan juottaa alkuperäisen johdon jatkoksi vaan että tuosta referenssihapesta johtuen puristeliitos ja kutistesukka toimii paremmin. Itse laittaisin kyllä varmuuden vuoksi anturin, jossa on riittävän pitkä johto ja liitin joka sopii suoraan alkuperäisen johtosarjan liittimeen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Todella mielenkiintoista, että tuolla kulkee muutakin kuin "sähkö". Äkkiseltään sanoisin että kusetusta, ei vaan osata selvittää missä vika!
edit: jos internettiin on uskominen ni kyllä sitä kautta happea haistellaan, ihme systeemit!
Viimeksi muokannut toolman, 30 Kesä 2008, 22:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Kusetusta. Niin minäkin sanoin, ajattelin, luulin, toivoin. Kunnes uskoin.

Lambda-anturin voi helposti rikkoa suihkaisemalla sprayvoiteluainetta liittimeen. Kapillaari-ilmiön johdosta se neste kulkeutuu sinne johtimeen pitkälle ja tukkii sen hapen kulun. Ja uskallan jopa väittää, että näitä JTS koneiden toisinaan korkeita kulutuslukemia, vailla että mitään vikakoodia olisi muistissa, aiheuttaa nämä lambdan johtimet. Itse anturi on mekaanisesti kunnossa, mutta johdin ei. Happitieto kun päin v**ua niin menee seokset paksulle. Sellainen limp-home-moden ja normitilan välimuoto. Bensaa palaa, muttei kukaan keksi vaihtaa lambdaa tai johtosarjaa kun ei ole vikakoodia.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eikös tyypillisesti Lamda haistele ulkoilman hapen ihan anturin rungosta? eikä johtimesta niinkuin tässä tapauksessa.

Karlsson
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Kesä 2008, 21:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pieniä sähköongelmia JTS lambda

Viesti Kirjoittaja Karlsson »

Karlsson kirjoitti:Moi,
Alfassani (156,2.0 JTS,vm 2003) ilmeni sähköinen ongelma;lambdan anturi tai oikeasti sen johto antaa virheilmoituksen.Kaikki "halvat" toimipiteet on tehty Deltassa(anturin vaihto,liitimien kiristys).Seurava ehdotus oli heiltä,että vaihdetaan johtosarja(sarjan hinta n.1000 eur +työt).Jos se ei johdu johtosarjasta,niin joutuu myös uusimaan tietokoneen(taas n,1000 eur+työt):jotenkin tuntuu turhaan kallilta.Itse ajattelen,että kun tiedetään anturi,niin ehkä voidaan "soittaa" johdot läpi ja tarvittaessa korjata rikkinäinen johto.Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta asiasta.

-Karlsson-
Kiitos mielenkiintoisestä keskustelusta.Täytyy nyt tehdä omat päätökset jatkotoimenpideiden suhteen.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Eikös tyypillisesti Lamda haistele ulkoilman hapen ihan anturin rungosta? eikä johtimesta niinkuin tässä tapauksessa.
Ei ainakaan uudemmissa Alfoissa. Kun otat sen anturin käteen niin huomaat että se on täysin tiivis. Puhumme nyt siis niistä malleista, missä on ilmatiiviit liittimet (viimeistään Euro3 alkaen).

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Kyllä ennen kattia olevien antureiden liittimet ovat nyt kaikkea muuta kuin ilmatiiviit(03 JTS). Jos nyt vaihdetaan uusi johtosarja ja siinä on saman mallin liittimet se on vain ongelmien siirtämistä. Minulle tarjottiin (Jyväskylä) liittimien vaihtamista parempiin. Tosin en tarttunut tarjoukseen eikä tullut kysyttyä hintaakaan.

Vastaa Viestiin