75:sen kattoluukku

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

75:sen kattoluukku

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä löytynyt aikaisempaa topicia aiheesta, joten:

Ongelmana on että tuo etureunassa oleva lippa ei painu luukkua kiinnipäin laittaessa tarpeeksi, joten luukku törmää lippaan.

Luukussa on sellaiset tangot joidenka päässä on jokin tappisokalla pyörivä kappale. Tämän kappaleen pitäisi ilmeisesti painaa sitä lippaa alaspäin, mutta kun se kappale pyörii tuon sokan ympärillä miten lystää.

Onkos tuohon joku keksinyt jonkun ratkaisun? Pitäisikö noiden kappaleiden olla jotenkin kiinteät?

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Mulla on sama vika noissa molemmissa harmaissa kutosissa, 75 ja 164. Hieman hankalaa auttaa lippaa kädellä ajossa, kun toinen käsi on kattoluukun käyttönappulalla ja jollain pitäisi rattiakin pitää (eli polvella).. Enpä ole vielä edes yrittänyt tehdä mitään asian suhteen.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

eikös niiden tankojen pitäisi olla kiinni siinä lipassa sokalla jossa on jousi ja toisesta päästä katossa. se pyörivä kappale on ilmeisesti se jousi joka työntää lipan ylös luukun auetessa. Tankojen pitäisi luukkua kiinni pistettäessä painaa se lippa alas.

Emmämitäänselittääosaa... :lol:

Mä oon tulossa tänään Nokialle käymään että jos kiinnostaa tiirailla ehjän luukun rakennetta niin pirauta

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Minimiitingon yhteydessä tuli hieman pällisteltyä "satakuusnelosen" kattoluukkua. Samaltahan se näyttää, ilmeisesti ne luukussa olevat tangot ovat vaan hieman liikkuneet ylemmäksi, joten eivät enään paina läppää tarpeeksi.

Osaakos joku sanoa kuinka tuo luukun sisäverhoilu lähtee irti? Voisi saada niitä tankoja säädettyä tämän jälkeen.

Carlo Coppa
Viestit: 673
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

kterkkila kirjoitti:Mulla on sama vika noissa molemmissa harmaissa kutosissa, 75 ja 164. Hieman hankalaa auttaa lippaa kädellä ajossa, kun toinen käsi on kattoluukun käyttönappulalla ja jollain pitäisi rattiakin pitää (eli polvella).. Enpä ole vielä edes yrittänyt tehdä mitään asian suhteen.
Sama vika minullakin seiskavitosessa, mutta eipä ole tullut mieleen ajon aikana ruveta sitä luukkua sulkemaan... :shock:

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Omasta seiskafemmastani oli ainakin mennyt poikki jotkut kiskon pätkät, jotka painoivat lipan alas, kun luukku tuli hollille. Edellinen omistaja oli laittanut pari kolikkoa (en muista mihin väliin) jonnekin sinne samoille seuduin ja hyvin toimi. En millään muista mihin, mutta viisas ihminen sen kyllä keksii, kun katselee 20 senttinen kourassa tuota mekaniikkaa :wink: Kolikko yleensä pysyi melko hyvin paikoillaan :)
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Carlo Coppa kirjoitti:Sama vika minullakin seiskavitosessa, mutta eipä ole tullut mieleen ajon aikana ruveta sitä luukkua sulkemaan... :shock:
Enskerralla kun ajelet ja muistat tämän, niin tulee ehkä jo mieleen, mutta en silti suosittele tempun toteuttamista :mrgreen:

Avatar
Wolffis
Viestit: 245
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Mulla oli sama ongelma tuon kattoluukun kanssa ja otinkin sen äsken auki ja huomasin, että ne "tassut", jotka kulkee sitä kiskoa pitkin, joka painaa sen etulirpakkeen alas ,oli vääntynyt sisäänpäin! eli silloin se ei kerkeä painaa sitä lippaa alas ennenkuin luukku osuu siihen... helppoa korjata, jos vain purkaa luukun pois!
@lfat...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^mitä ilmeisimmin samasta viasta kyse. Kuinka tuo sisäverhoilu lähtee irti?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Omasta ex-tessusta kun voitelin ne kaikki lipan ja tassujen nivelet niin alkoi pelittämään, mutta vika toistui kuitenkin myöhemmin.
Siinäkin näytti ne tassut hieman vääntyneiltä.

Ei kai sitä verhoilua täydy pois ottaa jos niitä tassuja vähän säätää (vääntää)?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

no vääntämään pystyy ehkä jos verhoilu on kiinni, mutta jos haluaisi tehdä vähän paremmin, eli säätää niin tarttisi saada verhoilu irti.

Avatar
Wolffis
Viestit: 245
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

verhoilu on yksinkertainen irrottaa... elikkä ensin avataan luukku melkein kokonaan! stten kurkistus sinne kattoluukun ja verhoilun väliin. siellä näkyy molemmilla puolilla semmoset "jousitassut" joilla verhoilulevy liikkuu kattoluukun mukana! kun nostaa ne jouset semmosten palkkien yli, niin kattoluukun voi laittaa kiinni ja työntää sen verhoilun sinne katon sisään! tosin siinä "pikkuluukun" mekanismissa on vielä jouset kíinni siellä takaosassa, eli verhoilua pitää ensin liikuttaa hieman eteen, että ne jouset luiskahtaa irti, tai sitten voi yrittää irrottaa ne katon ollessa siinä toisessa asennossaan eli ei auki, vaan ylhäällä! sillon ne saa ehkä ronkittua irti sieltä ulkopuolelta! sitten ite kattoluukku irtoaa neljällä 8mm-kantaisella pultilla niistä kiskoista... harvinaisen hankala selittää, mutta toivottavasti autto jotain... :-D
PS: kannattaa olla varovainen niitä palikoita väännellessä, kun taitavat olla jotain hanttivalumetallia! nimimerkillä:kaksi tankoa väännellessä katkaissut!
@lfat...

Vastaa Viestiin