Apuva...164 3.0 v6 nakuttaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
_L_T_V_
Viestit: 377
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Apuva...164 3.0 v6 nakuttaa

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

Olen ostamassa -97 164 v6:sta mutta mutta...kone nakuttelee vähäsen lähes läpi koko kierrosalueen, kuuluu jostain venttiilikopan alta

olisiko kellään tietoa moisesta "viasta"? voiko olla esim venttiilien säädössä?(öljyt on uudet ja hyvät)

Myyjä väitti että kyseinen ääni kuuluu asiaan mutta en oikein suostu uskomaan moiseen, kokemuksia ja neuvoja please.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Apuva...164 3.0 v6 nakuttaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

_L_T_V_ kirjoitti:Olen ostamassa -97 164 v6:sta mutta mutta...kone nakuttelee vähäsen lähes läpi koko kierrosalueen, kuuluu jostain venttiilikopan alta

olisiko kellään tietoa moisesta "viasta"? voiko olla esim venttiilien säädössä?(öljyt on uudet ja hyvät)

Myyjä väitti että kyseinen ääni kuuluu asiaan mutta en oikein suostu uskomaan moiseen, kokemuksia ja neuvoja please.
Nakutus ei ole yhdenkään terveen 4-tahti ottomoottorin ominaisuus. Tuhoaa varmasti paikkoja hyvinkin nopeasti, korostuu ahdetuissa moottoreissa.

Tästä Youtube videosta kuulee hyvin nakutuksen:
http://www.youtube.com/watch?v=y9d6gMYcrFk
VMP

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Niin jos nakutusksella tarkoitetaan seoksen ennenaikaista syttymistä niin se on hunompi juttu.

Yleensä venttiilikoneisto pitää nakutus ääntä jos esim. venttiilivälykset on pielessä.
Joona Karimaa
____________

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Todennäköisesti kyse venttiilivälyksistä, voi toki olla jotain venttiilivikaakin, tai kulunut nokka-akseli ym. ym.

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 377
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Apuva...164 3.0 v6 nakuttaa

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

ääni ei ole noin paha ku yo videolla...seuraava ongelma on että kannattaako hankkia moinen laitos ajettu on ainoastaan 160tkm ja täysihuoltokirja....muuten kaikki pelaa ja on siisti

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kannattaa varmistua tuosta naputuksesta ensin. Suuttimet pitää myös naputusta.

Muuten tuohon päätee ihan samat jutut, kuin mihinkä tahansa käytettyyn autoon.

Mitä vuosimallia tuo on? ilmeisesti on uudempi facelift (kilometreistä päätelleen), joten kori on sinkitty. Täten ei ruostumisenkaan kanssa pitäisi olla ongelmia.

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 377
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

97 on vuosimalli ja koppa tosiaan siisti samoin kuin sisusta....ei vaan taida olla oikein mitään keinoja miten nakuttelusta varmistua ottamatta auki koko koppaa ja tutkimalla nokkien kunto

siinä se oiski näky ku abc:n parkkiksella alkaa hylsysatsin kans purkamaan autoa jonka aikoo ostaa mahtas myyjä kirkua hädissään

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kait sitä voi käyttää jossakin pajalla kuulosteltavana.

Mikähän on muuten v6:sen venttiilien säätö ajankohta?

Kun todennäköisesti on vain siitä kyse. (ei mikään halpa korjaus sekään)

Nokkahihnan vaihtoväli on 60tkm/3vuotta. Eli samassa huollossa kannattaa teettää sekä hihnanvaihto kuin venttiili välysten säätö.

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Ainahan alfan 12v V6 kone pitää jonkinverran nakutuksenomaista ääntä sylinterikansien rakenteen takia. Kuulostaa epäilyttävän kovalta varsinkin jos konepelti on auki. Ja se tehtaan ilmoittama venttiilienvälysten säätöväli on aivan liian tiheä (oliko jopa vaan 40tkm.) Ellei sitten kyse ole pikemminkin tarkistuksesta ja säätöväli on jotain aivan muuta.

Onkaan kyseinen alfa automaatti ja jakohihna vaihdettu viime vuoden loppupuolella? Jos pitää paikkansa niin ihan turhaan availet venttiilikoppia, ei siellä alla ole mitään normaalista poikkeavaa. :wink:

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Ehdottomasti pitaa tarkistaa nokka-akseleiden kunto, ettei nokat ole kuluneet. Itsellani nakutus oli niin lievaa, etta olin varma etta taytyy vain saataa venttiilit. Mutta ei, nokka-akselit oli kuluneet.
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Olisi hyvä nyt erottaa venttiilikoneiston ja suuttimien äänet nakutuksesta ettei tule tarpeettomia sekaannuksia. Tuon minun ekan postauksen voi ignoroida tämän ketjun osalta :oops:
VMP

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Täytyykö esim. 156 ja 166 venttiilinvälykset tarkastaa aika ajoin?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jarama kirjoitti:Täytyykö esim. 156 ja 166 venttiilinvälykset tarkastaa aika ajoin?
Riippuu moottorista mutta käytännössä kaikissa on hydrauliset nostajat (painimet) eli säätöä ei tarvita.
VMP

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

niissä on hydrauliset kaikissa, paitsi 2.0 turbossa?..
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 377
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

Alfisti, onko sinun entinen kulkine tai tunnetko muuten ko yksilön?
met.vihreä, vaalea nahkasisusta, jne?

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

^Tuolla albumissani on kuva autosta. Eli minun vanha auto. Privana voit kysyä lisää jos on tarvetta. Ja yleensä ottaen en tuon 12v V6 koneen suhteen jaksa olla epäileväinen niin kauan kuin öljynpaineet on kunnossa.

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Voin allekirjoittaa, että kunnossakin oleva (toivottavasti!) V6 12V pitää melkoista mekaanista ääntä. Omallani olen nyt ajanut kohta 50 tkm ja samanlaista helinää, kilinää ja raksutusta se venakoneisto on koko ajan pitänyt, +suuttimien naksutus vielä siihen päälle.

Eli tämä ei ole mekaanisesti kovin kaunisääninen kone kunnossa ollessaankaan.

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

jokipoika kirjoitti:Ehdottomasti pitaa tarkistaa nokka-akseleiden kunto, ettei nokat ole kuluneet. Itsellani nakutus oli niin lievaa, etta olin varma etta taytyy vain saataa venttiilit. Mutta ei, nokka-akselit oli kuluneet.
Ei kai ne nokka-akselit vielä noilla kilsoilla ole loppu??? Omassa ex-164 2.0 TS:n mittarissa oli 300 000 ja kone oli automilanon poikien mielestä todella hyvässä kunnossa!
Viimeksi muokannut pikkis77, 11 Heinä 2008, 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Nokkien kuluminen on kai ollut enemmänkin Sparkkien ongelma. Ja se kone tosiaan mekastaa jonkin verran vaikka olisi tervekin, omasta säädin joskus venat ja kyllä se raksutteli vaikka välykset olivatkin ohjearvoissa. Tosin kannet kävivät myöhemmin koneistuksessa ja siellä välykset säädettiin uudelleen jonka jälkeen tuo kyllä kävi siistimmin, tiedä sitten käyttivätkö tehtaan ohjearvoja kireämpiä mittoja vai mitä sille tehtiin.

Säätöväli on muistaakseni 12v vaparissa 60 tkm ja 12v turbossa 40 tkm. Tuossahan on sen tyypin sekametelirakenne että imunokka-akselit käyttävät imuvenoja suoraan ja välissä on palasäätö, pakoventtiileille on kansissa lyhyet poikittaiset työntötangot, keinuvivut ja ruuvisäätö. Imut ovat työläitä säätää mutta niiden säätötarvekin on vähäisempi, käytännössä riittänee että joka säädössä säätää pakovenat ja joka toisessa imuvenat. Imutkin voi tietysti varmuuden vuoksi mitata kun kopat ovat auki.

Mukava käyttömoottori, vastaa hienosti kaasuun, vetää kuin turbiini tyhjäkäynniltä asti ja menee yllättävän pienellä bensalla. Jakohihnanvaihto on suht edullinen homma eikä pannussa vuotavan, öljynpainetoimisen jakohihnankiristimen lisäksi taida olla juuri heikkoja kohtia. Tosin moni yksilö syö huomattavan paljon öljyä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Öljynkulutustakin voi tosin vähentää öljymerkkiä ja/tai viskositeettia vaihtamalla. Omassa oli aiemmin Mobilit, olikohan Rally Formula 5W-50, ei jaksa muistaa. Nykyään on Castrolin TWS 10w-60, öljynkulutus pieneni reilusti.
Ja kone pitää jonkun verran ääntä kyllä. Luonteeltaan aivan mahtava, voi ajaa rauhallisesti, mutta ei tunnu arastavan hieman "reippaampaa" käyttöäkään :mrgreen:
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

pikkis77 kirjoitti:
jokipoika kirjoitti:Ehdottomasti pitaa tarkistaa nokka-akseleiden kunto, ettei nokat ole kuluneet. Itsellani nakutus oli niin lievaa, etta olin varma etta taytyy vain saataa venttiilit. Mutta ei, nokka-akselit oli kuluneet.
Ei kai ne nokka-akselit vielä noilla kilsoilla ole loppu??? Omassa ex-164 2.0 TS:n mittarissa oli 300 000 ja kone oli automilanon poikien mielestä todella hyvässä kunnossa!
No kyllä se kaveri näytti ne kuluneet osat, jotka se oli vaihtanut. ( no ehkä se pitää kulunutta nokka-akselia ja painimen kuppeja varastossa ja tekee tiliä niitä vaihtamalla, tästä Pelkian ihmemaasta kyllä voi odottaa mitä vain). Ja sen jälkeen raksutus pieneni selvästi.

Tämän asentajan teoria oli se, että turbon vuoksi öljy kuumenee niin paljon, että olisi täytynyt käyttää paksumpaa öljyä ja siksi nokat olivat kuluneet jo 90000 kohdalla. Tiedä sitten. Toinen asiantuntija valisti minua aikanaan, etteivät "paksut" öljyt ole sen paksumpia kuumana, erot tulevat siitä miten nopeasti ne notkistuvat kylmässä.

Jos en ihan väärin muista, turbon venttiilit säädetään joka huollossa, eli 20000 välein.

Turbossa jakohihnan vaihto ei ole ihan niin halpaa ja helppoa kuin turbottomassa, tilaa vähemmän ja enemmän purkamista käsittääkseni. Täällä Belgiassa tonnin kiepe.

Muuten allekirjoitan kaikki kehut. Jos joskus ajaa muulla autolla, niin yllättyy miten usein vaihdekeppiä pitää vaivata. Omassa voi ajaa useimmiten melkein millä tahansa kuudesta vaihteesta ja vääntö riittää mainiosti.
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 377
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

kiitos kaikille neuvoista

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

kiitos kaikille jotka ovat neuvoja ja kokemuksia antaneet

tänään sitten tästä innostuneena haen ko pirssin kotipihaan=)

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Onnea siis uuden lelun hankinnasta :wink:

Vastaa Viestiin