Apuva...164 3.0 v6 nakuttaa
Valvoja: Moderators
- _L_T_V_
- Viestit: 377
- Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
- Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS - Paikkakunta: Pirkkala
Apuva...164 3.0 v6 nakuttaa
Olen ostamassa -97 164 v6:sta mutta mutta...kone nakuttelee vähäsen lähes läpi koko kierrosalueen, kuuluu jostain venttiilikopan alta
olisiko kellään tietoa moisesta "viasta"? voiko olla esim venttiilien säädössä?(öljyt on uudet ja hyvät)
Myyjä väitti että kyseinen ääni kuuluu asiaan mutta en oikein suostu uskomaan moiseen, kokemuksia ja neuvoja please.
olisiko kellään tietoa moisesta "viasta"? voiko olla esim venttiilien säädössä?(öljyt on uudet ja hyvät)
Myyjä väitti että kyseinen ääni kuuluu asiaan mutta en oikein suostu uskomaan moiseen, kokemuksia ja neuvoja please.
Re: Apuva...164 3.0 v6 nakuttaa
Nakutus ei ole yhdenkään terveen 4-tahti ottomoottorin ominaisuus. Tuhoaa varmasti paikkoja hyvinkin nopeasti, korostuu ahdetuissa moottoreissa._L_T_V_ kirjoitti:Olen ostamassa -97 164 v6:sta mutta mutta...kone nakuttelee vähäsen lähes läpi koko kierrosalueen, kuuluu jostain venttiilikopan alta
olisiko kellään tietoa moisesta "viasta"? voiko olla esim venttiilien säädössä?(öljyt on uudet ja hyvät)
Myyjä väitti että kyseinen ääni kuuluu asiaan mutta en oikein suostu uskomaan moiseen, kokemuksia ja neuvoja please.
Tästä Youtube videosta kuulee hyvin nakutuksen:
http://www.youtube.com/watch?v=y9d6gMYcrFk
VMP
- _L_T_V_
- Viestit: 377
- Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
- Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS - Paikkakunta: Pirkkala
Apuva...164 3.0 v6 nakuttaa
ääni ei ole noin paha ku yo videolla...seuraava ongelma on että kannattaako hankkia moinen laitos ajettu on ainoastaan 160tkm ja täysihuoltokirja....muuten kaikki pelaa ja on siisti
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Kannattaa varmistua tuosta naputuksesta ensin. Suuttimet pitää myös naputusta.
Muuten tuohon päätee ihan samat jutut, kuin mihinkä tahansa käytettyyn autoon.
Mitä vuosimallia tuo on? ilmeisesti on uudempi facelift (kilometreistä päätelleen), joten kori on sinkitty. Täten ei ruostumisenkaan kanssa pitäisi olla ongelmia.
Muuten tuohon päätee ihan samat jutut, kuin mihinkä tahansa käytettyyn autoon.
Mitä vuosimallia tuo on? ilmeisesti on uudempi facelift (kilometreistä päätelleen), joten kori on sinkitty. Täten ei ruostumisenkaan kanssa pitäisi olla ongelmia.
- _L_T_V_
- Viestit: 377
- Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
- Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS - Paikkakunta: Pirkkala
97 on vuosimalli ja koppa tosiaan siisti samoin kuin sisusta....ei vaan taida olla oikein mitään keinoja miten nakuttelusta varmistua ottamatta auki koko koppaa ja tutkimalla nokkien kunto
siinä se oiski näky ku abc:n parkkiksella alkaa hylsysatsin kans purkamaan autoa jonka aikoo ostaa mahtas myyjä kirkua hädissään
siinä se oiski näky ku abc:n parkkiksella alkaa hylsysatsin kans purkamaan autoa jonka aikoo ostaa mahtas myyjä kirkua hädissään
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Kait sitä voi käyttää jossakin pajalla kuulosteltavana.
Mikähän on muuten v6:sen venttiilien säätö ajankohta?
Kun todennäköisesti on vain siitä kyse. (ei mikään halpa korjaus sekään)
Nokkahihnan vaihtoväli on 60tkm/3vuotta. Eli samassa huollossa kannattaa teettää sekä hihnanvaihto kuin venttiili välysten säätö.
Mikähän on muuten v6:sen venttiilien säätö ajankohta?
Kun todennäköisesti on vain siitä kyse. (ei mikään halpa korjaus sekään)
Nokkahihnan vaihtoväli on 60tkm/3vuotta. Eli samassa huollossa kannattaa teettää sekä hihnanvaihto kuin venttiili välysten säätö.
Ainahan alfan 12v V6 kone pitää jonkinverran nakutuksenomaista ääntä sylinterikansien rakenteen takia. Kuulostaa epäilyttävän kovalta varsinkin jos konepelti on auki. Ja se tehtaan ilmoittama venttiilienvälysten säätöväli on aivan liian tiheä (oliko jopa vaan 40tkm.) Ellei sitten kyse ole pikemminkin tarkistuksesta ja säätöväli on jotain aivan muuta.
Onkaan kyseinen alfa automaatti ja jakohihna vaihdettu viime vuoden loppupuolella? Jos pitää paikkansa niin ihan turhaan availet venttiilikoppia, ei siellä alla ole mitään normaalista poikkeavaa.
Onkaan kyseinen alfa automaatti ja jakohihna vaihdettu viime vuoden loppupuolella? Jos pitää paikkansa niin ihan turhaan availet venttiilikoppia, ei siellä alla ole mitään normaalista poikkeavaa.

-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Voin allekirjoittaa, että kunnossakin oleva (toivottavasti!) V6 12V pitää melkoista mekaanista ääntä. Omallani olen nyt ajanut kohta 50 tkm ja samanlaista helinää, kilinää ja raksutusta se venakoneisto on koko ajan pitänyt, +suuttimien naksutus vielä siihen päälle.
Eli tämä ei ole mekaanisesti kovin kaunisääninen kone kunnossa ollessaankaan.
Eli tämä ei ole mekaanisesti kovin kaunisääninen kone kunnossa ollessaankaan.
- pikkis77
- Viestit: 501
- Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
- Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)
Ei kai ne nokka-akselit vielä noilla kilsoilla ole loppu??? Omassa ex-164 2.0 TS:n mittarissa oli 300 000 ja kone oli automilanon poikien mielestä todella hyvässä kunnossa!jokipoika kirjoitti:Ehdottomasti pitaa tarkistaa nokka-akseleiden kunto, ettei nokat ole kuluneet. Itsellani nakutus oli niin lievaa, etta olin varma etta taytyy vain saataa venttiilit. Mutta ei, nokka-akselit oli kuluneet.
Viimeksi muokannut pikkis77, 11 Heinä 2008, 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Nokkien kuluminen on kai ollut enemmänkin Sparkkien ongelma. Ja se kone tosiaan mekastaa jonkin verran vaikka olisi tervekin, omasta säädin joskus venat ja kyllä se raksutteli vaikka välykset olivatkin ohjearvoissa. Tosin kannet kävivät myöhemmin koneistuksessa ja siellä välykset säädettiin uudelleen jonka jälkeen tuo kyllä kävi siistimmin, tiedä sitten käyttivätkö tehtaan ohjearvoja kireämpiä mittoja vai mitä sille tehtiin.
Säätöväli on muistaakseni 12v vaparissa 60 tkm ja 12v turbossa 40 tkm. Tuossahan on sen tyypin sekametelirakenne että imunokka-akselit käyttävät imuvenoja suoraan ja välissä on palasäätö, pakoventtiileille on kansissa lyhyet poikittaiset työntötangot, keinuvivut ja ruuvisäätö. Imut ovat työläitä säätää mutta niiden säätötarvekin on vähäisempi, käytännössä riittänee että joka säädössä säätää pakovenat ja joka toisessa imuvenat. Imutkin voi tietysti varmuuden vuoksi mitata kun kopat ovat auki.
Mukava käyttömoottori, vastaa hienosti kaasuun, vetää kuin turbiini tyhjäkäynniltä asti ja menee yllättävän pienellä bensalla. Jakohihnanvaihto on suht edullinen homma eikä pannussa vuotavan, öljynpainetoimisen jakohihnankiristimen lisäksi taida olla juuri heikkoja kohtia. Tosin moni yksilö syö huomattavan paljon öljyä.
Säätöväli on muistaakseni 12v vaparissa 60 tkm ja 12v turbossa 40 tkm. Tuossahan on sen tyypin sekametelirakenne että imunokka-akselit käyttävät imuvenoja suoraan ja välissä on palasäätö, pakoventtiileille on kansissa lyhyet poikittaiset työntötangot, keinuvivut ja ruuvisäätö. Imut ovat työläitä säätää mutta niiden säätötarvekin on vähäisempi, käytännössä riittänee että joka säädössä säätää pakovenat ja joka toisessa imuvenat. Imutkin voi tietysti varmuuden vuoksi mitata kun kopat ovat auki.
Mukava käyttömoottori, vastaa hienosti kaasuun, vetää kuin turbiini tyhjäkäynniltä asti ja menee yllättävän pienellä bensalla. Jakohihnanvaihto on suht edullinen homma eikä pannussa vuotavan, öljynpainetoimisen jakohihnankiristimen lisäksi taida olla juuri heikkoja kohtia. Tosin moni yksilö syö huomattavan paljon öljyä.
- Epäkelpokeräilijä -
Öljynkulutustakin voi tosin vähentää öljymerkkiä ja/tai viskositeettia vaihtamalla. Omassa oli aiemmin Mobilit, olikohan Rally Formula 5W-50, ei jaksa muistaa. Nykyään on Castrolin TWS 10w-60, öljynkulutus pieneni reilusti.
Ja kone pitää jonkun verran ääntä kyllä. Luonteeltaan aivan mahtava, voi ajaa rauhallisesti, mutta ei tunnu arastavan hieman "reippaampaa" käyttöäkään
Ja kone pitää jonkun verran ääntä kyllä. Luonteeltaan aivan mahtava, voi ajaa rauhallisesti, mutta ei tunnu arastavan hieman "reippaampaa" käyttöäkään

ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
No kyllä se kaveri näytti ne kuluneet osat, jotka se oli vaihtanut. ( no ehkä se pitää kulunutta nokka-akselia ja painimen kuppeja varastossa ja tekee tiliä niitä vaihtamalla, tästä Pelkian ihmemaasta kyllä voi odottaa mitä vain). Ja sen jälkeen raksutus pieneni selvästi.pikkis77 kirjoitti:Ei kai ne nokka-akselit vielä noilla kilsoilla ole loppu??? Omassa ex-164 2.0 TS:n mittarissa oli 300 000 ja kone oli automilanon poikien mielestä todella hyvässä kunnossa!jokipoika kirjoitti:Ehdottomasti pitaa tarkistaa nokka-akseleiden kunto, ettei nokat ole kuluneet. Itsellani nakutus oli niin lievaa, etta olin varma etta taytyy vain saataa venttiilit. Mutta ei, nokka-akselit oli kuluneet.
Tämän asentajan teoria oli se, että turbon vuoksi öljy kuumenee niin paljon, että olisi täytynyt käyttää paksumpaa öljyä ja siksi nokat olivat kuluneet jo 90000 kohdalla. Tiedä sitten. Toinen asiantuntija valisti minua aikanaan, etteivät "paksut" öljyt ole sen paksumpia kuumana, erot tulevat siitä miten nopeasti ne notkistuvat kylmässä.
Jos en ihan väärin muista, turbon venttiilit säädetään joka huollossa, eli 20000 välein.
Turbossa jakohihnan vaihto ei ole ihan niin halpaa ja helppoa kuin turbottomassa, tilaa vähemmän ja enemmän purkamista käsittääkseni. Täällä Belgiassa tonnin kiepe.
Muuten allekirjoitan kaikki kehut. Jos joskus ajaa muulla autolla, niin yllättyy miten usein vaihdekeppiä pitää vaivata. Omassa voi ajaa useimmiten melkein millä tahansa kuudesta vaihteesta ja vääntö riittää mainiosti.
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys
- _L_T_V_
- Viestit: 377
- Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
- Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS - Paikkakunta: Pirkkala
kiitos kaikille neuvoista
kiitos kaikille jotka ovat neuvoja ja kokemuksia antaneet
tänään sitten tästä innostuneena haen ko pirssin kotipihaan=)
tänään sitten tästä innostuneena haen ko pirssin kotipihaan=)